Door Jurian Ubachs

Redacteur

The Lord of the Rings - Conquest

15-01-2009 • 15:36

32

Multipage-opmaak

Hack & slash

Sinds de populariteit van The Lord of the Rings een nieuwe boost heeft gekregen door de filmtrilogie, zijn er verschillende games uitgekomen die daarvan konden profiteren. Sommige games waren goed en succesvol, zoals The Battle for Middle-Earth en The Lord of the Rings Online, maar andere titels wisten de middelmaat niet te ontstijgen. In die laatste groep vallen vooral de spellen die leunden op hacken en slashen, en waarin je midden in de actie werd gegooid. Dat maakt de keuze van ontwikkelaar Pandemic bij de nieuwe LotR-game opvallend, want The Lord of the Rings: Conquest kenmerkt zich als een echte 'hack & slasher'.

Verschijnt op: pc, Xbox 360 en PlayStation 3

LOTR Conquest

Gewone soldaten
The Lord of the Rings: Conquest sluit voornamelijk aan bij de hoofdpunten uit de film. De game plaatst je echter - voor het grootste gedeelte van het spel - niet in de rol van de bekende personages, maar in die van gewone soldaten. Hoe dit in elkaar zit, wordt goed uitgelegd in de tutorial. Deze speelt zich af tijdens de War of the Ring, waarbij de legers van Isildur tegenover die van Sauron staan. In dit onderdeel worden de verschillende klassen voorgesteld, en hun specifieke aanvallen uitgelegd. Een niet te moeilijk, handig begin van het spel, in een bovendien zeer herkenbare setting.

War of the Ring
Na de tutorial begin je met War of the Ring, de spelmodus waarin je de grote gevechten uit de film naspeelt. De opzet is eenvoudig en duidelijk: kies de klasse waarmee je wilt spelen en stort je in het strijdgewoel. Gaandeweg krijg je daarbij nieuwe missiedoelen, die afhankelijk zijn van de setting waarin je aan het vechten bent. In eerste instantie ziet het er prima uit. De setting is goed, de omgevingen zijn nagemaakt op basis van de films en de gevechten worden ingeleid door bijbehorende filmbeelden, waardoor de The Lord of the Rings-sfeer heel goed tot uiting komt.

Kies je klasse

De keuze voor een klasse speelt een interessante rol. Het lijkt er namelijk sterk op dat sommige klassen in bepaalde situaties beter uit de voeten kunnen dan andere klassen. In stukken waarin je veel Orcs en Uruk-Hai's om je heen hebt, is het bijvoorbeeld geen goed idee om als archer of scout aan de slag te gaan. De wizard en de warrior komen in zulke situaties beter tot hun recht. Hier is over nagedacht, want het spel geeft je op meerdere punten in een missie de mogelijkheid om van personage te wisselen. Als het dus niet lukt als warrior, kun je snel wisselen naar een archer, wizard of scout.

Speciale capaciteiten
Hoewel elke klasse bepaalde specialiteiten heeft, komen de klassen in opbouw overeen. Ze beschikken allemaal over bepaalde standaardaanvallen en over speciale capaciteiten. Zo kan de warrior zijn zwaard veranderen in een vuurzwaard, heeft de archer verschillende soorten pijlen en kan de wizard verschillende magische aanvallen gebruiken. Hoewel de balans redelijk goed is, lijken de wizard en de warrior vaak de betere keuzes te zijn. De archer is af en toe nog wel handig, maar de scout lijkt een vrij overbodige klasse, al zorgt dat voor doorzetters wellicht voor een extra uitdaging.

LOTR Conquest

Overzicht
De keuze voor een bepaalde klasse speelt weliswaar een rol, maar geen van de klassen is opgewassen tegen de overheersende problemen in The Lord of the Rings: Conquest. Ik begon vol goede moed aan de missie in Isengard, maar nog geen vijf minuten later was mijn enthousiasme als sneeuw voor de zon verdwenen. Debet daaraan is de onoverzichtelijkheid, die snel en vaak optreedt. In open stukken is het best te doen en krijg je de tijd om af en toe even te checken waar je vijanden zich bevinden, maar in de kleinere gangen en paden, waar vijanden al snel van meerdere kanten komen, ben je het overzicht vaak volledig kwijt.

Rammen
Op dat soort momenten valt elk tactisch element weg en verandert Conquest in een hack & slash-game in de puurste zin van het woord: rammen, rammen en nog eens rammen. Daarbij ben je als archer of scout ten dode opgeschreven. De wizard en warrior hebben door hun sterke close combat-eigenschappen nog wel een kansje, maar als je omgeven bent door vijanden is de kans groot dat je vroeg of laat wordt neergemept. Het gevolg is dat vijanden vrij eenvoudig door kunnen blijven meppen, zonder dat jij iets terug kunt doen. Zeker in kleine ruimtes is dit een probleem, omdat je dan nergens heen kunt om aan hun klappen te ontvluchten. Dit alles leidt maar al te vaak tot de jammerlijke dood van een soldaat.

Bloed onder je nagels...

Nu is het natuurlijk zo dat we gewoon 'een soldaat' spelen. Na het sterven mogen we als nieuwe soldaat direct de actie weer opzoeken, terwijl het gevecht nog op dezelfde locatie plaatsvindt. Dus duik je de actie weer in, en waarschijnlijk kom je nog wat verder, voordat het probleem zich herhaalt en je weer het onderspit delft. Je hebt echter maar een beperkt aantal levens, en als het laatste leven is vergeven verschijnen de rode letters 'Defeat' in beeld en is je missie mislukt. Je voelt het al aankomen: dan mag je het hele level opnieuw doorlopen. Niks tussentijdse savegames of checkpoints, gewoon keihard opnieuw beginnen.

LOTR Conquest

Moeilijkheidsgraad
Dat zou een bewuste keuze kunnen zijn van Pandemic. Vroeger was dit de normale opzet bij veel games en mede daarom vinden veel mensen dat games vroeger aanmerkelijk moeilijker waren. Kijkend naar The Lord of the Rings: Conquest klopt dat wel, want inderdaad: dit is, grotendeels door deze opzet, een pittige game. Zelfs op casual, de laagste moeilijkheidsgraad, was ik - als toch niet echt onervaren gamer - uren en uren bezig om een level te voltooien. Niet omdat die levels zo lang zijn, maar omdat het na een minuut of twintig, dertig steeds weer game over was, zodat ik weer opnieuw moest beginnen. Dit accepteer je een, twee, misschien drie keer, en daarna is al het bloed onder je nagels vandaan gehaald en is de lol er helemaal af.

Boss-fight
Op dat moment haak je dus af, tijdelijk of permanent. Dat is eigenlijk zonde, want zo bereik je de leukste delen van de levels niet. Aan het einde van elk gevecht volgt er namelijk een boss-fight, waarbij je de mogelijkheid hebt om te vechten als een van de bekende helden uit The Lord of the Rings. Dit is het enige deel van het spel dat tenminste nog een beetje episch overkomt, want als Aragorn door massa's Orcs heenmaaien blijft cool. Deze opzet komt tot een climax in de strijd bij de Black Gate, waar je het hele level met Aragorn, Gandalf, Legolas of Gimli mag vechten.

LOTR Conquest

Klonen
De randzaken van The Lord of the Rings: Conquest zijn bij lange na niet goed genoeg om de grote gameplayproblemen te compenseren. In een tijd waarin de grafische standaard wordt gezet door spellen als Gears of War 2 en Killzone 2, blijft Conquest ver achter. De omgevingen zien er weliswaar herkenbaar uit, maar ze imponeren volstrekt niet. De character models zien er standaard uit en de hordes Orcs die je bestormen bestaan meestal helemaal uit klonen. Je wordt daarbij dus aangevallen door een soort eeneiige dertigling. Daar komt nog bij dat er om de zoveel tijd een stem door je speakers schalt, die melding maakt van wat je net hebt gedaan. Op zich niet erg, maar het is zo slecht uitgevoerd dat het al snel irritant wordt. Zelfs de omroepberichten in de Hema klinken doorgaans aantrekkelijker.

Alternatieve campagne
Het onaantrekkelijke totaalplaatje en het volstrekte gebrek aan verslavende werking zorgde ervoor dat ik eigenlijk helemaal geen zin had om de alternatieve campagne 'The Rise of Sauron' uit te proberen. Nu is het zeker aardig om met de andere kant te vechten, vooral omdat veel mensen er wel degelijk interesse in hebben om als Orc of Uruk-Hai aan de slag te gaan, maar deze campagne kampt met dezelfde problemen als de rest van het spel. Daardoor valt zelfs het vechten in de herkenbare omgeving van het idyllische Rivendell tegen. Voor de echte sadomasochisten onder ons is er nog een multiplayermodus. Die hebben we echter niet kunnen testen, omdat het spel nog niet uit was en er geen tegenstanders waren. Ik vrees dat ik daar best blij om had mogen zijn.

Conclusie

The Lord of the Rings: Conquest is misschien wel het slechtste spel dat met de The Lord of the Rings-licentie is gemaakt. Het spel maakt een aantal fatale fouten, die ervoor zorgen dat enig mogelijk plezier bij het spelen al snel verdwijnt. De actie is ongeorganiseerd, rommelig en onoverzichtelijk. De balans tussen de verschillende klassen is tot op zekere hoogte goed, maar aan de warrior en de wizard heb je eigenlijk wel genoeg. Het feit dat je bij het verspelen van je laatste leven een compleet level opnieuw moet spelen, ook al was je al bij het einde, is echter de nekslag. Op een dergelijk moment wil je je controller dwars door je beeldscherm smijten, en dat ervaar ik niet als een prettig gevoel tijdens het gamen. Tel daar nog bij op dat de graphics ondermaats zijn en je begrijpt dat de aardige momenten die je met de The Lord of the Rings-helden beleeft en de algehele 'LotR-sfeer', niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat zijn. Zonde van de licentie.

Pluspunten

+ LotR blijft een sterke licentie
+ Vechten met de bekende helden
+ Rise of Sauron-campagne

Minpunten

- Onoverzichtelijk
- Levels opnieuw moeten spelen zorgt voor irritatie
- Klassen niet helemaal in balans
- Graphics zeer matig
- Irritante stemmen

Cijfer: 5

Titel The Lord of the Rings: Conquest
LOTR Conquest packshot
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Pandemic
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 15 januari 2009



Reacties (32)

32
32
11
5
0
0
Wijzig sortering
Dit is ook niet echt bedoeld als singleplayer game... het is zo'n typische Battlefield-style game (Starwars Battlefront 2 natuurlijk) waarin een poging gedaan is iets van een singleplayer-campaign te maken, wat dan wel of niet (bepaal je eigen mening) gelukt is.

De aantrekkingskracht van mij zit in de multiplayer variant van dit spel. Geen MMO, Geen RTS, maar een multiplayer shooter / hack-'n-slash combo in de grote gevechten van LotR. Lijkt mij leuk! En je merkt dat daar de scout (typische 'Spy' klasse) met stealth en zo weer tot zn recht komt.
Ben ik het mee eens. Ik heb wel wat interviews gezien met de makers en die benadrukten ook de multiplayer modes zoals die in klassieke fps voorkomen zoals capture the flag. Kan erg leuk zijn voor LotR fans die wel van een MP potje houden.
Na even gespeeld te hebben kan ik het in ieder geval eens zijn met de lage kwaliteit van de stem die je opdrachten enzo in het rond roept: je hoort dat het in een of ander kamertje is opgenomen, terwijl je op een veld staat te vechten.

Ik weet van mijn broertje, een grote Lord of the Rings fan, dat hij al lang op een game zat te wachten waar je nou eindelijk eens lekker door helmsdiepte kon rennen om het te verdedigen. Deze game biedt deze mogelijkheid en dit ook op andere locaties. Hij vindt het dus een vette game.

Zelf houdt ik van realisme in graphics, verhaal en gameplay. De game is voor mij dus wat minder aantrekkelijk: de graphics zijn niet van deze tijd, het verhaal wordt niet altijd nagevolgd en de gameplay is erg arcade, met flashy effecten ed. Bovendien is hij niet erg soepel. Als je wat vlotte hack 'n slash LotR wil kan je denk ik nog beter het Return of the King spel gaan spelen. De graphics daarvan zijn ook nauwelijks minder.

Je moet er dus van houden.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 22 juli 2024 20:01]

Afgelopen vrijdag ben ik ook direct richting de mediamarkt gegaan om conquest te halen. Had de Demo gespeeld en hoewel ik het grafisch SLECHT vond heb ik toch besloten de game te kopen.

Ik zit nu met gemengde gevoelens. Aan de ene kant de minpunten:
- SLECHTE graphics! (Als gamer op de xbox360 mag je tegenwoordig veel meer verwachten)
- HEEL jammer dat ze het verhaal niet gevolgd hebben en er vrijwel niets klopt met de films
- Die stem die er de hele tijd doorheen blaat is zwaar irritant.
- Bugs (Ik had per ongeluk de keys of orthank oid laten vallen en toen ik spawnde lagen ze beneden in een rivier, moest dus wel opnieuw beginnen...


Pluspunten:
- Lekkere sfeer (vooral in Moria)
- Veel afwisseling (sommige levels zijn zwaar frustrerend maar het wisselt wel af)
- Besturing (is even wennen maar werkt goed).


Als ik de game een rating moet geven wordt het een magere voldoende. Erg jammer want er had zo veel meer in kunnen zitten! Neem bijvoorbeeld Battle for middle earth (ja ik weet het, ander genre). Hier hebben ze laten zien dat ze een heerlijke game kunnen maken die de films volgt, weinig tot geen irritaties heeft, er grafisch goed uitziet (kan tegenwoordig beter maar was ten tijde dat battle for middle earth uitkwam erg onder de indruk), kortom: een goede game.

P.S. het puntje over de levens en het level opnieuw moeten spelen zie ik absoluut niet als minpunt...eerder een pluspunt.
Je moet niet altijd iedereen geloven, het gaat er om wat jij ervan vindt.
Ik heb het zelf het spel wel gekocht, en ik vindt het spel leuk om te spellen.

Ze kunnen wel zeggen dat de graphics matig is, maar dan mag de pret niet bederven.
Wat dacht je van World of Warcraft, dat is ook matig als je kijkt naar de grahics. En toch spelen héél mensen dat spel online.
Reviews lezen is een kwestie tussen de regels door lezen. De eindscore van de reviewer heeft zelden enige waarde en

Ik heb me vaak zat vermaakt met spelletjes die in de pers afgeslacht werden terwijl de grote kaskrakers me al na een keer spelen verveelden. Vaak moet een spel nét de gevoelige snaar raken, en die is altijd zeer persoonlijk.

Als iemand massale gevechten leuk vind, het geen enkel probleem (of zelfs een uitdaging) vind om levels opnieuw te starten na X aantal levens (vroeger moest je complete spelletjes opnieuw starten na 3 levens), of je vind gewoon alles van LotR geweldig, negeer dan lekker de reviewer en probeer het zélf.
Idd... Super Mario world moest je ook in met je gekregen levens helemaal kunnen.
Wat wou je dan? Weer zo'n supereasy game waar je gewoon maar moet saven en oneindig keren kan proberen? Man, zo'n dingen ben ik echt kotsbeu.
Liever dat ik gefrustreerd even stop met gamen om dan de volgende dag nog eens te proberen en te slagen, dan dat ze mij de overwinning op een schaaltje komen brengen!

Ik vind archers trouwens overpowered op de PC, 1 pijl = 1 kill en je kan eezy mikken met je muis.
Hele horden orcs neer voor ze je maar kunnen aanraken en zelfs dan loop je gewoon weer eindje weg.

Ook het argument dat het hele spel rommelig en ongeorganiseerd overkomt vind ik flauw.
Ik ben een fervente fan van de KOEI reeks: Dynasty warriors, dat is ongv hetzelfde genre game. Daar is de uitwerking idd een stuk beter, maar daar gaat het ook om op voorhand geplande veldslagen. Hier is het de bedoeling dat je het gevoel krijgt overhaast in de strijd tussen goed en kwaad te worden getrokken. Je hebt overigens wel een zeer handig minimapje ter je beschikking

Net als Gears of War 1 vind ik deze titel uiterst vermakelijk om eens met een vriend in co-op te spelen en er zelf iets episch van te maken :)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 20:01]

Die goeie oude tijd idd dat je spellen had die je gewoon niet uitgespeeld kreeg, omdat het net te moeilijk was en je niet genoeg levens had, maar toch heel veel plezier aan beleefde.

Dat was voor mij persoonlijk heel verslavend, vooral als je dat punt haalde waar je daarvoor nooit voorbij kwam en waarbij de adrenaline door je lichaam gierde om toch nog zover mogelijk te komen met je laatste leven :)
Helemaal mee eens, er zijn vaak zat onzin reviews verschenen.

Zo kan ik me nog een review herinneren in Power Unlimited waar Final Fantasy III een 5,9 kreeg! In het vervolg gewoon een gast erop zetten die ook capabel is om een game te reviewen :)
Wat mij betreft is dat 1 van de beste games die ik ooit gespeeld dus je moet het altijd met een korreltje zout nemen.

Ik ben zelf ook LotR fan ( alle boeken gelezen en de films vind ik ook geweldig ) maar denk dat het voor mij toch bij het proberen van de demo blijft. Deze heb ik inmiddels al gedownload op mijn PS3 maar moet hem nog ff installeren :z
Tel daar nog bij op dat de graphics ondermaats zijn en je begrijpt dat de aardige momenten die je met de The Lord of the Rings-helden beleeft en de algehele 'LotR-sfeer', niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat zijn.
Sorry Jurian, maar welke LotR sfeer kan er heersen wanneer er zo ontzettend gebroken wordt met Lord of the Rings? Door mensen een Wizard te laten spelen, wordt enkel de naam Lord of the Rings vervuild. Waar in de eerdere games, de film releases, echt de lore volgden, is Conquest een ontzettend slap aftreksel van EA waarmee het de license nog verder wil uitbuiten. Dit zou niet eens de naam mogen dragen. Noem het Medieval: Conquest voor mijn part, maar dit is een belediging.
En ik weet zeker dat ik me met die co-op campaign nog ga rot amuseren.
Kan mij het verhaal schelen?

Alsof het niet al veel langer bekend is dat films en games maar al te graag een loopje nemen met de oorspronkelijke inhoud van boeken of fantasywereld...
Kan ik me wel bij aansluiten, net als bij BieBiepGTR:

het "Kill the Horde" game gevoel is iets dat verder weinig nodig heeft. Behalve Co-op dan misschien.

Neem bijvoorbeeld Left4Dead: Alleen maar met z'n allen dooie vermoorden kan zeer vermakelijk zijn. Heeft dat verhaal? Nahjah, ok, een poging tot, maar dat is genoeg.

In dit geval moet je dit spel ook niet kopen om het LoTR jasje, maar gewoon omdat je de veldslagen mooi vond en je gewoon wat wil raggen. En dan vooral online met vrienden. Of dat nu in een Aziatisch jasje zit als in Dynasty warriors of LoTR, of desnoods me shotguns op zombies maakt niet veel uit.

Ga dit morgen avond wellicht even proberen bij een vriend dit het voor de PC heeft aangeschaft.
maar gewoon omdat je de veldslagen mooi vond
die goeie ouwe tijd ja. ik weet nog dat ik in de slag van hastings heb gevochten. dat was nog eens avontuur :Y)
"Een loopje" is een beetje creatief er mee om gaan. Dit is gewoon complete onzin en de naam LOTR niet waard. Het spel zou het LOTR jasje niet mogen dragen als het zo'n flagrante schending van zijn eigen naam is.
Ik heb de demo van PSN Strore gedownload en ik vond het echt niets aan.
Ik moest op den duur Sauron verslaan wat echt een makkie was gewoon hele tijd om hem heen rennen en zo'n fire aanval doen met die hero.

Sauron raakte me een paar keer maar na een paar keer om hem heen rennen kreeg ik weer health en kon ik hem op exact dezelfde manier afmaken (lame...........)

Verder waren de graphics nou ook niet echt oogverblindend te noemen en klonken de stemmen net alsof het rechtstreeks vanaf een mengpaneel kwam.

Het had niet echt die typische ''Lord Of The Rings'' geluid kwaliteit.

Ik ga hem sowieso niet halen want ik vond het ook heel erg hack en slash worden
Als ik op Lord Of The Rings tour ga ga ik liever de Two Towers spelen of die strategy game
Jammer dat de reviewer de game een slechte recensie geeft omdat hij het niet voor elkaar krijgt om met bepaalde klasse een goed resultaat te halen, misschien vereisen de andere klassen ook een ander manier van spelen??
Het is onder andere het slechtste spel omdat het totaal niks te maken heeft met de werken van professor Tolkien. Het is een typische EA schuif-maar-onzin-de-deur-uit productie. Iedereen loopt maar rond als Wizard (er waren er maar 5 in heel ME) of Ent, van heel de zorgvuldig geconstrueerde verhalen van Tolkien is niks heelgelaten. Het is een brak spel, omdat het overal schijt aan heeft en enkel EA's rechten op de film wil uitmelken.

Het is in ieder geval duidelijk dat Tolkien Enterprises geen donder meer geeft om wat EA doet met het verhaal, als het maar geld oplevert. De eerste games waren nog te doen (de filmtitels) daarna was het bergafwaarts.

[Reactie gewijzigd door MueR op 22 juli 2024 20:01]

Dit heeft niks te maken met Tolkien enterprises.... De rechten die EA heeft zijn indirect, ze hebben alleen de rechten voor de in de film gebruikte zooi. De enige game die de rechten rechtstreeks van Tolkiens kinderen heeft gekocht is LOTRO van Turbine. Zo komen daar dus ook niet de Legolas en Aragorn voor in de vorm van Viggo en Orlando....
Waarom zien we dan het Tolkien Enterprises logo als we het spel opstarten?
Omdat het nog steeds wel (indirect) via TE moet lopen, TE heeft namelijk niet zijn rechten verkocht, alleen een licentie gegeven voor de film. Dat betekent niet dat wat er in de film zit niet meer van TE is.
misschien dat op de pc de graphics nog wat opgekrikt kunnen worden nog. Meestal ziet t daardoor toch wat redelijker uit.
Ik wil em wel iig proberen. Lijkt me wel een oke spel.
Ik stond dinsdag om 14:00 in de mediamarkt en net kwam de verkoper met een flinke stapel LOTR spellen aan lopen voor de XBOX360, dus ik pakte netjes (nog voor hij kon neerzetten) eentje van de stapel waarop hij gelukkig kon lachen ;)

V1NC'o'Meter
mijn punt voor dit spel: 9/10

zie review

[Reactie gewijzigd door op 22 juli 2024 20:01]

Jammer te horen dat het zo slecht is, wel goed dat er ook een keer gezegd wordt dat iets slecht is.

Ik wilde heb eigenlijk kopen, maar daar zie ik bij deze toch maar vanaf ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.