The Lord of the Rings - Conquest

Hack & slash

Sinds de populariteit van The Lord of the Rings een nieuwe boost heeft gekregen door de filmtrilogie, zijn er verschillende games uitgekomen die daarvan konden profiteren. Sommige games waren goed en succesvol, zoals The Battle for Middle-Earth en The Lord of the Rings Online, maar andere titels wisten de middelmaat niet te ontstijgen. In die laatste groep vallen vooral de spellen die leunden op hacken en slashen, en waarin je midden in de actie werd gegooid. Dat maakt de keuze van ontwikkelaar Pandemic bij de nieuwe LotR-game opvallend, want The Lord of the Rings: Conquest kenmerkt zich als een echte 'hack & slasher'.

Verschijnt op: pc, Xbox 360 en PlayStation 3

Gewone soldaten
The Lord of the Rings: Conquest sluit voornamelijk aan bij de hoofdpunten uit de film. De game plaatst je echter - voor het grootste gedeelte van het spel - niet in de rol van de bekende personages, maar in die van gewone soldaten. Hoe dit in elkaar zit, wordt goed uitgelegd in de tutorial. Deze speelt zich af tijdens de War of the Ring, waarbij de legers van Isildur tegenover die van Sauron staan. In dit onderdeel worden de verschillende klassen voorgesteld, en hun specifieke aanvallen uitgelegd. Een niet te moeilijk, handig begin van het spel, in een bovendien zeer herkenbare setting.

War of the Ring
Na de tutorial begin je met War of the Ring, de spelmodus waarin je de grote gevechten uit de film naspeelt. De opzet is eenvoudig en duidelijk: kies de klasse waarmee je wilt spelen en stort je in het strijdgewoel. Gaandeweg krijg je daarbij nieuwe missiedoelen, die afhankelijk zijn van de setting waarin je aan het vechten bent. In eerste instantie ziet het er prima uit. De setting is goed, de omgevingen zijn nagemaakt op basis van de films en de gevechten worden ingeleid door bijbehorende filmbeelden, waardoor de The Lord of the Rings-sfeer heel goed tot uiting komt.