×

Door Daniel Kegel

You're in the Movies

Door , 40 reacties

Aardig idee

Nadat we met vrienden hebben kunnen quizzen, zingen en een band hebben kunnen vormen, biedt ontwikkelaar Zoe Mode ons met de partygame You're in the Movies de mogelijkheid om in een speelfilm mee te doen. Levert dat een kaskraker op, of gaat de game direct de ramsjbak in?

Getest op: Xbox 360 (Exclusieve titel)

You're in the Movies is gebaseerd op het idee dat beelden van spelers, die met de Xbox Live Vision-camera zijn opgenomen, in een filmclip worden gepast, waarna de scenes aan elkaar worden gemonteerd tot een filmpje dat met anderen kan worden gedeeld. Op zich is dat een aardig concept, maar al snel blijkt dat van de goede bedoelingen in de game weinig terecht komt.

Review You're in the Movies

*Achterstand

Het spel begint al met een flinke achterstand vanwege de huiveringwekkende kwaliteit - of eigenlijk: het gebrek daaraan - van de Live Vision Camera. Het apparaatje, dat los zo'n 50 euro moet kosten, laat zich onhandig plaatsen, heeft grote problemen met mindere lichtomstandigheden en reageert traag. Daarnaast is het beeld vrijwel niet scherp te krijgen en is de resolutie matig. Dit maakt het überhaupt aan de gang krijgen van de game tot een behoorlijk frustrerende bezigheid. Om de spelers in de scenes te kunnen plakken moet het spel erachter komen welk deel van het beeld tot de achtergrond behoort, en welk deel speler is.

Review You're in the Movies

*Zwart gat

Het onderscheidend vermogen van de camera is echter zo slecht dat het buitengewoon lastig blijkt om een uitsnede te maken die enigszins herkenbaar is, en waarbij niet allerlei lichaamsdelen ontbreken. Het lijkt er op dat de software alle lichtere delen van het beeld als achtergrond beschouwt, en alle donkere delen als speler. Tijdens mijn speelsessie bleek dat een donkere kier naast een gordijn voortdurend als onderdeel van de speler werd beschouwd, waardoor de rechterkant van mijn lichaam voorzien werd van een groot zwart gat. Fatsoenlijk inregelen vergt een studio-achtige hoeveelheid verlichting, heel veel tijd en een egale, wat lichtere achtergrond met zo weinig mogelijk onderbrekingen. Een snel potje You're in the Movies verwordt daarmee al snel tot het verbouwen van de halve woonkamer. Nu hoeft dat geen heel groot probleem te zijn, als zich daarna maar een leuke partygame aandient.

*