Door Sven Schaap

Reviewer

Legendary

Conclusie

Legendary toont aan dat ontwikkelaar Spark na het kansloze Turning Point is gegroeid, maar de studio is zeker niet in staat een game als Bioshock te evenaren. Er wordt dit keer echter wel degelijk een interessante shooter neergezet, die hoge ogen gooit op het gebied van sfeer, geluid en adembenemende actiescènes. Het spel oogt weliswaar gedateerd, het biedt ietwat nalatige controls, is extreem lineair en tamelijk voorspelbaar, maar weet desondanks van begin tot eind te boeien.

Pluspunten

+ Sfeervol geheel
+ Indrukwekkende monsters
+ Sterke soundtrack en geluid

Minpunten

- Grafisch gedateerd
- Bijzonder lineair
- De Animusgimmick

Cijfer: 6,5

TitelLegendary
Box Legendary
PlatformXbox 360, PS3, PC (21 november)
OntwikkelaarSpark Unlimited
UitgeverAtari
ReleasedatumInmiddels verschenen
Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary Legendary


Laagste prijzen voor: Legendary, PC
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

Bol.com Plaza

Score: 3 (18)

€ 16,04

€ 16,04

Bekijk


Reacties (28)

Wijzig sortering
Sven,
ligt het nou aan mij of loop jij jezelf constant tegen te spreken?
Je begint in een eerste zin met een stelling, in de volgende zin spreek je deze stelling weer tegen.
Het lijkt wel alsof je weet dat iets niet in orde is, en je daarna zoekt naar een pleister voor de wonden.
Je gebruikt vaak woorden als : echter, weliswaar en desondanks.

In de review zeg je bijvoorbeeld dat de graphics gelikt zijn, in de conclusie staat er '- grafisch gedateerd'
Van mij mag je wel wat resoluter achter je stelling staan.
Is het meerendeel in orde, beoordeel dat dan goed.
Is het meerendeel een tegenvaller, beoordeel dat dan ook zo.
Niet echt verhelderend als er constant word gezocht naar goedmakertjes of kleine foutjes.

Verder vind ik dat je te veel belangrijke details verteld, behoorlijke spoilers als je het mij vraagt.
Weet nu al welke vijanden er zijn, dat er ook enforcements in voorkomen en de achievement 'gum under my shoe' zal mij straks ook niet meer laten grijnzen.

Afgezien van bovenstaande punten, goede review, hoop dat je wat meeneemt van mijn kritiek voor volgende reviews ;)

[Reactie gewijzigd door justifire op 14 november 2008 14:41]

Als ik kijk naar de tekst brengt 'ie goed de boodschap over die het spel ook uitspreekt, namelijk dat het een chaotisch spel is met veel tegenstrijdigheden. De review is qua beeldvorming precies goed. Ik zou meerendeel van jouw adviezen dan ook liever niet willen zien.
Goede review maar ...

Ik vind het nogal kortzichtig om te beweren dat een lineaire gameplay een minpunt is. Je bent daar nogal hevig over dat dit het spel minder goed maakt.

Ik heb graag mijn shooters lineair (en cinematisch). Weinig nadenken, veel actie, veel plezier. Uitstekende ontspanning na een lange dag werken (of school).
Dat ben ik met je eens. Ik vind lineariteit ook niet altijd een minpunt. Soms wil je gewoon een interactief verhaal volgen en niet teveel over je keuzes na hoeven denken. Vereiste is imho dan wel dus een goed verhaal.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 14 november 2008 12:11]

Ook mee eens. Neem COD4 als mooi voorbeeld: lineair als de pest, maar de cinematische gameplay.. :9~
En Half Life niet te vergeten. In de episodes bieden ze soms wel een grote omgeving aan om in te spelen, maar je werkt in principe naar een volgend spelpunt toe.

Het grote voordeel is dat je een speelfilmervaring kunt bieden. Spanning opbouwen, aktie, meer aktie, rustpunt, verhaal. Ik prefereer deze intense spelervaring boven dwalen tot je een ons weegt.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 14 november 2008 12:52]

In half life 2 was het niet zo groot moet episode 2 nog spelen maar daarvoor kon je telkens zowat maar 1 kant op omdat alle andere deuren dicht zaten of geblokkeerd werden.
Bulletwitch heb ik me eigen prima mee vermaakt zelf hoop ik een beetje dat dit spel de FPS van bulletwitch is dan ga ik me eigen prima vermaken.
(Niet iedereen heeft dag en nacht zin in games als Fallout 3 en oblivion ondanks dat het beide goeie games zijn.
Inderdaad, of Klassiekers als Max Payne en Mafia. Ook zo lineair als de pest maar wel zo'n beetje de beste games die ik ooit heb gespeeld....

(Ok, Mafia heeft 'n Free ride modus om je uit te leven maar speel je het niet voor :P ).
Het gaat er niet zozeer om of iets lineair is of niet, zo goed als alle games zijn lineair. Dat is het karakteristieke aan games. De dev. bepaalt in bijzonder grote mate de verhaallijn. daar waar een dialoog ontstaat tussen de dev en de speler zijn er meer mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld bij simulatoren waar het minder gaat om om het doorspelen van een verhaal (wat lineariteit impliceert) en meer om het vrij bouwen van een wereld.

Waar het om gaat is de illusie die gecreeerd wordt. Is deze voldoende om de speler een gevoel van vrijheid te geven. Dus doet de (gepercipieerde) vrijheid of afwezigheid daarvan geen afbreuk aan de gameplay. Dat is de vraag.

Jericho bijvoorbeeld, was zo lineair dat je verschillende rotspartijen links en rechts van je had op 1 meter afstabnd aan elke kant dat je alleen maar rechtdoor kon. Niks illusie, niks vrijheid. Naar mijn smaak ook zeker niet leuk.

Het gaat dus om de mate van lineariteit en de daarmee gepaard gaande perceptie van vrijheid.
Helemaal mee eens,
als ik een keer een shooter speel waardeer i juist dat lineaire. Ik vind er juist meteen op uitgekeken als ik moet zoeken en voor de 80e keer verdwaal in dezelfde achtertuin ( zowel in real-life als online een heel mager gevoel voor richting = lees afwezig )

pluspunt voor mij dus.
Ik heb ook liever een "lineaire" shooter (in de single player modus), waar je een goed verhaal hebt. Ik heb even far cry 2 gespeeld en het heeft mij het eerste uur niet echt geboeid. Je loopt, je rijdt... wanneer mag ik nu eens schieten.

Dan heb ik ook liever scripted lineair waar je zeker bent van mobs achter elke hoek.

Te lineair is dan missch ook weer saai, maar ze spreken hier van puzzels die je moet oplossen dus het valt wel mee denk ik?
de reviewer heeft het er dan ook over dat de AI ook linear is.
dus op het moment dat de maker wil dat ze slim zijn zijn ze dat ook, maar op andere momenten zijn ze zo dom als de pest

dat is toch wel een minpunt en het is lineare gameplay
Ik vind de beoordeling nogal mild, vergeleken met de reviews van Gamespot (3.5) en IGN (2.5). Vooral de grafische problemen (zie quotes hieronder) zijn voor mij gameplay-brekend. Da's toch wat anders dan de hierboven genoemde "gedateerde graphics" ...

Gamespot:
Legendary uses the Unreal 3 engine, though it's only obvious because of that engine's telltale texture-popping, which is particularly noticeable here. Aside from a few set-piece moments, such as the sight of the impressively towering golem looming above you, it's hard to look at the game. Human character models stare blankly ahead and look like porcelain dolls, the geometry count is low, and the overall art design is dull and muddy. Nothing looks crisp or detailed, and some visual peculiarities, such as the way rubbery werewolf corpses get stuck in the geometry and jitter around, may induce a few laughs.
IGN:
On the other hand, you will discover that there are quite a number of visual issues that crop up in Legendary, such as slowdown, particularly if you're collecting a lot of animus from two or more eliminated creatures. There's also a lot of texture ripping and seams that are blatantly obvious as you move from one location to the next. You'll also detect some hitching during cutscenes, which interrupts the flow of gameplay.
Legendary uses the Unreal 3 engine, though it's only obvious because of that engine's telltale texture-popping,
Wat een domme opmerking. Texture-popping is geen issue van UE3, het is een afweging die je kan maken: sneller het level laten zien, of wachten tot de first scene getoond kan worden zonder popping. Vaak kiezen devs toch voor het eerste, en in veel spellen is dat gewoon jammer (is trouwens niet alleen texture-popping maar ook detail/displacement maps).
Maar nee, er is maar één pad en dat kun je niet missen. Zelfs niet als je, net als ondergetekende overigens, je zo nu en dan even vergaapt aan de indrukwekkende en geloofwaardige chaos om je heen. Dit wordt gelukkig deels goed gemaakt doordat een behoorlijk aantal puzzels en een zee van monsters het pad moeilijk begaanbaar maken, maar eigenlijk kan dit soort über-lineaire gameplay anno 2008 niet meer.
Er zijn nu eenmaal gamers die dit soort gameplay, zelfs anno 2008, nog altijd het leuks vinden.
Ja, wat dat nu met 2008 of welk jaartal dan ook te maken heeft snap ik ook niet. Het is een keuze die je als koper van het spel maakt en waar veel mensen gewoon voor kiezen. Wil je dat niet, dan ga je voor een Oblivion-type spel...het type is gewoon anders. Persoonlijk vind ik het ook niet boeiend, net als in Halo 3, om door alles heen te rennen en klaar is kees. Maar goed, dit soort spellen blijven populair en ook met name onder de jeugd volgens mij, lekker knallen.
Halo 3 op legendary loop je echt niet even doorheen daar moet je nog meer schuilen dan in Gears of War 2
Het is gewoon another FPS-game, niks meer en niks minder ;)
Welke was dan wel baanbrekend de laatste jaren, FPS is niet gegroeid sinds quake 1. Als iets goed is hoef je het niet te wijzigen.
Gears of War 2 i.v.m. de covertactiek en het flanken.
Zullen we dat dan maar aan Kill Switch geven die heeft deze techniek al jaren terug geintroduceert
ERG fijne review! Leuk taalgebruik, duidelijk verhaal etc.

Een puntje waar ik het niet mee eens ben is het lineaire gebeuren. Ik Gears of war en Gears of war 2 heb je eigenlijk ook maar een kant waar je naartoe kunt en dit vindt ik echt absolute topgames! dus het lineaire puntje vindt ik niet terecht!

Verder nogmaals: Absoluut een top-review!
Ik moet zeggen heb hem net even gespeeld en hij licht er ook al heel snel weer uit deze game is gewoon totaal niet leuk vooral hoe de game start totaal geen informatie van tevoren gewoon boem midden in een hel.
De graphics goed ? alleen van de vijanden de rest is echt bagger verder zit er ook niets in kwa ragdoll als je iemand neerschiet valt ie meteen als een 1000 kilo steen op de grond.
Andere mensen die rondlopen lijken niet alleen zombies maar je loopt er gewoon dwars doorheen totaal geen collision detection.

Nee zelf had ik me eigen erop verheugt en ben ik dol op mythologische wezens vooral in games maar dit is een zware tegenvaller.
Screenshot 2 doet me een beetje aan Half-Life 2 denken... :)
Anoniem: 274478
17 november 2008 23:24
Het is nu officieel: Spark unlimited ZUIGT. Eerst dat turning point wat ongekend hard zoog, en nu wederom spat de incompetentie eraf bij legendary. Wat een bagger. Ik ga die game terugbrengen.
Het is wel altijd zo dat de games die minder bekend zijn, sneller op dit soort punten worden afgekraakt als de meer bekende games. Bij Call of Duty 5 kun je ook maar 1 kant op en daar wordt een game ook niet op afgekraakt...

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee