×

Door Sven Schaap

Reviewer

De Blob

Door , 23 reacties

Minder is meer

In een tijd waarin videogames steeds groter, uitgebreider en gecompliceerder worden, is het erg verfrissend om eens iets 'ouderwets' eenvoudigs te spelen. Iets zonder ongelimiteerde character building, hyperrealistische spelwereld of epische verhaallijnen. Iets waarin alles misschien wel draait om kleurtjes, grappige poppetjes of aanstekelijke muziekjes, voor mijn part met een simpel balletje in de hoofdrol. Iets als de Blob.

Getest op: Wii (exclusieve titel)

de Blob

*Minder is meer

'Minder is meer', dat is duidelijk het motto waar de Blob naar is ontwikkeld. In de basis vertelt de game een verhaal vol ernstige zaken, zoals fascisme, totalitarisme en blinde haat. Maar het is onmogelijk om dit alles serieus te nemen aan de hand van de bontgekleurde chaos die de makers ons schaamteloos toesmijten. Alles wordt met een knipoog gebracht, wat hier en daar jammer genoeg ook geldt voor de beleving en controls. Een absoluut rechtlijnige opbouw van zowel de spelwereld als de levels, werkelijk onnozele personages en haast beledigend eenvoudige controls zijn zaken waar de Blob continue op trakteert. Het mooiste is wel dat de game er moeiteloos mee wegkomt. Zelfs de meest kritische zuurpruim kan tijdens het spelen een welgemeende glimlach van bewondering of waardering niet onderdrukken.

de Blob

*Knutselproject

Voor hen die het verhaal achter de game om wat voor reden dan ook niet kennen, eerst een korte samenvatting. In 2006 knutselde een stel studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht een korte game in elkaar, waarin je met een balletje een kleurloze, digitale versie van de stad Utrecht kon 'inkleuren'. Niemand had destijds kunnen voorzien dat deze gratis downloadbare game een succes zou worden en uiteindelijk zou worden opgepikt door medewerkers van uitgever THQ, die er wel brood in zagen. Dit met als resultaat dat nu, twee jaar later, een sterk uitgebouwde Wii-versie van de game in de schappen ligt. Het blijft interessant om te zien hoe een eenvoudig balletje, in dit geval een grappig wezentje genaamd de Blob, kan rollen.

*