Door , , 23 reacties

Toen de Wii nog uit een berg schetsen onder de werktitel Revolution bestond, speculeerde ik dat dit apparaat bij Nintendo voor hetzelfde zou zorgen als wat de Dreamcast destijds bij Sega veroorzaakte. De Dreamcast betekende het eind van Sega als consolebouwer, en het begin van dit bedrijf als software-recycler. Gelukkig zat ik er naast. Door 'gaming' min of meer opnieuw uit te vinden heeft Nintendo met de Wii een doorstart gemaakt en Nintendo's relatief eenvoudige console is met zijn brede publiek in staat goed te overleven naast de pittigere PS3 en Xbox360. Daarnaast is de Wii uniek, door de onvergelijkbare gameplay-elementen die de console biedt. De vernieuwende manier van gamen levert een unieke workout op, die bol staat van de innovatieve uitspattingen als het om gameplay gaat. Anderzijds werken de controls niet helemaal feilloos en levert de niet-alledaagse gameplay soms de nodige frustratie op.

Review Samba de Amigo

*Partygame van de bovenste plank

Dit is ook het geval bij Samba de Amigo, ongeveer negen jaar geleden een grote arcadehit en een bescheiden succesje op de Dreamcast. Ontwikkelaar Gearbox heeft de titel nu van stal gehaald voor een comeback op de Wii. Samba is van iedereen, voor iedereen en gaat prima mee in Nintendo's trend om het spelen van games fysiek inspannender te maken. Voor wie onbekend is met het fenomeen: Samba de Amigo is een partygame van de bovenste plank. De speler houdt in elke hand een als controller vermomde sambabal vast, waarmee in de maat moet worden geschud op aanstekelijke latin-muziek. Dat schudden werkt met behulp van een zestal cirkels die op drie verschillende hoogtes - hoog, midden en laag - in een kring op het scherm staan. Vanuit het midden bewegen gekleurde balletjes naar de cirkels en zodra ze er op terecht komen moet de speler op de juiste hoogte de juiste controller schudden. Dat klinkt subtieler dan het in de praktijk is, want regelmatig sta je als een waanzinnige met je controllers te rammen. Zo ook ondergetekende, bij wie het louter toeval is dat zijn Jan des Bouvrie-plafonnière heel is gebleven. Mijn Wii wordt al een tijd lang verbannen naar de gameroom en Samba de Amigo zal daar niets aan veranderen.

Review Samba de Amigo

*Voor aap staan

Als je goed in de maat schudt, loopt het Samba-balkje boven in het scherm langzaam vol en ga je om de zoveel 'shakes' een level omhoog. Als je een noot mist loopt je balk een flink stuk terug. Zo nu en dan wordt je gevraagd hevig te zwaaien of toont de computer een pose die je met de controllers aan moet nemen. Dat zijn acties waarmee je letterlijk voor aap komt te staan, maar tegelijkertijd zijn het dé momenten die Samba zo'n feest maken om te spelen. Aan het eind van elke song krijg je een ranking toegeschreven. Een E- of D-ranking is onvoldoende, C is de minimale ranking die je nodig hebt om verder te komen in de game en een B-, of zelfs A-ranking is geweldig. Als dit ingewikkeld klinkt dan is dat beslist mijn schuld, want het is werkelijk doodeenvoudig en zelfs de groenste spelers hebben het in twee minuten door.