Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Brothers in Arms: Hell's Highway

Conclusie

Een eindoordeel is moeilijk te geven. Brothers in Arms: Hell's Highway heeft enkele heel sterke kanten, en die hebben mij weten te overtuigen. Tegelijkertijd vallen de minpunten die aan het spel kleven, niet te ontkennen. De gebruikte technologie is gedateerd en drukt op de prestaties van het spel. De solostukjes zijn zwak en maken het spel minder geloofwaardig, en ook de manier waarop je squads hun route naar het volgende dekkingspunt zoeken blijft eigenaardig. Daarbij komt nog de ronduit teleurstellende multiplayer-modus. Desondanks heb ik me uitstekend vermaakt met Hell's Highway. De campaign is meeslepend, de missies zijn boeiend en de actiecamera is een interessante toevoeging. Die zorgen er wat mij betreft voor dat dit spel nooit een miskoop zal zijn. Bovendien biedt het spel ons een unieke kans om eens rond te kijken in het Brabantse land van 1944, en dat is ook wat waard.

Pluspunten:

+ Sterk verhaal
+ Realistische tactieken
+ Actiecamera
+ Nederland nadrukkelijk in beeld
+ Goede kunstmatige intelligentie vijand

Minpunten:

- Oogt verouderd
- Solo-stukjes saai
- Multiplayer-modus zwak

Cijfer: 8

TitelBrothers in Arms: Hell's Highway
Brothers in Arms: Hell's Highway packshot
PlatformXbox 360, PS3, pc
OntwikkelaarGearbox Software
UitgeverUbisoft
Releasedatum25 september 2008
Review Brothers in Arms: Hell's Highway Review Brothers in Arms: Hell's Highway Review Brothers in Arms: Hell's Highway Review Brothers in Arms: Hell's Highway Review Brothers in Arms: Hell's Highway Review Brothers in Arms: Hell's Highway Review Brothers in Arms: Hell's Highway Review Brothers in Arms: Hell's Highway Review Brothers in Arms: Hell's Highway Review Brothers in Arms: Hell's Highway Review Brothers in Arms: Hell's Highway Review Brothers in Arms: Hell's Highway Review Brothers in Arms: Hell's Highway

Laagste prijzen voor: Brothers In Arms - Hell's Highway, PC
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

Ubisoft Store

Score: 5 (2)

€ 4,-

€ 4,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 4,-
Opsturen tot €30 € 0,-
iDEAL € 0,-
Totaal € 4,-

Bekijk

Bol.com Plaza

Score: 2 (36)

€ 21,99

€ 21,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 21,99
Pakketpost (boven €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 21,99

Bekijk


Laagste prijzen voor: Brothers In Arms - Hells Highway, Xbox 360
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

Bol.com Plaza

Score: 2 (36)

€ 39,99

€ 39,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 39,99
Pakketpost (boven €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 39,99

Bekijk


Laagste prijzen voor: Brothers In Arms - Hells Highway, PS3
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

Bol.com Plaza

Score: 2 (36)

€ 34,99

€ 34,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 34,99
Pakketpost (boven €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 34,99

Bekijk

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (46)

Wijzig sortering
Oudere techniek?

Dit spel draait op de UnrealEngine3. Probleem is zeer waarschijnlijk dat de devs gewoon geen optimaal gebruik hebben gemaakt van deze engine.

Je zei al dat de gezichten het niet halen bij moderne games als GoW. GoW draait op diezelfde engine en is het bewijs dat de devs gewoon hier iets meer aandacht aan had moeten besteden.

Dat de textures soms niet goed laden, is een common UE3-kwaal. Had UT3 en GoW ook, maar zijn verholpen met patches.
Precies: dit oogt voor mij totaal niet verouderd! Maakt gebruik van nieuwe effecten in videokaarten. Heel wat anders van Super Mario Bros...

Misschien doelt de schrijver op dat het zich afspeelt tijdens de 2e wereldoorlog ;)
Als het voor jou niet verouderd oogt dan moet je toch echt uit die grot gaan komen... Toen dit spel werd aangekondigd zag het er echt goed uit, maar na, wat is het, 3 jaar loopt het echt achter op de rest.
De screens die ze lieten zien bij de aankondiging zijn nu nog precies hetzelfde, de techniek hadden ze toen af en hebben ze gewoon niks meer aan gedaan.

Volgens mij heb ik BiA 1 of 2 gespeeld, maar vond het nooit echt super. Al die commando;s onhouden en je troepen moeten sturen is mij teveel gedoe, ik heb liever een goede AI van me teammembers en dat ik lekker zelf kan beslissen wat ik doe dan een dergelijk systeem, al is dit natuurlijk wel realistischer...
Ik heb hem net uitgespeeld en me kostelijk vermaakt. De gameplay was een stuk langer dan verwacht. Ik probeer hem nu op "authentic" mode echter die is verschrikkelijk moeilijk. Daar heb je namelijk geen croshair, kompas en moet je aan de inslag van je kogels zien waar ze terecht komen. Ook kun je mikken door het richtmeganisme van je wapen. Helaas lang mikken is geen optie want iets te lang uit dekking en je bent dood.

Het grootste nadeel wat ik vond is dat als je uit dekkingmodus schiet je niet gebruik kan maken van het richtmechanisme op je wapen (muv de sniperifle) daardoor is spelen in "authetic" mode bijna ondoenlijk. Je moet dan uit je dekkjngmodus gaan, richten vuren en weer in dekking modus. Meestal kost dit je kop.

Dat healen waar de auteur het over heeft kan ik me niet echt in vinden. Het is namelijk zo dat als je geluk hebt je helm van je kop wordt geschoten, maar meestal ben je gelijk dood. Echter als je de kogels je rond de oren vliegen word de hele omgeving rood, dat betekend niet dat je bent geraakt, maar dat het wel heel gevaarlijk is en je snel dekking moet zoeken. Dit zijn dus geen hits.

De solo missies vond ik persoonlijk best vermakelijk omdat je hier niet kunt afleiden en flanken, maar het helemaal zelf moet oplossen.
Ik ben toch wat negatiever over de game. Er waren te veel minpunten om er nog lol aan te hebben. Ik heb em maar weer verkocht :P

De multiplayer was inderdaad zwaar onder de maat. Het zag er simpelweg lelijk en leeg uit en het liep niet echt lekker. De gameplay in de singleplayer is niet slecht maar er hadden toch nog heel wat dingen beter kunnen zijn. Je kunt niet springen, geen lean funtie, niet kunnen strafen tijdens het rennen, je kunt amper draaien tijdens het rennen en je hebt geen ironsight als je om de hoek schiet. Dat terwijl je wel je kop om de hoek steekt :? Granaten veroorzaken soms ook totaal geen verwondingen op vijanden. En vijanden gaan vrijwel altijd dood na een minimum aantal schoten. Meestal zijn 2 al genoeg en het maakt niet uit waar je ze raakt. 2 keer in de borst is blijkbaar net zo erg als 2 keer in de voet 8)7

Ik had er in het begin hoge verwachtingen van deze game maar het heeft geen enkele waar gemaakt :N Ik zou hem misschien maar een 6,5 geven.

Maar dit is natuurlijk maar mijn mening ;)

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 7 oktober 2008 16:47]

Haha, en als jij zelf sprint buiten kan jij wel strafen? :)
Ik vind het een behoorlijk hoog cijfer voor een game met minpunten als een slechte multiplayer. Kan iemand dat uitleggen?
Het spel is gemaakt voor de singleplayer, de multiplayer is er een beetje halfbakken bij gedaan en dat is natuurlijk zonde en jammer, maar dat zegt niet zoveel over de kwaliteit van de rest van het spel.

Maar waarom zou een spel met een slechte multiplayer geen 8 mogen krijgen? Of zou jij spellen zonder enige vorm multiplayer gelijk al bestempelen als 'slecht'?
Ben het met je eens maar de vraag rijst wel, waar heb je meer aan, een halfbakken MP of helemaal geen waardoor de ontwikkeltijden omlaag kunnen en zo ook de kosten ?

Ben zelf jarenlang een vervent MP gamer geweest maar ik vind het persoonlijk een grote teleurstelling als een MP game kwalitatief niet hetzelfde bied als een SP game. Met een game doe je vaak in de SP mode de sfeer op en met MP is het anders spelen aangezien je objectives moet halen. CTF vind ik in deze erg oudbollig en ik vraag me af waarom er eens niet nieuwe ideeen worden aangeboord voor MP games. Altijd statisch dezelfde plek waar de vlag staat en dus minder uitdagend.

Met MP games ligt denk ik juist de uitdaging om per ronde random de objective plaats te veranderen en niet zichtbaar op de map op te stellen. Zo creeer je een meer uitdagende game waar het niet alleen om fraggen gaat maar juist de nadruk word gelegd om de objective te behalen. Vandaar denk ik ook de ervaring van Jurian, en wat je steeds vaker ziet, dat men alleen nog maar speelt om te fraggen ondanks objectives. En daar ligt denk ik met name de uitdaging voor game ontwikkelaars in de toekomst, niet concentreren op grafisch geweld maar juist nieuwe speelwijze's toevoegen waardoor gamen in MP weer leuk en uitdagend word :)

Verder heb ik dit soort games al jaren geleden opgegeven die betrekking hebben op WW2, word een beetje eentonig :)
Kijk, dat bedoel ik. Als je iets erbij stopt word je er ook op beoordeeld. Dus als het dan slecht is had je het er niet in moeten stoppen.
Multiplayer is een onderdeel van een spel ... een erg goede single player ervaring kan dit weer rechttrekken.
Multiplayer is een toevoeging op een spel. Of een spel is multiplayer en zonder singleplayer. Maar te vaak komt het voor dat een fabrikant denkt een leuk spel te hebben ontwikkeld en daar nog even een multiplayer aan toe te voegen om maar een deadline te halen. In veel gevallen pakt dat dus uit in een misplaatst gevoel tijdens de multiplayer.

En andere games zijn multiplayer-only en en de singleplayer-campaign is erg kort/slecht uitgevoerd; het is maar net welk publiek of welk soort spel je wil neerzetten.
Ik niet, speel nooit de MP.
Van niet 1 game, boeit me echt niks.
Mis de verhaallijn

Dus als hij met slechte MP een 8 krijgt is hij voor mij denk ik wel een 8,5 waard ;)

[Reactie gewijzigd door Oxellaar op 7 oktober 2008 19:18]

Ooit van coop gehoord? :')
Dan heb je je waarschijnlijk ook nooit een beetje verder verdiept als je nooit wat speeld. Beetje koppig om te zeggen dat het je niet boeit als je nog nooit hebt gekeken hoe die spellen zijn... naja whatever, wat jij wil :)
Dan heb je zeker ook nooit het oude RTCW multiplayer gespeeld? Dat kent eigenlijk zn gelijke niet... ik wacht nog steeds op een volwaardige opvolger :(

RTCW FTW! (/fan-mode ;))
Ik probeer ze van bijna alle games, maar ze kunnen me echt niet boeien.
Je hoeft me echt niet over te halen hoor, lukt je niet ;)
Ook RTCW heb ik gedaan, hoeft echt niet van mij.
Hij zegt dat hij nooit multiplayer speelt, dus nee, RTCW multiplayer dan ook niet he? En dat het geweldige multiplayer gameplay biedt betekent niets voor iemand die verhaal belangrijk vindt, zoals hij zelf al aangeeft.
Precies, blijft gek genoeg moeilijk uit te leggen dat MP gaming je geen ruk interesseert, ik heb er zelf nooit iets aangevonden in geen enkele game, terwijl andere mensen er helemaal wild van worden. De enige game die ik af en toe nog wel eens online wil spelen is kolonisten van Catan ;-). Heeft niks met de kwaliteit van het spel te maken, ik zie er gewoon de lol niet van in om als een dolle gek door een level te rennen om continu door scheldende pubers omgelegd te worden zonder het gevoel te hebben dat het ook nog ergens naartoe gaat. Spellen zonder einde of doel zijn sowieso mijn ding niet...
Kolonisten van Catan...... :')

Anyway, het gaat er om dat je samen het verhaal maakt. En er bestaan meerdere modus dan alleen deathmatch. Misschien moet je eens een keer weer een paar spellen proberen en de verschillende modus uit proberen.

En wat dacht je van Coop een campagne spelen? Het lijkt me ook bijv. veel leuker om tegen andere mensen een race spel te spelen dan tegen de computer.
iedreen klaagt over Solo-stukken, ik vind het juist heel leuk. :) ( meningen verschillen ;) )

Over het nederlandse accent / en taal. Tjah in de eerste stukje spreekt hij wel engels met een Russische accent maar later in het spel is het gewoon een nederlander die engels probeert te praten :) Gewoon slordig van gearbox om in de eerste filmpje iemand anders te laten praten :o
Dat viel mij ook al op... eerst klinkt die 'nederlandse' gast alsof het een rus is die net een spoed cursus engels heeft gehad en later in het spel als ie weer praat is het een 'echte' nederlander die engels praat.... vond ik wel slordig.
"Teammaten lopen naar een waypoint als domme slakken."
Je kunt in de oude versies toch aangeven dat ze naar wwn waypoint moeten en daarbij de vijand moeten beschieten en gaan dan ook dekking zoeken?
Tuurlijk kan je dat aangeven. Micromanagement van je sqauds werkt in dit spel dan ook uitstekend. De problemen komen naar voren als je je squad over langere stukken wilt verplaatsen. Ikzelf speel nu al een week met de PS3 versie van de game, en loop voornamenlijk tegen die problemen aan als ik zelf weer eens iets te enthousiast naar voren storm en mijn mannen wil verplaatsen terwijl ikzelf zwaar onder vuur word genomen. Uiteraard willen daarbij nogal eens wat van mijn mannen omkomen en ik kan eigenlijk niet anders concluderen dat de fout in 90% van de gevallen toch echt bij mij ligt.

Vergeleken met oudere versies van de game (zelf even bia:earned in blood gepakt en nagekeken) is de AI fenomenaal verbeterd en kan je de veranderingen pas echt op waarde schatten als je de oudere versie erbij pakt.
Ik moet zeggen dat ik de 8 nog een aardig gul cijfer vind. Als ik zo kijk naar de minpunten die de reviewer geeft dan was het bij mij hooguit een 7 geweest. Een zwakke multiplayer, oogt verouderd... maar ja, eerst spelen en dan oordelen :) ik ben sowieso een sucker voor WWII fps games, dus ik zal er wel weer veel plezier aan beleven :D
Leuk!

Een keertje in mijn achtertuin knokken.


Zit het verhaal van Joe Mann er ook nog in??


http://nl.wikipedia.org/wiki/Joe_Mann
Waarom klaagt niemand over het saving mechanisme? Ik heb vooralsnog niet echt een auto-save mechanisme gezien. Ik heb potdomme 3 uur gespeeld, en moest daarna kappen omdat ik eten moest gaan halen, start ik het spel weer, begin ik weer bij het eerste level waar je met die MG die boerderij moet verdedigen :{
Kun je niet manual saven dan? ik ga hem morgen installeren, zal er om denken.

(wil niet 3 uur terug) :P

[Reactie gewijzigd door pcgek op 9 oktober 2008 19:32]

Het spel saved bij elk checkpoint, dus dat lijkt me eigenlijk geen probleem. Ik vind het vooral wel een probleem dat de lipsync niet goed is. Wordt in de review wel genoemd, maar niet als zeer storend ervaren. Ik ervaar het wel als zeer storend, vooral ook omdat er heel veel filmpjes tussen de speelmoment door zijn. Dat is leuk voor het verhaal, maar dan moet het wel een beetje goed overkomen. Dat doet het wat mij betreft eigenlijk totaal niet.

De gezichten zijn zeer gedetailleerd, maar tonen geen emotie. Een probleem wat zich in best wat spellen voordoet, maar nu zeker vind ik dat ook een probleem. Je ziet een filmpje met een geëmotioneerd gesprek, maar dat is niet aan de gezichten af te lezen. Ik weet dat het moelijk is, maar er zijn zat spellen waarbij dat beter voor elkaar is gebokst.

Ook zie ik textures door elkaar lopen. Dogtaks die ineens half door een jasje heenlopen (tijdens filmpjes) of een kraag die ineens door andere kleding heenloopt. Zeer slordig gerenderd.

De game bevat bij mij op de pc ook redelijk wat bugs. Teams die soms niet meer reageren, waardoor je tot het volgende checkpoint alles alleen moet doen is daar een voorbeeld van. Ook heb ik meerdere keren alle tekst verloren in de menu's en in je map, waar ook je objectives staan. Niet altijd even handig. Ik merk ook wel eens dat teams niet reageren op je commando's, ook al geven de icoontjes in het spel aan dat bepaalde commando's wel mogelijk moeten zijn (aanvals icoontje bij een groepje tegenstanders.)

De game is wel zeer vermakelijk en alle geluiden die je hoort als je alleen door een gebouw loopt, zijn wel creapy en geven een echt goede spannende sfeer. Dat maakt de game wel leuk en ook de locaties maken het leuk voor een Nederlandse gamer. Een heel goed cijfer vind ik de game niet waard, maar het is zeker een vermakelijke game. Ik zou niet voor meer dan een 7 gaan, omdat de game wat mij betreft niet goed afgewerkt is.
De gezichten zijn zeer gedetailleerd, maar tonen geen emotie. Een probleem wat zich in best wat spellen voordoet, maar nu zeker vind ik dat ook een probleem. Je ziet een filmpje met een geëmotioneerd gesprek, maar dat is niet aan de gezichten af te lezen. Ik weet dat het moelijk is, maar er zijn zat spellen waarbij dat beter voor elkaar is gebokst.
:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Heb je de laatste filmpje wel gezien? geen emotie ...grapjas xD

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True