Samsung SyncMaster 204T (20", 16ms, D-Sub/DVI-D, Zilver) Review
Het vorige scherm Mijn vorige scherm was een LG 795FT+ 17" CRT monitor. Tsja, wat zullen we daarover zeggen. Een van de, zoniet het beste scherm qua CRT monitoren. Scherp, rustig beeld, goede kleurweergave en vlak. Heeft me nooit in de steek gelaten en vond het eigenlijk moeilijk om hem weg te doen. Deed 1400x1050 op 85Hz, ideaal, vandaar ook mijn keuze voor een 20" TFT en geen 17" en vooral geen 19" Daarvan is imho gewoon de resolutie te laag, 1280x1024 is hetzelfde als op een 17" en de pixels worden op een 19" scherm gewoon te groot. De LG vergeleken met mijn Samsung: De Samsung is echt een stuk groter qua schermoppervlak. Scherpte is super, heb wel cleartype aanstaan dus het is wel ietsje minder...
Pluspunten
Grootte van het scherm, resolutie Kleuren, snelheid Design, mooie zware voet en dunne rand
Minpunten
Geen, eigenlijk...
Eindoordeel
Mijn vorige scherm was een LG 795FT+ 17" CRT monitor. Tsja, wat zullen we daarover zeggen. Een van de, zoniet het beste scherm qua CRT monitoren. Scherp, rustig beeld, goede kleurweergave en vlak. Heeft me nooit in de steek gelaten en vond het eigenlijk moeilijk om hem weg te doen. Deed 1400x1050 op 85Hz, ideaal, vandaar ook mijn keuze voor een 20" TFT en geen 17" en vooral geen 19"
De LG vergeleken met mijn Samsung: De Samsung is echt een stuk groter qua schermoppervlak. Scherpte is super, heb wel cleartype aanstaan dus het is wel ietsje minder geworden heb ik het idee. Mooie diepe kleuren, aangesloten op DVI op een Radeon X800 Pro ViVo. Zoals op de foto's te zien is, zijn de kleuren echt heel mooi diep en is er zeker geen sprake van onnatuurlijke kleuren.
Bijzonderheden
Geen eigenlijk, ik heb er pixelgarantie bij genomen omdat ik het toch wel jammer zou vinden als er een dode pixel in zou zitten en omdat er 2 stuk mogen zijn voor je garantie krijgt. Uiteindelijk geen dode of luie pixels gevonden. Ik heb de monitor besteld via de telefoon en uiteindelijk opgehaald bij Alternate
Kleurweergave
Wat ik al eerder zei, mooie diepe kleuren. Photoshop gaat erg lekker erop, games en films zien er strak uit. Het valt me nu zelfs op dat er compressie op dvd5 films zit
Ghosting
Ik heb het eigenlijk nog niet opgemerkt.. Heb er wel op geprobeerd te letten, maar kan het niet zien op mn scherm, niet in games en niet in films. Heb inmiddels al aardig wat games gespeeld, redelijk wat films gekeken en gewoon in windows gewerkt, maar ik heb nog geen ghosting gezien.
Contrast & helderheid, kleur
De vraag is wanneer men komt met lasbrillen voor tft's. Ik heb een niet heel erg verlichte kamer, maar de standaardinstelling is zelfs overdag zo ontzettend fel. Ik heb gebruik gemaakt van MagicBright wat in het OSD zit, daarmee kun je diverse helderheidsinstellingen gebruiken. Text, Internet en Entertain. Text is het donkerste profiel, logisch omdat je vaak naar de tekst zit te staren en dat dus vriendelijker voor de ogen moet zijn. Internet is iets lichter en Entertain is de lichtste van het stel. Te fel imho, maar bijvoorbeeld voor "donkere" games wel geschikt, zodat je niet teveel met de brightness in-game hoeft te stoeien.
Wat kleur betreft, ik heb gebruik gemaakt van de setting warm 1 icm MagicColor op intelligent. Dat leek mij het meest natuurgetrouwe op dit moment. De settings die mogelijk zijn: cool4, cool3, cool2, cool1, normal, warm1 en warm2. Cool is blauwer, normal vrij neutraal en warm1 wat bruiner/roder. Warm2 is net te "warm" wat mij betreft.
Uniformiteit van het scherm
Wit is overal even wit, de kleuren zijn overal goed, er zijn geen overheersende plekken. Verder heb ik een heel klein beetje backlight leaking. In de uiterste hoeken zie je heel klein beetje dat het wat lichter is, maar verder niet. Het is in ieder geval niet storend. Er zijn genoeg schermen waarbij dit erger is, zoals de 730 en 930BF schermen. Deze zijn dan op papier een stuk sneller, maar hebben weer andere manco's die dit scherm niet heeft.
Kijkhoek
In 1 woord, prima. Niets op aan te merken, kan het vanaf alle kanten nog prima zien. Weinig tot geen vervorming in het beeld qua kleur, ietsje lichter wel lijkt het als je vanaf de zijkant gaat kijken. Maar voor de rest een prima paneel waarbij ook duidelijk te zien is dat het geen TN paneel is.
Bouwkwaliteit
Eerste wat me opviel aan de monitor, ik kreeg hem niet recht.. Boosdoener: een ontbrekend dopje onder de voet rechtsvoor. Opgelost met een stukje vilt wat normaal onder een stoel gaat
Voor de rest is het een mooie zware voet en is het scherm stabiel. Knopjes klinken goed, helaas niet zo mooi als met mijn LG die gevoelig waren voor aanraking van je vingertop en op je nagel reageerden ze niet. Dat was echt top
Vormgeving
Mooie monitor, volledig zilver uiterlijk met een geel groening aan uit ledje. Totaal niet irritant fel, redelijk gedimd. De rand is erg mooi dun, iets wat ik zelf altijd wel fijn vind. Voor de rest, niet iedereen houdt van de vorm voet, maar ik vind hem achteraf toch best mooi
Ervaring na langer gebruik
Ik heb de monitor inmiddels 1,5 jaar in bezit en ben er nog steeds erg tevreden over. Ik zit regelmatig achter pc's bij andere mensen en als ik dan thuiskom is het toch weer een verademing om naar het scherm te kijken. Vind het ook erg jammer dat hij niet mere leverbaar is, een tweede scherm ernaast zou goed passen in een mooie dualhead opstelling.
Het backlight laat nog geen problemen zien en daarnaast is er ook nog geen dode pixel te bekennen. Verder bevalt het scherm me nog steeds uitstekend, heb even getwijfeld om een 22" breedbeeld te gaan halen maar ik hou hem toch
Heb jij ook een Samsung SyncMaster 204T (20", 16ms, D-Sub/DVI-D, Zilver)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (9)
Alleen een vraagje hoe zat het met jou scherm achter de plaat die daar zit ging die makkelijk terug waar je je stekkers plaats om op je monitor te zetten en tevens je voeding ook zit ?
De 19inch dan maar zal wel niet hetzelfde zijn.
Kijkhoek en kleurweergave komen daar als beste uit de bus, de reactiesnelheid is het enige minpuntje (wordt betiteld als 'matig'). Ik zat eerder te denken aan een Iiyama ProLite H511S als opvolger voor mijn Iiyama VisionMaster Pro 451, maar n.a.v. de test van PC Consument en deze review van J0YR1D3R leun ik toch richting de Samsung. Ook de prijs is natuurlijk een punt, momenteel ligt de Iiyama ongeveer 180 euro hoger. Als ik 'm heb (over een paar maanden) dan zal ik ook een beoordeling posten.
Ik heb er inmiddels al een paar films op gekeken en games op gespeeld, maar de (mindere) reactiesnelheid is echt niet minder. De prijs van bijvoorbeeld de IIyama ligt inderdaad zo'n 180-250 euro hoger en die voegt weinig/geen verbeteringen toe op deze Samsung.
De gemeten reactiesnelheid tijdens de test is 18ms terwijl de opgave 16 is. Veel monitoren van bijvoorbeeld 19" waarbij 8 en 12 ms word opgegeven halen deze waar vaak niet en komen ook rond de 16-20ms uit. Pas hier dus ook goed voor op
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn