BitFenix Flo Zwart Review

Ianovski 27 juni 2014, laatste update op 27 juni 2014, 343 views

BitFenix Flo Zwart

Deze headset is uitermate geschikt voor gaming en dagelijks gebruik. Met een mooi uiterlijk, goede comfort, kwalitatief in orde geluid is het een aanrader.

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Goede materialen
  • Zit comfortabel
  • Over-ear, sluit de oren volledig af
  • Goede geluidskwaliteit
  • Veel extra kabels, waaronder remote voor geluid en microfoon
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Meerdere kleuren

Minpunten

• Kwaliteit microfoon
  • Niet verstelbaar

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3

De Bitfenix Flo, de eerste headset van Bitfenix die we op de mark hebben zien verschijnen. Ik heb de headset een periode van enkele weken goed in gebruik gehad om zo te kijken wat mij wel of niet beviel aan de headset en om er vervolgens een review van te kunnen schrijven die op basis is van mijn eigen mening en ondervindingen.

Uiterlijk

Ik ben een visueel persoon en het uiterlijk van een product is daarom ook belangrijk voor mij. Op dit gebied doet de Bitfenix Flo het zeer goed bij mij. Het is een koptelefoon die elegant overkomt en niet uit springt als bijvoorbeeld de ultieme gaming headset. Doordat de koptelefoon is afgewerkt met de van Bitfenix bekende SoftTouch Surface Treatment en een chrome ogend plastic rand komt hij over als een koptelefoon van kwaliteit. De koptelefoon is verkrijgbaar in meerdere kleuren; Midnight Black, Arctic White, Fire Red en Cobalt Blue waarbij ik de zwarte in handen had.

Op de zijkant van de koptelefoon zien we het logo van Bitfenix in dezelfde "chromen" afwerking als het plastic randje. Dit is ook het enige wat we aan logo en benaming tegen komen op de koptelefoon waardoor hij niet schreeuwt om aandacht. Dit maakt deze koptelefoon ideaal voor dagelijks gebruik zoals in de trein of op de studie, dus niet alleen achter de computer. De mogelijkheid voor de uitneembare microfoon speelt hier ook een goede rol in.

De koptelefoon beschikt over "over-ear" kussentjes waardoor de koptelefoon over je oren heen valt. Dit maakt de koptelefoon geschikt voor langer gebruik en maakt hem meer comfortabel. De koptelefoon zelf is niet verstelbaar wat voor de meesten geen probleem zou zijn maar als je echter de beschikking hebt over een groter hoofd dan kan dit problemen geven.

Specificaties

De onderstaande specificaties zijn overgenomen van de website van Bitfenix.

Zoals al eerder genoemd zien we hier in de specificaties dé feature van Bitfenix staan, de SoftTouch afwerking. Hier ben ik zeer over te spreken en dit doet Bitfenix dan ook heel goed. De koptelefoon komt met een standaard 3.5mm aansluiting voor de koptelefoon en de microfoon. De koptelefoon komt hierdoor zonder USB aansluiting en dus ook zonder drivers maar is hierdoor te gebruiken op meer dan alleen de computer en heeft zijn uiterlijk mee om dit ook te doen.

Bij de Flo komen ook mooie extra's zoals een 1 meter kabel met remote om het geluid en de microfoon te bedienen vanaf de kabel (voor mij een pluspunt). Ook zit er een meter kabel bij om hem te verlengen naar je telefoon o.i.d., en twee meter kabel met een headphone en microfoon aansluiting.

[img][/img]

[img][/img]

Nogmaals, met genoeg variatie biedt deze koptelefoon de mogelijkheid hem niet alleen achter de pc te gebruiken maar ook buiten.

De verpakking

De Flo komt in een mooie, in stijl, meegeleverde verpakking van degelijke kwaliteit. Op de doos staan mooie graphics van de koptelefoon zelf. Op de verpakking geven ze al aan dat de koptelefoon uitermate geschikt is om met je mee te gaan op reis; "Made to move with you".

Verder zit alles goed verpakt, niks op aan te merken.

In de praktijk

Zoals al eerder vermeld heb ik de koptelefoon gedurende een paar weken intensief gebruikt. Ik heb hem uren achter elkaar opgehad om te testen hoe comfortabel hij zou zijn met langer gebruik en hoe goed de geluidskwaliteit was in verschillende omgevingen.

Meteen door naar een pluspunt, de koptelefoon blijft relatief comfortabel als je hem meerdere uren achter elkaar op hebt. Dit is een goed punt voor mensen die lekker lang willen gamen zonder last te krijgen van hun oren. Het is niet de meest comfortabele koptelefoon die ik ooit gehad hebt maar doet het zeker niet slecht. Doordat de koptelefoon over je oren heen valt geeft hij minder druk op de oren en krijg je dus ook minder snel last van je oren. In de hoofdband zitten wat kussentjes waardoor dit geen vervelende druk geeft op je hoofd of haar.

De geluidskwaliteit ben ik ook over te spreken, deze is goed. Voor een koptelefoon uit deze prijsklasse verwacht ik zelf meestal niet geweldig geluid maar de Flo heeft mij hier weten te verbazen en houdt goed stand tegen koptelefoons uit een segment hoger. De Flo geeft een goed balans in zijn geluid en dit doet hij zowel bij games als muziek en all the way tot films e.d. Wat wel jammer is, is dat hij bij films helaas wel minder is dan een duurdere koptelefoon. Dit komt vooral door zijn gebrek aan surround. De Flo maakt namelijk gebruik van 2.0 waarbij films veelal gebruik maken van 5.1. De bass is verder goed aanwezig en ook hier vindt hij een goed balans.

De microfoon was ik wat minder over te spreken. In de ervaring van mijn vrienden/teamgenoten was ik soms minder goed te verstaan en had ik over het algemeen al gauw wat krakend geluid. Dit kan uiteraard te maken hebben met mijn model van de Flo maar wat mij opviel was dat de microfoon na een aantal keer in en uit gehaald te hebben, niet altijd even lekker wilde blijven zitten. Soms was ik dus ook niet meer te verstaan omdat de microfoon er niet goed meer in zat. Ik weet dus niet of dit met andere koptelefoons beter is of dat dit een meer voorkomend probleem is.

Bitfenix doet het met hun Flo in mijn ogen zeer goed als nieuwkomer op de concurrerende markt van de koptelefoons. Wat ze in mijn ogen vooral bieden is een koptelefoon die naast het gebruik voor de games, ook zeer goed te gebruiken is onderweg naar school of werk. De koptelefoon ziet er buitengewoon goed uit, met name door de SoftTouch afwerking en de mogelijkheid de microfoon uit te nemen.

Op het gebied van geluid geven ze een kwalitatief goede koptelefoon voor het prijssegment waar ze zich bevinden. Dit hebben ze goed uitgekozen zullen we maar zo zeggen. Door de opties in kleur is hij ook nog eens geschikt voor iedereen. De koptelefoon zit zeer comfortabel, ziet er zeer goed uit, goed geluid, veel extra kabels, kortom: voor deze prijs raadt ik hem aan.

Heb jij ook een BitFenix Flo Zwart?