Samsung Galaxy Tab Pro 8,4" WiFi 16GB Zwart Review

rudybuitb 26 juni 2014, laatste update op 29 juni 2014, 4.138 views

Samsung Galaxy Tab Pro 8,4" WiFi 16GB Zwart

Als je op dit moment een Android tablet wilt kopen met goede specs, dan is de Tab Pro 8.4 een verstandige keuze. Het scherm is erg goed en de snelle hardware zorgt voor een vloeiende gebruikerservaring (zolang TouchWiz tenminste geen roet in het eten gooit).

Pluspunten

• Snel
  • Mooi scherm (hoge pixeldichtheid)
  • Bouwkwaliteit prima in orde
  • Prijs-kwaliteitverhouding is goed

Minpunten

• TouchWiz blijft soms log
  • Kan een beetje warm worden
  • Capacitieve knoppen i.p.v. onscreen knoppen
  • Plaatsing speakers had beter gekund

Inhoudsopgave:

• Camera
• Alternatieven
• Conclusie

Inleiding:

Na een tijdje met een Nexus 5 telefoon gewerkt te hebben, begon de processor in mijn Nexus 7 2013 tablet wat 'trager' aan te voelen. Niet dat die tablet langzaam is, maar de teruggeklokte Snapdragon 600
voelde toch niet zo snel als de Snapdragon 800 in mijn telefoon.
Aangezien ik ook naar een iets groter scherm dan het 7" scherm van de Nexus 7 2013 wilde overstappen, vond ik het tijd worden voor een nieuwe tablet.
Op dit moment zijn er niet zo veel high end Android tablets die deze Snapdragon 800 processor gebruiken, gepaard met een +/- 8" inch scherm met hoge resolutie, dus de keuze viel vrij snel op de Samsung Galaxy Tab Pro 8.4. Zeker nadat de oorspronkelijke prijs van 399,- euro naar 299,- euro was gezakt (bij de meeste winkels), was dit m.i. een prima keuze.
Hieronder zal ik mijn bevindingen delen na de eerste paar weken gebruik.

Verpakking:

De Tab Pro 8.4 wordt geleverd in een stijlvolle en kleine lichtbruine verpakking, en bevat alleen de basic inhoud/accessoires die je bij een tablet mag verwachten:

• lader/USB kabel
• beknopte handleiding
• de tablet zelf natuurlijk

Uiterlijk:

De tablet ziet er goed uit. Samsung heeft gekozen voor een nep leren achterkant, inclusief namaak stiksels zoals ze dat ook bij de Note 3 telefoon hebben gedaan, en bij hun nieuwe serie Chromebooks.
Het zal een kwestie van smaak zijn, maar ik vind dit er in ieder geval een stuk beter uitzien dan het gladde plastic dat Samsung hiervoor vaak heeft gebruikt. De rand om het apparaat heeft een 'chrome' look, maar is wel van plastic.

Wat erg knap is, is dat de afmetingen van de Tab Pro 8.4 (128,5x219x7,2mm) niet teveel afwijken t.o.v. die van de Nexus 7 2013 (114x200x8,6mm), maar dat het scherm toch 8,4" groot is.
Een stuk meer schermoppervlak dus, en dat terwijl de gehele grootte van de tablet nog goed binnen de perken is gebleven. Dunne randen rondom het scherm, en een dikte van slechts 7,2mm zorgen ervoor dat je de Tab Pro 8.4 lekker vast kunt houden in 1 hand, en het gewicht van 331 gram maakt het geen straf om de tablet lang te gebruiken.
Verder vinden we aan de voorzijde nog de - inmiddels bekende - ovale home knop van Samsung, net als de capacitieve multitask- en back knoppen.
De bouwkwaliteit is prima in orde, de behuizing geeft niet mee, en er zijn ook nergens kieren of andere kleine openingen te ontdekken.

Specificaties/hardware:

Naast de eerder genoemde CPU (Snapdragon 800) die zijn werk doet met 4 kernen (op 2,3GHz geklokt), en de Adreno 330 GPU, beschikt de Tab Pro 8.4 over 2GB geheugen en in mijn geval 16GB aan lokale opslag (ongeveer 12GB hiervan is beschikbaar voor de gebruiker).
Het meest in het oog springend is natuurlijk het scherm, met een resolutie van maar liefst 1600x2560, zodat er meer dan voldoende pixels per inch zijn om alles er haarscherp uit te laten zien. Daarnaast is de kleurweergave goed, net als de kijkhoeken, en is de maximale helderheid ruim voldoende om ook buiten het scherm nog af te kunnen lezen. Uiteraard is een spiegelend scherm in fel zonlicht nooit de beste keuze om rustig te kunnen lezen, maar qua schermkwaliteit blijft er dus weinig te wensen over.
Verder wordt er 802.11ac WiFi ondersteund en kan de interne opslag aangevuld worden d.m.v. een SD kaartje met een capaciteit tot 64GB.
Over de batterij (4.800mAh) zegt Samsung dat deze ca. 10 uur mee moet gaan (internet), tot ca. 12 uur (video afspelen), uiteraard afhankelijk van de schermhelderheid en andere gebruikersvoorkeuren.
Er zitten 2 camera´s op de Tab Pro 8.4, een 2 Megapixel camera aan de voorzijde, en een 8 Megapixel camera aan de achterzijde.
Aan de onderkant (in portrait) zitten de stereo speakers, als je de tablet in landscape houdt dan moet je soms wel een beetje opletten om de speaker(s) niet te dempen met de palm van je hand. Het geluid van de speakers is ruim voldoende, weinig tot geen vervorming bij hogere volumes, en het maximale volume is meer dan hard genoeg voor de gemiddelde gebruiker.
Tenslotte zit er aan de rechter zijkant een IR blaster om o.a. je TV mee te bedienen. Er kan hiervoor ook een universele app uit de Play Store worden gebruikt (hoeft niet per se van Samsung te zijn), en deze feature werkt prima.
Al met al een behoorlijk complete tablet dus, met prima specs die voor een vloeiende gebruikerservaring zouden moeten kunnen zorgen.

Software:

Standaard wordt de Tab Pro 8.4 geleverd met Android 4.4.2, niet de meest recente versie dus, maar behoorlijk up-to-date. Hoe frequent de tablet upgrades zal krijgen naar nieuwe Android versies zal uiteraard nog moeten blijken. Samsung zou Samsung niet zijn als er geen TouchWiz schil over Android zou worden meegeleverd, en dus is ook deze tablet voorzien van Samsungs eigen software.
Nu ben ik persoonlijk nooit een grote fan geweest van de TouchWiz laag, maar er is duidelijk te zien dat Samsung naar wat kritiek van gebruikers heeft geluisterd, met als gevolg een betere ervaring dan dat 1 of 2 jaar geleden vaak het geval was met TouchWiz.
Beter, maar zeker nog niet perfect. TouchWiz blijft toch een beetje een inconsistent geheel, en sommige aanpassingen t.o.v. Stock Android zijn wat mij betreft geen verbetering. Het menu is bijvoorbeeld opgedeeld in 4 tabbladen, en blijft enigszins onoverzichtelijk (zeker vergeleken met het standaard Android menu zoals Google dat bedoeld heeft). De iconen zijn wat platter geworden qua stijl, maar nog steeds iets te kinderlijk, en de gehele GUI heeft wat mij betreft dan ook zeker geen 'Pro' uitstraling.
Smaken verschillen, dus ongetwijfeld zullen er ook mensen zijn die Stock Android te saai of kaal vinden, en wel graag met TouchWiz werken.
Een leuke toevoeging is de Magazine UX die Samsung heeft toegevoegd op de home screens, hierin zitten o.a. widgets voor nieuws, weer, je kalender en e-mail verwerkt. Daarnaast zijn er nog allerlei nieuwsbronnen te selecteren om weer te geven, zodat je de homescreens goed kunt aanpassen naar eigen wens. Het is in principe een groot Flipboard widget, maar het geeft de homescreens toch een eigen stijl.
Samsung heeft er niet voor gekozen om de onscreen knoppen van Android te gebruiken voor de navigatie binnen het OS, hiervoor zijn de capacitieve knoppen onder het scherm bedoeld.
Daarnaast bevat TouchWiz ook nog alle bekende extra´s, zoals de mogelijkheid om 2 apps onder/naast elkaar te draaien (split screen), de mogelijkheid om eye-tracking aan te zetten, screenshots te maken door met je handpalm over het scherm te vegen, en nog vele andere toevoegingen. Niet iedereen zal elke optie even vaak gebruiken of nuttig vinden, maar van een gebrek aan opties kan Samsung in ieder geval niet beschuldigd worden.
Ook worden er diverse apps meegeleverd, o.a. Samsung Apps, Samsung Hubs, S Voice, KNOX, een remote PC applicatie, een Office suite en ga zo maar door. De een zal dit als bloatware zien, de ander als nuttige toevoegingen, ook dat zal iedereen voor zich moeten uitmaken.
Een leuke extra is zeker dat er - na aanschaf van deze tablet - 50GB aan gratis storage bij Dropbox wordt gegeven (met een duur van 2 jaar).

Gebruik:

In dagelijks gebruik voelt de Tab Pro 8.4 behoorlijk rap aan. Ik zeg behoorlijk en niet geweldig, omdat er toch - bij de navigatie door het OS - af en toe een klein beetje lag te zien is.
Zeker niet storend voor de meeste mensen, maar uit principe vind ik zelf dat deze tablet - met een dergelijke processor onder de motorkap - een vloeiende performance moet kunnen laten zien.
Ook het scrollen door wat meer 'content heavy' applicaties zoals de Play Store, zorgt ervoor dat er soms wat haperingen zijn, net als enkele frame drops. Wat ik heb gezien overigens is dit erger op de 10.1" versie van dezelfde tablet, waar Samsung gekozen heeft voor hun eigen Exynos processor.
Apps zelf starten verder erg snel (wat ook verwacht mag worden met deze hardware specs),
en multitasken gaat overwegend vlot genoeg. Over de performance binnen apps mag dan ook niet geklaagd worden.
Aangezien ik zelf echter meer een liefhebber ben van (bijna) Stock Android, en graag een zo vloeiend mogelijke ervaring wil hebben (en de Samsung apps voor mij niet zo´n toegevoegde waarde hebben),
heb ik besloten de Tab Pro 8.4 te rooten en een CyanogenMod erop los te laten.
Nu draait de tablet al een stuk soepeler in dagelijks gebruik (lag is vrijwel nergens meer te ontdekken), daarmee doel ik dan op de navigatie tussen homescreens en/of binnen de Launcher/App Tray/Instellingen.

Ook heb ik de Android onscreen knoppen aangezet, en de capacitieve knoppen uitgeschakeld.
Voordeel is dat de knoppen meedraaien als je de tablet draait om in landscape te gebruiken, en dat je ook niet per ongeluk de capacitieve knoppen aanraakt wanneer je de smalle bezel vastpakt (bijvoorbeeld bij het spelen van een race spelletje).
Met de snelheid van de Tab Pro 8.4 is zeker niks mis, en ook wanneer iemand geen custom ROM gebruikt zal deze tablet veel andere Android tablets achter zich laten wat betreft prestaties (en scherm).

Benchmarks:

Hieronder enkele screenshots van benchmarks, persoonlijk vind ik 'real world' performance altijd belangrijker dan benchmark resultaten, maar het geeft toch een indicatie wat betreft de performance van deze tablet. De scores zijn prima, de Tab Pro 8.4 zal misschien niet de benchmarks domineren, maar kan zeker goed mee met andere high end apparaten van dit moment.

Accu:

Volgens Samsung gaat de Tab Pro 8.4 dus ca. 10 uur mee op een acculading, bij 'normaal' gebruik.
Met een gemiddelde schermhelderheid, en gebruik dat bestaat uit browsen, YouTube filmpjes kijken,
een spelletje spelen, Spotify luisteren via Bluetooth speakers, en het lezen van een boek, komt dit in de praktijk redelijk in de buurt. Tel daar nog enkele dagen standby tijd bij, en de gemiddelde accuduur (schermtijd) is bij mij 7 8 uur. Heel behoorlijk, en vergelijkbaar met mijn Nexus 7 2013.

Een groot voordeel is ook dat er niet veel batterij wordt gebruikt in standby, dit is bij mij ongeveer 3 procent per 24 uur. Bij wat meer processor intensieve taken zal de batterij het uiteraard minder lang volhouden, maar dat is niet anders dan bij andere tablets. Er is aan de linkerkant (in portrait) wel enige warmteontwikkeling bij zwaarder gebruik, maar niet zoveel dat het onprettig wordt om de tablet vast te houden.

Camera:

De camera aan de achterzijde van de tablet doet wat je ervan verwacht: de kwaliteit van de foto´s is zelfs heel behoorlijk (voor een tablet, het is uiteraard geen vervanger voor je compact camera). Echt praktisch blijft foto´s maken met een tablet niet, maar als er even geen andere camera in de buurt is, dan voldoet de camera in de Tab Pro 8.4 zeker. Hieronder enkele foto´s gemaakt met de tablet.

De front facing camera is met 2 Megapixel goed genoeg voor de gemiddelde selfie, beeldbellen, hangouts en/of andere toepassingen. Zolang er genoeg licht is, dan is de kwaliteit ruim voldoende, en minstens net zo goed als bij sommige concurrerende tablets.

Alternatieven:

Wanneer je - binnen Android - naar alternatieven kijkt tussen de 200,- tot 300,- euro, en met dezelfde schermgrootte (7 8"), dan zijn er niet zo veel kanshebbers die dezelfde performance leveren. Er is de Nexus 7 2013 die ook een uitstekend scherm heeft, een goede batterijduur en vooral een hele goede prijs-kwaliteitverhouding. Echter is de processor hiervan toch wat langzamer, en is de extra schermgrootte van de Tab Pro 8.4 zeker van toegevoegde waarde.
Verder is er nog de G Pad 8.3 van LG, die echter ook een wat langzamere processor heeft dan de Samsung concurrent, een - soms - tegenvallende batterijduur, en een scherm dat een beduidend minder hoge maximale helderheid heeft. Beide ook prima keuzes, maar als je het extra geld hebt dan heeft de Samsung Tab Pro 8.4 toch de beste hardware vergeleken met die twee concurrenten (grootste scherm, hoogste pixeldichtheid, snelste processor, beste camera´s), zij het wel tegen de hoogste prijs.

Conclusie:

Als je op dit moment een Android tablet wilt kopen met goede specs, dan is de Tab Pro 8.4 een verstandige keuze. Het scherm is erg goed, de snelle hardware zorgt voor een vloeiende gebruikerservaring (zolang TouchWiz tenminste geen roet in het eten gooit), de tablet ziet er mooi uit en heeft een behoorlijke 'premium' feel. Of de meerprijs van 100,- euro t.o.v. bijvoorbeeld de Nexus 7 2013 (prijs daarvan is +/- 200,- euro op het moment van schrijven) te rechtvaardigen is, dat zal niet meteen voor iedereen een uitgemaakte zaak zijn.
Persoonlijk vind ik het grotere/scherpere scherm, en de snellere processor de upgrade waard, al moet ik daarbij wel zeggen dat de gebruikerservaring qua software beter had kunnen zijn wanneer Samsung iets minder had proberen te customizen aan Android, en wat meer tijd had gestoken in het zo vloeiend mogelijk maken van de interface. Dit laatste is al wel beter geworden met de laatste iteraties van TouchWiz, maar hier is volgens mij nog wel wat extra winst te boeken.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab Pro 8,4" WiFi 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Goede review, kan me er wel in vinden. Twee andere nadelen die ik nog zou noemen (als je er ook last van hebt) zijn de wifi door de slechte plaatsing van de antenne en de accu. Verder een mooie tablet voor deze prijs. Hoe heb je het trouwens voor elkaar gekregen om de 'harde' keys uit te zetten en te vervangen met onscreen keys?
Wifi problemen heb ik gelukkig geen last van, heb jij die zelf qua bereik of stabiliteit?
Batterij is toch heel redelijk te noemen, ook wat betreft standby verbruik...hoeveel uur haal jij gemiddeld? De software knoppen kun je trouwens als volgt aanzetten:
system/build.prop --> qemu.hw.mainkeys=0 (op 0 zetten, of regel toevoegen als deze er nog niet in staat)
Ik heb zelf ook problemen met wifi bereik/onstabiliteit, erg jammer want het apparaat (gekocht voor met vriendin) is meer dan uitstekend en prima waarde voor je geld. Alleen compleet onwerkbaar zonder wifi. Morgen naar de winkel om het te bespreken (ander product of geld terug).
Beide is soms een probleem. Nou moet ik er wel bij zeggen dat deze problemen vooral voorkomen op plekken waar het bereik sowieso al slecht is. Batterijduur is bij mij wisselend. Ik merk dat als je de helderheid iets hoger zet je snel een uur minder batterij hebt. Het batterijverbruik in standby is echt heel goed, dus dat maakt weer een hoop goed ;)

Zet je met die regel die je noemt ook de hardwareknoppen uit?
Ik gebruik de tablet zelf alleen thuis, en daar is het WiFi signaal goed, misschien dat ik er daarom geen last van heb. Schermhelderheid zet ik zelf bijna altijd op de laagste stand (houd niet zo van te felle schermen, behalve als je buiten in de zon zit), dat komt de batterijduur natuurlijk wel ten goede.
Bij CM verschijnt er na een herstart (na toevoegen van die regel) een optie 'knoppen' in het menu waar je functionaliteit van de capacitieve knoppen kunt uitschakelen of wijzigen, en waar je ook de verlichting kunt uitzetten.

[Reactie gewijzigd door rudybuitb op 7 augustus 2014 12:55]

Mede door jouw review heb ik de pro 8.4 ook aangeschaft ;). Vooralsnog ook blij met mijn aankoop. Zocht een kleinere tablet omdat de 10.1 me bij veel gebruik toch iets te zwaar werd. Bij die 10.1 (tab 2) is geen fysieke hometoets aanwezig en dat oogt toch strakker, had ook zeker het geval geweest bij deze 8.4, jammer maar het went snel. Mij valt inderdaad ook op dat het apparaat warm wordt. De accuduur valt me een beetje tegen. Bij het kijken naar Netflix is de duur ok, het browsen en spelen vreet echter relatief veel.
Het scherm is echt prachtig, haarscherp wat voor films natuurlijk een groot pluspunt is. De plaatsing van de speakers is wat ongelukkig maar ik gebruik vaak een bluetooth koptelefoon waardoor ik van dat minpunt niet zoveel last heb.
De Magazine UX vind ik persoonlijk niet heel handig omdat je zelf geen apps/kanalen kunt toevoegen en alleen kunt kiezen uit het aanwezige aanbod. Maar mogelijk zie ik iets over het hoofd?
Wat een grappige feature is, is de mogelijkheid stemopdrachten aan het vergrendelscherm toe te voegen. Zo kun je bijvoorbeeld vanuit slaaptoestand direct de camera starten en de camera vervolgens bedienen middels de stemopdrachten van de camera zelf.
Al met al een heel fijne tablet met leuke features van 4.4, maar dat is uiteraard heel persoonlijk 8-).
Hij gaat er nu denk ik wel snel uit door de komst van de S-serie, ik had in elk geval moeite er een te bemachtigen.
ik vind die knop juist lelijk onhandig en ouderwets ogen
maar is natuurlijk een kwestie van smaak
Mooi dat 'ie je goed bevalt! Scherm is inderdaad echt super, zeker een van de pluspunten van de tablet. Magazine UX instellen voor andere bronnen durf ik even niet te zeggen...
Ik gebruik nu alweer een hele tijd Cyanogenmod, de Samsung TouchWiz extras heb ik dus niet meer. Leuke mogelijkheid wel, wat betreft die stemopdrachten/vergendelscherm, die kende ik nog niet. Maar al met al vind ik CM echt heel soepel draaien, dus ik geef er graag een paar extra functies voor op :-).
Denk trouwens ook dat de tablet goed zal verkopen, zeker nu de prijs nog eens gedaald is tot +/- 260,- euro...voor dat geld is 't echt een koopje!
Goede review. Je hebt veel beschreven en ook benchmarks gedraaid.
Lekker weg gelezen.
Zeker een fijne review, vooral omdat je ook het gebruik van de tablet met CyanogenMod beschrijft :) Samsung mag je bedanken, want ik ga op zoek om deze tablet voor een mooie prijs te bemachtigen.
Leuk om te lezen! Draai zelf een Milestone release, maar er zijn natuurlijk ook al meerdere Nightlies verschenen. Ze zijn dus druk bezig om zaken te blijven verbeteren, da´s altijd goed om te zien. Alvast veel plezier met de tablet :)