Panasonic HDC-SD9 Zwart Review

Ravhin 13 mei 2009, laatste update op 19 november 2009, 3.023 views

Panasonic HDC-SD9 Zwart

Pluspunten

• Lekker licht
  • Klein (niet té) en dus makkelijk mee te nemen
  • Zéér snelle opstarttijd mogelijk
  • Full HD 1080p 25p
  • Dolby AC-3 5.1 geluid d.m.v. 5 richtmicrofoons

Minpunten

• slechte bijgeleverde software - van horen zeggen
  • redelijk aan de prijs
  • geen oculair
  • Wie heeft in g*dsnaam dat joystickje verzonnen?

Beeldweergave Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 3
Na jaren alleen fotograferen tóch maar een videocamera erbij. Omdat het voor mij een sideshow is, wilde ik een klein, licht apparaatje dat in staat was Full HD op te nemen. Tel daar een redelijke prijs bij op, en je komt bijna automagisch bij deze Panasonic uit :)

De Doos
In de verpakking zit een heleboel spulletjes die handig zijn bij het gebruik van dit machientje. Zo in zo staat er op een bovenop ingepakt papiertje dat je eerst de batterij volledig moet opladen. De oplader zit er bij, en heeft de mogelijkheid om de camera direct van prik te voorzien (via een bijgeleverd kabeltje). Verder zit er een afstandsbediening bij, een video/audio-outkabel en een componentkabel. De component-uitgang levert hooguit 1080i :/ . De batterij is mooi klein en licht en past flush achterin de camera. Jammer is het dat de camera wel een HDMI-uitgang heeft, maar hiervoor geen kabeltje levert.... Natuurlijk mag de handleiding niet ontbreken.

Het Apparaat
Op de buitenkant is weinig aan te merken. Standaard plastic in duo-tone wat een beetje goedkoop overkomt. Geen gekke uitstekende punten en het houdt prettig vast. Alle ter zake doende knoppen zitten goed bereikbaar. Bovenop het apparaat zit een 5-kanaals richtmicrofoon die in staat is om Dolby 5.1 geluid op te nemen. Nadat de batterij is opgeladen deze op de camera geklikt en het 16 GB HCSD-kaartje geplaatst. De handleiding verteld mij dat dit minimaal een class 4 kaartje moet zijn. Gelukkig is dit een Trancend class 6 ;) Klepje open, palletje op opnemen en.... alleen het geklik van het afsluitklepje en de lens. Verder heeft de camera geen bewegende onderdelen, dus ook geen "achtergrondruis"! De knopjes spreken voor zich en zitten goed bereikbaar. Behalve...

[b]Dat Joystickie...[b]
Panasonic heeft een 5-dimensioneel knopje toegevoegd wat op een snelle en simpele manier alle instellingen bereikbaar maakt. Alleen: dat knoppie is niet zo heel gevoelig! Dus je raadt het al, je moet behoorlijk kracht zetten op een klein knoppie op een verder zeer licht apparaatje om een instelling te wijzigen, met als gevolg nogal wat beweging als je aan het opnemen bent! :X

Het Menu
Het menu is duidelijk en makkelijk te volgen. Alles zit op een logische plek en is door het meteen tonen van de opties ernaast. Jammer is wel dat je helemaal uit het menu moet om de volgende optie aan te passen.

Opnemen
Er zijn tal van mogelijkheden om het beeld en geluid van de camera aan te passen. Al deze dingen zijn makkelijk terug te vinden in het menu. Gevolg is echter wel, dat als je er voor kiest om 25p cinema-beeld op te nemen met ruis- en bewegingsonderdrukking je het beeld bijna niet meer ziet door al de icoontjes die op het beeld getoond worden. Je kan er ook voor kiezen dat alleen de belangrijkste getoond worden, zodat je met een niet afleidend beeld kan filmen :P
Er zit een mogelijkheid op om gezichtsherkenning aan te zetten. Dit werkt in de praktijk erg goed, en zorgt er voor dat het koppie van de kleine haarscherp in beeld komt. Als er meerdere mensen in beedl zijn krijg je meerdere kaders. Over het algemeen wordt op de meest dichtbijzijnde scherpgesteld. Wat ook erg handig is, is de pre-rec-functie. Hierbij is het mogelijk om de camera 3 seconden eerder te laten beginnen met opnemen dan dat jij op de start-knop drukt. Op die manier heb je minder "gemiste kansen". Wel is het wat lastig om tijdens het filmen alle verschillende opname-opties te doorlopen, deze zitten achter de 5d knop. De zoom-functie van 10x optisch is ruim voldoende om alles erg dichtbij te halen; bovendien blijft het erg scherp. Je hebt meer problemen om de camera stil genoeg te houden ;) Ook is het mogelijk om foto's te nemen in 1080p formaat. Met de standaard meegeleverde batterij heb je meer dan 200 minuten opnametijd. Op het laatst loopt de batterij niet ineens van 13 minuten terug naar 2, dus je komt niet voor onaangename verassingen te staan. Het opladen duurt 3-4 uur wat best lang is. Op een 16GB kaartje kan je 100 minuten film opnemen op de hoogste kwaliteit.

En dan...
Het bewerken. De camera neemt op in het AVCHD-formaat en de filmpjes zijn terug te vinden onder PRIVATE\AVCHD\BDMV\STREAM :X effe zoeken dus. De foto's zijn weer te vinden in DCIM. Beide zijn makkelijk te kopiëren naar je harde schijf om daar te bewerken. Er wordt een programma meegeleverd voor de bewerking, maar de reviews daarover waren zo bar slecht dat ik besloten heb dit niet uit te proberen. Dan zit je overigens wel met een probleem, want er zijn nog maar weinig programma's die het AVCHD-formaat kunnen bewerken. Op dit moment van schrijven kan je gebruik maken van Pinnacle 12 en Magix video de luxe 15. De eerste heeft wel het manco dat het Dolby AC-3 5.1 geluid reduceert naar stereo :( en met de tweede heb ik nog geen ervaring. Wel viel mij op dat het beeld erg wazig was onder Pinnacle :/
De beelden zijn op je computer te bekijken met o.a. Cyberlink power-DVD 8. Hierop was te zien dat de kwaliteit van de beelden helemaal top was. Scherp, misschien een tikkie oververzadigd (maar dat is makkelijk aan te passen).

Overall ben ik erg blij met de Panasonic en kan ik hem iedereen aanraden die een kleine full-HD camera wil toevoegen aan zijn arsenaal.

Heb jij ook een Panasonic HDC-SD9 Zwart?

Nog niet af neem ik aan!?
De review of de camera? :+
Sorry. Met een pasgeboren dochter heb je niet altijd je eigen tijd in de hand. ik maak het snel af!
Je hebt een optie om de review nog niet weer te laten geven. Deze wordt dan 'opgeslagen' en dan kun je hem bewerken, als je hem dan klaar hebt kun je hem 'releasen'.

Kinderen hebben nu eenmaal voorrang op een review.

[Reactie gewijzigd door wsLy op 3 maart 2009 10:37]

Nou, bij deze is-ie af! :D
met mijn jvc-bestanden (.MTS) kon ik ook niet veel op de computer. ik heb avs-videoconverter gedownload. prima converter, simpel en hij lost gelijk ook een euvel van jvc op: nl iets eigenaardigs met de aspectratio. exporteert naar allerlei bestandsformaten, zelfs flash. daarna is alles te bewerken met vrijwel iedere video-editor
Ook dat is een optie ;) ga ik proberen. Ik neem dat je door gebruik van de converter geen verlies van resolutie hebt?
Zou je wat foto's kunnen oploaden om het wat te illustreren? Dan krijg je van mij 3 sterren, anders blijft het bij 2 ;)
Een kleinigheidje :p maar een 5 dimensie joystick bestaat niet he :p Komt er ook waarschijnlijk nooit. 3d => boven+beneden=1 link+rechts=2 en klikken=3
Dus 3dimensionaal joysticky :)

Voor de rest aardige review. Wat fotos zouden t iig zeker opfleuren!
:P dus... Ik zal wat foto's maken en posten. De term 5d heb ik overgens niet zelf verzonnen, volgens mij staat het in de handleiding... :)
Kijk eens naar Nero om je opnames te monteren of om te zetten naar een ander formaat.
In Nero zit nero Vision, dit werkt prima om AVCHD opnames te bewerken en is bovendien betaalbaar.

Als je een Blue Ray schijf wil branden met je HD opnames dan moet je een plugin kopen.