Kingston microSDHC 32GB Class 10 + Adapter Review

reit0705 24 juni 2014, laatste update op 25 juni 2014, 1.413 views

Kingston microSDHC 32GB Class 10 + Adapter

Een goedkope geheugenkaart die snel genoeg is voor de standaardtaken voor smartphone en camera.

Pluspunten

• Niet duur
  • Snel genoeg voor de benodigde taken

Minpunten

• Niet snel in de benchmark, maar ik praktijk wel de beloofde snelheid

Hier een hele korte review met een snelheidstest van HD Tune en een praktijktest.

Deze geheugenkaart van Kingston is de goedkoopste Class 10 micro-USB geheugenkaart die in de Pricewatch te vinden is (op 24 juni 2014).

Ik heb dit kaartje gekocht voor gebruik in zowel mijn smartphone, een Sony Xperia Z, als mijn compactcamera, een Sony RX100. Voor beide toestellen is de geheugenkaart snel genoeg. Noot hierbij: ik fotografeer niet in RAW-formaat. Mogelijk dat hiervoor de kaart niet snel genoeg is.

De resultaten met HD Tune:
Gemiddelde leessnelheid : 40,4MB/s
Gemiddelde schrijfsnelheid: 3,0MB/s

De schrijfsnelheid valt wel tegen. Er wordt door Kingston 10MB/s beloofd, maar dit wordt bij lange na niet gehaald. De leessnelheid daarentegen is weer veel sneller dan de specs doen vermoeden.

Ik heb ook nog een praktijktest gedaan. Ik heb een kleine muziekcollectie naar de geheugenkaart gekopieerd en een film. Schrijfsnelheid bij muziek en de film was vrijwel gelijk en zat beide rond de 10MB/s. Ruim voldoende voor gewoon gebruik in een smartphone of camera dus.

Conclusie: Een goedkope geheugenkaart die snel genoeg is voor de standaardtaken.

Heb jij ook een Kingston microSDHC 32GB Class 10 + Adapter?

Hoe bevalt deze in combinatie met de rx100? Geen vertraging te merken dankzij de geheugenkaart neem ik aan?
Ik heb dit kaartje net voor de zomer gekocht en heb hem onder andere in de vakantie gebruikt. Bij foto's maken op de 'gewone' stand en tijdens filmen ondervindt ik geen vertraging.
In augustus ben ik met vrienden wezen motorrijden en heb ik foto's gemaakt op burst-mode. Hij maakt dan 10-15 foto's snel achter elkaar aan. Deze foto's worden dan (denk ik) tijdelijk in het geheugen van de camera gezet en op het moment dat de sluiterknop los wordt gelaten, schrijft de camera de foto's weg naar de geheugenkaart. Dit duurt (schat ik) ongeveer 20 seconden tot een halve minuut. De camera moet dan ook 15*6=90MB wegschrijven.

Dus: Bij gewoon gebruik is er totaal geen vertraging. Wil je veel burst-foto's na elkaar schieten, dan kun je hinder ondervinden. Persoonlijk heb ik er geen last van. Na foto's in burst genomen te hebben kan ik prima even wachten.
Oke bedankt voor de uitleg. Schieten in RAW formaat en dergelijke ben ik toch niet van plan dus. Voor 14 euro 32gb krijgen kan ook geen miskoop wezen.