Specificaties Laser printer (Kleur) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Samsung SL-C410W Review

elleP 24 juni 2014, laatste update op 7 januari 2015, 1.808 views

Samsung SL-C410W

Prima netwerkkleurenlaserprinter voor weinig geld.

Pluspunten

• Goedkope kleurenlaserprinter
  • Goede linux driver (getest met Ubuntu 14.04)
  • Uitgebreide aansluitmogelijkheden
  • Ondersteuning voor Google CloudPrint

Minpunten

• Firmware updaten kan alleen vanaf windows, omdat de binary niet los aangeboden word, alleen met een installer

Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Deze printer heb ik uitgekozen om mijn oude zwart wit laserprinter te vervangen, ik print maar een paar velletjes per maand en juist daarom heb ik weer voor een laserprinter gekozen, de toner blijft praktisch eeuwig goed, en zodra ik iets wil printen is 'ie beschikbaar.

Ondanks de vrij lage prijs vind ik de printer behoorlijk compleet, met zowel wlan als vast netwerk en usb. Ik heb de printer via de bedrade aansluiting aangesloten en dan is het ook mogelijk om het wifi geheel uit te schakelen.

Ook erg positief vind ik de toevoeging van Google CloudPrint, door eenmalig aan te melden vanuit de beheerpagina van de printer kan ik nu ook vanaf mijn tablet en telefoon een documentje printen.

De printkwaliteit vind ik goed, een foto van een landschapje word heel behoorlijk geprint, maar je ziet toch dat de kleuren feller kunnen en ook dat de hoeveelheid toner wat varieert over de pagina.
Textdocumenten en grafieken komen er dan wel weer haarscherp uit.

Ik gebruit de printer in combinatie met zowel windows 7 als ubuntu 14.04, en onder beide os-en was de installatie een goed te doen. De linux driver staat als download op de samsung website, na installatie integreert het keurig met de printertools van ubuntu. Onder windows heb ik wat meer moeite moeten doen, de samsung software vind de printer niet op mijn netwerk, maar als ik printer-url handmatig op geef word 'ie wel herkend.

Nog een paar puntjes van kritiek, ten eerste de beheerpagina (SyncThru): deze heeft een default gebruikernaam en wachtwoord, maar die zijn niet terug te vinden in de handleiding. Gelukkig weet het internet raad: de login is admin/sec00000
gevonden op http://www.sirkit.ca/wiki...lt-username-and-password/ (EDIT: inmiddels staat het wel in de handleiding, tnx SmokingCrop)

Ten tweede het updaten van de firmware. Dit kan via de webinterface, maar bij het downloaden kan je alleen een (windows) executable kiezen die de update meteen probeert uit te voeren. Door deze te draaien word de eigelijke firmware in een tijdelijke map uitgepakt. Dit maakt het updaten vanaf linux wat omslachtig. Dat was niet nodig geweest als Samsung ook enkel de binary op de site aan bood.

Heb jij ook een Samsung SL-C410W?

Username/Password staat ondertussen wel al in de uitgebreide handleiding :p
http://downloadcenter.sam...708150239187/NL/dutch.pdf -> pagina 172