HP Pavilion 11-n000ed x360 Review

TiwazzTestpanel 23 juni 2014, laatste update op 23 juni 2014, 2.569 views

HP Pavilion 11-n000ed x360 (Testpanel)

Pluspunten

• Solide behuizing
  • Performance

Minpunten

• Scherm(!!)
  • Accu

Inhoudsopgave:
10. Accuduur
11. Praktijk gebruik
12. Conclusie

1. Inleiding
Als een van de vijf gelukkigen heb ik de HP Pavilion x360 gekregen via de Tweakers/HP weg geef actie. Ik heb nog nooit eerder een uitgebreide review geschreven dus als je iets mist of je hebt tips voor me, graag :) . Mijn vorige notebook had zijn scherm verloren en gebruikte het in combinatie met een iPad welke door middel van RDP verbond naar de notebook. Eigenlijk had ik dus al een convertible :).

De HP Pavilion x360 valt op door twee dingen, het scherm kan 360° omslaan (hence the name) en de scherpe prijs. De Pavilion x360 bevat de Intel Pentium N3520, de snelste Intel Bay Trail-processor die op dit moment beschikbaar is. Dat maakt de Pavilion x360 een van de snelste convertibles in dit prijs segment. Of het je geld ook echt waard is lees je verder in de review.

2. Unboxing
De Pavilion x360 wordt geleverd in een simpel uitziende doos met de volgende inhoud:

-De HP Pavilion x360
-De adapter
-Snelle start handleiding
-Garantie papieren

De Pavilion x360 zit goed beschermd in de doos waardoor de notebook niet zomaar beschadigd tijdens transport.

3. Behuizing
De eerste indruk welke ik kreeg bij het zien en vasthouden van de Pavilion x360 was erg goed. De behuizing voelt stevig aan en oogt niet goedkoop. Het kunstof van de buitenkant voelt alsof deze een zachte coating heeft en de binnenkant heeft een aluminium finish. Het toetsenbord gedeelte kraakt en veert niet in als hier druk op uit geoefend wordt.

De poorten en knoppen op de behuizing van boven naar beneden.

Linkerzijde:

USB 3.0 poort
USB 2.0 poort
SD Kaartlezer
Harde schijf activiteit LED

Aan de onderkant zitten de stereo speakers. Als het scherm 360° omgedraaid wordt vallen de speakers net buiten het scherm zodat de speakers naar je toe gericht zijn. Net onder het scherm zit een Windows logo wat een aanraak gevoelige knop is en wit oplicht als de knop aangeraakt wordt. De knop functioneert net als de Windows toets op je toetsenbord. Al met al zit de behuizing goed in elkaar en laat dit een solide indruk achter.

4. Toetsenbord, Touchpad en Touchscreen
Het 79-toetsen tellende toetsenbord typt voor een notebook toetsenbord best prettig. Het heeft genoeg travel en een prettige afstand tussen iedere toets. Dit zorgt ervoor dat het typen prima gaat, de review is gemaakt op het toetsenbord van de Pavilion x360. Standaard zijn de F-toetsen gekoppeld aan het aanpassen van de helderheid, verhogen of verlagen van het geluid en moet voor gebruik van de F-toetsen de ’FN’ knop gebruikt worden. Dit is om te draaien door dit in de BIOS aan te geven.

Het touchpad is groot genoeg voor prettig gebruik en de knoppen zitten in de touchpad verwerkt. Dit vind ik onhandig werken omdat het niet altijd klikt zoals ik dat bedoelde. Bij het spelen van games wordt het touchpad volledig onbruikbaar, het touchpad reageert dan sporadisch waardoor een losse muis een must is. Het touchscreen is capacitief en heeft ondersteuning voor meerdere vingers. Het touchscreen reageert erg goed en precies, gewoon zoals je verwacht van een touchscreen.

5. Scherm en Beeldkwaliteit
Het scherm is 11,6" TN paneel met een resolutie van 1366x768. Niet ongebruikelijk voor dit formaat maar geeft je een vrij beperkte werkruimte. De kleur temperatuur is met 7.295K ver weg van het ideale 6.500k waardoor de kleuren koud zijn. Het meest vervelende aan het scherm is echter de combinatie van de lage helderheid van 201cd/m2 de enorm slechte kijkhoeken en het reflecteren van het scherm. Hierdoor is het apparaat in gebruik buiten een nachtmerrie waar enkel reflecties zichtbaar zijn. De kijkhoeken zijn verticaal acceptabel maar horizontaal enorm slecht, dermate slecht dat het gebruik in de verschillende standen verhinderd wordt.

Het is voor mij een compleet raadsel waarom HP voor dit paneel gekozen heeft en niet voor een IPS paneel met betere kijkhoeken. Bij een apparaat met de unique selling point dat je op verschillende manieren naar het scherm kan kijken verwacht je wel dat dit goed werkt.

6. Geluidskwaliteit
Op de doos en het schanier van de Pavlion x360 staat duidelijk dat het speakers van BeatsAudio bevat. De speakers zitten aan de onderkant van de behuizing en zijn zo geplaatst dat ze in elke stand ’vrij’ zijn. Het geluid wat eruit komt vind ik erg schel en vermoeiend aan de oren. Het geluid gaat wel erg hard.

7. Hardware en Benchmarks
De HP Pavilion x360 bevat de Intel Pentium N3520 welke op 2,17Ghz loopt en automatisch overclockt naar 2,46Ghz als de temperatuur dit toelaat. De Intel Pentium N3520 is de snelste Bay Trail-processor en heeft 4 rekenkernen. Het werkgeheugen in de Pavilion x360 is 4GB en de harde schijf is een 500GB SSHD met 8GB flash geheugen. De SSHD zorgt ervoor dat je voor de prijs veel opslag krijgt en toch net wat sneller is dan een normale harde schijf. Het geheugen en de harde schijf zijn beide vervangbaar, HP heeft dit zelfs in de handleiding opgenomen: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04153107.pdf

Om je een indruk te geven van de prestaties heb ik de Pavilion x360 gebenchmarkt met CrystalDiskMark, Cinebench, 3D Mark en PCMark. De benchmarks zijn gedraaid op de Pavilion x360 zoals HP deze aflevert. Onderstaand de resultaten.

CrystalDiskMark:

3D Mark:
Cloud Gate:

Ice Storm:

Cinebench:

PCMark:

8. Games
Games? Ja games! Weliswaar wat oudere games maar met een losse muis kan je best aardig gamen. Verwacht niet dat je nieuwe games soepel kan spelen maar games zoals CS:S, CS:GO, TF2, UT2004, Quake Live zijn prima te doen. Onderstaand wat benchmarks / video’s van deze games.

Counter-Strike:Source
1366x768 @ Medium

Wordt nog bijgewerkt.

9. Geluid en warmte productie
De fan van de Pavilion x360 slaat bij enig gebruik al aan en is goed hoorbaar. Bij intensief gebruik wordt de onderkant wat warm, het toetsenbord gedeelte en de palmsteunen worden niet merkbaar warm wat erg prettig is. Voor een notebook is het prima, echter bij een tablet verwacht ik geen blazende ventilator..

10. Accuduur
De accuduur is tot nog toe matig. Ik haal gemiddeld 3 uur op een lading. Nou moet ik zeggen dat ik het idee heb dat de standaard geļnstalleerde applicaties zoals McAfee redelijk wat batterij verbruikt. Ik zal dit onderdeel dan ook bijwerken naarmate ik de Pavilion x360 meer gebruikt heb.

11. Praktijk gebruik
In de praktijk gebruik ik de Pavilion x360 echt puur als notebook, het komt zelden voor dat ik gebruik maak van de verschillende standen. Dit is voornamelijk door de kwaliteit van het scherm wat in tablet modus erg vervelend is.

12. Conclusie
Het is voor het geld een prima notebook al zijn er voor het bedrag betere notebooks te koop. Als tablet is het apparaat matig en als dat je primair gebruik is zou ik zeker verder kijken. Het scherm dat zich 360° laat omslaan is een leuk idee, echter helpt het kwaliteit van het scherm hier niet aan mee.

Zoek je een notebook welke je soms als tablet wilt gebruiken zou de Pavilion x360 een goede keuze kunnen zijn. Zoek je een tablet die je soms als notebook wilt gebruiken, zoek dan verder.

Heb jij ook een HP Pavilion 11-n000ed x360?

Mocht er iets ontbreken of als je een vraag/opmerking hebt hoor ik dit graag :) !
Goede, overzichtelijke review.
Wat slecht van dat scherm en de kijkhoeken.
Oftewel conclusie als convertible is het ding nutteloos.
Bedankt :) !
Tja, nutteloos.. Je kan het scherm omklappen en in die zin kan je het dus zo gebruiken. Persoonlijk vind ik het scherm inderdaad te slecht om prettig in de verschillende standen te werken, maar ik ben dan misschien ook te kritisch :+ .

Uiteraard ben ik wel blij met de notebook/convertible, bedankt tweakers/HP :) .

[Reactie gewijzigd door Tiwazz op 2 juli 2014 15:07]

Prima review, niet veel op aan te merken. d:)b

Toen ik deze foto (http://i61.tinypic.com/o70bc3.jpg) zag schrok ik er echt van, je kan dit anno 2014 voor een bedrag van bijna ¤450,- toch niet meer uitleveren? Lijkt wel een 8/16 bits kleuren scherm. Het scherm van de Acer van mijn zusje welke net zo veel kostte 4 jaar geleden ziet er beter uit..

[Reactie gewijzigd door Quad op 4 juli 2014 12:24]

Voor 400 euro heb je een nieuwe iPad 4 met een fantastisch scherm
ja dat klopt dan heb je idd een goed scherm
alleen dan zit je weer met itunes waar je geen ene k. mee kunt doen :)