Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-N66U Review

MK1998NL 23 juni 2014, laatste update op 23 juni 2014, 4.457 views

Asus RT-N66U

Pluspunten

• Snel
  • Betrouwbaar
  • Makkelijk in gebruik
  • Het design
  • Wall-mount

Minpunten

• Met maar 1 PC gelijk op de interface

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Voor een vergroting van de afbeelding er op klikken a.u.b!

Ik heb deze router nu 6 maanden in bezit en vond het nu een goede tijd om er een review over te schrijven.

Dit is mijn 3de router die ik heb aangeschaft sinds augustus en waar de eerste waar ik geen problemen mee heb gehad. Hiervoor heb ik nog een Belkin N750DB en een Linksys EA6500 gehad. De Belkin zond een signaal uit, maar internet: ho maar! De Linksys heb ik na veel moeite aan de gang gekregen (ongeveer 5 uur). Deze werkte geweldig, echter na een tijdje (6 weken) viel deze steeds uit. Opnieuw opstarten zou dit probleem wel verhelpen, dacht ik. Maar nee hoor, hij startte niet eens meer op! Gereset en alles, hij deed niks meer. Opgestuurd naar Coolblue en direct het geld terug gekregen: dan zal er toch wel wat mis mee zijn geweest!

Maar niet te ver afdwalen, het gaat over de RT-N66U.

Opmerking: de router staat in de meterkast en is dus niet centraal geplaatst!

Als vergelijkingsmateriaal gebruik ik (dit is gevoelswaarden, niet met echte testen):
- Ziggo-modem
- 5 jaar oude König gaming-router (300Mbps) (model onbekend, was volgens de verkoper destijds een prototype (!) N-router :P )

Als testmateriaal gebruik ik een iMac uit 2011 met de volgende specs:
(dus niet geüpgraded) en een LG G2 uit mei 2014 met Android 4.4.2.

De doos ziet er goed en stevig uit. Er staat van alles op, maar het belangrijkste is de kwaliteit van de doos deze is (net als alle Asus producten) goed in orde.
Een unboxing kan ik helaas niet laten omdat ik hem nu al 6 maanden in gebruik heb.
Ik kan wel zeggen wat er in zat:
- De router zelf (duh...)
- 3 losse antennes
- Een DVD met de manual en installatie guide
- Een 1Gbps netwerkkabel (RJ45)
- Stroomkabel
- Handleiding

De router ziet er goed uit en voelt kwalitatief ook zeer goed aan. De blauwe lampjes zij (indien in een leefruimte geplaatst) zeer fel in de avond. Deze zijn echter online uit te schakelen.

Verder word de router geleverd met een standaard. Zo had ik hem eerst ook gebruikt. Dit stoorde echter de TV (lang verhaal…) en nu hang hij aan de muur. Dit word nergens aangegeven, maar is mogelijk: 2 schroefjes boren in de muur op de plaats waar normaal de standaard moet zitten.

Het bereik van de router is goed te noemen. Het is vergelijkbaar met de König-router, alleen lagen de snelheden van deze natuurlijk veel lager dan de Asus (jammer genoeg heb ik hier geen vergelijkingsmateriaal van). Achteraan in de tuin heb ik nog steeds verbinding met de Asus, en hier zit dan 30 meter, 1 binnenmuur en 2 buitenmuren tussen (ja, 2 buitenmuren…). Het bereik is 10x beter dan de Ziggo-modem. Maar dat was ook te verwachten.

Ik heb de Asus RT-N66U aangesloten via de bijgeleverde kabel vanuit de Ziggo-modem (WiFi disabled) op de WAN-poort van de Asus. Ik maak gebruik van het Alles-in-1 Plus-pakket met 90 up en 9 down.

Om dit duidelijk te maken en goed beeld te geven, maak ik gebruik van Speedtest en test ik op 3 locaties: in de woonkamer (iMac), in de slaapkamer (LG G2) en helemaal achteraan in de tuin. Ik heb geprobeerd om alle andere apparaten offline te hebben om een betrouwbaar beeld te geven, maar het kan zijn dat er ergens nog een apparaat aanstond.

In de woonkamer:
2.4Ghz gast:
5Ghz gast:
inSSIDer 2.4Ghz (via LG G2)
inSSIDer 5Ghz (via LG G2)

In de slaapkamer:
2.4Ghz gast:
5Ghz gast:
inSSIDer 2.4Ghz:
inSSIDer 5Ghz:

In de tuin:
5Ghz:

Al met al ben ik zeer tevreden met deze snelheden, echter vind ik het raar dat het gastennetwerk vaak sneller is dan het gewone netwerk. Ook is duidelijk te zien dat een betonnen vloer het bereik van de 5Ghz sterk beïnvloedt.

De stabiliteit is goed of zelf uitstekend te noemen. Ik heb niks om dit aan te tonen, maar tijdens het gamen op de Xbox (Xbox One) heb ik nog geen enkele seconde lag gehad of dat er geen verbinding was. Naar mijn mening is deze dus dik in orde.

De interface is zeer overzichtelijk en is makkelijk te bereiken via 192.168.1.1 . Er zijn veel dingen in te stellen maar voor de onervaren gebruiker is alles wat je echt nodig hebt (zoals het veranderen van de SSID, wachtwoord, frequentie enzovoort) kinderspel.
Ook is er een duidelijke startpagina die alles overzichtelijk weergeeft.
De router kan ook gebruikt worden als WiFi-repeater, Access Point of als Media Bridge.
Verder kan eer een HDD aangesloten worden via de USB 2.0-poort op de router, om een lokale opslagruimte in je huis te hebben. Hiervoor kan op Android-apparten en iPhone’s/iPad’s een app gedownload worden, genaamd AiCloud. Deze functie heb ik niet geprobeerd.

Ik gebruik een custom-firmware, gemaakt door Merlin. Deze is gebaseerd op de standaard Asus-WRT, en dan eigenlijk verbeterd. Echt een aanrader!
De firmware van Merlin is hier te downloaden:

De Asus RT-N66U is een geweldige router. Voor deze prijs bestaan er snellere routers (met AC-ondersteuning), zoals onder andere de Linksys EA6400 en de TP-Link Archer C7 (of uit de eigen stal de Asus RT-AC66U of de Asus RT-N68U, Echter zijn deze nog duurder). Heb je echter liever een betrouwbare en stabiele router zoals ik, dan raad ik de Asus aan. De Asus is meer dan snel genoeg voor alledaagse toepassingen, maar ook voor Media-Streaming en andere toepassingen. Een nadeel is (maar dit word toch niet vaak gebruikt) is dat je niet op 2 PC’s ingelogd kan zijn op de interface.

Al met al raad ik iedereen deze router aan! Hij is snel en betrouwbaar, alles wat een moderne mens wilt, én eist.

Heb jij ook een Asus RT-N66U?

Meer advertenties

Kun je deze router ook combineren met de cisco router van ziggo? Zou ik als Noob dat kunnen instellen? Bedoeling is overal in huis bedraad kunnen streamen en betere wifi
Je bedoeld de modem van Ziggo? Ja, dat kan, heb ik namelijk ook :) Je sluit dan gewoon de meegeleverde kabel in je LAN poort van je modem, en die in de router. Router kan je dan instellen via Quick Internet Setup. Hier kan je je SSID (naam van het netwerk) en wachtwoord ingeven. Dit voor zowel 2,4Ghz en 5Ghz.

Wel moet je je WiFi van de Ziggo router disablen, anders kan deze storen met je nieuwe router.

Voor meer (specifieke) informatie kan je me altijd een DM sturen :P
Mooie complete review, heb deze router zelf ook en hij bevalt erg goed.
zit erover natedenken om er een 1TB schijf aan te hangen benieuwd of dat een beetje werkt icm mediacentre / TV & windows apparaten in het netwerk.
Ik zelf heb dit niet geprobeerd, maar een vriend van me heeft er wel een harddisk aan gehangen (bij hem dan).

Wat ik hier over kan zeggen (zover ik me kan herinneren :P ), is dat je een HDD met een losse voeding moet gebruiken, eentje die zijn stroom neemt via de USB-poort maakt de router rete langzaam. Verder kun je zien via de interface welke internetsnelheid je nodig hebt voor welke bezigheid:

Dus als je een HDD wilt aansluiten, gebruik dan een HDD die z'n stroom ergens anders vandaan haalt!

Hopelijk heb je hier wat aan!!
haha thanks voor de info, heb 120mbps dus moet allemaal lukken lijkt mij haha
Haha inderdaad ja, en met deze top router zeker :P