Logitech Bluetooth Audio Adapter Review

sjaakaq 23 juni 2014, 1.948 views

Logitech Bluetooth Audio Adapter

Pluspunten

• Super eenvoudige installatie
  • Heel klein apparaatje wat toch goed blijft staan door rubberen voetje
  • Alle benodigdheden zijn meegeleverd
  • Stuk goedkoper dan een heel nieuw audiosysteem
  • Logitech, dus heel goede bouwkwaliteit en normaal (niet schreeuwerig) design
  • Je kan zonder problemen meerdere apparaten koppelen

Minpunten

• Ik kan oprecht geen negatief punt bedenken...

Geluidskwaliteit Score: 5
Sinds een jaar luister ik al mijn muziek via Spotify. Als ik deze muziek wilde luisteren op mijn stereoinstallatie moest ik mijn iPhone in een speakerdock plaatsen, en was ik mijn iPhone dus "kwijt". Ook moest ik iedere keer dat ik een ander nummer wilde zoeken etc., naar mijn stereo lopen.

Ik was daarom op zoek naar een voordelige manier om mijn huidige installatie geschikt te maken voor draadloze muziekontvangst. Op die manier stream ik van mijn iPhone naar mijn stereo. Ik wilde niet een heel nieuw systeem zoals de Sonos kopen.

Over het algemeen kan dit op twee manieren:
  • Via AirPlay: goed maar duur (ik heb een uurtje gezocht, je bent minimaal 150 kwijt)
  • Via Bluetooth: goedkoop, maar met middelmatige geluidskwaliteit en redelijk wat impact op de accu van je mobiele apparaat
Nu vond ik bij MediaMarkt bij toeval dit apparaatje, wat volgens mij de (recente?) opvolger is van de http://tweakers.net/price...etooth-audio-devices.html.

Deze Logitech Bluetooth Audio Adapter lost gelukkig alle problemen van de vorige versie (en vergelijkbare apparaten) op, doordat deze gebruik maakt van Bluetooth 3.0 in plaats van 2.1:
  • Bluetooth 3.0 is eigenlijk een directe 802.11 verbinding tussen de twee apparaten, Bluetooth wordt alleen gebruikt om deze verbinding tot stand te brengen. Hierdoor is de maximale datasnelheid niet de 3 Mbit/s van Bluetooth 2.1, maar 24 Mbit/s.
  • Mede hierdoor ondersteunt deze adapter het "A2DP" profiel, dat speciaal bedoeld is voor stereo-audio. Ondersteunde muziekformaten (MP3, AAC, nogwat...) gaan direct over de lijn en worden dus niet eerst opnieuw gecodeerd naar een speciaal Bluetooth-muziekformaat.
  • En tenslotte is Bluetooth 3.0 een stuk zuiniger voor je accu dan 2.1 (omdat het dus eigenlijk hewoon WiFi is)...al is Bluetooth 4.0 nog zuiniger (maar dat zou de prijs denk ik weer opdrijven).[/;i]
Hierdoor is dit apparaat echt perfect voor wat ik voor ogen had: ik heb het apparaat (een blokje van 3x3x1,5 cm.)aangesloten met de bijgeleverde stroomadapter en de 3.5mm naar stereo-RCA kabel, vervolgens op de enige knop op het apparaat geklikt, waarna mijn iPhone automatisch koppelde. Daarna Spotify op mijn iPhone geopend, op Play gedrukt en voila: draadloze muziek.

Ik heb nog wat luistertestjes gedaan om te kijken of ik verschil hoorde tussen Bluetooth en het iPhone dock. Ik kon het verschil niet horen. Ik heb geen superdure stereo, maar ook geen rotzooi. Of er wel verschil in kwaliteit te horen is als je een installatie van duizenden euro's hebt weet ik dus niet.

Heb jij ook een Logitech Bluetooth Audio Adapter?

Mooie review. Kun je iets zeggen over het bereik? Hoe ver kun je met de iphone weglopen voordat de muziek begint te haperen? Ik heb zelf de voorganger, en die is nog wel wat gevoelig. Als ik iets te ver weg loop of er loopt bij wijze van spreken iemand voor het apparaatje langs, dan wil de muziek al gaan haperen.
Hoi,

Heb even getest. Volgens Logitech is het bereik 15 meter. Ik houdt door heel het huis bereik zonder storing, 15 meter is echter behoorlijk ver dus dat kan ik binnenshuis niet testen.

Ook als ik mijn iPhone op bijvoorbeeld een laptop leg die via WiFi is verbonden speelt de muziek gewoon door.
Waar is die AUXiliary ingang voor bedoeld? Of is het een uitgang?
Dat is een uitgang, veel kleinere computerspeakersets hebben bijvoorbeeld 3.5mm als ingang in plaats van RCA, dan kun je de meegeleverde RCA kabel dus "omgekeerd" aansluiten.
Laat jij de adapter gewoon ingeschakeld staan? Of doe je dat niet ivm stroomgebruik?
Ik wil hem ook gaan gebruiken, maar ben even nieuwgierig naar het stroomgebruik in standby. Dat kan ik nergens vinden.

Ik wil hem aansluiten op een draagbare radio, die ik gebruik voor als ik eens geen zin heb om audio-installatie in te schakelen. Kan kiezen tussen een nieuwe radio met netwerk functionaliteit, of BT-adapter. Dat tweede lijkt me wel een leuke tussenoplossing. Maar ik heb geen zin om steeds de stroomstekker eruit te trekken, dus het ding moet wel een beetje zuinig zijn :)
Ik laat hem gewoon in het stopcontact. Het is zo'n klein ding, kan volgens mij nooit veel verbruiken...
Heb je geprobeert met degedeeld library van iTunes op je iPhone? bij mij lukt het niet, wel met nummers die op de iPhone zijn! Jammer ik gebruik geen spotify...
Hmm het zou moeten werken...het is gewoon bluetooth, volgens mij niet anders dan een "draadloze audiokabel"...
Het werkt ook niet met een iTouch! Die is miscchien te oud.
Het werkt wel met de gedeelde library op een mac laptop met niet met de iPhone!
Ik bel Apple om te vragen of niet een ios probleem is.