Sony Xperia Z2 Zwart Review

roundlet 23 juni 2014, 608 views

Sony Xperia Z2 Zwart

Pluspunten

• accu
  • camera
  • afwerking
  • premium gevoel
  • geluid kwaliteit
  • oordopjes

Minpunten

Ik ben geen taal wonder dus val daar aub niet over.
ik schrijf deze review omdat ik vind dat er te weinig over het toestel te vinden is op het web.

Ik heb nu 4 jaar lang telefoons gehad van het Samsung kamp. De galaxy s en de Note 1.
De note 1 had ik altijd een dubbel gevoel, het scherm was top, accu waardeloos en het plastic. Wat een ramp, na een jaar met hoesje erom zag het toestel er al niet meer uit.
Aangezien de S5 dezelfde bouw heeft als de S4 en enkele collega`s van mij deze bezitten. Wilde ik geen Samsung meer, de s4 is naar mijn mening nog gevoeliger voor schade dan de note. Ook wilde ik een toestel waar je premium geld voor betaal, een premium gevoel geeft.
Daarom keek ik naar de HTC one m8 en de sony Z2. De 801 van Qualcomm zou zuiniger zijn dan de 800 en de 600. Iets wat mij alleen maar aanspreekt omdat de note gemiddeld 3 keer per dag aan de lader lag ( ja ik gebruik mijn telefoon erg veel).
De one vond ik mooier dan de Sony. Maar het waterdichte van de Sony en de veel betere camera heeft voor mij de doorslag gegeven.

Zo dus de Sony besteld en nu ruim een maand in bezit.

De Sony Z2.
Sony heeft het toestel opgetrokken uit een aluminium frame waar voor en achter bedekt is met een glas plaat . Ik ben totaal niet bang voor het glas. De note 1 had ik altijd bij mij, ook tijdens mijn werk (wat in een technische omgeving is waar een val dodelijk voor het toestel zou zijn).
Om het toestel waterdicht te maken heeft Sony klepjes voor het geheugenkaart slot en eentje voor de usb ingang in combi met de simkaart. Dit vindt ik wel een rare keuze. Had liever de de sim en het geheugenkaart bij elkaar gehad. Immers kom je weinig bij die twee en des te meer bij je usb.
Omdat het rubber volgens mij geen lang leven zou hebben als je deze telkens openmaak voor het opladen, zit er aan de zijkant van het toestel een magnetische connector. Waarmee je met een speciale kabel of dock hem kan opladen. Ik heb hiervoor dan ook meteen een kabeltje besteld en dit werkt erg goed.

Dan heeft de Z2 nog een aan/ uit knop, volume rocker en een shutter knop.
De achterkant is geheel strak met alleen een camera met flitser in de linker hoek.
De voorkant zit een vrij goede 2m front camera, een zeer goed 5,2 inch full hd paneel en boven en onder het scherm bevinden zich de luidsprekers ( de bovenste zit ook een led in verwerkt).De headphone jack is geheel open en deze is bestand tegen water.
Hoewel de Sony Z2 zwart is, is hij in direct zonlicht eigenlijk een beetje blauw/paars. De afwerking is echt zeer goed te noemen.
Het toestel heeft geen vingerafdruk sensor, geen hartslag meter, geen dingen die in mijn ogen toch niet veel zal gebruiken. Sony heeft alles in het toestel geplaatst wat je zult gebruiken en dit ook goed uitgevoerd.

Scherm
De Sony heeft een full hd scherm, de note had nog een 720p scherm. Hoewel ik het verschil wel zie. Kan ik de meerwaarde er niet echt van in zien. Met foto`s is het wel net iets scherper. Maar ik denk dat het voormaat gewoon te klein is om het verschil te maken. De note had een amoled scherm, hierbij waren de keuren zeer goed te noemen. Maar wat een gegeven is dat de Amoled zijn kwaliteit verliest met de jaren heb ik ook ondervonden. Het scherm was na 2 jaar niet meer wat het ooit was geweest en de Z2 was dan ook een verademing wanneer ik hem aanzetten. Het scherm is beter leesbaar dan die van de note. Alleen zie je wel in het donker dat zwart niet geheel zwart is (hiervoor moet het wel echt heel donker zijn). De kleuren van het scherm zijn zeer goed en natuurlijker naar mijn mening dan die van Amoled ( fotos van S5 en Z2 naarst elkaar gehouden).
Snelheid Z2.
Waar de note nog een dual core had is de overstap naar de snapdragon 801 echt een verademing. Wat een verschil, geen gestotter of laadtijden. Ook niet wanneer het toestel geheel vol zit. Hij blijft vlot werken. Wel merk je aan de behuizing dat de warmte eerder voelbaar is dan bij een plastic toestel. Wanneer je bij 30 graden een spelletje speel. Zal je snel zeer warme handen hebben.
Ik heb geen benchmarks gedraaid omdat die er zat zijn te vinden en ik wel geloof dat de one M8 en de S5 ongeveer gelijk zullen zijn aan snelheid. Waarschijnlijk heeft de snelheid van het toestel ook een deel te danken aan de nieuwere android kitkat. Waarbij trim standaard ingebouwd zit (dus het toestel met de toekomst ook snel zal blijven).

Sony schil.
Waar de Samsung vol zat met rotzooi die je nooit gebruikt en dus ook je toestel vertraagd (ongevraagd). Komt de Sony vrij stock over. Er zit weinig poespas op en daarvan is ook weer een deel te verwijderen. Maar het zit dicht tegen de stock android aan, maar toch geven ze je de mogelijkheid om andere thema`s te installeren zonder dat je van alles moet gaan doen om dit voor elkaar te krijgen. Dit vind ik een grote pluspunt.

Accu.
Waar de note dus dagelijks ongeveer 3 keer aan de lader lag. Houdt de Z2 elke dag met gemak de dag vol. De ene dag is hij op 52 %, de andere dag zit hij rond de 20%. Maar zelfs als ik het probeerde kreeg ik hem niet leeg. Bij de note had ik alleen bleutooth aan en alle sync deed ik handmatig. De Sony staat bleutooth,wifi (auto op locatie aan/uit) en sync altijd aan.
Tijdens het sporten in sport school heb ik geregeld netflix aan via 4g. Ook dit kost je maar enkele % per uur. Dit is echt een verademing.
Tijdens streamen van Spotify is haast niet merkbaar op de accu duur. Ook dit is voor mij erg belangrijk aangezien dit gemiddeld 6 tot 8 uur per dag is.
Speakers.
Ik speel graag een spelletje of kijk een serie via netflix op mijn telefoon. De note had een aardige speaker maar aan de achterkant. Toen HTC met zijn boomsound kwam, was ik blij verrast wat voor een geluid er uit een telefoon kan komen. Dat Sony dit ook in de Z2 heeft gezet, is zeker een goede set. Het is niet de kwaliteit die de HTC neerzet. Maar ze zijn best goed en ze kunnen voldoende hard om fijn een filmpje te kijken. Door het stereo geluid komt het allemaal veel beter tot zijn recht.

Camera.
Wanneer een product op de markt komt hebben ze altijd de beste camera. Ik ken de camera van de HTC M7 en die kan best goede fotos maken. De S5 maakt ook wel leuke foto`s. Maar ik denk dat de Sony op dit moment de beste camera in zijn toestel heeft zitten. Ik ben net terug van vakantie. Waar ik eigenlijk altijd mijn spiegelreflex om mijn nek had hangen. Na een aantal fotos terug gezien te hebben bleef de spiegelreflex steeds vaker thuis. En heb er zeer goede en mooie fotos mee gemaakt.
Enkele fotos:

Ook ging er een Sony handycam mee, deze heeft eigenlijk helemaal niks gedaan. Omdat de Z2 veel beter beeld en geluid opnam. Ook zit er een steadyshot ingebouwd. HIergebruikt het toestel de 20m sensor in combi met de gyroscoop van de telefoon. Wat een beter resultaat heeft dan de mechanische steadyshot functie van de handycam. Tijdens het lopen en filmen houdt het toestel het beeld goed strak.
Het is mogelijk om in 4k te filmen, het kan maar iets van 1,5minuut. Maar het kost veel ruimte en heb niks waarmee ik het kan afspelen dus eigenlijk is dit het enige gimmick wat erop zit.
Wel zijn er nog een hoop instellingen standaard op het toestel en ook te downloaden zoals timeshift. Dit is is filmen in 120frame per sec. Waarmee het mogelijk om het in slowmotion af te spelen. Zoals in het volgende filmpje.

full hd filmpje:

Mocht je nog vragen hebben of iets meer willen weten, vraag het en dan probeer ik dit toe te voegen.

Heb jij ook een Sony Xperia Z2 Zwart?

pracht review, veel dank hiervoor.

Vind u de Meegeleverde apps niet irritant, die er standaard op zitten? Ik heb wel geklaag gelezen daarover.

Ik ga hem ook kopen!

PS taal stoorde me niet, eigenlijk geen gekkigheden gezien
Haha dank je. Uhm nee niet echt. Sony muziek, foto, film gebruik je voor je media bestanden. Er zijn ook apps die je kan verwijderen. Maar bijv gratis navigatie van garmin of virus scanner van avg. Maar de PlayStation etc is te verwijderen.

Ik heb hem nu een half jaar en vind het een zeer fijn en goed toestel.
En tip koop meteen de bureau lader. Zal je echt veel plezier mee hebben.
Nog 2 laatste vraagjes: heb jij de active noisecanceling headset erbij? en heb jij hem simlockvrij gekocht of met abonnement? want dan weet ik of ik ze misschien ook erbij krijg
Had de oordopjes erbij. Maar die zitten er standaard bij. Zijn leuke dopjes en werkt goed. Alleen gebruik buiten liever mn bleutooth koptelefoon. De oordopjes maken veel herrie met wind.
Maar ze zijn niet slecht hoor. Maar ben zelf nogal verwent qua muziek.
Heb hem via Hi. Maar die levert gewoon een simlock vrij toestel.

Edit: Vodafone wil er nog wel eens wat anders aan software opzette.

[Reactie gewijzigd door roundlet op 9 december 2014 11:14]

prachtreview en geen worries owv je taalgebruik, ik verstond je prima :)

exact wat ik wou een samsung bekeerling!
ik zit voorlopig nog met een dinosaurier van een SII, die prima werk heeft geleverd maar zn beste tijd heeft gehad.
ik twijfelde vooral tssn S5 en de Z2
ben blij om te horen dat bij intensief gebruik je makkelijk een dag rondkomt. ik doe namelijk regelmatig fietstochtjes van om en bij de 4-7 uur met continue muziek aan, gps navigatie, en terstond iets opzoeken. ik gebruik dan ook een 2e batterij en ik huiverde bij de gedachte dat sony zn batterij niet kan vervangen. maar blijkt dus niet nodig?
ander heugelijk punt is die mindere bloatware en vele ram. ik was heel tevreden over mijn SII maar als er 1 ding van kritiek was is het wel die bloatware, als je net als ik gewoon jaren met eenzelfde toestel doet, merk je wel dat dit een last wordt aangezien apps alsmaar zwaarder worden.elke % aan energie dat naar overtollige dingen gaat is er een te veel
met 3gb ram en mindere bloatware moet sony dus op lange termijn sowiso een betere keuze zijn dan de s5 redeneer ik dan.

Hartelijk dank voor de prachtreview. voor mij is het een uitgemaakte zaak nu. hoewel ik mss overweeg om voor de z3 te gaan indien die prijs blijft zakken.

[Reactie gewijzigd door ratio op 13 november 2014 20:41]

Hahah bedankt. Ja voor fiettochen kan je altijd nog de staminia modus gebruiken. Deze zorgt er zeker voor dat je accu langer mee gaat tegen iets inlevering van je prestaties. Maar het blijft een rap toestel hoor. Zelf heb ik stamina helemaal ingesteld. Bij 40 % gaat hij naar die modus om bij 15 % naar battery bespaa modus te gaan. Hierdoor haal je het echt met gemak. Ook heb ik van de week een update gehad waarbij er nog een ultra is toegevoegd. Voor bij vakanties. Daarmee zou je nog veel langer kunnen doen.
Maar de s5 heeft voor mij veel nadelen. Voor accu lading moet je elke keer het klepje openen. Hoe houd dat zich over de jaren.... Sony magnetische lader is echt top.
Z2 en z3 verschillen bijna niet. Als de prijs nog veel verschilt. Zou ik lekker voor de z2 gaan. Het verschil tussen 1 en 2 was toen ik hem kocht wel groot aan prijs maar ook aan verbeteringen.

Ik ga nooit meer terug naar samsung. Heb de sony nu 6 maanden en wat een top toestel. Vooral de camera is echt super.

O ja en naar mijn menig is na de s3 geen innovatie meer geweest bij Samsung. Ik kwam van de note. eigenlijk een opgeblazen s2. Nou dat is een stap van heb ik jou daar

[Reactie gewijzigd door roundlet op 13 november 2014 13:11]

Ja okee, maar ik bedoel dat de specs bijna hetzelfde zijn :)
Ja klopt. Het scherm van de z2 zou ook beter zijn. Iets wat ik altijd wel belangrijk vind. De software voor de camera van de z3 is weer beter. Maar verwacht met de update naar 5.0 dat die mee gaat naar de z2.
Okee, dankjewel!

Zal ik doen. Het verschil tussen de Z2 en Z3 is toch vrij nihil
Beter, heeft jou z2 al 4.4.4?
Jazeker. En begin 2015 komt 5.0
Heb hem net besteld XD deze week binnen. zo blij
Koel. Ja ik kan hem iedereen aanbevelen. Zaten de dopjes erbij? O wacht je krijgt hem deze week. Ik heb hem nu zeven maanden. Iets meer dan 1000 fotos gemaakt en heel wat gb er door heen geblazen. Blijft een snel en fijn toestel
Cool, ik weet bijna zeker dat de oortjes er bij zitten want die worden in heel Nederland erbij geleverd volgens mij. Mijn broertje heeft een lg g3 die is ook heel goed.
Daar heb ik ook wel eens naar gekeke. Maar vond waterdicht en gebruik van metaal en glas wel gaaf
Daarom heb ik de z2 gekozen. Precies om die redenen