Specificaties Socket AM1 - Bekijk alle specificaties

ASRock AM1H-ITX Review

pindamaster 22 juni 2014, laatste update op 24 juni 2014, 925 views

ASRock AM1H-ITX

Pluspunten

• Veel features voor de prijs
  • Ingebouwde 19v voeding
  • 2 extra sata porten
  • Doordachte layout
  • Mini pci-e slot

Minpunten

• Geen documentatie te vinden over de sata power aansluiting

Layout Score: 5

Omdat ik een nieuwe htpc-nas combinatie wou ben ik op onderzoek uitgegaan naar de mogelijkheden hiervoor. Al snel kwam ik uit bij het am1 platform van amd, goedkoop en uitbreidbaar. Omdat dit moederbord als een van de weinige am1 moederborden 4sata aansluitingen heeft. De ingebouwde 19v voeding was een mooie extra.

In de doos
In de doos zit:
  • Het moederbord
  • I/O shield
  • Cd met drivers ed.
  • Sata power - sata power - sata power kabel van ongeveer 30 cm
  • Schoefje voor mini pci-e slot
Inbouwen
Het inbouwen in de kast (silverstone milo ml05b) ging prima zonder problemen, het cable mangement ging prima door het gebruik van de 19v voeding op het moederbord.

Helaas is er niks bekent over het vermogen wat de sata power aansluiting kan leveren. Een mailtje naar de winkel leverde ook niks meer op, er waren hierover geen specificaties vrijgegeven door de fabrikant. De sata power kabel was helaas voor mij iets aan de korte kant en heb ik verlengt, bij de meeste m-itx kasten zou dit geen probleem moeten wezen.

Prestaties
Door het gebruik van een ssd start windows binnen 15 seconden op, de fast boot instelling in het bios levert bijna 10 seconden tijdwinst op bij een cold boot. Het systeem draait nu al 2 weken stabiel zonder problemen en werkt zeer soepel.

HD blue-ray matriaal speelt die soepel af, het moederbord + processor blijven mooi stil en zijn prakties onhoorbaar tijdens het afspelen. Alleen het geratel van de hardeschijf kun je af en toe horen.

Layout
De layout van dit bord is goed doordacht, alle aansluitingen zitten aan de buitenkant en zijn goed berijkbaar.Alleen de audio aansluiting moet in mijn geval helemaal diagonaal over het bord heen. Er is verder ook ruimte voor een mini pci-e slot die kan je bijvoorbeeld gebruiken voor een wifi kaartje, helaas zijn de antene houders niet op het moederbord gezet terwijl gaten op het moederbord en ioshield er wel zitten. Er zitten 2 fan aansluitingen nog op het moederbord.

Verbruik

Ik heb een hele oude laptop voeding gebruikt (nec adp-50mb van 15 jaar geleden) die we nog hadden liggen om deze pc van stroom te voorzien, ik denk dat deze voeding niet heel erg efficient is.

Tijdens deze metingen stond er een hdd te kopieren daardoor valt het ongeveer 8-10w hoger uit.

Uit: 2,5 W
Ilde: 27 W
Load: 41 W
Tijdens afspelen van blue-ray rip: 37 W

Asrock heeft met dit moederbord een kwalitijds product afgeleverd met veel features voor een scherpe prijs. Verder is de ingebouwde 19v voeding een goede aanvulling voor kleine m-itx kastjes.

Heb jij ook een ASRock AM1H-ITX?

Hoeveel SATA disks kan je poweren met de SATA power aansluiting op het moederbord ?

Hoeveel SATA power aansluitingen zijn er aan de meegeleverde kabel ?
dat is iets wat ik mij zelf ook afvraag. ik heb er nu 2hdd's (7200rpm) en een ssd aanhangen, dat trekt die prima. Maar er is geen documentatie over.

2 sata power aansluitingen zitten er aan die kabel.
Ik heb plannen voor een soortgelijke opstelling: dit moederbord met 2 2,5" schijven en een SSD en lees nou dat er met de bijgeleverde kabel slechts 2 schijven aangesloten kunnen worden. Heb je dan een aparte kabel nodig voor 3-4 schijven en zijn die makkelijk te krijgen? (Of moet je dan zoiets gebruiken als een 1x SATA male naar 2x SATA female? :? )

P.S. Als je dit moederbord van stroom voorziet met de DC-in, houd je dan geen groot gat achterin je behuizing, omdat er geen voeding in zit?

[Reactie gewijzigd door Nonstop decay op 19 augustus 2014 22:27]

ik heb er zelf een sata power stekker aan geknutseld. je kan die vrij makkelijk van een oude voeding oid afhalen en dan op je bestaande kabel erbij zetten. Hierbij moet je natuurlijk wel goed opletten dat je hem niet verkeerd om erop zet want dan zitten de lijnen verkeerd om...
Maartenverbaan heeft hier - in een andere review van hetzelfde bordje - uitsluitsel over gegeven.
Mooie opzet, zit aan een redelijk vergelijkbare set te denken. Ik heb wel een aantal vragen voor je ;)
- Heb je de 8 GB geheugen nodig of zou je ook met 4 uit de voeten kunnen?
- Wat voor voedingsadapter heb je gebruikt?
- Heb je inzicht in wat je aan stroom uit de muur trekt idle en onder full load?
Ik heb het verbruik toegevoegd aan de review!

Over het geheugen, ik denk dat ik momenteel met 4gb prima uit de voeten kan, het is meer dat deze configuatie voor best wel veel taken gebruikt gaat worden, htpc, storage, download server, lichte webserver en in de toekomst misschien nog wel meer. Omdat ik liever dan iets over heb dan te kort heb ik voor 8gb gekozen. Maar als je de pc alleen voor htpc/nas gaat gebruiken moet 4gb ruim voldoende zijn.
Ik heb hier OpenElec draaien op een systeem met 4 GB geheugen.
Dat is ongeveer 3.5 GB teveel.

Indien je er een goedkoop 1GB reepje inzet en 128 MB toekent aan je grafisch subsysteem, dan blijt er nog genoeg over om Openelec te draaien.

Wil je echter windows 8.1 draaien, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Ik heb nagenoeg hetzelfde systeem en ben er tot dusver ook erg tevreden over. Ik gebruik windows 8.1 op het systeem. Een cold boot duurt bij mij 20 seconden. De fast boot optie op het bios levert echter bij mij geen snelheid winst op. In ieder geval niet de 10 seconden die jij aangeeft. Heb je nog meer instellingen moeten aanpassen om tot deze verbetering te komen?
Bij mij slaat die dan het bios schermpje en het asmedia satacontroller initalisatie gedoe over, heb jij dat ook? Ik heb niet heel veel aangepast kwa instellingen
Bij mij slaat hij ook het bios schermpje en de sata info over. Maar de opstarttijd wordt er niet korter door. Heb nog wel als extra een 1.5 TB HDD en DVD speler aan het bordje hangen maar dacht dat niet niet zou mogen uitmaken. Beide zijn nog SATA-1. Heb speciaal zelfs een Windows 8.1 GPT installatie uitgevoerd.
Ik denk dat bad sectors op mijn 1.5TB HDD de oorzaak waren. In ieder geval nu deze bad sectors zijn gefixed gaat het opstarten in een keer 10 seconden sneller! :-)
Die schijf is dus niet meer betrouwbaar. En bad sectors kun je niet fixen trouwens, enkel uitsluiten van gebruik.
aha mooi goed om te horen!
Ik ben ook van plan om een AM1 build machine samen te stellen.

Is voornamelijk voor Netfix en films en af en toe youtube.
Aangezien youtube HTML5 gebruikt (Netflix waarschijnlijk ook overgaat, mits je de app kan gebruiken) mijn vraag is kan dit systeem HTML5 op 1080P aan?

Lees hier namelijk dat het zowel onder linux en windows een drama is.

Ervaar jij dit ook want nou begin ik te twijfelen :|

[Reactie gewijzigd door iknow op 12 oktober 2014 11:58]

Ik zou het eerlijk gezegt niet zo snel weten, ik gebruik incidenteel html5 video (ik neem aan dat je dat bedoeld) van youtube dat gaat best wel goed maar verder heb ik er geen ervaaring mee. Als je iets van een benchmark heb dan wil ik die best wel even draaien.