ASRock AM1H-ITX Review
Inleiding
Omdat ik een nieuwe htpc-nas combinatie wou ben ik op onderzoek uitgegaan naar de mogelijkheden hiervoor. Al snel kwam ik uit bij het am1 platform van amd, goedkoop en uitbreidbaar. Omdat dit moederbord als een van de weinige am1 moederborden 4sata aansluitingen heeft. De ingebouwde 19v voeding was een mooie extra.
In de doos
In de doos zit:Het moederbordI/O shieldCd met drivers ed.Sata power - sata power - sata power kabel van ongeveer 30 cmSchoefje voor mini pci-e slotInbouwen
Het inbouwen in de kast (silverstone milo ml05b) ging prima zonder problemen, het cable mangement ging prima door het gebruik van de 19v voeding op...
Pluspunten
Veel features voor de prijs Ingebouwde 19v voeding 2 extra sata porten Doordachte layout Mini pci-e slot
Minpunten
Geen documentatie te vinden over de sata power aansluiting
Eindoordeel
Omdat ik een nieuwe htpc-nas combinatie wou ben ik op onderzoek uitgegaan naar de mogelijkheden hiervoor. Al snel kwam ik uit bij het am1 platform van amd, goedkoop en uitbreidbaar. Omdat dit moederbord als een van de weinige am1 moederborden 4sata aansluitingen heeft. De ingebouwde 19v voeding was een mooie extra.
In de doos
In de doos zit:
- Het moederbord
- I/O shield
- Cd met drivers ed.
- Sata power - sata power - sata power kabel van ongeveer 30 cm
- Schoefje voor mini pci-e slot
Het inbouwen in de kast (silverstone milo ml05b) ging prima zonder problemen, het cable mangement ging prima door het gebruik van de 19v voeding op het moederbord.
Helaas is er niks bekent over het vermogen wat de sata power aansluiting kan leveren. Een mailtje naar de winkel leverde ook niks meer op, er waren hierover geen specificaties vrijgegeven door de fabrikant. De sata power kabel was helaas voor mij iets aan de korte kant en heb ik verlengt, bij de meeste m-itx kasten zou dit geen probleem moeten wezen.
Prestaties
Door het gebruik van een ssd start windows binnen 15 seconden op, de fast boot instelling in het bios levert bijna 10 seconden tijdwinst op bij een cold boot. Het systeem draait nu al 2 weken stabiel zonder problemen en werkt zeer soepel.
HD blue-ray matriaal speelt die soepel af, het moederbord + processor blijven mooi stil en zijn prakties onhoorbaar tijdens het afspelen. Alleen het geratel van de hardeschijf kun je af en toe horen.
Layout
De layout van dit bord is goed doordacht, alle aansluitingen zitten aan de buitenkant en zijn goed berijkbaar.Alleen de audio aansluiting moet in mijn geval helemaal diagonaal over het bord heen. Er is verder ook ruimte voor een mini pci-e slot die kan je bijvoorbeeld gebruiken voor een wifi kaartje, helaas zijn de antene houders niet op het moederbord gezet terwijl gaten op het moederbord en ioshield er wel zitten. Er zitten 2 fan aansluitingen nog op het moederbord.
Verbruik
Ik heb een hele oude laptop voeding gebruikt (nec adp-50mb van 15 jaar geleden) die we nog hadden liggen om deze pc van stroom te voorzien, ik denk dat deze voeding niet heel erg efficient is.
Tijdens deze metingen stond er een hdd te kopieren daardoor valt het ongeveer 8-10w hoger uit.
Uit: 2,5 W
Ilde: 27 W
Load: 41 W
Tijdens afspelen van blue-ray rip: 37 W
Conclusie
Asrock heeft met dit moederbord een kwalitijds product afgeleverd met veel features voor een scherpe prijs. Verder is de ingebouwde 19v voeding een goede aanvulling voor kleine m-itx kastjes.
Reacties (16)
Hoeveel SATA power aansluitingen zijn er aan de meegeleverde kabel ?
2 sata power aansluitingen zitten er aan die kabel.
P.S. Als je dit moederbord van stroom voorziet met de DC-in, houd je dan geen groot gat achterin je behuizing, omdat er geen voeding in zit?
[Reactie gewijzigd door Nonstop decay op 25 juli 2024 19:29]
- Heb je de 8 GB geheugen nodig of zou je ook met 4 uit de voeten kunnen?
- Wat voor voedingsadapter heb je gebruikt?
- Heb je inzicht in wat je aan stroom uit de muur trekt idle en onder full load?
Over het geheugen, ik denk dat ik momenteel met 4gb prima uit de voeten kan, het is meer dat deze configuatie voor best wel veel taken gebruikt gaat worden, htpc, storage, download server, lichte webserver en in de toekomst misschien nog wel meer. Omdat ik liever dan iets over heb dan te kort heb ik voor 8gb gekozen. Maar als je de pc alleen voor htpc/nas gaat gebruiken moet 4gb ruim voldoende zijn.
Dat is ongeveer 3.5 GB teveel.
Indien je er een goedkoop 1GB reepje inzet en 128 MB toekent aan je grafisch subsysteem, dan blijt er nog genoeg over om Openelec te draaien.
Wil je echter windows 8.1 draaien, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Is voornamelijk voor Netfix en films en af en toe youtube.
Aangezien youtube HTML5 gebruikt (Netflix waarschijnlijk ook overgaat, mits je de app kan gebruiken) mijn vraag is kan dit systeem HTML5 op 1080P aan?
Lees hier namelijk dat het zowel onder linux en windows een drama is.
http://forum.xbmc.org/sho...hlight=youtube#pid1810015
Ervaar jij dit ook want nou begin ik te twijfelen
[Reactie gewijzigd door iknow op 25 juli 2024 19:29]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn