Specificaties 42" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Panasonic Viera TX-42A400 Zwart Review

italodaddy 22 juni 2014, laatste update op 23 juni 2014, 4.143 views

Panasonic Viera TX-42A400 Zwart

Pluspunten

• 1 uitstekende zwartwaarden voor een tv in deze prijsklasse.
  • 2 kleurenspectrum is diep,levendig, reikt ver en gradaties zijn mooi zuiver.
  • 3 wit is zeer helder wit en zwart diep zwart.
  • 4 geen backlightbleeding waargenomen, wat zeer positief is voor een LED scherm.
  • 5 redelijk goed geluid.
  • 6 prijs.
  • 7 mooie voet.
  • 8 kijkhoek is FLINK verbeterd tov vorig jaar VA panelen.

Minpunten

• 1 motionblur als panel noise reduction op max staat.
  • 2 kwaliteit van videoprocessing kan verschillen per HDMI poort.
  • 3 plastic achtig design.
  • 4 de tv kan niet gedraaid worden.

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Deze tv heeft meer in zijn mars dan zo op het eerste gezicht duidelijk blijkt te zijn.
Het is het instapmodel van de 2014 Panasonic LED lijn maar daarmee houdt de simpelheid ook op.
Panasonic heeft dit jaar gelukkig doorgeborduurd op hun VA panelen en het resultaat mag er zijn.
Anders dan de conventionele IPS panelen van LG die ze in 2013 veel gebruikten zijn de VA panelen in staat om een dieper zwart weer te geven.
Een stuk dieper zelfs. En dat is ook meteen de kracht van deze nieuwe lijn.
Dieper zwart heeft meerdere voordelen, plasma had het al, nu moet het in de LED revolutie tot stand gaan komen.
Hoe dieper het zwart hoe beter de gradaties naar wit toe weergegeven kunnen worden en natuurlijk andersom ook. Het kleurenspectrum wordt ook meteen dieper en voller.

Nou deze tv heeft de beste zwartweergave die ik ooit in deze prijsklasse heb gezien.
Mooi helder diep zwart met redelijk goede gradaties (voor een LED scherm)
Dat is dan ook meteen de kracht van deze tv, het zwart en de kleuren, ongelooflijk goed voor een tv in deze prijsklasse!
Maaar, er is 1 grote kanttekening;

Out of the box presteert deze tv erg slecht. Contrast en kleur zijn verschrikkelijk afgesteld, het slechtste wat ik ooit heb gezien.
Dan zou dit toch een slechte tv moeten zijn denkt u dan....mis!!
Na een paar uur en flink wat referentieblurays verder ben ik tot de optimale instellingen gekomen en het resultaat is verbluffend! Ik ben de gelukkige bezitter geweest van 11 plasmas in de afgelopen 5 jaar (allen Panasonic).
Ik heb ze allemaal gezien van de st serie tot de vt's.
De gt series zijn altijd al mijn favoriet geweest maar dit terzijde..

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het zwart van deze tv na callibratie net zo goed is als van de st50 serie van Panasonic!!
Let wel...NA callibratie.
En dat is een flink compliment voor de techneuten van Panasonic!

Hieronder de optimale waardes:

Stand normaal, de meeste mensen gebruiken de true cinema stand voor afstellen, maar daar vond ik te veel blauw en kreeg het er niet uit.
Achtergrondlicht 70.
Contrast 95
Helderheid 5
Kleur 45
Scherpte 30
kleurtemp normaal
Eco mode, overdag uit en 's avonds aan.
Panel NR uit.
16:9 beeldscan uit.

that will do the job.

• eminent hd media rt
  • sony blurayspeler

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-42A400 Zwart?

top dat je ook de instellingen post!

Werkt dat blb goed?
Is het ook prettig voetbalwedstrijden kijken en gamen (console) op deze tv?
Hoi wootahH

De blb is een fantastische uitvinding van panasonic die superresultaten geeft.
Zoals je al kon lezen op mijn review komt het zwart door deze techniek veel beter uit de bus.
Ook het kleurenspectrum wordt er beter door.

Over televisie kijken kan ik niet meepraten want ik kijk nooit tv, koop mijn tv's puur voor de blurayfilms, sorry, maar het zal vast wel goed zijn. Gamen gaat prima op deze tv, het is natuurlijk geen 800 hertz of zo
maar het is snel genoeg voor een leuke game op te spelen.
Bedankt voor je review! Is het mogelijk om de input lag te meten? Ik wil deze tv ook maar ik wil er op gamen en daarom is de input lag belangrijk! Ik weet niet of je het met een DSLR camera kan doen of met een Leo Bodnar input lagtester?

[Reactie gewijzigd door terracide op 30 juni 2014 15:32]

Met de dslr kom ik op 20 en soms 30ms verschil uit.
+ (gok ik) 10 ms van mijn monitor zou dat op +/-35 ms uitkomen.

[Reactie gewijzigd door wootahH op 5 juli 2014 09:57]

ok dat is helemaal top! Mijn dank is groot hiervoor!
hé italodaddy

Mooie review.
Ik dacht dat deze tv een ips paneel heeft zoals op deze site beschreven??

Apart?
Hoi, goed dat je dat opgemerkt hebt. Het is een fout van de schrijver geweest.
De 400 serie heeft een MVA paneel. De BLB staat voor backlightblinking en dat is een ander systeem dan de IPS van LG. MVA heeft dieper zwart en een groter kleurbereik.
Bij flatpanels HD scrijven ze het volgende over de MVA panelen van panasonic:

"We applaud Panasonic’s choice of a VA panel instead of an IPS panel. It is one of the reasons that AS600 can offer deep blacks."

"After calibration we measured black depth to 0.03 cd/m2, which is wildly impressive from a TV in this affordable. This is even better than Samsung’s curved high-end LED models that are also based on VA panels. In fact, this is probably the best black level we have seen from an edge LED based LCD TV."

Ze reviewen hier de as600 dat is een hoger model maar wel hetzelfde paneel.

[Reactie gewijzigd door italodaddy op 20 juli 2014 15:56]

Ik heb deze tv ook aangeschaft in de aanbieding by MM (333 euro), maar ik moet zeggen dat ik enorme backlight bleeding heb. Heeft jou scherm ook "alleen" een dun paneel voor de backlight? ik kan de backlight langs de rand daadwerkelijk zien, en "door" het scherm heen kijken als ik het paneel iets aandruk... ( ik zie het paneel voor het backlight bewegen)

En kan het zijn dat je een foutje hebt in je review hierboven? de "optimale" instellingen, zijn de instellingen zoals het out of the box al staat ingesteld (mode normal)....
Hoi, jammer dat je zo'n last hebt van bleeding. ik zou panasonic hierover contacteren.
In mijn optie zijn de optimale waardes zo out of the box waardeloos. Kleuren zijn niet goed afgesteld tov het zwart.
Daarom heb ik met verschillende blurays de tv gecallibreerd en ben uitgegaan van het diepe inky zwart dat plasma produceerd. De tv is niet moeilijk te callibreren, je moet er wel even wat tijd in steken.
Prima TV, de TX-A400 , heb deze onlangs voor mn ouders gekocht die geen internet etc hebben en willen.
Alleen 1 probleem, krijgen de teletekst niet aan de praat. Wel analoog, maar niet digitaal.
Vreemd!
Kent iemand die deze tv ook heeft dit probleem? MM verkoop medewerker weet het ook niet.

Alvast dank voor eventueel antw.
Geen idee. Zou de tv terugzetten naar fabrieksinstellingen en dan nog een keertje bij de set up goed kijken voor de digitale tv opties.
Dat is gek?
Vandaag kocht ik de tv voor mijn schoonmoeder, wilde dan ook de optimale waarden overnemen. Tot mijn verbazing stonden die exact hetzelfde als standaard waarden al ingesteld.
Ha ha dat is toevallig. Nu moet ik er wel bij vermelden dat de waardes zijn verkregen via hdmi en met bluray. Voor gewoon tv kijken zullen de instellingen out of the box wel ok zijn.