MSI Wind U90X-037EU Review

pasz 10 februari 2009, laatste update op 15 februari 2009, 1.371 views

MSI Wind U90X-037EU

Pluspunten

• Scherp scherm
  • Snel
  • Goed toetsenbord
  • Webcam, Cardreader
  • Goedkoop

Minpunten

• Batterij !
  • SUSE linux

Ik heb dit kleine schatje vooral gekocht om mee te nemen op vakantie. Steeds meer hotels bieden gratis wifi aan en ik wilde een soort van storage tank voor mijn foto's hebben.

Ik had ik de volgende eisen: Minimaal een 9" inch scherm, geen SSD wegens de beperkte opslag capaciteit en zo goedkoop mogelijk, dus geen onnodige kosten aan licenties voor bv. Windows.

Na lang wikken en wegen en reviews lezen ben ik dus uitgekomen op de MSI Wind U90.

De geinstalleerde SUSE distributie heb ik er gelijk afgegooid, vooral na het lezen van de reviews.
Eerst windows geinstalleerd. De wireless driver van MSI werkte niet lekker. Dus maar snel overgestapt naar Ubuntu. Ook hier liet de wireless driver me in de steek. Ontvangst was dramatisch.

Na veel lezen op msiwind.net viel mijn oog op het MacOSx forum.
De installatie methode zal ik achterwege laten, maar het was de moeite. Wat een fantastisch OS.
Ik heb nu dus een MacBook nano voor de prijs van 249EU + 130EU voor een Leopard DVD'tje.

De realtek driver voor OSX is super. Overal in huis perfecte ontvangst.

Handig is de cardreader, de 3 usb poorten en de webcam om te skypen.

Om de ergonomisch aspecten te testen, schrijf ik deze review :) Het toetsenbord is prima voor zo'n klein dingetje. Ondanks dat ik de hele dag beeldscherm werk doe, heb ik totaal geen moeite om me aan te passen aan het kleine toetsenbord. Aan touchpads heb ik altijd al een hekel gehad, dus gebruik meestal een usb muisje.

De atom verbaasde me eerlijk gezegd. Ik had niet verwacht dat het 1.6Ghz processortje zijn werk zo goed zou doen. Om het geheel nog soepeler te maken heb ik er nog 1 GB geheugen bij geprikt. Voor 11 EU was ik klaar. OSX boot binnen de minuut en werkt soepel. Met Firefox en Skype open, is er ongeveer 450MB in gebruik. Genoeg ruimte dus.

Dan komen we bij het allergrootse nadeel van dit goedkope modelletje. De 3-cell batterij houdt het, als het meezit, 1 uur en 50 minuten vol. Niet iets wat je van een netbookje verwacht . Waarschijnlijk moet ik het uitgespaard geld toch investeren in een 6-cell. De 9-cell batterijen zijn echt joekels, dus dat is geen optie. Gelukkig dalen de prijzen van de batterijen en zijn ze goed verkrijgbaar in het verre Oosten voor een redelijke prijs (op dit moment ongeveer 38EU).

Al met al een leuk ding voor weinig geld en dus een aanrader. Persoonlijk vond ik de ruim 120 EU voor een 10" scherm en een Windows licentie niet gerechtvaardigd.

Heb jij ook een MSI Wind U90X-037EU?

Beste pasz,

Zou je de installatie methode van OSX toch willen posten of de link er naar toe.

Ik dank je zeer vriendelijk!

Ooh ja en leuke review goed geschreven!
Mag ik vragen wat er mis is met Suse Linux? Het is in mijn optiek (en ruime ervaring) een prima OS.
Maar de wending naar het Mac OS was toch iets wat ik absoluut niet had verwacht, daarom vind ik het toch een erg grappige recentie :)
Geen extra kosten voor je netbookje maar wel plots 130 EUR uit de kast trekken voor OSX?
Hypocriet :P

Wat werkte er trouwens niet aan de wireless drivers? Kreeg je die gewoon niet aan de praat? (Zoals wel vaker met WinXP, vreselijk om dat voor elkaar te krijgen)