Philips GoGear SA5295 16GB Zwart Review

twixxie 10 februari 2009, 1.396 views

Philips GoGear SA5295 16GB Zwart

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Speelt niet af wat het beloofd
  • Veel fouten in interface
  • Geen krasvast scherm

Geluidskwaliteit Score: 3
Nadat mijn Zen Micro na 3 jaar de geest had gegeven werd het tijd voor een nieuwe mp3-speler. Als student heb je weinig geld, dus het werd een budget-model. Eisen waren dat het beestje video kon afspelen, en 16GB aan geheugen.
Via de pricewatch kwam ik uiteindelijk bij de philips gogear SA 5295. Een goedkope mediaspeler en aangezien philips bij mij voor kwaliteit stond besloot ik de gok te wagen. Helaas.

Eerste indruk
De philips gogear zit in een vrij standaard door. Zodra je hem hieruit haalt valt op dat hij vrij licht is. De mp3-speler is mooi vormgegeven en de achterkant wekt de indruk van geborstelt staal. Het is helaas gewoon plastic. In de doos zit verder nog een koptelefoon(die inmiddels al de geest heeft gegeven),
een usb>usb mini kabel en een beschermhoesje. Het hoesje kon direct de prullenbak in. Het ding is zo stijf dat je gewoon moeite moet om de speler er in te krijgen.

Featureset
De featureset van gogear is vrij minimaal. Het speelt MP3 en WMA audio af en kan video in mpeg4 avi en wmv afspelen. Dit was voor mij echter geen probleem. Mijn mediabibliotheek bestaat voornamelijk uit mp3 en ik was voorlopig niet van plan op ogg of flac over te stappen. Ook het encoden van een video is geen probleem. De bijgeleverde softwareom video's te converteren heb ik echter niet getest.

Met de featureset komt ook direct het grootste probleem van deze mp3-speler. Hij speelt niet af wat het belooft. Ik creeer zelf ook audio en gebruik daarbij de lame encoder voor mp3. Dit speelt goed af op mijn mobiel en mijn pc. De gogear denkt hier echter anders over. Alle nummers die ik via lame heb ge-encode happeren tijdens het afspelen. Geen uitzondering.
Ik moet hiervoor nog terug naar de winkel dus ik zal hier later een update over plaatsen.

Beeldkwaliteit
Veruit het beste punt van de gogear. Het beelt is vrij goed. De kijkhoek is klein, maar voor 1 persoon is het goed. Het is geen HD tv-scherm, maar het overtrof mijn verwachtingen. Het plastic wat over het scherm zit is wel erg krasgevoelig. Een screenprotector had geen luxe geweest.

Geluidskwaliteit
De philips gogear heeft middelmatige geluidskwaliteit. Voor mijn gevoel net iets beter dan de iPod. Het is echter wel veel minder dan mijn Zen Micro deed. Maar creative staat(stond?) nou eenmaal bekend om de goede geluidskwaliteit.

Bouwkwaliteit en afwerking
Zoals ik al zei is het scherm erg krasgevoelig. Wat jammer is. Daarnaast voelt de gogear erg plastic aan. Wat hij dus ook is. Dit geeft niet echt een gevoel van stevigheid. Ik zou hem dus ook niet durven laten vallen. Iets wat mijn zen vaak heeft overleeft. Een punt van afwerking wat ik mis bij bijna elke mp3 speler is een mooie inkeping voor de koptelefoonaansluiting. Als ik de achterkant indruk voel ik dat er op veel plekken niets direct tegen de buitenkant zit. Er was hier dus ruimte voor en het had het draagcomfort zeer bevordert. Ook vind ik het jammer dat er een sticker met serienummer op de zijkant is geplakt. Helemaal wit op een zwart/zilver design.

Ergonomie
De navigatieknoppen werken fijn en goed. Het aanwezig zijn van aparte volume-knoppen is echter totaal onnodig. Er is toch niet voor niets een 4-richtingen toets aanwezig.

Een stuk minder fijn is de interface van de gogear. Hij werkt omslachtig. Zo is het niet mogelijk om tijdens het afspelen door de lijst te bladeren waar je op dat moment in aan het afspelen bent. Erg vervelend, want nu moet je steeds weer door het onhandige mappensysteem bladeren. De manier van scrollen werkt door het langer ingedrukt houden van de "naar beneden" toets. De lijst springt dan in stappen van ongeveer 25 naar beneden. Dit zorgt echter voor haperingen in het nummer wat op dat moment wordt afgespeeld. De mp3-speler kan dus zijn eigen interface niet aan.
Hier houdt het echter niet op. Je kan binnen de mp3 speler playlists aanmaken. Deze werken helaas niet goed. De speler lijkt spontaan vergeten te zijn wat shuffle en herhalen is. Met op de computer gemaakte playlists is dit probleem er niet.
Ook kan het scherm niet uit. Je kan alleen een screensaver inschakelen. Leuk als je 's nachts je mp3 aanzet om muziek af te spelen(ik val in slaap met muziek).

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
Je kan niets uitbreiden aan de mp3 speler en voorzover ik weet zijn er geen accesoires verkrijgbaar. Ik vind dit ook niet nodig dus ik geef hier een neutrale score.

Mobiliteit en accuduur
De mp3-speler is mooi plat en past dus goed in de broekzak. Geen problemen hier mee.
De accu houdt het makkelijk 3 dagen uit en hiermee heb ik dus geen problemen. Het is wel jammer dat je alleen met USB kan oploaden.

De gogear is goedkoop in vergelijking met concurrentie. Maar als je kijkt naar wat het apparaat biedt mag dat ook wel.

Al met al heb ik spijt dat ik de gogear 5295 heb gekocht. De mediaspeler heeft te veel mankementen en het lijkt dus wel een onvoltooid product. Erg jammer dat philips zoiets op de markt zet.
Kortom: Niet kopen

Ik zal binnenkort een update geven als ik verhaal ben wezen halen over het niet afspelen van nummers.

Heb jij ook een Philips GoGear SA5295 16GB Zwart?