Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB Review

marcel87 21 juni 2014, laatste update op 16 augustus 2014, 3.505 views

Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB

Met dit product vind je een relatief vlotte laptop harde schijf met 500GB platters. Ruim 100MB/s voor de wat grotere bestanden is gewoon haalbaar. De prijs is inmiddels prima in orde voor wat hij biedt en komt zonder poespas.

Pluspunten

• Stille en rappe schijf
  • Constante prestaties, zowel intern als extern
  • Laag verbruik
  • Aankoop zonder tierelantijntjes

Minpunten

• Geen schroeven bij geleverd (=OEM schijf)
  • Travelstar serie niet in capaciteiten beschikbaar groter dan 1,5TB

Introplaatje
Fotobron: TomsHardware

Inhoud review:Changelog
02-01-13 Benchmarks gedaan
06-05-14 Uitwerking review

1. Inleiding

Voor een nieuwe externe harde schijf kwam ik begin 2013 al snel uit op deze disk van Hitachi. Ook WD, Toshiba en Seagate hadden potentieel interessante schijven, maar daarover waren de reviews lang niet altijd lovend.

Zo was er te kiezen uit:Ter aanvulling op de benchmarks die ik deed in de review over deze schijf in combinatie met de Silverstone Raven RVS02 behuizing, wil ik nu ook iets over de schijf zelf vertellen. Eind juni 2013 heeft Xudonax al een korte review geschreven over een zestal van dit soort schijven in RAIDZ2 en waar hij benadrukt dat ie niet de single disk snelheden heeft getest. Dat wil ik dus graag laten zien in deze review.

Allereerst komen kort de specificaties en features aan bod, daarna de inhoud van de verpakking samen met enkele foto’s en als laatst de benchmarks als interne single disk. Tevens ga ik kort terugblikken naar de behaalde resultaten op USB2.0 en USB3.0 in de review van de Raven RVS02, waar ik zoals genoemd ook deze disk heb gebruikt.

Alle tabellen en benchmarkgrafieken zijn zelf gemaakt en klikbaar voor een groter formaat, tenzij anders vermeld. De foto’s komen vanaf TomsHardware.

2. Schijfeigenschappen

2.1 Specificaties

Hieronder in het kort de opgesomde specificatie zoals de fabrikant deze presenteerd op hun productpagina voor deze schijf. Hier en daar heb ik het zelf aangevuld met info die elders stond in plaats van op de site van de fabrikant.

Specificaties
Formfactor2,5 inch
Databuffer8MB
Rotatiesnelheid5400RPM
Advanced Formatja
Sectorgrootte max. bytes512e (emulatie)
MTBFonbekend
Garantie3 jaar
Max. piekverbruik4,5W
Gem. verbruik lezen/schrijven1,6W
Gem. verbruik idle0,8W
Gewicht102 gram
Afmetingen100 x 70 x 9,5mm (LxBxH)

Wat meteen opvalt is de geringe rotatiesnelheid, maar daarentegen dan wel 2x500GB platters. Door dit feit verwachten we dan een toch vrij rappe en bovenal zuinige, stille schijf. Het verschil met de 5K1500 is enkel het aantal platters, die heeft er namelijk 3 van 500GB elk en komt daarmee op een maximaal geformateerde capaciteit van 1,5TB. De MTBF, ofwel de MeanTime Between Failures, is raar genoeg onbekend en niet vermeld door Hitachi.

In deze review gaat het over de HTS541010A9E680. Dit nummer beschrijft de specifieke eigenschappen van de disk, zodat het nummer eindigend op …81 een schijf is met een BDE-feature. BDE staat bij Hitachi voor Bulk Data Encryption en staat hier in detail beschreven hoe het werkt. Deze schijf, beginnend met HTS en eindigend op …80, is daarentegen een “standaard disk” die standaard geen hardwarematige encryptie-mogelijkheden heeft. Andere schijftypes binnen de Travelstar 5K1000 serie zijn bijvoorbeeld de disken die 24/7 kunnen worden gebruikt, bijvoorbeeld voor het opslaan van beveiligingsbeelden. Dat laatste type wordt aangeduidt met HTE, waar E staat voor Enhanced Availability. Kortom een disk die langdurig actief kan worden gebruikt (vandaar 24/7) en weinig actieve low-power features heeft vanuit zijn firmware.

2.2 Features
Buitenom de genoemde specificaties, die in zekere zin ook min of meer features zijn, wil ik nog een klein stukje dieper gaan over de specifieke features van de schijf. Welke vaak via de firmware zijn bepaald en die je bijvoorbeeld via de geavanceerde instellingen van Crystal Disk Info kunt instellen.

Zo heeft de schijf bijvoorbeeld een Advanced Power Management (APM) feature, waarmee je kunt instellen na hoeveel tijd de koppen in ruststand moeten gaan (head parking). Gebeurd dit heel vaak en snel achter elkaar, dan reageert de schijf vanzelfsprekend ook sneller op de actie die moet worden gedaan. Anderzijds lopen de load cycles wel sneller op en vanzelfsprekend worden de koppen en andere mechanische onderdelen meer belast, waardoor je schijf dus sneller slijt. Voor deze feature is het handig om er slim mee om te gaan. Ikzelf heb de waarde gewoon op default laten staan, aangezien ik de disk toch alleen maar gebruik om extern aan te sluiten en kortstondig bestanden te synchroniseren.

De schijf heeft geen instelbare Automatic Acoustic Management (AAM) feature, wat wellicht te verklaren is omdat de schijf van zichzelf al behoorlijk stil is.

De rest van de features nog even kort opgesomd hieronder:

Features
SMARTja
AAMnee
APMja
NCQja
TRIMnee
Hardware-encryptienee

3. Wat zit er in de verpakking?
De schijf die ik had was geen boxed/retail versie. Wat je exact krijgt is dus afhankelijk van wat je kiest bij je bestelling. De OEM versie die ik heb komt met een anti-statische zak en naast de schijf daarin een klein zakje “vochtvreters”.

Er zitten dus geen schroeven bij, die waarschijnlijk wel bij de boxed versie zouden zitten. Nu wilde ik de schijf gaan gebruiken als externe of later wellicht interne laptopschijf, dus zijn standaard schroeven eigenlijk ook overbodig. Bij de laptop zal bij je tray de benodigde schroeven bij zitten en hetzelfde voor de externe HDD-behuizing (tenzij die screwless is).

Verder is het niet erg spannend wat dat betreft en veel meer dan de OEM versie is er ook niet nodig, zolang de rest van de verpakking door de shop maar goed verzorgd wordt.

Voorzijde en achterzijde
Voor en achterzijde van de mobiele disk (bron: TomsHardware)

4. Benchmarks

Nu dan wellicht het belangrijkste: hoe presteert de schijf onder verschillende omstandigheden?
Hiervoor heb ik de schijf op de testbank gelegd en hem eens flink aan de tand gevoeld. Hiervoor heb ik synthetische benchmarks gedaan, maar ook reallife testen met diverse data lezen en schrijven van/naar de schijf.

Op het eind komt ook een terugkoppeling aan bod waar ik de resultaten vergelijk met de prestaties op USB2.0 en USB3.0. Deze analyse met dezelfde benchmarks heb ik al gemaakt bij de review voor de Silverstone Raven RVS02 behuizing en bevat daarom waardevolle resultaten om mee te vergelijken.

De uitgevoerde synthetische benchmarks zijn gedaan met een ongeformateerde Hitachi 5K1000, zodat ook sequentieële schrijfsnelheden konden worden getest in HD Tune Pro. Naast HD Tune Pro heb ik ook nog wat resultaten van Crystal Disk Mark.

De reallife benchmarks zijn uitgevoerd met een NTFS geformateerde 5K1000 schijf en heb ik in 2x5 teststappen ingedeeld. Er is namelijk twee keer een test van 5 delen uitgevoerd, waarbij in het eerste deel van een interne 7200rpm HDD naar de Hitachi is geschreven en daarna andersom, van de Hitachi naar de bestaande interne disk. De 5 testen daarin bestaan uit kleine, middel, grote en random bestanden welke zijn samengesteld uit verschillende bestandtypen/groottes. Dit zijn bestanden van bijv. Word, PDF, PSD, jpeg, RAW, MP3 en WMV/MOV. Eigenlijk een beetje een mix van wat iedereen wel eens gebruikt.

Voor de compleetheid voor de uiteindelijke resultaten hieronder de belangrijkste componenten uit het testsysteem, drivers, gebruikte benchsoftware en kleine samenvatting van de reallife testdata.

Setup:
- Intel Core i7 2600K @ 3,4GHz
- Asus P8P67 Deluxe @ BIOS 3207
- GSkill RipjawsX F3-2133C9D-16GXH @ 1600 7-7-8-20 1T
- Samsung F3 HD103SJ 1TB (interne schijf t.b.v. reallife test)
- Hitachi Travelstar 5K1000 1TB (interne schijf t.b.v. deze review)

Software:
- Windows 7 64 bit
- NEC/Renesas Electronics USB3.0 v2.0.32.0 en firmware 4015
- HD Tune Pro 5.0
- Crystal Disk Mark v3.0.4 64 bit

4.1 Reallife benchmarks
Voor wat betreft de benchmarks zijn de reallife prestaties misschien wel het belangrijkst, dus die behandel ik eerst. Belangrijk om te weten is dat het hier zal gaan om de maximale prestaties door te testen op het begin van de schijf. Dat is natuurlijk weinig anders bij de synthetische benchmarks.

Allereerst een klein overzicht van welke invoerdata die ik al basis heb gebruikt voor de reallife testen.

Input en output
Overzicht van in- en outputgegevens voor de reallife benchmarks

De resultaten uit getalvorm zijn natuurlijk veel beter gevisualiseerd te bekijken. Hieronder kort de resultaten van lezen en schrijven op SATA300, zowel tussen SSD en de Hitachi als HDD en de Hitachi.

Totale output
Resultaten reallife benchmarks
Bron alle ruwe resultaten: Interne HDD vs Hitachi en Interne SSD vs Hitachi

Wat erg opvalt is dat de prestaties vrij constant zijn. Zo is lezen altijd sneller dan schrijven, of dit nu van/naar de SSD is of een interne HDD. Bij de wat grotere bestanden komt de schijf op zijn maximale prestaties en ook random doet hij het toch ook behoorlijk goed. We zien ook dat de schijf de SATA300 niet volledig zal gebruiken (bijv. bij datacommunicatie tussen de SATA600 SSD) en daarmee kan je wel stellen dat de SATA600 slechts een marketing ding is. Verdere testen van bijvoorbeeld de interne HDD op SATA600 heb ik daarom ook niet gedaan.

Nu wil ik graag nog even als kers op de taart terugblikken naar de USB3 review van de Silverstone Raven RVS02, waar ik ook de prestaties met deze schijf heb bepaald.
Totale output
Resultaten reallife benchmarks Silverstone Raven RVS02

Nu het onder elkaar staat kunnen we in elk geval zeggen dat de reallife prestaties extern via USB3.0 vergelijkbaar zijn met de prestaties via SATA300. Extern of intern gebruik maakt dus over het grote geheel weinig uit. De verschillen die daar in zitten zijn slechts luttele procenten en daarmee te verwaarlozen. Als laatst is het opmerkelijk te noemen dat de leessnelheid overall hoger ligt bij intern gebruik. Maar ach, die paar MB/s op >100MB/s per USB zal allicht ook niemand over vallen bij een klein mobiel schijfje als deze.

4.2 Synthetische benchmarks
Verder heb ik dus nog een aantal synthetische benchmarks gedraaid zodat het plaatje compleet is. Omdat synthetisch niet direct veel zegt over wat de schijf in werkelijkheid presteert heb ik dit kopje minder ver uitgewerkt. Echter kan je de specifieke plaatjes hieronder natuurlijk wel apart aan klikken om ze in het groot te bekijken.

Synthetische benchmarks SATA300
SATA2 CDM 100MBSATA2 Benchmark readSATA2 Benchmark write
SATA2 File benchmark 1MBSATA2 File benchmark 64MBSATA2 File benchmark 512MB
SATA2 Extra tests readSATA2 Extra tests writeSATA2 Random Access read
SATA2 Random Access write

Wat daarentegen nog in mindere mate wel interessant is, is de maximale transferrate die over de schijf verloopt (van buiten naar binnen op de platter).

Synthetisch TomsHardware
bron: TomsHardware

Opmerkelijk vond ik wel dat mijn metingen toch wel wat verschillen met de transferrate bij de review van TomsHardware. Misschien is het slechts mijn schijf die zo presteerd, dat het komt dat TomsHardware niet heeft gemeten met HDTune of dat mijn schijf gedegradeerd is door het vele testen. Dat tweede en derde vind ik toch wel wat twijfelachtig, simpelweg omdat je zou zeggen dat de transferrate in welk programma dan ook hetzelfde moet zijn en degradatie zien we volgens mij enkel bij flashdisks, niet zo zeer bij mechanische disken. Daarom stel ik dat de waarheid (lees: snelheid) in het midden ligt met wat mijn metingen zijn geweest en die van Tomshardware. Vooral aan het begin van de schijf (buitenzijde platter) zijn bij beiden de snelheden natuurlijk behoorlijk goed.

Door de synthetische maximale transferrate weten we nu ook dat de reallife testen zich voornamelijk hebben afgespeeld op het begin van de schijf, gezien de snelheden die zijn behaald. Dat kan ik dan ook bevestigen, omdat bij elke subtest de schijf weer bij het begin (leeg) begon. De reallife testen geven dan ook aan wat de schijf in de meest gunstige situatie kan presteren. Zo zullen kleine bestanden toch wel behoorlijk langzaam worden gelezen of geschreven wanneer deze zich op het eind van de platter bevinden. Want immers wanneer richting het midden = langzamere draaisnelheden langs de kop.

Verder lijken de maximale snelheden wel redelijk overeen te komen met de reallife benchmarks op het begin van de schijf. Dus dan bevestigd toch maar dat je ook in reallife als maximum behoorlijke prestaties kunt verwachten voor deze kleine schijf.

5. Prijs en conclusie

De prijs was rond de 80 euro toen ik hem kocht, inmiddels is de shopprijs gezakt naar 50 euro. In ruim anderhalf jaar tijd is deze schijf langzaamaan meer standaard geworden door zijn capaciteit en gezakt in prijs. De schijf komt dan wel zonder tierelantijntjes, maar biedt gezien zijn prestaties vind ik wel waar voor je geld. Een prima disk voor erbij dus, welke zowel intern als extern (mits goede USB3.0 case) vrij goede prestaties levert.

Overige informatie:
- Hitachi’s productpagina;
- Specsheet van Hitachi;
- Review op TomsHardware.

Heb jij ook een Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB?

Bedankt voor je uitgebreide review!
Ben een pc voor mn vriendin aan het regelen. Komt een SSD schijf in, maar er moet een nieuwe HDD in, met name voor documenten fotos en af en toe filmpjes, fijn als die dus stil is. Deze zal zoals ik het zo zie volstaan dus :)? Prima review verder!
Bedankt. Ik heb het geluid niet gemeten met een decibelmeter omdat ik die simpelweg niet heb. Ik vond het zelf niet echt luidruchtig, maar net als met design kunnen daar natuurlijk meningen over verschillen. Sommige sites hebben bij hun specificatielijst 26dB(A) genoteerd onder load, geen idee hoe ze daar aan komen, maar wellicht geeft het een indicatie. Je hoort wel soms het een beetje ratelen, het typische geluid van als je data wegschrijft. Maar verder hoor je vaak de fan nog harder blazen dan dat je de schijf hoort. haha ;)
Uitstekende review. Ik heb deze schijf zelf ook. Stil en verassend vlot. :)
Super review! Nu heb ik een server draaien voor opslag over het hele netwerk (eigenlijk meer zelfbouw NAS met meer mogelijkheiden... :P), maar hij is bijna vol (500 GB). In mijn behuizing (Antec ISK 310-150) passen twee 2.5" HDDs. Je voelt de vraag vast wel aankomen: Is dit een HDD die het leven als thuisserver kan overleven?
Ik weet nog niet zeker of ik er een tweede HDD in zet (zal eerst eens kijken of ik wat ruimte vrij kan maken) maar ik ben alvast naar wat opties aan het kijken.
Misschien kan je de vraag beter stellen bij de review van Xudonax omdat hij ze in een vergelijkbare omgeving gebruikt als jij wilt. Ik zelf gebruik het nog steeds als losse backupdisk en daar werkt het nog altijd prima. Ook in een laptop heb ik nu ongeveer 1 jaar eentje, die werkt ook prima. Maar een server is natuurlijk wel wat anders, daar durf ik atm geen antwoord op te geven. :)
Oke, dan probeer ik het daar eens, bedankt voor je reactie!
Beste marcel87,

Ik vraag mij iets af over deze schijf. Er staat dat het een laptop harde schijf is, maar jij test hem met een desktop setup. Betekent dit dat je de schijf zowel in een laptop kunt zetten als in een desktop?

Alvast bedankt!

Edit: +2 btw, top review!

[Reactie gewijzigd door Dr1ftK1ng op 17 november 2014 17:24]

Ja hoor, laptopschijven kunnen vrijwel altijd in een desktop of NAS, zolang je maar een 2,5" bay hebt of een converter daarvoor (van 3,5" naar 2,5"). Of je het moet willen vanwege de snelheid is natuurlijk de vraag, al zijn ze vaak sowieso wel energiezuiniger (mbt een NAS kan dat een pluspunt zijn).

Neem bijvoorbeeld een aantal populaire schijven en je ziet uit de specificaties:
- Seagate ST3000DM001 3TB met 3x 1TB platter: max. read 210MB/s, idle 5W en load 8W.
- WD Green WD30EZRX 3TB met 3x 1TB platter: max. read 150MB/s, idle 4W en load 6W.
- Hitachi 1TB van mijn review: max. read 100MB/s, idle 0,8W en load 1,6W.

Stel een NAS staat 24/7 aan, dan scheelt voor dezelfde data-capaciteit het nog vrij veel vermogen wanneer je meerdere schijven zult gebruiken. Ja het is langzamer, maar of je het altijd zult merken? Enige nadeel is dat 2,5" schijven nog in beperkte capaciteit beschikbaar zijn, dus als je een beperkt aantal bays hebt of SATA poorten, dan zul je keuzes moeten maken.
Okay bedankt voor de reactie!!! Ik kan het dus eerst in een laptop gebruiken en daarna in een desktop plaatsen (om toch écht 100% zeker te zijn :)) ??
Ja dat kan. Wel even formatteren als je hem overzet. Je Windowsomgeving van je laptop gaat niet goed werken als je die daarna gebruikt in de desktop
Om je even aan te vullen:

Vanaf Windows 10 werkt dit eigenlijk altijd wel goed! ik verwissel zo'n 2 keer per week een schijf van laptop naar desktop en terug en hij doet hetzelfde als bij de post installatie. Zoeken naar gewijzigde hardware en drivers installeren :)