Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB Review

Xudonax 26 juni 2013, 3.652 views

Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB

Pluspunten

• (Zeer) laag geluidsniveau
  • Stabiele doorvoersnelheid

Minpunten

• Trage spinup (maar hey, het zijn laptop disks )

Ik heb 6 van deze schijven in een RAIDZ2 opstelling hangen op ZFS on Linux. Hierdoor weet ik niet de exacte performance van de losse schijven, maar in totaal kom ik hiermee uit op grofweg 350MByte/s over de hele array. Als ik dit terugreken naar losse schijven kom ik uit op een krappe 60MByte/s, maar deze schijven moeten veel sneller zijn in een los systeem.

Verschillende andere benchmarks op internet plaatsen ze tussen de 80 en 100MByte/s, wat beter klopt in mijn ogen. Ik ben op dit moment een enkele schijf aan het testen, deze resultaten plaats ik hier later.

Daarnaast valt mij op hoe stil deze schijven zijn, zelfs als ik naar alle 6 tegelijk aan het schrijven of ervan aan het lezen ben. Ze zijn nauwelijks hoorbaar. Dit ligt niet zozeer aan mijn behuizing, want deze disks zijn ook superstil in mijn laptop (voor ik er een SSD in heb gezet).

Wat mij vooral opvalt is dat deze schijven een relatief stabiele doorvoersnelheid hebben. Ik heb met andere schijven in het verleden nog wel eens gehad dat de snelheid wat heen en weer schoot, maar daar heb ik hiermee nog geen last van gehad

Heb jij ook een Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB?

Fijn om te weten dat deze schijven aangenaam / opvallend stil zijn. Merci! :)
Zojuist één gekocht voor in m'n PS3. 9,5mm hoog, SATA, 5400rpm. Gaat helemaal goedkomen. Dat ze stil zijn is niet echt een must, maar op dit moment is het wel de goedkoopste 1TB 2,5 inch :)
Tijdje geleden ook een gekocht. Heel erg stil en verassend snel. Ik ben er blij mee.
Iemand deze in een laptop gezet? Geeft hij veel trillingen (dat als je je handpalmen op de laptop laat rusten je het voelt) of niet?
Of je je hardeschijf voelt is afhankelijk van of je een 5200, 5400 of 7200 RPM exemplaar neemt en hoe goed de constructie van je laptop is. Ik heb deze in een Fujitsu Siemens laptop gehad waar je deze duidelijk voelde trillen, en in een MacBook Pro waar je deze nauwelijks voelde trillen. Al met al, deze schijven trillen niet héél erg, mede doordat ze relatief langzaam draaien.

Sowieso, als je het niet wilt voelen trillen dan is een SSD je beste keuze natuurlijk ;)
dr zit al een SSD in, een hdd komt in een hdd caddy :)
Sowieso doe ik de 5400 variant, zuiniger en toch vooral voor grote opslag.
Zit te twijfelen tussen deze of toch een samsung/seagate spinpoint...

EDIT: heb de 5k1000 besteld, zien wel wat het wordt :)

[Reactie gewijzigd door sikkel op 17 mei 2014 12:44]

Ik vroeg me iets af, ik heb namelijk een thuisserver (liefst 24/7 aan) en mijn opslag is bijna vol (500 GB). Er passen 2 HDDs in mijn kastje (Antec ISK 310-150). Zou deze HDD eventueel het leven in zo'n systeem overleven?
Ik heb 6 van deze schijven in mijn thuisserver zitten (in een 5.25" => 6x 2.5" adapter) en hoewel er zo af en toe een schijf problemen geeft zou ik zeggen dat dat best gaat. Zorg er alleen wel voor dat je je SMART data in de gaten houd.
Mijn server monitord de SMART data automatisch, maar ik draai nog steeds maandelijks een SMART check. Dus dat zou geen probleem vormen, bedankt voor je snelle antwoord :)