HP Pavilion 11-n000ed x360 Review

filenoxTestpanel 20 juni 2014, laatste update op 22 juni 2014, 902 views

HP Pavilion 11-n000ed x360 (Testpanel)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Snelheid
  • Aansluitingen (HDMI, USB3,SD)

Minpunten

• Scherm (kijkhoeken)
  • Toetsenbord en het touch pad zijn matig
  • Accuduur

Dankzij een wedstrijd georganiseerd door Tweakers en HP ben ik de gelukkige eigenaar geworden van
een HP x360. Deze 11" laptop probeert zich te differentiëren door zijn kantelbare scherm. Dit scherm
kan namelijk, wat de naam al doet denken, 360° worden gedraaid waardoor deze als laptop én als tablet kan worden gebruikt. Op moment van schrijven heb ik al meerdere uren met dit apparaat doorgebracht en hieronder kan je mijn verdict lezen ;)

ProcessorIntel Pentium N3520 @ 2.16Ghz - uitgebreide specs
RAM4GB
GPUIntel HD Graphics
SSDHSeagate - 500GB - ST500LM000-1EJ162-SSHD
BesturingssysteemWindows 8.1

Een eerste indruk kan je maar één keer maken, zorg er dan ook voor dat deze goed is.
Dat hebben ze bij HP goed begrepen. De x360 (in het zwart en in het rood beschikbaar) ziet er naar mijn mening erg goed uit. Door gebruik te maken van matte kleuren oogt hij erg luxe en strak. Het logo, dat omringd is door een weerspiegelend stukje aluminium draagt hier zeker en vast aan bij. Bovendien zullen vingerafdrukken minder snel opvallen dan bij laptops met een glossy behuizing.

Niet alleen de buitenkant ziet er goed uit, ook vanbinnen is alles dik in orde. De zwarte toetsen
en het plastiek met een geborsteld metaal uiterlijk passen in mijn ogen goed bij de rest van het design.
Een minpuntje is misschien het scherm, de bezel hiervan is namelijk redelijk dik: 2.5 cm aan de zijkant en 3 cm aan de onderkant.

Over de onderkant valt niet veel te zeggen, deze bestaat uit hetzelfde materiaal als de bovenkant, een plastic met een rubberen touch. Het geheel is vastgemaakt met 9 schroeven. De batterij is dus niet zelf te vervangen, een trend die we wel vaker zien terugkomen. Aan de onderkant kan je ook de luidsprekers terugvinden.

Aan de linkerzijkant vinden we naast de startknop en een opening voor ventilatie een usb2-poort en een 3.5mm audiojack. Daarnaast is er ook een knop om het volume aan te passen. Aan de rechterkant is er een slot voor SD-kaartjes, nog een USB2-poort, een USB3-poort, een HDMI-aansluiting en als laatste een 100megabit netwerkaansluiting. Het ontbreken van gigabit is naar mijn opzicht geen probleem. Dit is een toestel om draadloos te gebruiken.

http://tweakers.net/ext/f/xXjPVJ4edUJ3KuHLE6G87wPk/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/JxgUxVeDoOiU4T3fBkdSQcO9/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/gLSnJkpbEGi6Va8cGsQWIrAF/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/VqWFIZGpsJza1WV4Cf0AtC3r/medium.jpg

Doordat deze laptop beschikt over een SSHD - een samensmelting van een HDD en een SSD - is de performance redelijk goed te noemen. Bovendien is er genoeg opslagruimte beschikbaar, iets wat bij SSD's soms een probleem kan vormen, zeker voor laptops in deze prijsklasse. In praktijk is er nog een dikke 400GB beschikbaar voor eigen bestanden. De overige 100GB wordt in beslag genomen door het OS, een Recovery-partitie en software die door HP wordt meegeleverd:
  • Box
  • Fresh Paint
  • HP Connected Music
  • HP Connected Photo
  • McAfee LiveSafe Internet Security
  • YouCam
  • CyberLink Media Suite
  • Beats Audio (geluidsinstellingen)
  • Overige HP configuratie/documentatie programma's
Een meerwaarde heeft deze software niet, een Office-pakket zou volgens mij veel handiger geweest zijn.

Nogmaals, doordat er niet gekozen is voor een HDD maar voor een SSHD is er niet alleen voldoende schijfruimte maar voelt het systeem ook snel aan. Het starten van het OS, browser of programma's gaat allemaal erg snel en alles voelt responsief aan.

In onderstaande benchmark staat niet alleen de HP x360 maar ook modellen van andere fabrikanten die gelijkaardige producten op de markt hebben gebracht. Het resultaat van de HP x360 heb ik zelf gemeten, de andere resultaten zijn geregistreerd door Tweakers.
CrystalDiskMark - Seq Read

HP Pavilion x360110.5 MB/s
Acer Iconia W450.31 MB/s
Acer Aspire Switch 1049.69 MB/s
Asus Transformer Book T10042.43 MB/s

Dit zijn zoals je kunt zien zeer mooie resultaten.

De processor, wel, die levert niet zo'n geweldige resultaten. Ik heb CineBench r15 laten draaien en bij de CPU-test kreeg de x360 121 punten. Op de OpenGL-test krijgt hij een score van 4.13 frames per seconde. Scores van andere processoren staan in onderstaande screenshots. Goede resultaten kan je dit niet noemen maar dat is ook niet nodig, dit is geen laptop waarbij je video's gaat omzetten of uren gaat op zitten Photoshoppen. Zoals ik hiervoor al zei, de basiszaken uitvoeren gaat perfect.

http://tweakers.net/ext/f/J3qSWKwcwiSXbc17IF8x4v9k/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/FbLSJi65uHS9x42RdGnfMPlz/thumb.png

Qua warmteproductie zit het bij deze laptop ook wel goed, ook de geluidsniveau is in orde. De fan is merkbaar aanwezig maar hij blijft meestal op een laag toerental draaien waardoor het geluid niet stoort.

Met een gemiddelde accuduur dat rond de 4u ligt, kan je wel zeggen dat dit teleurstellend is. Niet enkel teleurstellend maar voor mij ook redelijk verrassend. De gebruikte CPU is namelijk geen energieslurper.
Exacte resultaten ivm de batterijduur kan ik nog niet geven maar deze worden zeker en vast later aan deze review toegevoegd.

Door het kantelbare scherm kan je het apparaat in verschillende houdingen gebruiken;
  • Laptop-modus
  • Tablet-modus
  • Tent-modus
De laptop-modus
Dit is de enige modus waarbij je het toetsenbord en touchpad kunt gebruiken. Bij de andere standen worden deze twee uitgeschakeld om ongewenste invoer te voorkomen. Heel erg goed zijn ze trouwens niet. Zo heeft het toetsenbord heeft erg weinig travel waardoor het typen van lange teksten niet erg prettig is. Voor korte gesprekken op Facebook en dergelijke zal het toetsenbord wel voldoen. Het touchpad is matig, de gevoeligheid ligt laag en bij het klikken voelt het touch pad nogal goedkoop aan, het geeft geen solide indruk..

Zoals je op de foto's al kon zien bevinden de boxen zich aan de onderkant van het apparaat. Hierdoor kan het zijn dat het geluid niet optimaal is wanneer je de laptop op je schoot gebruikt, dit zal soms worden geblokkeerd door je kledij. In de andere standen heb je hier uiteraard geen last van. De boxen klinken trouwens niet slecht voor een laptop van dit formaat, al zou je door al die gigantische Beats-sticker op de doos wat meer verwachten. Het volume van de boxen mocht van mij ook wel wat luider zijn.

Tablet-modus
Van al de uren die ik momenteel met dit toestel heb doorgebracht heb ik het toestel maximaal 1 minuut in tablet modus gebruikt. Dit werkt absoluut niet goed, hier zijn 2 oorzaken voor. Allereerst heb je het scherm, doordat HP heeft gekozen voor een TN-paneel zijn de kijkhoeken gewoon rampzalig. Bekijk het scherm onder een verkeerde hoek en je kan niets meer van het scherm aflezen. Bovendien zorgt het zware gewicht ervoor dat je het toestel niet met 1 hand kunt gebruiken.

Tent-modus
Op de website van HP staat dat je 'm ook in een tent-positie kunt plaatsen al zou ik niet weten waarom je dit zou doen :P Een modus die ik wel kan aanraden is de positie waarbij je het toetsenbord omgekeerd op tafel zet en zo alleen het scherm voor je hebt, de displaymodus. (plaatje ter verduidelijking). Hierbij is het touch screen makkelijker te gebruiken en heb je ook minder last van de slechte kijkhoeken. Het fysieke toetsenbord moet je wel even missen, het on screen toetsenbord van Windows is echter een relatief goed alternatief. Het geluid in deze positie is ook veel beter als bij de laptop-modus.

Het concept achter deze laptop bevalt me wel en indien het goed is uitgewerkt zou het mij niet verbazen dat dit de toekomst van kleine notebooks wordt. Jammer genoeg zijn we zover nog niet, zeker niet bij dit model van HP. Doordat het scherm en de accu ondermaats zijn is het apparaat niet te gebruiken als tablet, ook het gewicht is hier een boosdoener. Bovendien zal de x360 ook niet uitblinken als ideale laptop dankzij het matige toetsenbord en touch pad. Met de x360 koop je dus een apparaat dat nergens écht goed in is terwijl er toestellen op de markt zijn (voor een gelijkaardige prijs) die dit wel zijn.
Een leuk cadeau? Zeker en vast! Een goede aankoop? Ik denk van niet.

http://tweakers.net/ext/f/WiH1JICmHyUZkoZvoT7dIjKO/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/nGDiaJpsazqjvPu9j9JT58jO/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/BRPQH4wRI9TLYs3Bpypp8xos/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/7YcUhP8EwzrRim9wZnDusFKK/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/0mZQayEIpcYKWYfjJFmrim8i/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/s101D1Is4MMB6h6NIrbWzF8X/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/Nw6Ra16lElXOx49fse3VRRGs/thumb.jpg

Typfoutje ontdekt? Stuur me even een DM. :)

Heb jij ook een HP Pavilion 11-n000ed x360?