Specificaties Socket 1150 met Intel B85 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock B85M Pro4 Review

thedude0 20 juni 2014, 5.401 views

ASRock B85M Pro4

Pluspunten

• Intel NIC (I217-V).
  • PCI-e 3.0 x16 op 16 lanes.
  • Ondersteuning legacy hardware.
  • Hackintosh compatibele chips (technisch gezien; nog niet getest).
  • Prijs/kwaliteit verhouding.

Minpunten

• HD audio header locatie.
  • PCI-e 2.0 x16 op 4 lanes.
  • ALC892 audio chip.

Layout Score: 3
Voor een mATX systeem heb ik besloten de B85M Pro4 aan te schaffen.

ASRock wordt door de meesten zonder meer als budgetmerk gezien. Daarom heb ik besloten een review te schrijven over wat algemene punten die mij zijn opgevallen in de hoop potentiele kopers te informeren over de kwaliteit. De prijs is prima, maar de functionaliteit en kwaliteit in het algemeen?

Standaard ondersteunt de B85 chipset niet veel opties. Overclocking is een ondergeschoven kindje en de "Advanced Technologies" zoals Intel bepaalde functionaliteit beschrijft zijn ook niet om naar huis te schrijven: VT-d en vPro zijn twee van de vele dingen die niet aanwezig zijn... althans, volgens de specificaties van deze chipset.

Echter kennen we ASRock ook van de ietwat aparte bouwkeuzes en functionaliteit. Op dit moederbord pakt dat op twee fronten uit. Negatief is de vreemde plek van de HD audio header (voor o.a. het frontpaneel van de gemiddelde behuizing). Deze zit net rechts van de (overigens Intel I217-V) ethernet poort. Hierdoor is het vrijwel onmogelijk de kabel goed weg te werken, in ieder geval in de compacte behuizing die ik gebruikt heb. In de meeste kasten zul je dus een kabel over het moederbord hebben hangen, net boven een dedicated videokaart indien daarvoor gekozen is.

Het tweede punt is het "hacken" van de B85 chipset. Dit is een zeer simpele chipset, zonder overclocking functionaliteit en zonder VT-d. En laat ASRock nou beide op eigen houtje hebben toegevoegd. VT-d is in te schakelen in het UEFI BIOS en overclocking is mogelijk met betrekking tot RAM en CPU via datzelfde systeem. Overclocking heb ik zelf niet uitgetest; ik heb geen K processor (gekozen voor een build met een enkele dedicated GPU en zonder overclocking) maar de keuze is aanwezig. Of dit moederbord een goede koop is voor een krachtige overclocking build is overigens maar de vraag. Het is echter in bepaalde mate mogelijk.

ATi Crossfire wordt officieel ondersteunt maar niet bepaald een goede optie voor een systeem met dit moederbord. Alhoewel de fysiek bovenste PCI-e poort versie 3.0 is en 16 lanes gebruikt, gebruikt de tweede (versie 2.0) maar 4 lanes. Voor een enkele videokaart is de B85M Pro4 echter een prima keuze. Gebruik je echter helemaal geen dedicated GPU dan zit je hier ook goed: D-Sub, DVI-D en HDMI zijn aanwezig.

Een ander punt waar je aan moet denken bij de aanschaf is als er een Haswell "Refresh" processor wordt gebruikt. Deze worden ondersteunt vanaf BIOS versie P1.90. Standaard kwam mijn moederbord met deze versie aan de sticker te zien die op de BIOS chip is geplakt; ik heb voor de zekerheid bij de winkel van aanschaf om een BIOS update gevraagd omdat ik dit niet van tevoren kon inzien.

Voor legacy hardware zijn enkele opties aanwezig. Zo zijn er twee PCI sleuven, tussen de PCI-e poorten, aanwezig. IR, LPT en COM headers zijn ook te vinden op dit moederbord. Een ander legacy ding is echter niet bepaald positief: de verouderde Realtek onboard audio chip (ALC892) is niet van hoogstaande kwaliteit. Voldoende, maar over het algemeen niet goed.

Ben je in de mood voor een hackintosh systeem dan zou dit een compatibele keuze moeten zijn; de Intel NIC wordt inmiddels ondersteunt door de E1000 driver (directe poort van de Linux versie) en de ALC892 is ook te gebruiken. Haswell CPUs en de integrated GPUs daarvan worden native ondersteunt. Een dikke disclaimer: ik heb dit zelf niet geprobeerd. Technisch zou het allemaal compatibel moeten zijn maar doe research voordat je overgaat tot aanschaf van een Hackintosh build (iets dat sowieso aan te raden is).

Heb jij ook een ASRock B85M Pro4?

Hoi!
Ik ben van plan ongeveer hetzelfde systeempje te bouwen voor gamen/films/office met een i5 4590 en een MSI R9 280x. Zou je dit moederboard daarvoor nu nog steeds aanraden? Of zou je eerder de H87M Pro4 pakken? Zoals je ziet aan de cpu ben ik niet van plan te overclocken.

Hoor graag van je!

Groetjes Evert
Ik heb bijna precies dezelfde build als thedude0 heeft, alleen heb ik een i5 4570 ipv een 4590.
In combinatie met dit moederbord en een gtx 770 moet ik zeggen dat dit mij erg goed bevalt!
Ik heb dit bord ook en ik ben op zoek naar een andere monitor. Tot mijn schrik zie ik in de specs staan:
- Supports HDMI Technology with max. resolution up to 1920x1200 @ 60Hz
- Supports DVI-D with max. resolution up to 1920x1200 @ 60Hz
- Supports D-Sub with max. resolution up to 1920x1200 @ 60Hz
Dus een hoge resolutie monitor kan ik er niet aan hangen of zie ik het verkeert?
Nee dit is juiste informatie. Staat ook op de officiŽle productpagina van het board. Nu ga ik het toch voor een 1080p scherm gebruiken, maar echt een fijn gevoel is het niet. Maar goed, daarom ook de prijs van 6 tientjes..
Misschien vinden jullie dit een heel rare vraag: wat is er mis met een maximale resolutie van 1920x1200? Levert het problemen op bij het gebruiken van een resolutie van 1920x1080?

Apart hiervan:
Ik wil dit moederbord gaan kopen voor mijn eerste zelfbouw-PC. Is het moederbord nog steeds geschikt, ondanks dat het inmiddels al bijna zo'n 2,5 jaar oud is.
Dat het PCIe 2.0 x16 maar 4 lanes gebruikt is toch geen nadeel te noemen, dat is gewoon een eigenschap van de B85 chipset. Alleen Z chipsets kunnen de PCIe 3.0 lanes verdelen. ASRock heeft al het overklokken kunnen inschakelen op B85 maar dat verdelen van die lanes zal verder gaan blijkbaar.

Die link naar HWI over de geluidskwaliteit van de ALC892 zegt toch ook weinig? Het is gewoon een grafiekje met allemaal ALC892 moederborden. De Dynamic Range is inderdaad wel minder goed dan bij een ALC1150, maar in deze prijsklasse zijn er geen moederborden met ALC1150, het goedkoopste moederbord met ALC1150 dat ik vind kost §20 meer.
ik ben van plan een pentium G3258 hier in te zetten, ik ben van plan de processor ook licht over te clocken, dit is de eerste keer dat ik dat doe. de G3258 staat er om bekend dat je een aardige multiplier kan krijgen zonder voltage verhogingen, denk je dat een beginnende overclocker dat gaat lukken?

wat is VT-d en vPro?
Ik heb zelf al de 2de moederbord van deze en weer problemen met onboard HDMI die problemen geeft en de usb poorten geven errors.