Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman VF1000 LED Review

allegames 10 februari 2009, laatste update op 10 februari 2009, 657 views

Zalman VF1000 LED

Pluspunten

• koel prestaties (mede afhankelijk van je airflow)
  • geluids prestaties (omdat bij mij de laagste stand prima voldoet)
  • uiterlijk (indien van toepassing met bijv. een sidewindow/plexi kast)
  • afwerking en toebehoren (zoals de platte schroefjes en de 8 heatsinks)

Minpunten

• mogelijk prijs
  • mogelijk gewicht
  • warmte wordt i.i.g. niet door deze koeler uit je kast geblazen, maar een goed airflow in je kast is sowieso belangrijk

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
- INLEIDING:

Na jarenlang producten van Zalman gebruikt te hebben (o.a. diverse fans, Zalman cpu 7000 cu, Zalman gpu VF700 cu, Zalman gpu VF900) in volle tevredenheid ben ik tussendoor toch een keer van mijn geloof afgestapt en heb ik -voor mijn destijds ATI1950Pro 512mb AGP- een Accelero S1 rev1 aangeschaft.

Om een lang verhaal daarover enigzins kort te maken: zeer goede koeler, niks mis mee alleen pastte hij niet op mijn huidige Sapphire ATI4870 512mb PCI-e en moest 'ie dus het veld ruimen voor een Zalman.

In de hierop volgende review zal ik zo duidelijk mogelijk mijn praktijkervaringen met het koperen apparaat uit de doeken doen.

Opbouwende kritiek, ervaringen e.d. zijn vanzelfsprekend van harte welkom.

Eerst een -link- naar de Zalman site voor verdere specificaties.

- AANSCHAF:

Ik ben erg zuinig op al mijn hardware en koop sinds ik mijn eerste pc in elkaar geschroeft heb al 'custom' koelers. Mijn redenering:
-Als ik goed voor mijn hardware zorg is dat vice versa.
-Koeler is beter en verlengt de levensduur, zeker van heethoofden zoals P4 en C2D processors, ATI1950 en 4870 videokaarten.
-Stiller is ook beter: de stockkoeler van m'n P4 en C2D hebben beide nog nooit een seconde van hun leven aangestaan evenals die van de ATI1950Pro. Die van de ATI4870 slechts een paar dagen uit nood.
-Waarom honderden euro's aan hardware uitgeven en niet een paar tientjes extra aan stillere, betere koeling?
-M.b.t. overclocking: dit is alleen van toepassing op m'n C2D, maar ja, die vraagt er om ;)

Gezien de koeler uit allemaal hele kleine vinnen bestaat was mijn besluit om 'm in een winkel i.p.v. online aan te schaffen. Dit heb ik gedaan bij MyCom in Rotterdam. Na het inleveren van 39,95 was ik de nieuwe eigenaar. Online is 'ie goedkoper te krijgen alleen is dat excl. verzendkosten.

- VERPAKKING:

Mijn 'transport zorgen' waren enigzins ongegrond gezien de verpakking echt top is. Een stevige kartonnen doos met een plastic verpakking van binnen.

- INHOUD:

Uiteraard de koeler zelf vergezeld van ram heatsinks, casebadge, koelpasta, gebruiksaanwijzing, FanMate2 en het nodige bevestigingsmateriaal. Over dit alles later meer.

- INSTALLATIE:

Eerst de erg luidruchtige standaardkoeling verwijderd, alles schoongemaakt met alcohol.
Vervolgens heb ik alle 8 meegeleverde heatsinks opgeplakt en 24 uur laten 'drogen'.
Dat was even een gevalletje geduld hebben, maar het was nodig gezien de 'curing time' van plak heatsinks soms echt nodig is. Nu is de kaart op te tillen aan een enkel heatsinkje dus de plakkracht is afdoende.

Vervolgens de gpu een laagje Arctic Silver 5 gegeven (het standaard meegeleverde Zalman spul heb ik nooit gebruikt dus kan ik ook niks over de effectiviteit van het spul zeggen) en de koeler vastgeschroefd.

Zie de link bovenaan voor de compatibiliteit, maar in principe past 'ie op alle moderne videokaarten doordat Zalman handig 5 verschillende bevestigingspunten gemaakt heeft in de bevestigingsvoet van het ding.
Dit gebeurt middels plastic en rubber opvulringetjes en veerschroefjes, modelletje duimschroef.

Voor de mensen die SLI/CrossFire draaien is er rekening mee gehouden dat deze duimschroeven te ver uit zouden kunnen stekken en is er ook een setje schroefjes met een veel platter kopje meegeleverd.

Al met al was het binnen 10 minuten gebeurd, met uitzondering van de wachttijd uiteraard.

- AFWERKING:

In de verpakking is al te zien dat het koeloppervlak een echte (koperen) spiegel is; een stuk beter dan bijv de VF700, hoewel ik afvraag wat de effectieve verbetering is. Maakt allemaal niet uit: het oogt i.i.g. zeer overtuigend.

Verder zijn alle vinnen (0.3mm dik) voorzien van een gestanst Zalman logootje, staan ze netjes even ver uit elkaar en ziet de afwerking er gewoon top uit. In het midden draait een 80mm fan met blauwe verlichting. Grappig voor de mensen die het nodig vinden een raampje in hun pc te hebben.
De 'voet' is d.m.v. 4 heatpipes verbonden met de koelvinnen, eveneens netjes gefabriceerd.

De gebruiksaanwijzing is bondig, maar duidelijk. De FanMate is van plastic en is eveneens netjes genoeg afgewerkt. Ook is de kabel voor dit apparaatje voor mijn Lian Li kast lang genoeg. Middels een 3pin connectie is 'ie aangesloten op een aparte lijn van mijn voeding (OCZ GameXtream 750W).

De voeding heeft hier geen aparte aansluiting voor, maar ik heb altijd apart lijngebruik geprefereerd voor: HDD's, DVD, fans en de rest. 'Voelt' beter; of het daadwerkelijk wat uitmaakt maakt mij weer niet zo veel uit ;)

De koeling is alleen zwaar (380gr) en hangt bij mij andersom vergeleken met de meeste behuizingen. Lian Li is een beetje eigenwijs en wil in deze kast het moederbord -en dus ook alle ingeplugde kaarten- ondersteboven hebben. Welke invloed dit heeft op de koeling kan ik jullie niet vertellen, het klinkt alleen logischer.

- PRESTATIES (temperatuur):

Uiteraard ongeduldig als wat en wetende dat de Arctic Silver 5 nog echt wel wat inwerktijd nodig had heb ik de pc opgestart. Mijn temps zijn dan ook op basis van 2 weken na installatie van de koeler waarbij de pc ongeveer een uurtje of 18 per dag aanstond, dit dus i.v.m. de inwerktijd voor de koelpasta.

De set-up:
CPU: C2D E4500 2.2 @ 2.8 met Zalman 7000 Cu + adapter om 'm op s775 te kunnen schroeven
GPU: ATI4870 512MB @ gpu clock: 750mHz en DDR5 clock: 900mHz
MB: Asus P5KC
RAM: Corsair 2x2GB PC-6400 @ stock
Voeding: OCZ GameXtream 750W

-In mijn geperforeerde Lian Li PC-V1000 zit 3x Nexus 120mm fans, allen naar binnen blazend (jaja...)
-Alle temperaturen worden uitgelezen d.m.v. Everest Ultimate Edition v4.60.1500.
-Alle 'temps idle' zijn na een uur of langer de pc aan, omg. temp van 20C.
-Alle 'temps load' zijn na een uur Crysis Warhead @ 'high' 2xAA 2xAF @ 1280x960 (IBM P260 21" CRT)
-Bij dit spel worden met deze instellingen zowel GPU als CPU bijna continu 100% belast.
-Zowel CPU als GPU koelers zijn met een Fanmate aangesloten, allerlaagste stand die mogelijk is (5V?)
-De stock koeler heb ik met opzet op slechts 40% laten draaien, hoger vond ik echt niet om aan te horen.
-Kanttekening is dat m'n gpu altijd ingesteld staat op 3D settings om af en toe wat geneuzel te voorkomen.

CPU (@laagste stand) = 30C idle => 45C load
GPU stock (@40% fanspeed) = 50C idle => 75C load
GPU Zalman (@laagste stand) = 37C idle => 49C load

Dat ziet er ff ongelooflijk uit maar is echt waar. Natuurlijk is het wel dat ik pas gemeten heb na een aantal dagen draaien van de computer en ook dat er onder de stock koeler geen Arctic Silver zat maar een hele berg met smurrie samen met het feit dat die behuizing zeer 'luchtig' is.
Aan de overige airflow en andere variabelen is tussentijds niets veranderd. (En nee, de discussie dat bijv. de kamertempperatuur enigzins schommelt ga ik niet aan; zie dan de uitkomsten maar als indicaties, wat het eigenlijk ook zijn.)

Oordeel zelf, commentaar lijkt mij overbodig; de cijfertjes en prestaties spreken voor zich.

- PRESTATIES (geluid):

In eerste instantie heb ik de koeler zonder FanMate gebruikt. Ik moet eerlijk zijn dat de 80mm fan dan behoorlijk wat geluid produceert, hoeveel dB kan ik jullie niet vertellen. Maar een voor mij doen vergelijkbare geluidsdruk van pakweg een normale Zalman/Nexus 80mm fan.
Ik vond het storend, maar ben dan ook redelijk stil gewend.

FanMate ertussen gepropt dus. Op maximale uitslag van de FanMate maakt 'ie net wat minder geluid dan op 12V dus de FanMate snoept er standaard al wat van af. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat doet 'ie dat op 11V.
Het extra geluid vond ik niet opwegen tegen een graadje of wat (zo rond de 2C) koeler. Terugdraaien die handel dus en ik heb het sindsdien niet meer veranderd. Bovenstaand tabelletje zegt genoeg denk ik.
Op het laagste standje is de fan nauwelijks hoorbaar, alleen met de kast open en dan ook nog redelijk dichtbij.

- MODBAARHEID:

Geen flauw idee en dat ga ik zo laten ook; gewoon omdat 'ie goed is in wat 'ie doet en ik niet inzie hoe dat te verbeteren, op FanMate instellingen na dan. Zo zien valt er ook weinig aan te veranderen.

- PRIJS/KWALITEIT (verhouding):

De koeler kan als redelijk prijzig gezien worden, maar presteert w.b.t. temperaturen en geluid zeer goed, zeker met standje 'laag' m.b.t. het laatste punt. Aan de andere kant is het zo dat deze koeler ook makkelijk andere videokaarten weet te omhelzen (let op 8800GT bezitters: dan vereist de VF1000 een apart verkrijgbaar alu. ram koelblok).
Ook is de bouwkwaliteit zodanig dat 'ie niet snel vanzelf uit elkaar zal vallen o.i.d.
Nadeeltje is wel dat stof heel lastig te verwijderen is door alle koelvinnen, net zoals m'n cpu koeler van Zalman.
Ook het gewicht kan voor sommige problematisch zijn, hoewel het hier allemaal prima gaat.
Let ook op het formaat: het ding steekt aan de zijkant een centimetertje of wat buiten m'n 4870 en dat zou met krappere kasten problemen op kunnen leveren.

- CONCLUSIE:

Mijn mening is dat de koeler z'n geld dubbel en dwars waard is en zeker naar verwachting presteert, zowel qua geluid als koelvermogen. Voor de visueel ingestelden onder ons: zo'n koperblok ziet er ook nogal 'geil' uit en ik kan mij voorstellen dat het ding ook over een behoorlijke 'pats' faktor beschikt.

P.s.: foto's zijn geleend, eigen foto's hebben weinig nut gezien het dezelfde is en de Lian Li boys (m/v!) het nodig vonden om het hele zooitje nogal rigoreus in te pakken en ik er weinig voor voel om te ontmantelen, maar voor de geinteresseerden; zie nr 4)

• Sapphire ATI 4870 512MB
  • Lian Li V1000 + 3x Nexus 120mm fans
  • Zalman 7000CU CPU + FanMate2 @ low + s775 bracket
  • OCZ GameXtream 750W
  • Vista Ultimate 32 bit
  • Arctic Silver 5
  • Windows Vista

Heb jij ook een Zalman VF1000 LED?

Mooie review!

Ik wil ook zo een koeler halen voor mn Sapphire 4830, want die maakt toch een herrie! Lijkt wel een stofzuiger terwijl fanspeed op 11% staat!

Echter zit ik met 1 probleem...mijn kast is namelijk een Antec Fusion Black, dus de hoogte van de koeler is heel belangrijk voor mij. Weet je toevallig hoeveel cm de koeler boven de pcb uitsteekt?
De uiteinden van de heatpipes (zoals onderaan op foto 2 te zien) steken maximaal 20mm buiten m'n 4870.

Enne, thx :)