Philips ORT7500 Original Radio Review

fred2005 19 juni 2014, laatste update op 25 juni 2014, 3.244 views

Philips ORT7500 Original Radio

Een compacte radio in jaren '50 stijl voor FM, digitale (DAB+) ontvangst met bluetooth functionaliteit, USB (alleen opladen) en Line-in ingang met best goed geluid gezien de grootte en prijs. De knoppen mogen echter wat steviger zijn en de tuner wat gevoeliger. Er is een app als afstandsbediening.

Pluspunten

• Best goed geluid
  • Bluetooth
  • DAB+
  • FM radio
  • Het Ontwerp
  • Stereoweergave

Minpunten

• Gebruik en functies zouden logischer kunnen
  • iets te veel hoge tonen
  • Knipperend Bluetoothlogo terwijl je het niet gebruikt
  • Gebruiksaanwijzing in de vreemdste talen maar geen Nederlands
  • De draaiknoppen mogen wat robuuster worden uitgevoerd

Geluidskwaliteit Score: 4
Op zoek naar een radio voor de keuken waarbij ik een aantal eisen in gedachten had: radiofunctie, DAB+ (geen DAB !) functie, muziek kunnen streamen voor Apple- maar ook niet-Apple apparatuur, minimaal redelijke geluidskwaliteit gezien grootte en prijs, gebruiksgemak en als het even kan weergave in stereo. Het ontwerp had ik niet vooraf als eis gesteld maar ik zag al snel dat ik een wat groter apparaat wilde en dat draagbaarheid niet zo van belang was. Met deze eisen kwam ik uit op deze Philips ORT7500, ook vanwege het ontwerp dat ik nog kende van de radio bij oma en opa. Vreemd hoe dat werkt. Qua versterkercapaciteit had ik niet veel eisen, hij is 2x 5 Watt meen ik. Dat is genoeg.

In de doos: de radio, een pak gebruiksaanwijzingen en conformity statements maar niet in het Nederlands, kabeltje met 2 stekkertjes 3.5 mm voor de line-ingang, 2 maal voedingskabel (eurostekker en Engelse stekker), ouderwets handvat met ring dat vlgs mij verder nergens toe dient anders dan leuk voor in de verpakking. De radio is rood, heeft 2 draaiknoppen die bij nader inzien ieder uit 2 draaiknoppen bestaan en die je ook kunt indrukken. Verder zijn in de glimmende strip onder de luidsprekers per kant nog 2 schakelaars verstopt. Aan de achterkant vind je de uitschuifbare sprietantenne, een USB aansluiting (alleen voor opladen) en de 3.5 mm line-ingang.

Natuurlijk heb ik de gebruiksaanwijzing niet gelezen en gewoon de radio aangezet (handig, die omschrijving bij de knoppen). Je krijgt hem aan de gang en kunt de Bluetooth instellen maar toen ik wel even de gebruiksaanwijzing had gedownload bleek de radio meer te kunnen dan ik zelf zo snel had ontdekt. Dat zit hem vooral in de extra schakelaars in de strip waarmee je bv. automatisch zenders kunt scannen. Deze schakelaars zijn niet erg makkelijk te bedienen. Waarom Philips 30 presets laat selecteren per draaiknop snap ik niet. In de praktijk gebruik ik de presets daarom niet maar scan de band steeds af naar het gewenste DAB+ radiostation. Ik ben niet super tevreden over de gevoeligheid van de tuner, nu heb ik wel de spriet helemaal uitgetrokken maar de antenne staat nog vrij horizontaal. Daarmee is in feite met moeite 1 station te ontvangen. Sinds ik een halve meter metaaldraad aan de antenne vast gemaakt heb gaat het prima.

Streamen gaat mooi, vanwege bluetooth kun je niet erg ver uit de buurt gaan maar dat is nu eenmaal een eigenschap van bluetooth. De radio kan 4 bluetooth apparaten onthouden. Het geluid viel mij niet tegen, vooral de bas klinkt wel goed voor zo'n kleine klankkast (de grotere boxen doen dit natuurlijk beter) al zijn er m.i. wat te veel hoge tonen. Toch is het een hele vooruitgang vergeleken met de iPad qua geluidskwaliteit. Het display is op zich goed afleesbaar al gaat dat minder goed met lopende tekst zoals bij DAB radio. Philips heeft een app gemaakt waarmee je telefoon een afstandsbediening van de radio wordt. Volumeregeling gaat via de app tergend traag, de andere instellingen gaan vaak zelfs handiger dan op de radio zelf. De firmware is te updaten mocht dat nodig zijn. Maar zoals je ziet aan de eindbeoordeling zijn we er hier tevreden mee.

Heb jij ook een Philips ORT7500 Original Radio?

Te veel hoge tonen?! Eerder te veel bas imo.