Motorola Moto E Zwart Review

zoutepopcorn 19 juni 2014, laatste update op 30 juli 2014, 5.790 views

Motorola Moto E Zwart

Een gooedkope krachtige telefoon. Zonder toeters en bellen!

Pluspunten

• Goedkoop
  • FM-radio
  • Spatwaterdicht
  • Sd kaart optie

Minpunten

• geen flits / front camera
  • . + / - van mijn oordopjes werkt niet
  • geen NFC

Mijn vorige telefoon was een Samsung SII (met android 4.4).

Ik heb de telefoon nu een aantal uren in mijn bezit en schrijf niet heel vaak een review. Ik probeer er gewoon de dingen in te beschrijven die ik zelf belangrijk vind.

Waarom kocht ik deze telefoon
Ik heb de Motorola E aangeschaft, met als belangrijkste punten:
- Veel waar voor je geld
- Android 4.4 en updates
- Spatwaterdicht
- FM radio
- (vrij)Kale Android

Eerst wilde ik de Moto G gaan aanschaffen. Maar omdat de Moto E iets goedkoper was en wel een externe SD kaart ondersteund toch maar voor het nieuwe low-budget model gegaan.

Eerste gebruikerservaring
In eerste instantie prima telefoon om te bedienen.

Wel merkte ik dat ik hem niet super fijn kan vasthouden terwijl ik hem bedien. Ik leg mijn pink onder de telefoon, waardoor je pink op een randje komt te liggen. Er zit wel een putje aan de achterkant waardoor je de telefoon vast kan houden zonder je pink. Maar dan heb ik weer het gevoel dat ik elk moment de telefoon kan laten vallen.

Software
:9 Yes weer een FM player (doet het enkel met koptelefoon!). Heeft RDS, maar je favorieten kan je volgens mij weer geen naam geven (zoals ik het nu zie) :(. FM player heeft binnen huis goed bereik. Koptelefoon zit niet bij de telefoon. Van mijn eigen koptelefoon doen de + / - Volumetoetsen het helaas niet (deze werkt wel met iphone).

Ik had verwacht dat de android versie aardig kaal was. Wel vervelend dat je 5 homescreens hebt. Het is niet mogelijk om deze (zonder launcher) te verwijderen. Ook ben ik de Google bar bovenaan het scherm nog niet kwijt geraakt. Ik wil eigenlijk geen launcher installeren.
Heb uiteindelijk toch maar een launcher erop gezet. Ondanks dat ik in het verleden er nare ervaringen mee had. Maar nu staat alles er goed op zoals ik zelf wil..

Verder moet ik wennen dat wil je het scherm unlocken je eerst op het knopje aan de zijkant moet drukken.

Design
Mijn eerste reactie was de telefoon op zijn kop vast pakken. Maar dat heeft wel wat. Vind het een mooie telefoon. Aan de achterkant is die dof. Voor glimmend, maar dat loopt wel mooi over vind ik. De sleepbutton en volumebuttons zijn zilverkleurig. Ik had dat mooier zwart gevonden, maarja dan zie je ze weer bijna niet..

De telefoon open maken is even wennen. Je hebt het gevoel dat je hem sloopt.

Software versie
- 4.4.2
- Bij systeemupdates krijgt hij bericht: "Uw apparaatsoftware is bijgewerkt"
- 4.4.3 is comming?

Heb hem trouwens nog niet getest met mijn Pebble watch (die een stuk duurder is dan mijn mobiel 8)7 ), maar dat gaat vast werken.

Tuurlijk zijn er altijd minpunten aan een goedkope telefoon. Zo zou ik graag NFC hebben gehad, mede omdat ik zelf Apps wil maken. Het is mooi speelgoed.

Update drivers
Simpele usb driver geinstallerd
Werkt prima. Kan ook apps ontwikkelen met deze driver in combinatie met Eclipse @ Windows 7

Enkel Usb kabel
Er wordt trouwens geen oplader meegeleverd. Wel een microusb kabel. Was voor mij geen enkel probleem.

Overige voordelen
- De speaker aan de voorkant van de telefoon :).
- De telefoon ligt niet op zijn camera als hij ergens op ligt (voorkomt krasjes op camera)
- Wit indicatie lampje van push berichten
- Werkt goed met mijn Pebble watch.

Update 30/07/2014
Krijg pushbericht software update naar 4.4.4

Heb jij ook een Motorola Moto E Zwart?

Wat is er mis met een andere launcher? Aan de standaard launcher is weinig aan te passen, maar met Apex Launcher wordt deze telefoon nog beter.

4 GB is te weinig, maar het is werkbaar als je een microSD-kaartje installeert. Mijn ervaring is dat veel apps daar gewoon naar toe kunnen.

In buitenlandse reviews zie ik wel dat er een stekker in de doos zit. De mijne heb ik begin juni al uit Duitsland gehaald (mediamarkt) en er was geen stekker meegeleverd. In de Nederlandse versie dus blijkbaar ook niet. Het toestel wordt geleverd in een heel klein wit doosje, vergelijkbaar met de iPhone. Vreemd genoeg zitten er wel oordopjes bij.
Bedankt voor je reactie SvMp. Haha dan zijn ze weer behoorlijk gierig die Nederlanders he.. :D
Hoe is je accuduur tot nu toe bevallen, vergeleken met je SII?
Alvast bedankt! :)
In vergelijking met de SII vind ik het perfecto. Ik laad hem elke avond op.

Met een volle batterij kan ik overdag zo'n 2,5 uur gps tracken. Wat internetten enzo.

En dan heb ik 's avonds nog 40 procent over.
Die Google bar bovenin kan je loodsen door 'Google Search' te disablen in de instellingen, dan krijg je een witte vak ipv die zoekbalk. Als je dan jouw mobieltje opnieuw start dan is het witte vak verdwenen en heb je dus een 'leeg' ruimte bovenin. Qua indeling verandert er helaas niks. Dit is tenminste mijn ervaring op de moto g. Je bent wel 'Google Now' kwijt, mocht je dat willen gebruiken.
Bedankt voor de tip Exor. Heb inmiddels toch maar een launcher genomen. Draait verder nog prima.
De Moto E heeft 4 GB intern geheugen.

Is het mogelijk om apps te verplaatsen naar de externe SD card?

Kun je voorbeelden geven van hoeveel ruimte je dan weer terugkrijgt intern?
Hoi Frank,

Ik kan een aantal apps naar de Sd-kaart zetten (heb 32 gb kaartje).
Een aantal apps kan ik niet verplaatsen. Volgens mij zijn er wel mogelijkheden met "verplaats-apps" die dat weer wel kunnen.

Ik heb nu 709 mb gebruikt en 1,5 gb vrij. Dan staan er vrij weinig apps op. Ik heb mijn foto's ook naar de SD verplaatst.
Hoi,
Hoe zet je juist dingen op je de kaart? Men zus heeft ook een moto e maar wel vinden die functie niet 8)7
Eh, Sd kaartje zit nu weer even in mijn `nep gopro'. Maar volgens mij is het voor Apps gewoon instellingen en dan apps en dan aanklikken naar SD kaart verplaatsen of vinkje zetten.

Foto´s en video´s locatie vraagt die volgens mij automatisch als je de sd kaart erin stopt :D.
Mij zus is jou eeuwig dankbaar _/-\o_
hoe bevalt het scherm ?(ivm de S2)
Het scherm bevalt me prima.

Is vast niet zo super helder als de topmodellen volgens mij. Maar mij bevalt het prima, hoewel ik daar niet heel veel waarde aan hecht. Tot nu toe nog niet echt problemen gehad, ook niet buiten in de zon.
met dit "Android nog niet helemaal customizable." zat ik wel raar te kijken met wat je bedoeld.
Ja, dat is een beetje raar geformuleerd inderdaad. Ik bedoel eigenlijk te zeggen er zit een dunne GUI laag van Motorola overheen. Dus niet zoals de Nexus die volgens mij helemaal de originele Android versie...
dan moet het "moto e is niet helemaal customizable."
want als je android zegt dan geldt het algemeen wat niet zo is, daarbij als de moto e niet customizable is dan kan je geen andere launcher op doen wat wel kan.

En je zegt dat je vast zit met 5 home screens maar normaal kan je dat wel veranderen alleen zit dat diep in de instel menu.

en dat die zoek balk overal zit is eigenlijk standaard alleen samsung en andere fabrikanten verwijderen dat.
je moet die zoekbalk als een swipe van boven naar beneden zien(notificatie center) je kan namelijk je bookmarks, telefoon gids, applicaties en websites vinden in die zoekbalk.
Ik heb hem maar weggehaald als negatief punt en in nu los in de tekst staan. Uiteindelijk heb ik een launcher die wel aan mijn verwachtingen voldoet...
Vroeger vond ik het een ellende die launchers, maar tegenwoordig zijn ze een stuk beter geworden.
Goede review!

Ik ben slechtziend. Voice dial belanrijk voor me. ( Mijn oude Nolia E6 doet dit prima )

Kun je aangeven of de Moto E standaard Nederlands talige commando's snapt?

En kan ik het ding via voice dial een nummer uit het telefoonboek laten bellen? Zoiets als: Bel Jan Jansen en vervolgens belt hij.
(Mits Jan Jansen in het telefoonboek saat..)

Groet,

Joan.
Hoi Jonic,

Ik weet in ieder geval daat ik bij whatsapp / berichten kan inspreken in het nederlands.

Dat doet die vrij goed in ieder geval. Ik zal eens even kijken of je met android ook bel jan jansen kan doen...

Ik kan in ieder geval bij de telefoon app ook zoeken met spraak. Maar ik heb nog niet uitgevonden of je meteen kan bellen met commando "Bel Jan Jansen" (toevallig mijn oom ;) )

[Reactie gewijzigd door zoutepopcorn op 25 juli 2014 10:51]