Cube Array A5 10000mAh powerbank/mobiele oplader Review

Traddor 19 juni 2014, laatste update op 19 juni 2014, 2.801 views

Cube Array A5 10000mAh powerbank/mobiele oplader

Pluspunten

• Twee outputs - 2.1A en 1A
  • Batterij-indicator
  • Zeer grote capaciteit
  • Niet te zwaar

Minpunten

• Geen lichtnetadapter
  • Indicators in zonlicht niet zichtbaar

Reden voor aanschaf
Ik heb het product aangeschaft omdat ik als student journalistiek regelmatig op locaties kom waar elektriciteit niet voor handen is. Daarnaast wilde ik een powerbank met een grote capaciteit omdat zowel een telefoon als tablet altijd bij mij draag. Daarnaast was het voor mij een must dat de powerbank twee uitgangen heeft.

Snel bezorgd
Drie dagen nadat ik mijn bestelling had geplaatst via de website was mijn product binnen. Dit is inderdaad in de tijd die de producent stelt voor de bezorging van het product. De A5 wordt geleverd in een hard-kartonnen doosje met daarin een kleine handleiding (in het Engels) en een korte USB-kabel. Het zag er allemaal zeer verzorgd uit.

Eerste keer
Ik heb direct de A5 uit de doos gehaald en vervolgens gekeken of er nog energie in de powerbank zat. Dit was het geval, en heb vervolgens eerst alle energie eruit gehaald door mijn tablet er aan op te laden. Ik was direct verrast over de snelheid waarmee mijn tablet opgeladen werd. Het was inderdaad vergelijkbaar met de snelheid waarmee deze opgeladen wordt vanaf het lichtnet. Wat mij direct opviel is dat de powerbank an sich niet warm werd, op een klein plekje na op de zijkant, wat normaal is.

Het duurt even als je een 1A adapter hebt
Diezelfde nacht heb ik de A5 powerbank aan de oplader gelegd. Omdat mijn 2A adapter afwezig was heb ik dit moeten doen met een 1A. Het geval was dan inderdaad, zoals vermeld op de site dat dit meer dan 10 uur duurt. Het is dan ook een aanrader om, als je geen 2A oplader tot je beschikking hebt, deze als extra optie aan te vinken als je deze powerbank bestelt.
Later heb ik dit ook geprobeerd met een 2A oplader. Dan duurt het opladen 7 uur. In een nacht slaap is de powerbank dan ook volledig opgeladen.

Degelijk in het dagelijks gebruik
In de loop van een drukke week heb ik de powerbank elke dag in zijn volledigheid gebruikt. Er wordt beweerd dat de capaciteit 10.000 mAh is. Dit houdt in dat mijn telefoon, een Sony Xperia S van ongeveer 2.000 mAh, ongeveer 4 tot 5 keer op te laten valt. In de werkelijkheid haalt de powerbank ruim 4 keer opladen, dit is een degelijk resultaat, gezien het feit dat er altijd een deel verlies is tijdens het opladen.

Dubbel de mogelijkheden
De powerbank heeft twee verschillende uitgangen. En voor 1A en n voor 2.1A. De reden waarvoor er twee verschillende uitgangen zijn is voor mij onduidelijk, maar desalniettemin is het perfect om twee uitgangen te hebben. Er zijn dan ook genoeg redenen te bedenken waarom twee uitgangen handig is. In mijn geval een klasgenoot wiens batterij lam is en zijn telefoon ook wil opladen is de meest voorkomende. Maar ook het opladen van een telefoon en een tablet, of een telefoon en bijvoorbeeld een oplaadbare camera is ook geen probleem.

Het uiterlijk complimenteert het innerlijk
De A5 powerbank ziet er goed uit. Hetgeen waar ik bang voor zou worden is dat de witte buitenlaag snel vies zou worden, maar dit valt ontzettend mee. Er blijven geen vingerafdrukken op achter en daarnaast voelt het product absoluut niet goedkoop aan. Dit in tegenstelling tot andere powerbanks in mijn omgeving die zeer plastic en goedkoop aanvoelen. De powerbank is niet te groot, en houdt goed vast. Hij is niet te glad aan de buitenkant zodat je deze niet uit de handen laat glijden. Als laatste is er de indicator. De 4-ledjes geven weer hoeveel power er nog in de powerbank aanwezig is. De ledjes zijn erg handig, maar als je overdag op het terras zit zijn de ledjes in zonlicht nagenoeg niet zichtbaar, dit is erg hinderlijk.

Een goede batterij voor een goede prijs
Een powerbank is natuurlijk niet meer dan een grote opgeladen batterij. Desalniettemin blijkt het voor veel producenten erg moeilijk om een goede powerbank te maken. De Cube Array A5 is een goede powerbank met een grote capaciteit die handig in gebruik is. Door zijn grote capaciteit en dual-output zijn de mogelijkheden groot, en het geheel wordt netjes afgewerkt door een simpele indicator, die helaas minder zichtbaar is in direct zonlicht. Bij het opladen van de powerbank, of van je apparaten door de powerbank wordt deze niet warm, en ook in direct zonlicht blijft de powerbank gewoon koel. Kortom, een prima product voor een prima prijs! Een aanrader voor iedereen die een powerbank met een grote capaciteit nodig heeft die regelmatig op reis is, of in de buitenlucht zit.

Heb jij ook een Cube Array A5 10000mAh powerbank/mobiele oplader?

Ik weet zelf niet heel veel van elektrotechniek, maar volgens mij werkt het zo: het afgegeven vermogen is gelijk aan het gevraagde vermogen. M.a.w als een uitgang 2A kan leveren en het apparaat vraagt 3A, dan kun je de uitgang overbelasten, de andere kant op als de uitgang 2A kan leveren en het apparaat vraagt 1A, dan zal de uitgang ook 1A leveren.
Als het apparaat 3A vraagt en er kan 2A worden geleverd, dan is de stroom gewoon 2A. Vergelijk het met de pc, als je via een usb poort je telefoon erin steekt, dan laadt die langzaam op, maar raakt de usb poort niet oververhit.
En als het apparaat 0,5A vraagt en er wordt 2A geleverd. Wat gebeurt er dan?
Ik heb altijd geleerd, dat je een batterij met een capaciteit van 600mAh beter niet kunt laden met 2A. Dat zou niet goed uitpakken voor de batterij.
Volgens mij zit het zo dat je inderdaad een losse batterij van 600mAh niet kan laden met 2A. Maar de chipset van telefoons regelt het allemaal, dus als een telefoon wordt aangesloten op welke stroombron dan ook, dan zal hij met de bron communiceren en het maximale van beiden zal dan geleverd worden. Dus als de telefoon 2A aankan en de lader kan max 1.5 dan krijgt de telefoon 1.5. Als de telefoon 2A aankan en de lader kan 3A leveren, dan krijgt de telefoon 2A. Het hangt dus van beiden af, zodat niks wordt overbelast.
Duidelijke review!

Je geeft aan dat je niet begrijpt waarom er een 1A en 2,1A uitgang op zit. Op internet is hier veel informatie over te vinden. Even kort uitgelegd wordt 2,1A over het algemeen gebruikt voor tablets (met grotere accu's) en 1A voor smartphones. Bijvoorbeeld de 9,7" iPads hebben standaard een 2,1A lader en iPhones en iPad mini's een 1A lader.

2,1A kan natuurlijk ook je smartphone sneller opladen, maar dan zal je ook zien dat je smartphone sneller leeg is. Het beste is om het amperage van de originele lader ook te gebruiken op je powerbank.

Hier staat bijvoorbeeld al wat meer uitgelegd: http://www.extremetech.co...lowing-up-your-smartphone
Sorry maar die stelling slaat kant nog wal!

Zelfs in het artikel wat je aanhaalt staat er dit:
In short, no: You can plug any USB device into any USB cable and into any USB port, and nothing will blow up — and in fact, using a more powerful charger should speed up battery charging.

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 20 juni 2014 21:50]

Let ook even op dat de laadkabel die je gebruikt de oplaadsnelheid kan beperken. Het kan prima zijn dat met een 24 AWG kabel je sneller dan 7 uur het ding kan opladen.