Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo Review

VV1997 19 juni 2014, laatste update op 26 november 2015, 3.350 views

CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo

Toetsenbord is van zeer goede kwaliteit, zeker gezien de prijs. Toetsenbord zal goed vallen bij oudere gebruikers dankzij "oude"/dikke stijl toetsen en een brede backspace. Muis is voor de prijs mooi meegenomen als setje. Probleemloze installatie

Pluspunten

• Stevig toetsenbord
  • Toetsen typen fijn, zijn hoog, brede backspace

Minpunten

• Toetsen slecht leesbaar wanneer licht uit is(verhelpbaar zoals in review te lezen is)

Eerste review op Tweakers.net :)

Reden tot aankoop:
Mijn vader had tot op heden een behoorlijk oud toetsenbord(Windows key was nog in Win 98-stijl). Dit keyboard was nodig aan vervanging toe, hierdoor kwam ik op het idee om voor vaderdag een nieuw toetsenbord voor hem te kopen.

Research:
Gaandeweg zoekend door de Tweakers pricewatch kwam ik tot de conclusie dat de duurdere toetsenborden zeker niet altijd de betere zijn... Extra leuk was dat voor een goede prijs dit een set was van bijbehorende toetsenbord en muis. Daarnaast hield ik de eisen van mijn vader in het achterhoofd.
Deze waren:
  • Het toetsenbord moet normaal plat zijn(geen ergonomisch of raar gebogen toetsenborden.)
  • Het toetsenbord moet een backspace key hebben van meerdere toetsen breedte(Hij irriteert zich er mateloos aan als hij i.p.v. tekens uitwist er backslashes neerzet.)
  • Het toetsenbord moet dikke toetsen hebben(geen toetsen ter grootte en met name dikte van laptop toetsen.)
  • Het toetsenbord moet alle toetsen van een degelijk desktop toetsenbord bevatten(normale layout met numpad dus)
Uit deze dingen kun je waarschijnlijk wel afleiden dat qua toetsenborden mijn vader van de oude stempel is en zijn eisen scherp stelt.

Beoordeling installatie
Installatie was geen enkele moeite (Windows 7 64-bit Home Premium) ingestoken en begint meteen drivers te installeren en alles werkte meteen. Kabel toetsenbord en muis is voldoende lang. (niet te kort)

Beoordeling van het toetsenbord
Zoals op vele afbeeldingen te zien geven zowel de tussenruimten tussen de toetsen, als de toetsen zelf licht. Het verschil daarentegen met sommige andere toetsenborden die licht geven is dat de letters aangegeven op het toetsenbord niet wit gedrukte letters zijn, maar eerder gemaakt van transparant plastic in de vorm van de letter, waardoor het licht van de lampjes echt door de letter heenschijnt. Dit zorgt ervoor dat de letters met de lichten aan des te beter te lezen zijn. Een neveneffect is dat de letters wanneer het licht uitstaat moeilijk zijn te lezen zonder de lichten aan. Ze zijn wel leesbaar, maar alleen in goed daglicht. Een goede oplossing is gewoon het blauwe licht (via Scroll-Lock) altijd aan laten staan, omdat het licht zelfs in een goed verlichte kamer helemaal niet stoort. De verlichting van de muis staat altijd aan en is los van het toetsenbord zelf, de muis is dus gewoon zelfstandig te gebruiken op een andere PC.

De muis
De muis ligt lekker in de hand, maar is wat zwaarder dan de meeste muizen. Muiswieltje is alleen niet zo prettig als andere, omdat het een plat wiel betreft en geen afgerond wiel. De muis kan van DPI stand veranderen m.b.v. een knop onder het muiswieltje. De sterkte van het licht van het knopje geeft de stand aan. licht uit -zwak brandend-fel brandend => 800-1600-2000

Verder typen de toetsen van het toetsenbord zeer fijn, je krijgt zeer veel feedback van het gevoel van de toetsen alleen. Ook het geluid van de toetsen ondersteunt bij het typen, want je merkt meteen wanneer je een toets hebt overgeslagen of niet niet goed genoeg zou hebben ingedrukt.

Pootjes onder het toetsenbord zijn aanwezig, maar omdat het toetsenbord van zichzelf al een beetje hoog is zijn die eigenlijk niet nodig.

Ook al oogt het toetsenbord als een echt game-keyboard voor jongelui, ook mensen van oudere generaties kunnen er makkelijk mee aan de praat, omdat het toetsenbord zo vasthoudt aan de oude tradities qua dikte van toetsen, backspace van circa 3 toetsen breed en een normale plank zonder al teveel buigingen of kronkels.

Afbeeldingen zijn te groot om te uploaden naar Tweakers.net, dus ik nodig jullie uit ze te bekijken op mijn Google Drive.
Van boven met licht aan:

Van boven met licht uit:

Schuin van boven met licht aan::

Schuin van boven met licht uit:

*Waarschuwing*
Een afbeelding is niet 1 op 1 te vergelijken met het zicht van je eigen ogen. Er is hier gebruikt gemaakt van een Acer Liquid E700 Smartphone camera, exacte realiteitsfoto kan ik dus niet garanderen.

TL;DR
Zeer tevreden over toetsenbord
Muis is ook van goede kwaliteit, iets zwaarder dan normaal
Vaderdag cadeau geslaagd

Update
Na ongeveer een jaar het toetsenbord en muis dag in dag uit, praktisch de hele dag. Heeft dan toch het noodlot toegeslagen. De linkermuisknop was (denk ik) door het vele klikken erg makkelijk geworden om in te drukken. De veerkracht was compleet weg, waardoor met zeer lichte aanraak al een muisklik werd geregistreerd. Wij zijn hierop teruggegaan met de set naar het aankoopadres (met het toetsenbord was niks mis) en hebben hier aanspraak gemaakt op de garantie. Hierop hebben wij na enige tijd een nieuwe set ontvangen. Deze doet het tot nu toe nog steeds prima.

EDIT: spelfouten
EDIT 2(17-9-2014): afbeeldingen toegevoegd
EDIT 3 (26-11-2015): update van de situatie met het toetsenbord

Heb jij ook een CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo?

Leuke review, goede tips.
Als je een goede camera hebt, zou je eventueel foto's kunnen maken om de zichtbaarheid van de toetsen overdag te laten zien.
Ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen ;) .
EDIT: Ik heb afbeeldingen toegevoegd aan de review, bedankt voor de tip!

[Reactie gewijzigd door VV1997 op 17 september 2014 17:06]

Ha! Mooie plaatjes, geeft me een indruk in combinatie met je tekst :)
goede review, ik ben al een tijdje opzoek naar een goedkoop gaming toetsenboord en een gaming muis. wist niet dat gaming toetsenboorden en muizen ook als set werden verkocht.
Bedankt!

edit -zijn de bovenste knoppen media/audio knoppen?

[Reactie gewijzigd door sjettepetJR. op 17 september 2014 19:27]

De allerbovenste toetsen (boven de rij F-toetsen) zijn van links naar rechts: stop, play/pause, previous, next met dan rechts nog een volume down en volume up.

edit: Ik kan het toetsenbord en de muis trouwens van harte aanraden, mijn vader gebruikt ze nu toch al bijna een half jaar en heeft geen enkele klachten gehad.

[Reactie gewijzigd door VV1997 op 17 september 2014 21:35]

bedankt voor de snelle feedback, ik zit nu nog met een oud, heel standaard dell toetsenbord en logitech muis, dus ik wil wel is een iets meer "fancy" setup.
Ik vind het toch altijd grappig dat ieder weer van andere dingen houd. Ik vind platte muiswieltjes (of zelfs die andersom afgerond zijn) juist prettiger. Ze zijn vaak breder dus blijft je vinger er beter op liggen. Dat is prettig met scrollen en imho 10x beter als je wilt klikken met het wiel.
Ieder zijn eigen smaak, toch? :)
Ik heb bijvoorbeeld in het verleden best wel kwaliteitsmuizen gehad die wat duurder waren, nu werk ik echter al een hele lange tijd met een goedkoop Action-muisje.
Ik heb er inmiddels geen enkele last van.

Ergens aan wennen is waarschijnlijk het vervelendste onderdeel bij toetsenborden en muizen die anders zijn dan je vorige. Zo heb ik een toetsenbord met platte toetsen en een backspace van mr 1 toets breed. Ik had hier in het verleden een hekel aan, gaandeweg ben ik er wel aan gewend.

Klikken met een muiswiel doe ik niet zo vaak en ik geloof dat mijn vader dat ook bijna niet gebruikt, daarom hebben we waarschijnlijk het nut niet zo ingezien van het platte muiswiel.
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt.

De Middle Mouse Button is echter best wel handig. In de meeste browsers open je er een link mee op een nieuw tablad. Een klik op een tab met de MMB sluit de tab weer.

In windows open je met een MMB klik op de taakbalk een nieuw venster ook al staat er al een open. En als je op zo'n preview klikt met de MMB sluit je dat venster weer.

Ik denk niet dat ik dat nog weer kan afleren. Mijn laptop heeft die knop echter niet. Dan merk ik toch dat ik hem mis.