HP Pavilion 11-n000ed x360 Review

J.deBruinTestpanel 18 juni 2014, laatste update op 19 juni 2014, 1.485 views

HP Pavilion 11-n000ed x360 (Testpanel)

Pluspunten

• Breed toepasbaar door 360'scherm
  • Goed keyboard
  • Kwalitatief goed geluid
  • Relatief goede performance

Minpunten

• Zeer matig scherm
  • Lomp in tablet vorm
  • Korte accuduur (4u)
  • Slecht mousepad
  • Geluid kraakt soms

Inhoudsopgave
8. Accuduur
9. Performance
10. Geluid
11. Toetsenbord en touchpad
12. Conclusie: Tablet of Laptop?

Introductie
Ik was een van de gelukkigen die voor Tweakers de HP pavillion 11 x360 mocht gaan reviewen. Hoewel dit mijn eerste review op tweakers is zal ik natuurlijk proberen om hem zo volledig mogelijk te maken, en als er vragen zijn zal ik deze graag beantwoorden. Ook zal ik de review indien nodig nog aanvullen als ik nieuwe dingen tegenkom.
Mijn oude "laptop", welke aan de muur hing, is nu met pensioen (de plakband kreeg het er ook moeilijk mee). Nu is er een vervanger en gaan we maar eens kijken hoe deze presteert ;-)

http://i.imgur.com/IRdyBSs.jpg Oud http://i.imgur.com/a5WblAK.jpg Nieuw!

Eerste indruk
De laptop komt in een grote kartonnen koffer met daarin:
• De laptop, goed beschermd
• De adapter
• Een quickstart handleiding
• Wat standaard garantie papieren etc.
Op de oplader na levert HP er standaard verder geen accessoires bij.

http://i.imgur.com/jLPGwtU.jpg http://i.imgur.com/jPktCAx.jpg

Het allereerste probleem waar ik tegen aan liep was het vinden van de aan-knop, aangezien deze in een verscholen hoekje op de zijkant zit, oeps! Na dit obstakel te hebben overwonnen en de laptop aan te hebben gezet verschijnt het windows 8 logo en gaat de laptop bezig allerlei dingen te installeren. Zodra dit voorbij is kan je er mee aan de slag. Het eerste wat opvalt zijn een aantal programma's op het bureaublad die daar eigenlijk niet helemaal thuishoren, zoals McAfee (really?) & Ebay. Als je vervolgens wat verder kijkt kom je erachter dat dit niet het enige is; de hoeveelheid bloatware is niet beperkt op de laptop. Er staan ook veel HP software feature op, zoals het HP utility center. Eerst was mijn plan het te laten staan, maar op een gegeven moment kreeg ik een popup van het HP center, weg ermee dus! Hoewel de software naar mijn mening relatief nutteloos is zullen sommige mensen het wel waarderen, dat verschilt natuurlijk per persoon. Iets wat mij verder nog opviel is dat de laptop relatief zwaar aanvoelt voor een 11 inch. Hij blijkt 1.4 kilo te zijn, wat ik zelf inderdaad aan de zware kant vind.

(note: classic shell had ik er zelf al opgezet, ik ben nogal gehecht aan 'n startknop)

Specificaties
Intel Pentium N3520 (quadcore @ 2.16GHz, turbo 2.4 GHz)
4gb DDR3 RAM @ 1333 MHz
Intel HD graphics
500 Gb harde schijf
8 Gb cache
Windows 8.1 64 bit
Schermresolutie 1366x768

Aansluitingen
De laptop heeft diverse aansluitingen die je mag verwachten op een dergelijk apparaat:
USB (2x 2.0, 1x 3.0)
Volwaardige HDMI
Ethernet
Audio uit (is ook tegelijk voor microfoon)
SD card reader

Uiterlijk
De laptop is van gemiddelde breedte voor een laptop van deze grootte. Als je hem echter omvouwt tot tablet is het ineens een zeer lompe tablet. Ook heeft het scherm, zoals ik al vermeldde, zeer brede randen waardoor de laptop een wat goedkoper uiterlijk krijgt. Het toetsenbord van de laptop ligt wat dieper in de laptop waardoor de rand van de omhuizing net iets hoger ligt dan het toetsenbord. Dit is waarschijnlijk om het toetsenbord te beschermen als je de laptop dubbelgeklapt op het toetsenbord legt om hem als tablet te gebruiken. Aan de voorkant zitten de boxen van Beats Audio; aan de linkerzijkant zit de luchtuitgang voor de ventilator. Op het scherm zelf zit een lichtgevende (als je hem aantikt) windows home knop welke functioneel is wanneer het apparaat als tablet wordt gebruikt. Ook is er een groot Beats audio logo te zien onder het scherm.
De onderkant van de laptop is een groot paneel wat vastgeschroeft zit met 9 schroeven; zo te zien is het relatief makkelijk open te maken om indien gewenst onderdelen te vervangen maar hier ben ik nog niet aan toe gekomen.
Voor de volledigheid, de afmetingen zijn:
Hoogte: 21.9mm
Lente: 215mm
Breedte: 308mm

http://i.imgur.com/gT7m5J8.jpg http://i.imgur.com/a5WblAK.jpg http://i.imgur.com/SvtNKiT.jpg
Scherm
Het scherm is voor dit apparaat een van de meest belangrijke onderdelen. De laptop heeft een TN scherm, i.p.v. een IPS scherm, zoals men dat het liefste ziet bij laptops tegenwoordig. Dit heeft als gevolg dat het scherm van een zeer beperkte kwaliteit is, en tevens is het scherm extreem spiegelend. Als HP de intentie had om een ingebouwde spiegel bij te leveren hadden ze het niet beter kunnen doen. Desondanks denk ik niet dat dit de bedoeling was ;-) Het scherm is zeer reflecterend, zelfs op de hoogste helderheid. Op lage helderheid kun je er alleen mee in het donker werken. Ook zijn de kijkhoeken zeer slecht, vooral vanaf boven en onder, de zijkanten zijn nog wel te doen. Zodra je vanuit de “verkeerde” hoek kijkt is het contrast zeer slecht en zijn de kleuren niet meer correct weergegeven. Het scherm is kleiner dan je zou verwachten op een laptop van dit formaat, de randen aan het scherm zijn namelijk 1.5cm tot aan de plastic behuizing, die vervolgens ook nog een 3mm aan de rand toevoegt. Samen dus bijna 2 cm, wat zeker opvalt. De schermresolutie van 1366x768 vind ik zelf meer dan voldoende op een 11.6 inch scherm. Het is mogelijk om de pixels te tellen als je er met je neus op zit (en heel veel geduld hebt, en niks beters te doen hebt) maar van een afstand van 20 centimeter heeft het scherm een prima resolutie.
Het mag duidelijk zijn dat HP niet voor een IPS scherm heeft gekozen terwijl dat toch wel een must is tegenwoordig. Erg jammer, aangezien het ontbreken hiervan leidt tot flinke minpunten voor het gehele apparaat.
Het touchscreen is desondanks wel goed werkzaam, het reageert goed op aanraking en ook slepen en in/uitzoomen gaat zonder problemen. De windows 8 gestures werken ook zeer soepel met het touchscherm.

Let's do a 360!
Het meest belangrijke feature van deze laptop is natuurlijk het scherm wat in allerlei configuraties kan worden gezet. HP adverteert met een laptop, tablet, tent vorm, een boek vorm en wie weet wat nog meer. Ik heb de laptop in deze configuraties maar eens getest om te kijken of het nu echt zo multi-functioneel is als HP beweert. Het scherm verandert van oriŽntatie als je het draait, zodat het leesbaar is, net zoals bij een smartphone. Dit gaat erg vlot en hierdoor is het makkelijk snel te wisselen tussen verschillende configuraties. Een aantal van de onderstaande configuraties zijn afhankelijk van de stroefheid waarmee het scherm draait. Dit gaat redelijk stroef, waardoor de laptop stabiel is als je hem bijvoorbeeld als tent gebruikt. Het heeft echter zijn limieten, waardoor je het scherm niet altijd zo schuin kan zetten als je zou willen, i.v.m. de kijkhoeken.

Laptop: De vorm waarin je hem het meest zult gebruiken, aangezien het een laptop is en blijft. http://i.imgur.com/a5WblAK.jpg

Tablet: Deze vorm voegt veel toe aan de functionaliteit, maar dubbelgevouwen is het apparaat wel een beetje lomp voor een tablet. Het scherm is erg groot (mede door de grote randen) en het apparaat is erg zwaar en breed (again, voor een tablet). Dit is natuurlijk niet altijd nadelig maar de mobiliteit gaat er wel door achteruit. Ook zou je een tablet graag buiten willen gebruiken en in lichte omstandigheden, wat niet altijd even goed mogelijk is door de sterke spiegeling.

Tent. Dit is een van de meer nutteloze configuraties waarin je het apparaat kan zetten. Het is een soort manier om een tablet te krijgen met standaard maar zo gebruik ik hem zelf eigenlijk nooit. Hij zou op zich bruikbaar kunnen zijn om foto's op te laten zien, of een presentatie te geven maar eigenlijk is het scherm daar te klein voor.

Boek
Op zich wel leuk, dit geeft de mogelijkheid tot een lang scherm; wellicht leuk bij het kijken van verticale foto’s of filmpjes. Natuurlijk is dit ook handig voor het lezen van een document op je laptop, of een ePUB bestand. Helaas leent het scherm zich er niet voor om er erg lang naar te kijken door de spiegeling. Na een uurtje lezen waren mijn ogen redelijk moe :) Ook hier vormen de kijkhoeken weer een probleem.

Semi-tablet
Hierbij staat de laptop op het toetsenbord. Op zich ook wel leuk, vooral als je een fimpje of wat foto’s wil bekijken.

Accuduur
De accuduur is een erg belangrijk onderdeel van een dergelijke laptop. Ik ben gewend om ongeveer 6 uur uit een accu te krijgen op een laptop met gemiddeld gebruik van tekst verwerken, surfen & films kijken. Natuurlijk wordt deze duur sterk beÔnvloed door de schermhelderheid en de programma's die draaien maar dit is een tijd die ik graag zou zien. Ik heb (nog) geen professionele accutest gebruikt maar wel een aantal keer gemeten hoelang de accu nou meegaat. Voor mij was dit ongeveer 4 uur.
Persoonlijk ben ik van mening dat dit een beetje beperkt is. De accu zelf is 30 mWh, maar de processor is relatief zuinig en het scherm is niet heel groot, en ook ligt de resolutie niet mega-hoog. Natuurlijk heb ik zelf ook gekeken naar wat er qua processen draait maar daar ligt het duidelijk ook niet aan. Daarom snap ik zelf niet waarom de accu zo kort meegaat. Ook de HP site zelf zegt dat de accu slechts 4.5 uur meegaat, dus heel veel meer zal je er ook niet uit kunnen halen. Ik ben wel heel benieuwd waar al die energie heen gaat.

Performance
Dit is een van mijn eerste ervaringen met een Intel Bay Trail chip, en zelf was ik ook relatief verbaasd dat deze chip met 4 cores op 2.16 GHz draait met een TDP van 4.5 Watt. Dus, tijd om het vuur aan de schenen van deze processor te leggen om maar eens te kijken wat hij in huis heeft!
Ik heb 2 benchmarks gedraaid, beide consumenten software; een voor de CPU (prime 95)en een voor de HDD (crystalmark).
HDD: HP360: http://i.imgur.com/NVxo7qd.png
HDD: HP2: http://i.imgur.com/8MQxxoS.png

HWmonitor met Prime95: http://i.imgur.com/cIprceL.png

De CPU koeling lijkt de Prime95 stresstest niet eens serieus te nemen. De ventilator is meestal niet te horen en de temperatuur van de CPU komt na 10 minuten nog steeds niet boven de 55 graden uit, excellent dus. De HDD is een 500gb schijf met een 8gb cache die de snelheid van de schijf ten goede zou moeten komen. Omdat ik wel benieuwd was of de 8gb cache een meetbaar verschil geeft heb ik een vergelijkbare HP laptop (pavilion 15) gebruikt voor een tweede HDD benchmark. Ik weet niet hoe goed CrystaldiskMark de cache test van de 360’ laptop, maar het mag duidelijk zijn dat deze laptop wel significant hoger scoort dan de andere HP laptop met alleen een HDD. Mijn algemene indruk van de performance van de laptop is goed. Hij reageert soepel en start erg rap op. Ook programma’s start hij snel op, zolang ze niet te zwaar zijn. De processor is zeer geschikt voor standaard dingen van de gemiddelde gebruiker maar voor zwaarder werk absoluut niet. Ook denk ik dat de bottleneck in het systeem nog steeds de HDD is, ondanks de cache.

Geluid
Alles aan deze laptop schreeuwt Beats Audio. Het staat levensgroot op de doos, nog eens een keer op de laptop & HP adverteert er flink mee. Zelf had ik nog helemaal geen ervaring met Beats Audio, dus, testen maar! De allereerste keer dat ik het geluid even flink hard zette hoorde ik ineens een berg gekraak elke 10 seconden, in Spotify, VLC en alles. Na wat testen krijg ik het idee dat de laptop dit doet wanneer je iets fullscreen zet, hij deed het in ieder geval een beetje bij films in VLC, en in meerdere mate als een zware applicatie in fullscreen staat. Ik heb echter geen idee wat de oorzaak is.
De geluidskwaliteit van de boxen is bovengemiddeld voor een laptop. Voor een tablet is het helemaal geweldig. De bas is echter niet heel geweldig, wat tevens het enige nadeel is van de speakers. De boxen bevinden zich op een aparte plek, namelijk voor, aan de zijkant van het apparaat (zie foto). Dit moet er volgens mij toe dienen er voor te zorgen dat de laptop in elke schermstand goed geluid levert, en voor zover ik het kan horen lukt dit best aardig. Het enige nadeel van deze positie is dat als je de laptop op je schoot houdt, de boxen soms deels of helemaal zijn afgedempt. Dit is echter geen probleem, aangezien het volume echt heel hard kan voor een laptop van dit formaat. Ik heb het geluid vervolgens ook vergeleken met dat van een premium asus ultrabook; hier kwam de HP eruit als de overduidelijke winnaar, ondanks het gebrek aan bas. Het geluid is redelijk vol, en vooral de middelste tonen komen goed tot hun recht.

Toetsenbord & Touchpad
Wat mij als eerste opviel aan het toetsenbord is dat er tussen de toetsen redelijk wat ruimte is. Zelf vind ik dit fijn, als alle toetsen dicht op elkaar zitten maak ik wat meer fouten tijdens het typen. De backspace knop zit op net een andere plek waar ik hem gewend ben waardoor dat nog matigjes gaat qua gebruik maar dat went waarschijnlijk wel. De toetsen hebben niet heel veel travel maar wel genoeg om het typen niet oncomfortabel te maken. De bovenste toetsen van het bord zijn wat functie toetsen die het volume, scherm helderheid en muziek regelen. Ik merk van mezelf dat ik vooral veel gebruik maak van de audio en helderheid toetsen. Je kunt ze gewoon inhouden tot de gewenste waarde. Deze toetsen dienen als de Functie toetsen als je de fn er bij inhoudt.

Het touchpad is een ander verhaal. Het is een relatief stroef touchpad waar je niet altijd heel fijn over beweegt. Ook zijn de muisknoppen in het touchpad verwerkt maar is het niet altijd even duidelijk wanneer je de goede indrukt. Ik moest bijvoorbeeld echt zoeken naar mijn rechtermuisknop voordat ik een plek had gevonden die altijd werkt. Het on-screen toetsenbord is best redelijk en reageert snel; als ik er op kon swypen zou het helemaal geweldig zijn natuurlijk ;-)

Conclusie: Tablet of Laptop?
Het is erg moeilijk te bepalen wat HP nou precies bedoelde met dit apparaat. Het is niet echt een tablet, maar als je het scherm naar achter klapt is dat wel de enige manier waarop je hem gebruikt. Het lijkt meer op een laptop, maar dan zijn de grote randen op het scherm en de windows home knop daarop weer wat raar geplaatst. Zoals eerder vermeld kan je de laptop in verschillende configuraties zetten maar zal je eigenlijk alleen maar de laptop of tablet configuratie in praktijk vaak gebruiken.
Het scherm is zonder twijfel het grootste nadeel van de laptop. Had HP maar voor een ander scherm gekozen, dan was het geheel zo veel beter geweest! Zelf snap ik deze keuze niet maar goed, fabrikanten hebben vast hun redenen. Ook de grote randen van het scherm storen mij; ze getuigen van inefficient gebruik van de ruimte die er is en geven de laptop een goedkopere look.
Ook de accuduur is zeer beperkt, namelijk 4u met normaal gebruik, en met deze onderdelen snap ik niet waarom dit zo is.
Het feit dat je het scherm 360 graden kan draaien komt absoluut van pas in veel situaties. Het scheelt namelijk ook dat je in de tablet stand zo geen standaard nodig hebt om het scherm omhoog te houden. Tegelijkertijd is het ook een nadeel dat het scherm 360’ draait i.p.v. een convertible waarbij het scherm los kan, want de laptop is in tablet stand erg lomp. Een wat gevoeliger puntje is de audio; deze is kwalitatief meer dan prima maar kraakt als de laptop een fullscreen applicatie draait, wat natuurlijk erg vreemd is, misschien is dit ook niet standaard voor het model. Ook het toetsenbord is erg fijn, met name door de ruimte tussen de toetsen. Het touchpad is voldoende.
De performance van de laptop vind ik zelf prima. Hij doet wat hij moet doen, en natuurlijk is dit geen laptop waarop men videos gaat bewerken. Voor browsen, tekstbewerken en filmkijken is de hardware zeer geschikt.
Al met al is het een zeer leuk dingetje om mee te werken, maar op een zonnige dag is dat wel moeilijk. De grootste nadelen, het scherm en de accuduur, zijn helaas van grote invloed op het eindoordeel, als HP hier andere keuzes gemaakt had dan was deze HP laptop echt een juweel geweest. Voor de prijs die je er voor betaald krijg je echter wat mij betreft best wat laptop, met prima geluid, touchscreen, goede performances & een goed keyboard. Ik ben natuurlijk zeer blij dat tweakers en HP deze actie hebben uitgeschreven, want hij doet wat hij moet doen, en relatief snel, en ik zal hem zeker blijven gebruiken!

Heb jij ook een HP Pavilion 11-n000ed x360?