Specificaties Draadloos Qwerty met scissor switch toetsen - Bekijk alle specificaties

Rapoo E6700 Zwart Review

Homer J.Simpson 18 juni 2014, laatste update op 21 maart 2016, 2.643 views

Rapoo E6700 Zwart

Op eerste gezicht mooie vormgeving en degelijk. Na aanschaf blijkt dit een ergonomisch slecht keyboard te zijn met een beroerde bouwkwaliteit.

Pluspunten

• Mooi design
  • Oplaadbaar

Minpunten

• Opladen middels niet meegeleverde usb adapter
  • Bluetooth via niet meegeleverde bluetooth usb adapter
  • Veel te kleine enter en rechter shift toets
  • Moet vaak worden opgeladen
  • Zeer beperkt draadloos bereik
  • Beroerde ergonomie
  • Duur voor wat je krijgt.
  • snel kapot

Ergonomie van dit keyboard is vrij slecht vanwege het ontbreken van muisknoppen: Alles moet met tappen, dubbeltappen etc. In de praktijk werkt dit heel erg slecht, vooral scrollen en andere wat geavanceerdere bewerkingen.
Dit keyboard werkt met bluetooth, maar zowel een lader als usb bluetooth dongle worden niet bijgeleverd.
In mijn situatie (HTPC, keyboard op de bank) mag ik blij zijn als ik 3 meter haal vanaf mijn scherm, en al eerder dan dat beginnen toetsaanslagen dubbel te verschijnen. Dit is onwerkbaar slecht, mijn vorige bluetooth keyboard redde makkelijk 10 meter en de meeste "normale" remote keyboarden komen zelfs 2x zo ver als dit ding.
edit 21-03-2016: Na een jaar in de hoek gelegen te hebben dit keyboar maar weer eens gepakt: Bij insteken van de USB stekker brak de aansluiting van binnen af. Na onderzoek blijkt dit keyboard niet reparabel te zijn omdat alles gelijmd is, reparatie is daarom onmogelijk. Waardeloos apparaat dit.

Heb jij ook een Rapoo E6700 Zwart?

Na het lezen van deze review vroeg ik me af: Weet je eigenlijk wel waarvoor dit toetsenbord bedoelt is?

Je schrijft alsof het een toetsenbord is waarmee je hele verslagen typt op je desktop! Dit ding is om op de bank te gebruiken.

Natuurlijk geven ze geen bluetooth dongel mee, met een htpc, laptop of tablet mogen ze toch wel verwachten dat je een ingebouwde bluetooth adapter hebt?

Zeker omdat het een compact apparaatje is, kun je er niet vanuit gaan dat alle toetsen zijn zoals je gewent bent van een 'normaal' toetsenbord.
Ik wilde hem gebruiken op de bank voor mijn HTPC, maar helaas is de range van dit apparaat daar voor onvoldoende. Ik heb hiervoor en Logitech bluetooth keyboard gehad dat daar totaal geen moeite mee had. Bij datzelfde keyboard zat overigens wel een dongle, én een laad cradle. Ik vind dat ook normaal: Als ik een keyboard koop wil ik er mee kunnen typen, niet eerst nog er achter komen dat ik dat niet kan en terug moeten voor een lader + bluetooth usb dongle.

Volgens mij is dit verder een keyboard, die zijn meestal gemaakt om mee te typen en dat zou dus goed moeten gaan. Dat jij vindt dat dit niet de bedoeling is, is voor jouw rekening: Ik vind van wel. Ik typ er overigens geen verslagen mee, maar doe er wel configureerwerk me voor HTPC drivers, editing van config files etc. Dat weinige werk verloopt zo moeizaam dat ik dit keyboard dit weekend ga vervangen voor een ander.
Ik kan me ook niet in bovenstaande beoordeling vinden. Ik heb woensdag dit toetsenbord gekocht en heb hem gepaird met mijn Raspberry Pi, die ik aangesloten heb op mijn T.V.. Daarna heb ik vanaf de bank (dus met het toetsenbord op schoot), ca. 4 meter daar vandaan, de pi geconfigureerd met bash en vim, en dat ging zonder problemen. Elke toetsdruk kwam zonder haperen aan. Aan het formaat van de toetsen was ik in een paar minuten genoeg gewend om mijn ogen op het scherm te kunnen houden. Het keyboard voelt solide aan, en het touchpad werkt prettig en zonder verassingen.

Enige minpunt dat ik kan verzinnen is dat het touchpad dicht bij de toetsen zit, zodat ik af en toe onbedoeld een muisklik deed. Dat een bluetooth dongle en adapter niet worden meegeleverd is m.i. een pré: ik heb al genoeg van die dingen.

[Reactie gewijzigd door diederick76 op 23 januari 2015 14:18]

Het ontbreken van noodzakelijke componenten om een apparaat te laten werken als pré betitelen komt mij wat vreemd over, maar ik kan me voorstellen dati dit in jouw geval misschien opgaat. Ik had nog geen blutooth dongle en had het eigenlijk wel zo netjes gevonden als het apparaat geplaatst had kunnen worden in een daarvoor bedoelde cradle oid. Staat wel zo netjes in de huiskamer tenslotte.
Het zou kunnen zijn dat het gebrek aan range dat ik beschreef te maken heeft gehad met de bluetooth 4 adapter die ik kocht, later ging het met een oudere wel beter.
Wat de ergonomie betreft: Voor gebruik op de bank (op schoot) is het toetsenbord imo gewoon te klein en te wankel. Vastpakken is in vberband met de touchpad niet echt een optie omdat de muis dan niet meer te bedienen is en plaatsen op de koffietafel geeft een nogal "onergonomische" werkhouding.
Ik heb ondertussen een "normaal" remote keyboard met trackball gekocht, welke te bedienen is terwijl ik het keyboard vast heb, dit werkt voor mij al een stuk beter, al is ook dat niet ideaal omdat dit keyboard nog kleiner is.

Ik denk dat dit toetsenbord vooral geschikt is indien het op een tafel staat, verbonden met een laptop. In dat geval begrijp ik het ontbreken van een bluetooth dongle en voeding ook beter. Voor gebruik icm een HTPC vind ik nog steeds dat er betere en goedkopere alternatieven zijn.
Even een opmerking dat de USB oplaad connector ook snel kapot gaat!
Dit maakt ik vaak mee op mijn werk.

en repareren gaat dan niet meer omdat alles gelijmd is.