MS-Tech MC-80BL/120W Review

Janssuh! 18 juni 2014, laatste update op 25 juni 2014, 6.246 views

MS-Tech MC-80BL/120W

Ondanks het aantal minpunten ben ik zeer tevreden over de kast. De meeste minpunten zijn voor mij niet storend, maar ik kan me voorstellen dat anderen hier hun voordeel uit halen.

Pluspunten

• Koel
  • Stil
  • Handige afstandsbediening

Minpunten

• Kabelmanagement
  • Machine gaat (nog) niet aan via de afstandsbediening (wellicht bios setting)
  • Weinig extra mod-koel inbouw mogelijkheid (niet benodigd, maar wellicht wel prettig)
  • Geen mogelijkheid tot een interne PCI-e grafische kaart
  • Interne kaartlezer mogelijkheid ontbreekt
  • Erg krappe kast (CPU koeler mogelijkheden zijn beperkt)
  • Hoogte CPU koeler is maximaal 40 mm
  • Meegeleverde schroefjes voor de HDD te 'hoog'

Kwaliteit voeding Score: 5
Een HTPC in een kleine, toekomst gerichte behuizing.

Onderzoek
Na verschillende vormen van films en series bekijken op mijn TV, ben ik na het gebruiken van veschillende hardware eens gaan kijken naar XBMC. Na wat testen op een desktop beviel me dit zó goed dat ik besloot om hier een dedicated machine voor te bouwen.

Mijn eisen waren simpel; klein, stil, snel en (redelijk) voorbereid op de toekomst. Na wat berichtgeving over de Silverstone Milo ML07, wat eruit zag als een geweldige kast, hoopte ik dat deze snel beschikbaar kwam. Na een maand besloot ik verder te kijken en zag dat er veel meer mogelijk was en kwam op de ML80 (120 watt, front USB 3 variant) uit.

De kast oogde ruim, bevatte een (externe) voeding, USB 3 én, een afstandsbediening! Tijd om wat verder te speuren naar wat snelle, energie zuinige hardware en knutselen maar.

Het is aan te raden om een HTPC koeling mee te bestellen bij deze kast. Naast dat deze vaak stiller zijn dan stock koeling, is de maximale koelingshoogte ook echt 45 mm! De bracket voor een optische drive ligt hier redelijk strak op maar belemmert de koeling verder niet.

Eerste indruk
Toen de hardware geleverd werd, viel me op dat de verpakking klein was. Al snel bleek dat de behuizing nóg kleiner was dan de verpakking omdat er naast de behuizing nog een aardig doosje naast zat met de voeding en afstandsbediening. "Als dat allemaal maar past!" dacht ik nog.

Interne bekabeling en aansluitingen
In de kast zelf zit links een voeding die de binnenkomende 12 volt omzet naar een atx2.0 size voeding en een enkele 12 volt CPU lijn. Alle 12 volt lijnen zitten doorgelust waardoor er weinig ruimte voor kabelmanagement is. Op zich is dit niet heel erg aangezien het een kleine kast betreft.

Naast de standaard led- en schakelaar aansluitingen zit er een USB 3.0/2.0 combi aansluiting (waardoor deze poorten ook geschikt zijn als het moederbord niet over interne een USB 3.0 header beschikt) en een usb 2.0 header voor de IR ontvanger.

De bekabeling van de USB 3.0 header is redelijk stug en de plug is redelijk groot. In combinatie met mijn moederbord was het spannend of alles zou passen! Tegen alle wetten der kabels in, is het gelukt om de plug plat te buigen waardoor de Slim-line optical drive en 2.5" drive bevestigings-plaat krap past.

Inbouwen
Bij het inbouwen van het moederbord valt op dat er niet veel ruimte over blijft. Het moederbord komt op ongeveer een halve centimeter van de interne voeding (links) en een halve centimeter van de behuizing (rechts) uit.

Aan de voorkant blijft ongeveer 2 centimeter ruimte over om _alle_ bekabeling voor stroom, knopjes en USB headers te verwerken omdat er geen kabels over het moederbord passen.

Aan de linker- en rechterkant van de behuizing zitten twee metalen stripjes welke gebruikt kunnen worden om kabeltjes tegenaan te leggen zodat de behuizing dicht kan.

De build test
Nadat alles ingeboud was, natuurlijk eerst het zaakje testen voordat de behuizing dicht gemaakt wordt... stilte! De behuizing zelf bevat geen ventilatoren en de voeding is een (extern) blok. De CPU koeler draait, maar is (nog) niet hoorbaar.

De 'live' test
Nadat het systeem geinstalleerd was, was het tijd om de behuizing dicht te maken en eens een (HD) filmpje te streamen over het netwerk (op youtube HD na, de zwaarste belasting die het apparaat te verwerken krijgt): Je hoort de CPU koeling lucht aanzuigen door het mini roostertje bovenin de behuizing. Tijdens het afspelen van Media is dit niet storend, maar compleet stil is het niet.

Zodra dit rooster afgedekt is, is de machine 75% stiller en aangezien het een 35 watt processor betreft, verwacht ik geen problemen. Voordat ik dit doe, ga ik de bovenkant van de behuizing eens omdraaien zodat het koelrooster niet direct boven de CPU fan zit, maar links daarvan. Als dit stil genoeg is, dek ik het rooster niet af (en koppel ik dit uiteraard terug).

De externe voedingsadapter is overigens ruim voldoende en wordt ook niet warm.

De meegeleverde afstandsbediening werkt out-of-the-box goed samen met XBMC wat een goede indruk geeft. De afstandsbediening is overzichtelijk en makkelijk in het gebruik. De meest gebruikte functies zullen het 'd-pad', de volgende/vorige 'menu' toetsen, power en de afspeel knoppen zijn. Er zit ook nog een knopje 'app-exit' op, welke alleen het active programma (bijvoorbeeld XMBC) sluit, maar niet het systeem.

To-Do
* Foto's!
* Het is nog even wachten op de optische drive, dit kan ik dus (nog) niet testen i.c.m. de geluidsproductie.
* Warmte productie als de behuizing volledig is 'ingebouwd' zodat er een slechte airflow is.
* Stroom verbruik meten is standby en actie.
* Vragen en opmerkingen uit het publiek :)

Update !

Inbouwen deel II
De optische drive is (eindelijk) binnen en het is dus tijd om de machine af te bouwen en een vast plekje te geven! Gelijk even de overige to-do puntjes meenemen. Dit is ook het moment geweest waarop de krapheid van de kast verder naar voren kwam wat, mijn inziens, wat extra minpuntjes opleverde. Voor alle duidelijkheid, ik ben nog altijd zeer tevreden met de behuizing, maar ik hoop dat toekomstige kopers door mijn bevindingen een betere afweging kunnen maken.

In alle hoop de optische drive snel te kunnen plaatsen, stuitte ik op twee 'problemen';

De meegeleverde schroefjes om de HDD op de drive-bay vast te zetten waren niet verzonken waardoor ze 1 a 2 mm uitstaken en de optische drive niet in de bay paste. Gezien het een SSD is, heb ik deze met een McGuyver methode vastgezet in het systeem.

Het tweede was een metalen strip die ervoor zorgt dat de optische drive beschermd blijft en de behuizing niet ingedrukt kan worden. De optische drive paste hier niet onder waardoor de bay niet vastgeschroefd kon worden. Na een korte inspectie bleek dat de drive-bay op de CPU koeler rustte. Dit zorgde er voor dat het geheel 5 mm hoger zat en het geheel niet paste. Tijd om de CPU fan te verwijderen.

Aangezien er 'slechts' een 35 watt CPU in zit, leek het ontbreken van de ventilator niet heel erg schadelijk, maar omdat warmteproductie op mijn to-do lijstje stond, besloot ik er toch wat extra aandacht te besteden. De bevindingen staan verderop in het review.

De machine presteerde goed en de thermometer op het koelblok steeg niet boven de 50 graden uit. Om het systeem toch niet onnodig warm te laten worden, heb ik ook hier met een McGuyver methode de ventilator op de achterste helft van het koelblok, tegen de achterkant van de behuizing aan bevestigd. De temperaturen zakte onmiddellijk naar acceptabele temperaturen.

Tweede indruk
Tijdens het opschrijven van deze bevindingen bedacht ik me dat een HTPC prima een kaart lezer zou kunnen gebruiken. Digitale (video) camera's en ook veel telefoons hebben tegenwoordig een verwisselbaar geheugen kaartje. Een kaart lezer heeft dan als gemak dat er geen verloop kabeltjes nodig zijn om je vers geschoten plaatjes op het grote scherm te toveren.

Zoals al eerder omschreven, gebruikt de interne IR ontvanger een interne USB 2.0 header. Deze header is echter slechts half gevuld waardoor er 1 interne USB poort ongebruikt blijft. Een interne kaart lezer had hierdoor prima bij de IR ontvanger geplaatst kunnen worden. In de behuizing is onder de aan/uit knop hier voldoende ruimte voor. Wellicht dat dit nog een mod-project wordt als ik me er aan ga storen en tijd 'over' heb.

To do lijstje

Geluidsproductie
Omdat de bios onder verhoogde CPU belasting de CPU ventilator automatisch harder laat draaien, was de airflow door de behuizing goed te horen. Het rooster aan de bovenkant van de behuizing zit recht boven de CPU koeler welke de bron van het geluid was. het omdraaien van de cover had helaas weinig effect m.b.t. de geluidsproductie.

Tijdens het verwijderen van de CPU ventilator was het verschil goed te merken: geruisloos! ( :) ) maar eerlijk gezegd is 'onnodig geluid' meer een persoonlijk dingetje daar waar de behuizing sowieso onhoorbaar is zodra er iets van media speelt. Ik heb nog geen tijd gevonden om het geheel te meten met een dB meter, wellicht dat dit nog komt.

Na het inbouwen van de blu-ray speler, viel het me op dat deze ongeveer evenveel geluid als de CPU ventilator op 'normal' stand in de BIOS maakt. De CPU ventilator ontbrak en op het gehoor was de geluidsproductie vergelijkbaar met de CPU ventilator. Na het terug zetten van de ventilator met in de BIOS de koelingsstand op 'Silent' gezet te hebben, was de kast niet luidruchtiger geworden dan voor het plaatsen van de blu-ray speler. Geen winst, maar ook geen verlies in geluidsproductie.

Warmteproductie
Zoals eerder aangegeven, heb ik het geheel ook zonder ventilator getest. De gemeten waarden komen allemaal uit de BIOS, waarbij de 'Windows' waarden de temperatuur is die de BIOS als eerste waarde weergeeft, de BIOS waarde is na 20 minuten BIOS scherm waar de CPU op volle snelheid draait. Hieronder de testresultaten (waarden: CPU, CPU, SYSTEM):

Koeler stand: normaal
  • Windows/XBMC: 30 graden (@ ~0,8 GHz)
  • BIOS: 33 graden (@ 3,6 GHz)
  • SYSTEM: 26 graden
Koeler stand: uit/verwijderd (behuizing geopend)
  • Windows/XBMC: 63 graden (@ ~0,8 GHz)
  • BIOS: 76 graden (@ 3.0 GHz, automatisch terug geklokt door de BIOS)
  • SYSTEM: 42 graden
Koeler stand: Stil (tegen de achterkant aan bevestigd, half over het koelblok)
  • Windows/XBMC: 33 graden (@ ~0,8 GHz)
  • BIOS: 36 graden (@ 3.6 GHz)
  • SYSTEM: 28 graden
Stroomverbruik
Het opgenomen vermogen is gemeten met een plug-in stroommeter die op een tiende watt nauwkeurig is. Mochten er verzoeken zijn voor andere metingen, hoor ik het graag en zal ik proberen dit in een volgende update toe te voegen.

Systeem verbruik
  • Adapter: 0,9 watt
  • Standby: 1,8 watt (ongeveer 2,- ¤ per jaar volgens de energie meter)
OS (Windows 8.1)
  • BR: 27,3 watt
  • Media: 23,7 watt
  • Media + Bladeren naar andere media: 35,6 watt
  • Media + Openen youtube stream: 50,1 watt
De voeding is al met al redelijk zuinig. de IR ontvanger en overige interne perikelen verbruiken ongeveer even veel als de adapter.

Heb jij ook een MS-Tech MC-80BL/120W?

Het afsluiten van de ventilator lijkt mij in deze niet een gewenste oplossing ivm het oplopen van de temperatuur.... Waarom heb je niet gekozen voor een fanless moederbord (Fusion e-350 bijv?)
Er zitten links en rechts wel wat ventilatie strips, en die geven geen geluid. Zoals in het review staat, dit is nog een to-do (uitzoeken, temperatuur meten, oordelen) :) .

Ik heb de Fusion e-350 getest, maar bleek toch niet 'vloeiend' genoeg voor mijn beleving. Deze draait nu als een zonnetje als NAS server met een SAS controller en 12 2TB disken aan boord (opslag en Hyper-V farmpje)
Zelf heb ik diverse fusion 350 bordjes in de kast gehag (asrock en Asus deluxe) en die werken zonder enig gestotter op 1080p met DTS master via op Openelec. Mijn win 2012 server draaide eerst ook een e-350, maar die heb ik vevangen door een celeron (niet even iets meer prik) en op termijn een i5.
Gaat youtube (en andere compressed streaming diensten) een beetje vlot op je e-350? Voorheen had ik een dual-core turion laptopje als zijnde htp...laptop waar youtube op 720P al niet (meer) vloeiend draait. Ik was er klaar mee en koos daarom voor de i5 4570T (Redelijk wat power @ 35 watt)
Alles draait prima :D. Via mijn Surface RT stream ik zaken zonder probleem en met de XBMC plugins voor youtube (instellingen op 1080p) , VeVo, uitzendinggemist, etc. gaat allemaal vlek en loos. Zelfs mijn vriendin is tevreden ;-).
Tip overigens met MS-tech kast;
- deze werkt ook met een harmony one remote.
- Wissel de HDD met de Power led om. De blauwe led is iets minder fel in vergelijking met het groene ledje.
Dank voor je tips! Overigens is de (nieuwe?) Led structuur blauw voor power en rood voor HDD. (blauwe gloed met een rode 'ring' als de hdd ook aan het werk is). heb er nog geen last van gehad.

De harmony heb ik ook (nog) niet, wellicht een welkome toevoeging, al werkt dit ook prima zo :)
Apart dat hij niet aangaat met de afstandsbediening, heeft ie nog steeds dat verloopje naar de powerknop? Die van mij (60W model van een paar jaartjes geleden) heeft dat wel, de afstandsbediening zit daardoor rechtstreeks op de powerknop, dus het kastje gaat dan aan ongeacht BIOS-instellingen etc.
Volgens mij niet (zo foto's maken), enkel naar de USB uitgang
Ow, hier gaat de mc80bl (2013 USB2 model) zonder problemen aan. Ik heb het met een asrock e350 mb en een Asus e350 mb getest en alles werkt goed.
Ik heb mijn mc80 overigens wel aangevuld met een slot-in bluray speler. Dit heeft wel zo zijn effect op de koelsleuven aan de bovenkant. Onder win 8 en een de juiste software kun je prima Blu-ray spelen. Nu alleen bluray ondersteuning onder xbmc / Openelec ;)

[Reactie gewijzigd door q2no op 18 juni 2014 21:17]

*kuch* anydvd *kuch*... de decrypt blu-rays zodat XBMC deze moeiteloos afspeelt! start op als service. Ik heb XBMC onder 'opstarten' staan, binnen 10 seconden in XBMC gestart. Nu nog de dvb ontvanger in XBMC werkend krijgen (lees: uitzoeken)
Anydvd.... leeft dat nog? Toch maar eens uitzoeken dan. Ik neem aan dat de bluray dan on the fly besckbaar wordt gemaakt tbv xbmc? In theorie heb ik voldoende prik qua processor kracht en geheugen (en ssd)...
Was laatst nog een linkje van op tweakers, maar het internet is groot natuurlijk O-)