Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.300dpi sensor - Bekijk alle specificaties

BenQ Zowie EC2 eVo CL Review

Foritain 18 juni 2014, laatste update op 27 mei 2017, 1.503 views

BenQ Zowie EC2 eVo CL

Deze review is van voor 2015 en heeft geen samenvatting, zie plus- en minpunten.

Pluspunten

• Perfecte prestaties voor games en andere nauwkeurige taken
  • Presteert onafhankelijk van je gebruikte ondergrond uitstekend
  • Minimale lift off distance
  • Vertrouwde vorm
  • Materiaal een goede balans tussen grip en comfort
  • Voelt kwalitatief prima
  • Switches/Knoppen prettig in balans
  • Geen Software = Plug & Play, waar je ook bent.

Minpunten

• 5 Knoppen kan evt. een beperking zijn
  • Niet voor linkshandigen
  • Niet voor high-sense gamers (>2300 DPI gebruikers)
  • Geen software = Geen customisation

Productpagina @ Zowiegear.com
pricewatch: BenQ Zowie EC2 eVo CL

Review: Zowie EC1 eVo CL / EC2 eVo CL

Specificaties
Uitpakken
In de Praktijk
Sensoren enzo…
Het G-TF Muispad

Gezien de EC1 en EC2 variant praktisch gelijk zijn heb ik er een gezamelijke review van gemaakt, mocht je één van de twee hebben gelezen kan je de ander overslaan

Ondanks dat Zowie sinds 2008 actief is was het 2013 voor dat ik, als ‘casual’ gamer, de naam voor het eerst hoorde vallen. Niet heel vreemd, want Zowie richt zich puur op e-sports, oftewel de serieuze/pro Gamer. En dan moet je niet denken aan grafische kaarten of andere hardware vereist om een spelletje mee te spelen, maar vooral randapparatuur welke je normaliter naar een LAN party of game event verwacht mee te nemen: Ze hebben voornamelijk muizen en mousepads in het assortiment, met een enkel toetsenbord en nog twee headsets. Niet heel veel dus, maar een groot of klein assortiment zegt weinig over de kwaliteit.

De naam kwam regelmatig zeer positief naar voren bij (voornamelijk buitenlandse) reviews en bij productervaringen van gebruikers, dus ik keek al enige tijd uit naar de kans om met hun producten aan de slag te gaan. Toen de kans uiteindelijk kwam om hun muis te testen was ik uiteraard ook zeer benieuwd naar het resultaat. Een onderbelicht merk, met een focus op prestaties voor de serieuze gamer? Klinkt goed.

Deze review gaat over de Zowie EC eVo CL. De eVo CL is een nieuwe variant op de iets oudere eVo, en krijgt zijn naam van de, en ik quote “Quake Legende” Anton “Cooller” Singov. Waar de eVo in het geheel wit of zwart kwam, komt de eVo CL in een gecombineerde kleurstelling met een zwarte top, en witte zijkanten. De eVo CL komt in twee varianten, namelijk de EC1 en de EC2. Het verschil tussen deze twee varianten is de maatvoering, de EC1 is iets groter dan de EC2, maar verder zijn ze gelijk.

Het is niet de eerste keer dat ik twee zeer vergelijkbare producten uit dezelfde serie review, en normaliter probeer ik ook producten een individuele review te geven, echter de EC1 en EC2 zijn dusdanig vergelijkbaar dat een gecombineerde review onvermijdelijk was.

Voor ik aan het echte reviewen begin vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de Zowie website:

Hoewel de EC eVo CL op de foto een wat klassieke vormgeving lijkt te hebben, is er wel degelijk sprake van een voor rechtshandigen gevormd ontwerp. Waar de vormgeving verre van exotisch is, zal het kleurenschema vanaf een afstand wel goed herkenbaar zijn. Wat betreft knoppen heeft de muis er 5: links, rechts, het scroll wiel, en 2 knoppen bij de duim.

Polling rate varieert van 125 tot 1000 Hz, waar je zelf tussen kan kiezen. Hetzelfde geldt voor de DPI instelling, je kan kiezen tussen 450, 1150, en 2300 DPI. De lift-off distance, een echt gamer-puntje, is ca 1.5 tot 1.8mm, afhankelijk van de ondergrond. Uiteraard kom ik hier straks op terug.

Verder staat er dat het scroll wiel van de eVo CL nu 24 stappen heeft, of “clicks”, om een heel rondje te maken. Daarmee is hij iets sneller, en lichter, dan de 16 staps wiel van de oude eVo.

Omdat er niet meer onder specificaties staat vermeld op de eVo CL pagina pak ik er even de specs bij van de ‘oude’ eVo, die zijn verder vergelijkbaar.

We zien deels dezelfde informatie, maar ook enkele nieuwe zaken: Zo is de USB kabel 2 meter lang, en we zien de afmetingen van de eVo, die dus gelijk zijn aan de eVo CL. Hoewel de EC1 dus de ‘grotere’ muis is, is een gewicht van 97 nog altijd relatief laag, en ook de lengte is niet opvallend lang of langer dan de concurrentie. De EC2 is daarentegen wel wat kleiner, en ook nog iets lichter dan de rest van het veld.

Het belangrijkste onderdeel van een competitieve game muis is natuurlijk de sensor. Vreemd genoeg wordt die niet in de specificaties vermeld, want de gekozen Avago ADNS 3090 staat juist bekend als uitstekend, of eigenlijk als "perfect", bij gamers en kritische gebruikers. Je zou verwachten dat ze dat luid en duidelijk verkondigen. Voor mensen met ervaring met de 3090 zal de maximale DPI van 2300 waarschijnlijk opvallen, deze sensor heeft in de meeste implementaties namelijk een maximum DPI van 4000. Zowie maakt echter gebruik van een eigen ontwerp lens om de prestaties naar wens te krijgen, wat positief moet zijn voor o.a. de lift-off distance, maar gevolgen heeft voor de maximale DPI. Met enige ervaring met muizen achter de rug ben ik blij dat er is gekozen voor prestaties waar Zowie achter staat, in plaats van dat er gekozen is voor de meer gebruikelijke marketing-onzin: Absurd hoge DPI muizen maken omdat de onwetende consument denkt dat meer DPI een betere muis maakt. Uiteraard straks ook meer over de sensor.

Het uitpakken

Eerst maar even het hele setje waar ik het vandaag over ga hebben, De "His and Hers" EC1 en EC2, met de G-TF muispad die straks ook even aan bod komt.

De verpakkingen zijn eenvoudig en zonder fratsen. Enkel de 1 en 2 verschilt tussen de dozen, al kan je uiteraard direct zien dat de EC1 iets groter is.

Bij het openen krijg je direct een leuk extratje, een flinke glimmende Zowie sticker. Kan je mooi over je apple logo plakken als je zo'n macbook geval hebt ;) Deze zal in ons huis z'n weg naar de baby-auto vermoedelijk wel vinden.

Ondanks dat de muizen vrijwel identiek zijn zal ik ze toch even hun eigen rondje geven. Als je denkt enig uiterlijk verschil te zien, voor het oog het valt wel mee, maar de EC1 lijkt op de foto's inderdaad iets meer reflectief, waar de EC2 iets meer mat lijkt. Bij de daglicht lijkt dat effect op de foto's versterkt. Ik heb voor mijn eigen gemoedsrust een mailtje gestuurd om te vragen of dit in orde is, en het antwoord was dat er soms kleine verschillen in de coating kunnen zitten en dat dit geen gevolgen heeft voor de kwaliteit. De materialen voelen in elk geval gelijk aan.

Eerst even de EC1. Naast de muis en de sticker zit er een extra setje glijders voor de onderzijde.

Aan de onderkant zien we de rode DPI-switch knop.

Even een rondje om de EC1. Zwart van boven, wit van de zijkanten, een rood logo en rode knoppen. Vind het geen verkeerde kleurstelling. Zoals je kan zien is de muis licht gevormd voor de rechterhand. Met links kan je er best mee overweg als dat tijdelijk nodig is, maar een muis voor linkshandigen is het niet.

En dan de EC2, iets kleiner, maar gezien het marginale verschil valt het niet mee ze op de foto van elkaar te herkennen. Hij is net iets 'boller', waar de EC1 wat meer uitgerekt is, maar ook dat valt mij alleen maar op omdat ik ze daadwerkelijk naast elkaar kon leggen.

En dan eventjes naast elkaar, het lijkt op het oog geen heel groot verschil, wat de illusie geeft dat het in de praktijk ook weinig uit maakt. Dat laatste is echter niet helemaal juist, want een muis die te groot is voor je handen is niet fijn, en in de hand kan je het verschil wel degelijk goed voelen. Kom ik straks onder 'in de praktijk' op terug.

Wanneer je de muis in je computer plugt licht het scrollwiel op. Rood staat voor 450 DPI, Roze/Paars voor 1150 DPI, en Blauw voor 2300 DPI. Opties om kleuren aan te passen of iets dergelijks ontbreken.

Een wat sober 'unboxing', want het zijn muizen zonder fratsen. Bij deze dame en heer (laat ik het maar een stelletje noemen) gaat het puur om het gebruik.

In de Praktijk

Als je rustig door het uitpakken scrollt lijk je met een vrij standaard muis te maken te hebben. Het kleurenschema is welliswaar wat opvallender dan gebruikelijk, maar de vorm is zeker niet exotisch, en je vindt ook geen reeks aan aparte knoppen of uiterlijke features. Hoewel de muis op serieuze / tournament gamers is gericht heeft Zowie duidelijk niet gekozen voor een (helaas te) veel voorkomende marketing techniek: Geef er een exotische vorm aan en noem het “Gaming Gear”. Niet dat daar per definitie iets mee mis is, maar het voegt lang niet altijd iets toe.

De keuze om de echte belangrijke zaken voorop te stellen is een compliment waard, want wat wil je in een gaming muis? Comfort en prestaties, en de rest is van ondergeschikt belang. De prestaties van de muis kom ik in het volgende hoofdstuk op terug, dus eerst maar even kijken naar het comfort: De vorm lijkt goed doordacht (of eigenlijk: goed geëvolueerd), want de muis ligt prima in de (rechter)hand (ik kom zo nog even terug op de formaten), is niet te hoog of te laag, en de kleine aanpassingen aan de traditionele vormgeving geeft een heel klein, maar toch merkbaar prettige grip in je hand. Het gewicht is ook vrij gemiddeld, en je moet echt een voorstander zijn van extreem lichte of zware muizen om er over te vallen, maar je merkt wel dat de muis soepel glijdt. Zowel op een muismat als op verschillende tafels werkt (en trackt) hij prima, maar een muismat blijft zoals altijd toch wat soepeler glijden dan een oppervlak wat niet primair voor muizen is gemaakt.

De coating lijkt ook voornamelijk op functie gekozen. Waar de eVo nog volledig ‘rubberized’ was heeft de eVo CL meer een ‘Soft Touch’ coating. Deze is ietsjes gladder dan vol rubber, maar geeft nog altijd een aardige grip om lekker te spelen, de coating is overigens gelijk aan de Zowie FK als je daar bekend mee bent. Het is een fijne en gebalanceerde coating (gebalanceerd tussen grip, een prettige feel, en niet te plakkerig of zweterig) die zowel op de witte als zwarte delen is toegepast, en ook iets eenvoudiger is schoon te maken dan full-rubber. Dat laatste kan ook geen kwaad als je de muis er tip top uit wil laten zien na weken of maanden gebruik, want als je er een keer met wat vettere vingers aan zit zie je dat wel vrij snel.

De knoppen hebben een fijne positie, een fijne hoeveelheid travel, een goede feedback, maar ze zijn gelukkig niet te luid. Ze zijn zwaar genoeg om onbedoeld klikken te voorkomen, maar niet te zwaar dat je er last van zult krijgen als je een serieuze FPS gamer bent. Ook het scrollwiel is prima, ze stellen dat hij iets lichter en sneller is dan de standaard eVo, echter maakt hij nog altijd iets grotere en stevigere stapjes dan de meeste muizen waar ik regelmatig mee werk. Vind het geen slecht idee eigenlijk, want tijdens het gamen merkte ik al snel dat ik met de eVo CL minder snel mijn doel voorbij scrollde, wat mij met een heel licht en snel scrollwiel nog wel overkwam. Dat zal vermoedelijk ook de bedoeling van een esports muis zijn.

De hoeveelheid knoppen lijkt echter duidelijk bewijs dat deze muis niet voor alle takken esports is gemaakt, want ‘slechts’ 2 knoppen aan 1 van de zijkanten is geen vetpot voor bijvoorbeeld MMO gamers. Of het een probleem is zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen, maar het moge duidelijk zijnd at Zowie hiermee een aardige groep buiten spel zet.

Een goede vorm, fijne coating, prettige knoppen. Allemaal leuk en aardig, maar wat is hier nu ‘esports’ aan? Geen zorgen, want dat wordt snel genoeg duidelijk. Helaas heb ik de bron niet meer, maar ik kwam enige tijd geleden een reactie tegen van Zowie, een uitleg waarom zij bepaalde keuzes maken: Omdat deze muis voor esports is ontworpen is de keuze gemaakt om geen software te gebruiken; in die scene kan je namelijk niet zo maar altijd software op de systemen waar je achter zit installeren. Ook voor toernooien waar je op veel verschillende systemen moet spelen willen zij dat je muis altijd op dezelfde manier aanvoelt en werkt. Door opties weg te nemen, weet je in elk geval altijd exact hoe de muis gaat presteren. Echt puur "Plug and Play" dus. Een interessant punt, maar je moet je af vragen of dat voor jou een voor- of nadeel is.

Je moet het doen met 3 DPI niveau’s, en dat is het eigenlijk wel wat betreft features. Je kan de polling rate wel selecteren, al is dat in de praktijk zelden nodig. Mocht een systeem niet goed werken met de standaard 1000 Hz / 1 ms van de EC eVo kan je tijdens het inpluggen van de muis door de duimknoppen in te houden kiezen voor 500 Hz of 125 Hz. De DPI wissel je overigens met een knopje aan de onderkant van de muis, niet aan de bovenkant wat de meer gebruikelijke keuze is. Even snel DPI swappen in-game kost je dus een paar seconden, maar ook dat stond in de reactie van Zowie vermeld als een bewuste keuze: de bedoeling is dat op deze manier onbedoelde DPI-swaps uitgesloten worden, en volgens Zowie is deze beslissing gemaakt na overleg met de game pro’s die in de praktijk de DPI switch gedurende matches niet gebruiken.

Wat unieke keuzes dus van Zowie. Als niet pro-gamer vroeg ik mij af of deze features nu een verbetering zijn of niet, want voor een leek lijken ze het er op deze manier wat goedkoop vanaf te brengem. Maar als je goed stil staat bij de uitleg dat deze hardware gemaakt is voor een klein en specifiek publiek met zeer specifieke wensen dan klinkt het allemaal nog wel begrijpelijk, je wordt tenslotte ook niet verplicht deze muis te kopen. Voorop staat dat de muis een fijne vormgeving heeft, en dat de materialen uitstekend aan voelen, en dat is een plus voor iedereen. De beperkte feature-set zal je zelf moeten beoordelen afhankelijk van je gebruik.

Het bovenstaande gaat op voor zowel de EC1 als EC2, het verschil in formaat is echter wel belangrijk te onthouden. Zodra je een stevige hand hebt dan merk je wellicht niet zo gek veel verschil, als ik een flinke kerel een EC1 of EC2 geef zonder de ander als vergelijking, zal het formaat niet direct ter discussie komen. Pas wanneer je ze naast elkaar gebruikt wordt het verschil goed voelbaar. De balans light iets anders dan je zou verwachten wanneer een fabrikant met een grote en kleine variant op de markt komt. Je zou verwachten dat de EC1 net iets groter dan gemiddeld is, en de EC2 iets kleiner. In de praktijk zou ik echter stellen dat de EC2 gewoon een lekker gemiddeld formaatje heeft, in lijn met de vele game muizen van welk merk dan ook. De EC1 heeft de meer opvallende maatvoering, en heeft m.i. enkel de voorkeur als je van jezelf vooraf al weet dat je graag een forse muis wil. Ben je niet zeker, of heb je eigenlijk geen idee, dan is de EC2 zeker de veiligere keuze.

Met mijn forse handen vond ik ze beide prima, maar ik vond de EC2 zeker niet onder doen voor de EC1, en zelfs voor mijn eigen gebruik zou de keuze op de EC2 vallen (Detail: Ik ben 1.96m met proportionele handen). Voor de dame was de EC1 gewoon echt te groot wat in de praktijk niet lekker werkte, en ook wat toevallige passanten in huis gaven aan dat de EC2 fijner voelde. Gegeven: Geen van die mensen had echt hele grote handen of ervaring met game muizen, maar het zegt wat over de verhoudingen tussen de twee modellen.

Even de wall-of-text opbreken met even iets heel anders. Helaas wil de ontwikkeling van de EC3 nog niet helemaal lukken..

Sensoren enzo

En dan het onderwerp waar Zowie kenners wellicht direct heen zullen springen: De sensor. Er is gekozen voor een Avago ADNS-3090 optische sensor, de sensor die eigenlijk als 'perfect' bekend staat. Hoewel deze sensor in de regel een maximale DPI heeft van 4000, heeft de EC eVo CL een maximale DPI van 2300. Laat ik direct voorop stellen: Een hogere maximale DPI is in tegenstelling wat de gemiddelde flapdrol denkt GEEN indicatie van betere prestaties. De misvatting dat een muis met een DPI van 8000 of 10000+ beter of nauwkeuriger is is gewoon onzin.

Zo, dat lucht op (het blijft een frustrerend puntje, net als voorstanders van bagger voedingen van 700-900W etcetera). Maar toch heeft de keuze voor 2300 DPI als hoogste setting wel een praktische consequentie: Hoewel het gros van de gamers low tot medium sense is (Gamers die normaliter niet boven de 2300 DPI settings zullen komen), zijn er wel gebruikers die (soms) wat hogere settings willen gebruiken. Hoewel een beperkte max DPI dus geen indicatie is van mindere prestaties, is het voor liefhebbers van zeer hoge sensitivity levels wel een belangrijk puntje.

Dat terzijde, de gekozen lens en firmware presteren in de praktijk uitstekend. Er is geen enkele afwijking te vinden in het gedrag van de muis. Op grove ondergrond, hoogglans tafels, muizmatten, velletjes papier, een half-behaard bovenbeen, een baby hoofdje, het maakt allemaal niets uit, hij trackt geweldig. Geen jitter, geen prediction, geen acceleratie: De Avago 3090 laat wederom zien dat het een goede basis is voor een extreem nauwkeurige muis, en Zowie stelt niet teleur met de uitvoering.

Een ander element wat goed is uitgevoerd is de Lift-off-Distance, oftewel de LoD. Voor de zeer serieuze gamer is het vaak een grote plus als deze minimaal is; dit houdt in dat de muis stopt met tracken zodra de muis ook maar een beetje wordt opgetilt. Bij het verplaatsen en 'terug landen' van de muis heb je dan geen of beperkte beweging van de cursor. Het valt niet mee dit 100% nauwkeurig te meten, maar op de geteste oppervlaktes kwam ik met een verhoging van ca 2mm al boven de tracking uit. De geclaimde 1.5-1.8mm lijkt dan ook correct, en dat is zo'n beetje het minimale wat je in welke muis dan ook gaat vinden. Als je hem ook maar een beetje op tilt bij het verplaatsen is de tracking al weg, en het gebruikte oppervlak heeft daar dus niet of nauwelijks invloed op. Gewoon helemaal prima.

Over de prestaties valt er dus niets af te dingen, die zijn gewoon dik in orde. Ik betwijfel of je spontaan een betere gamer zal worden, maar als je een serieuze gamer bent hoef je je geen zorgen te maken dat je muis je in de steek laat op de spannende momenten, en daar draait het bij deze beestjes om.

Het G-TF muispad

Misschien dat ik er nog eens een losse review van maak, maar heel veel valt er niet te vertellen of te laten zien bij een muispad. Vandaar dat ik hem eerst maar even in deze review aan haal. Ik heb in het verleden vaak wat goedkopere muismatten gekocht, en hoewel ik er niet ontevreden mee was kon ik daar ook niet heel warm van worden. Omdat ik wel van merk-matchen hou besloot ik eens een Zowie muispad een kans te geven, en gezien deze beviel krijgt hij bij deeze dus een klein beetje aandacht. Het zorgt natuurlijk ook voor wat andere plaatjes met de muizen.

Ik heb gekozen voor de Zowie G-TF "Rough". De "G" variant omdat deze een lekker fors formaat heeft van 44 bij 32 centimeter, en de 'Rough' variant omdat deze een wat ruwer, steviger materiaal zou moeten hebben, momenteel werk ik op een zware bureaubeschermer, en ik wilde de ruwe ondergrond waar ik aan gewend was niet kwijt. Het pad zelf geeft het gevoel van stevig textiel, maar zou wel de eigenschappen van een snel plastic pad moeten hebben. Het kost wel even meer dan een muispad van stof, maar kwalitatief voelt dit vele malen beter aan.

Het design is sober, voornamelijk zwart, met klein het Zowie label rechts boven. De enige indicatie dat het een gamer-pad zou moeten zijn is het bescheiden 'Spawn' logo links onder. Niet te veel fratsen dus, iets wat beter bij mijn opstellingen past dan extreme prints.

De muizen glijden opvallend soepel over dit muispad, en na een ondergrond te gebruiken die minder goed glijdt is dat een verademing, en komt de vraag op waarom ik zo lang zonder mousepad heb gewerkt. Dat een soepel muispad de levensduur van je muis positief beinvloed zal de meeste van jullie bekend zijn, je slijt de onderzijde namelijk minder snel. Welk pad voor jou ideaal is blijft persoonlijk, maar ik ben zelf erg te spreken over de keuze voor een lekker groot model met een wat ruwere texture.

Kwaliteit op de lange termijn moet blijken, maar de G-TF geeft in elk geval de indruk dat de kwaliteit dik in orde is. Zo zijn de randen keurig afgewerkt en afgerond, dus lijkt de kans dat hij daar los gaat laten of rafelen minimaal, en er is zo geen weerstand wanneer je je arm er langs beweegt met het risico dat een laagje los laat zoals bij plastic pads vaak het geval is.

Al met al tevreden over de Zowie G-TF, vandaar dus ook de kleine plug tussen de muisjes door. Hij werkt/glijdt erg lekker, ligt zelf prima stevig op tafel, ziet er an sich goed uit, en past ook goed bij het EC eVo CL kleurenschema. Met 25 euro zit hij wat hoger in de markt, maar de kwaliteit en afwerking is er zeker naar.

En dan nog wat willekeurige foto's:

De Zowie EC eVo CL is zoals veel van de producten die ik dagelijks op zoek een gevalletje apart. Hij heeft een specifieke doelgroep, en als je daar niet binnen valt: jammer. En dat steekt Zowie overigens niet onder stoelen of banken. In het geval van de EC eVo CL richt Zowie zich namelijk op de pro-gamers, esports enthusiastelingen, lan-party gangers, en wellicht ook nog net op de groep gebruikers die graag een product koopt omdat "pro gamer xxx" dat ding gebruikt. Zeker niet de massa dus, en hoewel er niets mis is met een kleine doelgroep moet je dat wel in je achterhoofd houden wanneer je zaken beoordeeld.

De EC eVo CL komt als gevolg van de doelstelling met een stevig pakket aan 'beperkingen'. Je hebt naast je 2 standaard (links/rechts) knoppen en muiswiel slechts 2 extra knoppen bij je duim; je moet dus niet alleen een serieuze gamer zijn, maar het type games spelen waarbij je daar voldoende aan hebt. De DPI/CPI knop zit aan de onderzijde, dus gamers die frequent tijdens het gamen van gevoeligheid willen wisselen vallen ook buiten de boot. Als je graag software ziet met allerlij tweak-functies, ook die krijg je hier niet (iets wat overigens voornamelijk bij laser sensoren voorkomt, minder bij opticals zoals deze). Linkshandigen vallen ook nog even af, en ook mensen die regelmatig op high-sens gamen kunnen aan de maximale 2300 DPI wellicht niet genoeg hebben

Het enige wapen dat ze nog zouden kunnen hebben om het aan het grote publiek te verkopen zou een zeer lage prijs zijn, en (vermoedelijk) gezien de kleinschalige productie kunnen ze ook op dat aspect de concurrentie lastig aan met mainstream muizen lastig aan. ik vind 50 euro niet gek duur gezien de prestaties, maar een echte prijsvechter is het niet.

Wat blijft dan over? De Zowie EC eVo CL is een zeer spartaanse oplossing is voor de kleine groep fanatieke gamers die op dit punt van de review nog niet zijn afgehaakt, gamers die een lekker comfortabele, en vooral echt perfect presterende game-muis willen hebben. De feel is top, de nauwkeurigheid is absoluut top (want er is geen sprake van welke mogelijke afwijking dan ook), en ook de lage LoD zal bij de fanatieke gamer zeker in de smaak vallen. Al met al volle punten voor de uitvoering van de primaire elementen van een pure game-muis.

Het is ook gewoon een heerlijke muis in de praktijk, daar kan ik ook zeker niet om heen. Zolang je met de feature-beperkingen kan leven, of als je daadwerkelijk iemand uit die echte doelgroep bent, zal je vermoedelijk zeer gelukkig zijn met de Zowie EC eVo Cl. Mocht je uieindelijk nog twijfelen tussen de EC1 en EC2 variant: De EC2 is wat betreft maatvoering vergelijkbaar met de meeste gangbare muizen op de markt, en daarmee het best geschikt voor de meeste handen. Enkel de mensen (en jullie weten wie jullie zijn) die echt een lekker grote muis willen zullen de EC1 prefereren, voor de rest zou ik het lekker bij de EC2 houden.

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een BenQ Zowie EC2 eVo CL?

Zeer uitgebreide review, erg netjes het had beknopter gemogen, het is namelijk veel leesvoer maar je pakt alle punten heel duidelijk aan. Netjes.
Enige minpunt vind ik de nadelen.
5 knoppen is geen nadeel maar een specificatie die duidelijk wordt aangegeven, als iemand niet meer nodig is dan is het genoeg, maar dit is geen nadeel van het product. De muis is ook voornamelijk gericht op FPS gaming waarbij in de meeste gevallen 5 button muizen volstaan.
Geen tweak software vind ik juist een voordeel aangezien ik alle tweaks binnen de settings van een game aanpas. Zo ook voor mijn Zowie Fk, de muis is plug en play tegenover bijvoorbeeld Logitech of een ander merk waarbij voor bepaalde functies/ instelling software moet worden geinstalleerd (dit is natuurlijk persoonlijk gebonden, maar ik zou het geen nadeel noemen).
Verder zoals gezegd erg netjes.

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 19 juni 2014 14:39]

Dank voor de reactie :)

Ik zal het nadeel "5 knoppen" aanpassen naar "5 knoppen kan een beperking zijn". Regelmatig hoor ik opmerkingen over 'nadelen' die inderdaad onderdeel zijn van de specificatie, of niet voor iedereen van toepassing zijn. Het liefst zou ik het woord nadelen veranderen in overwegingen, of mogelijke kanttekeningen, maar ik moet binnen de mogelijkheden van de userreviews werken. Ik hoop in elk geval dat mensen zelf in staat zijn te bepalen of een nadeel van hun van toepassing is of niet, maar ik snap de verwarring, zeker gezien er een groot rood minnetje naast staat.

Geen Software staat overigens als plus en als min, simpelweg omdat het voor- en nadelen heeft, en wederom moet iemand dan zelf bepalen of zij dat als voor- of nadeel zien.

Maar ik denk dat het wel correct is dat dergelijke features, met toch noemenswaardige gevolgen, wel degelijk in het overzicht aan de bovenkant staan. Mocht je suggesties hebben om dat overzicht te verbeteren hoor ik het graag overigens, zou zelf graag naast plus en minnen, ook wat neutrale punten kunnen opgeven. Maar betwijfel dat dat gaat komen. Hoop in elk geval op begrip voor de gekozen oplossing om het onder nadelen aan te halen.

Als jij al een FK hebt zal ik je waarschijnlijk niet hoeven te overtuigen, het zijn echt heerlijke muizen, vooral voor gamers die juist dat plug&play element zoeken, daar zijn ze tenslotte specifiek voor gemaakt. Ben wel benieuwd, hoe lang heb jij hem al, en hoe is jouw ervaring dusver?
Ik zweer bij Zowie, heb de FK nu al enige maanden en ik wil niet meer anders.
Ben zelf muizen gewend zoals Roccat etc. (dus flashy stuff), een saai uiterlijk (zonder leds en dergelijke) als dit is echt wennen maar de muis is in 1 woord perfect.

De voetjes slijten niet en ook voelt dit beter dan van die kleintjes. Gewoon 2 grote voeten voor 1 en achter 1 dat maakt al een wereld van verschil. Ook kwa schoonmaken. Bij Razer zag ik vaak de 4 of 3 kleine voetjes smerig worden (aangekoekte zooi) maar daar heb ik bij de FK nog geen problemen mee gehad, zien er nog uit als toen ik de muis kocht.
Ook de kwalitiet van het plastic, de toplaag heeft structuur, maar niet rubberig en slijt dus ook vrijwel niet.
De knoppen vind ik perfect reageren en geven net genoeg weerstand.
De lens is perfect zoals jij zelf al zegt en ik meen het, dit verschil merk je echt in COD, BF, GS elke game en op de desktop merk ik dat de muis ook reageert zoals ik wil.
Enige nadeel, maar dat is alleen bij de FK zo is dat het scrollwiel vrij zwaar is, hier moet dus wat krachtiger aan worden gedraaid,.

Zoals jij zegt zou er inderdaad niet alleen plus, min maar ook neutraal moeten staan. Een review is persoonlijk maar niet alles valt te beoordelen als voordeel/ nadeel. Eventueel zou je zulke dingen onder nadelen kunnen zetten maar dan tussen haakjes (neutraal of valt te bezien) vermelden. Verder zoals gezegd een hele mooie review en ik vind het ook logisch dat je de punten vermeld bij nadelen, vooral omdat je nu ook aangeeft dat het niet specifiek bedoelt is als nadeel . Vind ook erg mooi dat je duidelijke foto's hebt geplaatst, geeft je een hele goede indruk van de muis.
Leuke reactie, denk dat jij daarmee goed aangeeft hoe ik Zowie ook op de markt zie. Relatief klein en onbekend, maar de mensen die er mee werken zijn er helemaal weg van en willen niet meer anders.

Wat de coating betreft, volgens mij heeft de FK een coating update gekregen, maar weet het niet zeker. De eVo CL heeft dezelfde coating als de FK'14 in elk geval. Bevalt mij overigens prima. Scrollwiel is voor de eVo CL wat lichter gemaakt dan bij de oude eVo, die vermoedelijk dezelfde heeft als jij. Ik kan niet direct vergelijken, maar ik denk dat deze nieuwe oplossing een goed gebalanceerde is. Zwaar wiel is lekker voor gamen, weapon swap, etc, maar als je veel scrollt voor kantoorwerk (ik game en werk op hetzelfde systeem) zou een zwaar wiel wel eens een nadeeltje kunnen zijn.
Bij het gamen inderdaad geen last van het scrollwiel alleen bij het browsen op internet. De coating bedoel ik niet negatief, maar waarop ik doelde is dat het niet die zooi is zoals Razer gebruikt (dat het dus ruw, slijt en zweet gevoelig is).
Door wat je nu zegt begin ik toch te aarzelen of ik de FK zal vervangen voor een eVo CL.
Die coating is absoluut prima. Razer ben ik niet heel ervaren mee, maar regelmatig kiezen fabrikaten van 'dure' hardware van een coating die er inderdaad luxe uit ziet en voelt, maar wel meer doet zweten. Denk dat Zowie er goed aan doet om puur functioneel te denken, vandaar dat ze ook een redelijk harde kern hebben, maar wel een kleine kern vermoed ik zo.

Of je van de FK naar EC eVo CL veel gaat merken betwijfel ik overigens, lijken mij toch redelijk vergelijkbaar, met uitzondering van het scrollwiel dan. Weet echter nog altijd niet zeker of jouw (oudere?) FK dezelfde coating heeft als de nieuwere FK, die dus wel dezelfde coating heeft als deze van mij. (Althans, uitgaande van de informatie op de Zowie site). Valt overigens niet mee om het allemaal bij te houden :D
Dit is niet de oudere FK. Deze komt uit eind 2013, zal wel hetzelfde zijn als ik naar de foto's kijk. Voelt glad aan, wel structuur, niet ruw ook niet mat
Heel vreemd om uit te leggen.
In de VS is Zowie erg groot, helaas doen ze niet aan marketing waardoor het klein blijft. Veel pro gamers die ik ken gebruiken dit tenzij ze zijn gesponsord door een muizen fabrikant.
En dat is de doelgroep :D Ben zelf niet zo in de game-scene, en al helemaal niet in de US, maar ik hoor de positieve verhalen over Zowie absoluut vaker. Vandaar ook dat ik erg uit keek om met deze muizen aan de slag te gaan.

En wat betreft het uitleggen van de coating, hou op schei uit. (Hetzelfde geldt voor het gevoel van knoppen, toetsen, etc, reviewtjes zijn soms best een uitdaging :D )
Oei... Als ik die FK1 nu voorbij zie komen... dat ziet er ook wel heeeel goed uit :D
Zeer bedankt voor de review! Dit helpt aardig voor mijn beeldvorming van de muis en het is zeker een kandidaat. Ik heb nu een stoffe muismat van Razer ( 6 jaar oud). Is het aan te raden om te wisselen voor de bijpassende mousemat?

Over de review: Iets aan de lange kant maar zeker de moeite om alles te lezen. Hier en daar zitten wel spelfouten wat dan net ietsje slordig is. Als je toch al de tijd neemt om de review te schrijven haal deze er dan ook even uit. ;)

Verder echt een goede review!
Dank je. Spelfouten blijft een issue. Deels omdat ik ze gewoon slecht zie, maar zeker na je 2e of 3e keer doorlezen is het extra lastig en lees je er helemaal zo over heen. Inmiddels (Bij nieuwere), heb ik wel een (volgens mij) betere spellchecker, maar er zal wat tussen blijven zitten. Uiteindelijk moet ik dan ook een keer de streep trekken he ;) Als je grote fouten ziet, laat het gerust weten, pas ik het zsm aan.

Overigens zoek ik nog een full-time editor ;)

Mbt het product. Ik weet niet hoe slecht jouw muismat er aan toe is, op zich maakt het niet gek veel uit welk soort muismat je gebruikt, is meer een persoonlijke voorkeur dan een technisch goed vs fout vraag. Ik vermoed dat na 6 jaar je wel een nieuwe kunt gebruiken, maar welk soort je wilt kan ik niet voor jou bepalen.
Zo jij reageert snel! +1

De muismat ziet er nog prima uit, er mag dan ook geen glas of bierflesje op komen!;) Ik koop eerst de muis wel en zal daarna eens kijken voor de muismat. Ik begon net aan je review van de zowie fk1. Een echte Zowie fan geworden?

*Allerlij ipv allerlei en af en toe een verkeerde toetsaanslag.
Er valt zeker wat voor die muizen te zeggen, als ontspannen "af en toe een potje" thuis-gamer ben ik eigenlijk de doelgroep van Zowie niet, maar ik ben er zeker door gecharmeerd. Primaire focus op sensor en prestaties ipv "game bling" verdient wel een complimentje.

Ik vrees wel dat ik te oud of te nuchter ben om ergens 'fan' van te zijn ;)

Verder prima idee, muismatje kan altijd nog!
Ik begrijp je volkomen. Waar ik vroeger toch echt alles van één merk moest hebben is dat nu wel anders:

SS headset, razer muismat, SS toetsenbord, Roccat muis. Van alles wat dus.

Welke muis prefereer jij en raad je mij aan? Zowie FK of de EC2? Ik gebruik zelf een combinatie van 70% claw en 30% palm en heb kleine tot redelijke handen. Ik speel op een redelijk hoog level CSGO met low sense. Ik probeer de keus te maken tussen de zowie's en de deathadder 2013.

Ik gebruik nu de roccat kova+ maar de kwaliteit valt ver te zoeken. Ik moet zelf de zijkanten rubbers weer op de muis plakken omdat de lijm te warm werd en los liet..... (geen roccat meer dus).

[Reactie gewijzigd door DamianW op 18 december 2014 00:27]

Ik probeer vaak wel merk te matchen bij 1 setup, maar ook dat houdt niet altijd stand.

Ik heb nu een mishy-mashy, met Ozone headset, CM Storm KB, ROCCAT muis, etc. Dame heeft wel een complete set. Mbt roccat kwaliteit, mijn eerste Kone was niet zo'n succes, dat is ook geen nieuws meer. Nu een Tyon, dame een Kone XTD Optical, en tot dusver laat het toch een hele andere indruk achter dan de muizen van een paar jaar terug. Ik denk wel dat de kwaliteit een stuk vooruit is gegaan, maar we zullen zien. Ik heb een beetje hetzelfde gevoel bij Razer, vooral veel oudere gen spul gezien maar dat was niet heel bijzonder, grote vraag is hoe hun gear anno 2014 is...

FK1 vs EC2, zo'n verschil in vorm, ik weet niet wat jou ligt.. Ik ben zelf erg flexibel en de vorm maakt niet veel uit, al merk ik nu met wat meer all-round gamen dat een iets grotere muis mij toch ligt. FK1 zou de iets betere sensor moeten hebben, maar schiet mij lek als ik het verschil echt kan ervaren tussen de 3090 en 3310, zelfs in een directe 1on1.

Deathadder 2013 is de S3988 meen ik? Zelfde sensor als de XTD Optical, best een lekkere sensor vind ik zelf, al zou de 3310 toch iets nauwkeuriger moeten zijn, denk ik dat het verschil wederom dichter bij theoretisch ligt dan praktisch. Ik zou zeggen kies voor de vorm die jouw hand schikt. Vriendje van mij heeft nu EC2 gekocht, mn nichtje werkt met EC2, allemaal happy.. Maar de FK1 doet het ook ergggg goed.
Wel grappig dat je dan toch een Roccat muis in de praktijk gebruikt ondanks je positieve reviews van de zowie muizen.

Zelf ben ik ook flexibel wat betreft muisvormen. muizen die ik heb gebruikt waren: Copperhead, mx518, roccat kova+. Het meest tevreden was ik met de copperhead maar die begaf het door het vele gebruik. de Mx518 vond ik lekker in de hand liggen maar die begaf het ook. Met de kova+ (welke uit elkaar valt en de rubbers eraf vallen (KOOP GEEN KOVA+ mensen |:( )) merk ik pas dat als ik ga gamen een claw-grip aanneem.

Ik vermoed dat de EC2 meer in lijn is met de vorm van de mx518 en de fk1 meer in lijn met de kova.

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen en ik ga maar eens wat testen.
Tja, als je een paar uurtjes in WoW wil stoppen dan komen extra knoppen al snel van pas. Zowie richt zich toch op FPS met een wat lichtere layout ;)

Ik wou dat ik een eenzijdig antwoord op de vraag kan geven. De laatste muis die ik heb getest, een Rapira Elite van Attitude One, is bijvoorbeeld ook weer iets compleet anders, mede danzij hoger gewicht en zwaarder glijden is de totale ervaring flink anders dan de erg snelle FK1. Lastig hoor. FK1 is lastig in de winkel te vinden, maar er zijn wel wat muizen die er wat vorm betreft bij in de buurt liggen... op die ervaring af gaan? EC2 zal een wat groter publiek trekken wat vorm betreft, maar wederom, daar heb jij persoonlijk weinig aan :D