Samsung Galaxy S4 Mini Zwart Review

timmie1 17 juni 2014, 2.301 views

Samsung Galaxy S4 Mini Zwart

Pluspunten

• Beschikt over LTE
  • Klaar voor VoLTE
  • Prima WiFi en mobiel signaalbereik
  • Batterij gaat bij normaal gebruik lang genoeg mee.
  • Niet te groot scherm, kan goed in je broekzak
  • Prima camera's
  • Ziet er mooi uit(al heb ik hem daar niet voor gekozen)
  • Sterke microfoon
  • Niet zo duur in vergelijking met andere toestellen.

Minpunten

• Af en toe slechte reactie touchscreen.
  • Van tijd tot tijd spontane reboots.
  • Geheugenkaartslot binnen, onder de batterij.
  • Volume luidspreker als je belt(Handsfree te zacht, bij normaal bellen te hard).

Ik heb sinds een maandje of 3 deze nieuwe Samsung Galaxy s4 Mini in mijn bezit. De keuze is op deze telefoon gevallen omdat hij LTE(4G) ondersteunt en ook niet belachelijk duur is, zoals veel andere hedendaagse toestellen. Ook had ik snel een nieuw toestel nodig, want mijn oude Galaxy Ace (1) voldeet helemaal niet meer voor mijn hedendaags gebruik :)

Omdat ik dat ding niet gelijk op dag één uit mijn poten wil laten vallen(Ik had nog geen hoesje/screenprotector), heb ik hem de eerste dag volledig laten opladen. Meestal heb ik daar de eerste dag geen geduld voor, maar dit was een goede reden om even te laten liggen.

Enkele specs:

*1.7Ghz dualcore
*8GB geheugen, waarvan ruim 5GB vrij voor gebruik. (Uit te breiden met MicroSD.)
*MiniSIM
*Afmetingen61.3mm X 124.6mm X 8.94mm
*8MP camera achter
*1.9MP camera voor
*GPS, AGPS, Glonass

Skype videogesprek

Na het uitpakken heb ik gelijk een voor mij belangrijke functie uitgeprobeerd: Een Skype videogesprek. Het resultaat was overtreffend; Ik had gedacht een soort van mistig vaag laggend beeld van mezelf te krijgen, in plaats daarvan heldere, scherpe beelden. Ook de microfoon laat niks te wensen over, het gefluister van een paar meter verderop werd aan de andere kant gewoon verstaan :P Ik vind wel dat ze iets aan het belvolume mogen doen. Normaal bellen is in de laagste volumestand nogal hard, in handfreestand weer net te zacht. Misschien is dit softwarematig op te lossen, ik heb het nog niet geprobeerd.

Later heb ik dit nog eens getest, maar dan over een 4G verbinding van KPN. Dit zag er even goed uit als via de WiFi thuis.

Algemeen

De S4 Mini start snel op. Dat viel bij mij erg op, want andere telefoons die ik heb gezien deden langer over bijv. het samenstellen van de applijst(menu) vlak na het opstarten. Een appje draaien gaat prima, 4 appjes tegelijk draaien ook. Als ik in een communicatieve bui ben, heb ik meerdere chat/social media-apps aanstaan. Deze kunnen prima naast elkaar werken. Ook dan is de telefoon nog normaal bruikbaar, geen vastlopers ofzoiets.

Wel opvallend: Nadat ik een groot deel van mijn userruimte intern gebruikt had, krijg ik steeds vaker spontane reboots. Het scherm freezed dan even, gaat naar zwart en na 3 seconden het Samsung opstartscherm. Soms start hij dan normaal op, soms reboot hij weer op het moment dat hij Android Gebruikersinterface moet gaan tonen, Of dit er echt mee te maken heeft dat userruimte bijna vol is, weet ik nog niet zeker. Ik heb hem net weer een stuk leeggemaakt, we zullen t.z.t. zien of dat iets oplost.

Internet via WiFi en HSPA/LTE

Hier ben ik ook positief verrast. Het WiFi-bereik is gelijk als dat van mijn Asus notebook. Waar ik met mijn Galaxy Ace net halverwege het huis kwam(en dan tergend trage verbinding had), heb ik buiten ook ineens bereik. Dat was best wel even wennen, aangezien telefoontjes van de FritzBox wel op mijn smartphone binnenkomen. Ik haal nu tot op het randje van mijn WiFi-bereik minimaal een Mbit of 10.

Voor het testen van 3G heb ik van een aantal mensen een simkaart geleend. Vervolgens ben ik met de simkaart gaan rondrijden en heb ik signaal/internetsnelheid getest. Mijn eerste bevindingen met KPN waren veelbelovend. Een mooie 35Mbit down en 20Mbit up met een ping van 55ms.
Vodafone had een iets mindere 25,5Mbit en 16Mbit up, maar dat mag de pret niet drukken. T-Mobile LTE heb ik niet kunnen testen, 3G ook niet, aangezien het bereik van T-Mobile hier wel erg tegenvalt(Ligt niet aan de telefoon). Ik heb wel over het algemeen beter bereik(zowel 3g als 2g) .

Jammer genoeg heeft hij geen dualSIM. Dit had ik wel gewaardeerd omdat ik dan mijn Vodafone en *bliep simkaartjes tegelijk kan gebruiken.

Scherm

Wat ik zo leuk vind aan het scherm: Niet te groot, niet te klein. Het scherm van de Galaxy Ace was eigenlijk te klein voor mij. Ik ging dan ook op zoek naar een smartphone met een groter scherm. Een Galaxy Note o.i.d. zag ik ook niet zitten omdat het scherm daarvan weer storend groot is.

Na een tijdje gebruik valt het scherm me toch wat tegen. Niet vanwege de grootte, maar vanwege gevoeligheid. Op de één of andere manier moet ik soms bijna op het scherm rammen voordat hij doet wat ik wil. Ik weet niet of dat aan de screenprotector kan liggen, maar het is wel eens storend. In vergelijking met mijn oude Ace is dat minder. Voor de rest een prima scherm, mooie kleuren, graphics en video zijn van goeie kwaliteit.

Batterij

Deze smartphone kwam met een Li-Ion 1900 mAh batterij, die naar mijn mening redelijk lang meegaat. Ik reis veel met o.a. trein en auto en dat is prima te doen. Spelletjes spelen, video kijken, ik kom de dag op een batterij wel door. Uiteraard neem ik wel maatregelen om niet te vaak op te laden. Zo heb ik redelijk vaak de spaarstand aan en schermverlichting op gemiddeld-minimaal. Ook zet ik(afhankelijk van welk netwerk) mijn mobiele signaal op 2G als ik geen internet nodig heb en zet ik WiFi aan ipv mobiele gegevens zodra het voorhanden is. Al met al red mijn batterij het wel tot het einde van de dag, ookal speel ik een spelletje of gebruik ik Youtube. Met WiFi en mobiele gegevens uit en netwerkstand 2G haal ik met af en toe spelletje 2 dagen.

Camera's

De S4 Mini heeft 2 camera's: voor en achter. De voorste camera heeft 1.9 Megapixels, de achterste ruim 8Mp. Foto's zijn scherp en hebben mooie, heldere kleuren. Ook valt de kwaliteit nog erg mee als ik hem een stukje inzoom. De flits zorgt voor erg veel licht, deze is ook als zaklamp in te schakelen(heb ik ingesteld als widget op Homescreen). Filmen doet deze smartphone ook in prima kwaliteit, 1080p.
Je kunt ze allebei gebruiken voor bijv. Hangouts en Skype, met een druk op de knop kun je makkelijk switchen, als je bijvoorbeeld iets voor je wilt laten zien.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S4 Mini Zwart?