Seagate Expansion Portable USB 3.0 1TB Zwart

Specificaties 1TB 2.5" HDD met USB 3.2(G1) - Bekijk alle specificaties

Seagate Expansion Portable USB 3.0 1TB Zwart Review

robw1947 17 juni 2014, laatste update op 17 juni 2014, 486 views

Seagate Expansion Portable USB 3.0 1TB Zwart

Vorig jaar reeds de 500Gb versie gekocht op basis van goede reviews.
Nu dus de 1Tb vanwege toename van Home video's en foto's.
Na aankoop altijd een check van de status mbv HDtune en Crystal DiskInfo.
bedrijfsuren : 0, status : OK.
Na het maken van de 1e backup opnieuw de controle.
Tot mijn verbazing toonde HDtune een warning op de parameter Calibration Retry Count, deze had de waarde 1 gekregen.
Dus maar googlen op deze parameter.
Op een forum vond ik:
A decrease of this attribute value is a sign of problems in the hard disk mechanical subsystem.
dat was even schrikken.
Opvallend was ook, dat op meerdere forums dezelfde warning werd gemeld onder dezelfde omstandigheden, dus gekocht en vrijwel direct daarna deze melding.
Een aantal reacties ook gelijkluidend, HDtune is niet altijd even betrouwbaar, gebruik andere SMART tools zoals HDDscan en Acronis Smart Disk Monitor.
En inderdaad, deze tools tonen ook de waarde 1, maar tevens nog een OK als interpretatie van deze parameter.
Ook werd geadviseerd om Seatools te gebruiken. Een aantal testen van dit tool gaven een groene streep te zien.
Tenslotte nog een mail gestuurd naar Seagate, de reactie was, dat voor de waranty alleen de uitkomst van Seatools telt:
if seatools fails the tests, then the drive needs to be replaced.
samengevat, ik moet er maar op vertrouwen, dat mijn video's en foto's op een betrouwbaar medium staan opgeslagen.
Met bovenstaande in gedachte was het dus lastig een goed oordeel te geven over Stabiliteit & betrouwbaarheid. De tijd zal dit moeten uitwijzen.
Ik heb geen testen tav performance uitgevoerd.
Met de 500Gb versie ben ik vele uren kwijt geraakt om het inzakken van de performance te kunnen verklaren. Uiteindelijk was mijn conclusie, de USB 3.0 drivers van W8 zijn instabiel, dit was eind vorig jaar, teruggevallen op W7 waar dit probleem zich niet voordeed/voordoet. Van tijd tot tijd wel even mijn W8 schijf actief ivm updates, maar verder geen nieuwe testen gedaan met USB 3.0 poorten.

Heb jij ook een Seagate Expansion Portable USB 3.0 1TB Zwart?