Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Z87-A Review

Lambo LP670 SV 16 juni 2014, laatste update op 15 mei 2017, 728 views

Asus Z87-A

Aardig bordje dat nergens echt in uitblinkt. Kan best een overklok hebben en heeft een hoop standaard aansluitingen.

Pluspunten

• Voldoende aansluitingsmogelijkheden
  • Aantrekkelijk geprijsd
  • ASUS Suite III en Fan Xpert
  • Stabiliteit
  • Stevige stroomvoorziening voor goede overklokmogelijkheden
  • Devil's Canyon support

Minpunten

• Weinig differentiatie punten ten opzichte van de concurrentie

Layout Score: 4
Allereerst wil ik Hardware.info en ASUS bedanken voor de mogelijkheid om deel uit te maken van het Power Panel en het beschikbaar stellen van de hardware. Oorspronkelijk was ons verteld dat we het kleinere broertje zouden opgestuurd krijgen, namelijk de Asus Z87-C, welke als voornaamste verschil een minder sterke stroomvoorziening heeft en Fysieke EPU en TPU knoppen moet ontberen en enkele extra geluidsondersteuningen moet missen. Het is echter de Asus Z87-A geworden welke net wat beter geschikt is voor mee te overklokken.

Specificaties

De ASUS Z87-A is een ATX moederbord. Het is een van ASUS's goedkopere Z87 borden. Onder meer Z87-Plus, Pro, Expert, Deluxe en ook de Republic Of Gamers serie wordt erboven gepositioneerd. Toch is dit een verrassend compleet bordje waarmee zeker een aardige overklok te behalen valt en je niet snel een specifieke aansluiting zal missen. Meer hierover hieronder ;)

Geheugen:
Er is plaats voor 4 reepjes met een maximum totale grootte van 32GB, waarbij de maximale ondersteunde snelheid 3000 (OC) MHz is. Ook is er een speciale knop om het geheugen automatisch goed te laten configureren via MemOK!
Verder is er natuurlijk ondersteuning voor XMP profielen wat aan te raden valt.

iGPU:
- Supports HDMI with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz
- Supports DVI-D with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports RGB with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports DisplayPort with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 3840 x 2160 @ 60 Hz
Het is wel niet mogelijk om meer dan 1GB van het RAM toe te wijzen aan de iGPU.

Expansiesloten:
2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8)
1 x PCIe 2.0 x16 (x2 mode)
2 x PCIe 2.0 x1

1 x DisplayPort
1 x HDMI
1 x Optical S/PDIF out
6 x Audio jack(s)

6 x SATA 6Gb/s (Er worden 2 kabels meegeleverd)
Support Raid 0, 1, 5, 10
1 x Gigabit LAN (Realtek® 8111GR)
6 x USB 3.0, waarvan 2 voor het front panel
8 x USB 2.0

Een foto waarop buiten mijn lensvervorming ook het moederbord zichtbaar op is ;)

Audio:
Realtek® ALC892 8-Channel
- DTS Ultra PC II
- DTS Connect

Specials:
1 x DirectKey Button(s)
1 x MemOK! button(s)
1 x TPU switch(es) (Automatisch overklokken)
1 x EPU switch(es) (Intelligente stroombesparing)

Software
Er wordt optioneel heel wat software meegeleverd.
-Remote GO! / Cloud GO! / Remote Desktop / Media Streaming Hub / File Transfer
-Network iControl
-System Information
-PC Diagnostics
-Webstorage

Al deze software heb ik geļnstalleerd en kort uitgeprobeerd en het meeste is er terug af gegaan jammer genoeg. 2 programma's hebben echter daadwerkelijk toegevoegd nut in mijn ogen en dat is de AI Suite 3 en Fan Xpert 2. Fan Xpert 2 maakt het logischerwijs mogelijk om alle fans die zijn aangesloten (maximaal 5 rechtstreeks op het moederbord) volledig te configureren naar wens. Het is mogelijk om voor het automatische profiel te kiezen voor de niet veeleisende gebruiker. Het is echter ook mogelijk om elke fan afzonderlijk aan te sturen op basis van de CPU temperatuur. Zo heb ik zelf een profiel ingesteld waarbij alle fans maar op 15% draaien zolang de temperatuur onder de 45°C blijft, wat er voor zorgt dat het systeem fluisterstil is tijdens wat browsen of office werk in combinatie met maximale prestaties wanneer 75°C wordt bereikt tijdens het benchmarken en overklokken.

AI Suite 3 is een uitgebreid programma met zeer veel mogelijkheden. Ik heb het vooral gebruikt voor het snel testen van verschillende overklok instellingen. Het is mogelijk om alle frequenties per core of voor alle 4 cores aan te passen en de gebruikte voltages te finetunen. Dit alles kan dus gewoon in windows zonder in het bios te moeten. Met een simpele klik op 'Apply' zijn de ingegeven instellingen meteen van toepassing. Ook het overklokken van de iGPU is hierin kinderspel. Ik heb in de testperiode dan ook handig gebruik gemaakt van deze Suite om settings te vinden om vervolgens de definitieve stabiele instellingen pas in te geven in het bios en op te slaan als profiel.

Overklokbaarheid

De overklokbaarheid voldoet zeker aan mijn verwachtingen. Zeker wanneer we in het achterhoofd houden dat dit niet ASUS's meeste high-end lijn is die puur gericht is op overklokken. Toch is er een 8 phase stroomvoorziening aanwezig om de cpu van voldoende prik te voorzien, welke passieve koelingselementen heeft die zorgen dat de mosfets niet doorbranden en de VRM's koel genoeg blijven.

Bij het overclocken van de CPU en iGPU was het moederbord zeker niet de bottleneck maar eerder van de gebruikte CPU koeler die de warmte niet genoeg kon afvoeren (Cooler Master Hyper EVO). Met de powerlimiet vol open en 1.335V ingegeven in het bios als manual vCore en 44 als multiplier draaide de alles zeer stabiel op 4.4 GHz zonder piepende mosfets of iets dergelijk onder de laatste prime95 met AVX enabled.

Ook de iGPU viel vlot over te klokken zonder al te veel problemen tot een maximum van 1550 MHz met 1.25v waarbij de temperatuur onder Furmark nog ruim binnen de marge bleef.

Het overklokkenen van het RAM verliep ook goed en het was mogelijk om met een offset van +0.15v op de I/O's en 1.7v volt op de latjes een snelheid van 2800 te bereiken met een latentie van C12. Met deze settings gaf het moederbord geen krimp onder full load van prime95 en Furmark wat een sterke prestatie is, voor een moederbord dat niet volledig gericht is op overklokken.

Wat opviel is dat de ondersteuning van geheugensnelheden een sterk punt is van de ASUS Z87-A. Exact dezelfde timings en voltages resulteerden direct in een boot error wanneer het geheugen werd gecombineerd met mijn Asrock A75M-DGS. Hoger dan de XMP instellingen op 2400 MHz was het stabiel niet te krijgen. Hier loopt het LGA1150 platform van ASUS duidelijk op voorop.

Verder is de aanwezigheid van de DirectKey knop handig om direct naar het bios te booten. Het is dus niet meer nodig om continu op de delete knop te rammen om in het bios te geraken tijdens het overklokkingsproces.

Koeling

1 x CPU Fan connector(s) (1 x 4 -pin)
1 x CPU OPT Fan connector(s) (1 x 4 -pin)
3 x Chassis Fan connector(s) (3 x 4 -pin)

5 fan aansluitingen die alle 5 automatisch aangestuurd kunnen worden en op variabele snelheid kunnen draaien. Ook als het maar 3-pins fans zijn. Overigens is 1 Chassis Fan connector wel niet bereikbaar wanneer men een videokaart plaatst in het onderste PCIe slot. Dit zal echter niet snel voorkomen aangezien men dit slot hiervoor niet snel zal gebruiken hoogstwaarschijnlijk.

Een andere opmerking is wel dat de monitoringsoptie van de CPU fan op 'ignore' moest gezet worden in het bios om te kunnen booten. Het moederbord heeft er blijkbaar problemen mee om de snelheid van de Hyper EVO correct uit te lezen. Toch wordt deze correct aangestuurd op basis van de temperatuur.

Via de ASUS Suite III en de ASUS Fan Xpert 2 software viel overigens vlekkeloos elke fan in te stellen met een aparte curve waarop je het toerental van de fan kan instellen afhankelijk van de gemeten temperatuur.

Prestaties

Met de powerlimiet op maximaal ingesteld zakten de voltages en clocks nooit in elkaar. Het moederbord is dus in staat om de maximale snelheid continu aan te houden en moet niet gaan throttelen omdat bijvoorbeeld de VRM's anders te warm worden. Er moet wel bijgezegd worden dat er bovenaan de case een actieve fan geplaatst was die koele lucht blies over het moederbord en dus de passieve koelingselementjes van de VRM's extra gebruik konden maken van de airflow. Mogelijk krijgt het moederbord het wel moeilijker wanneer de airflow maar beperkt is en er dan een zware overklok op draait.

Een vergelijking met andere 1150 borden is niet mogelijk omdat ik deze niet bezit en lijkt me ook maar een beperkt nut te hebben aangezien de baseclock redelijk dicht op de 100 zat met vaak waardes van 99.9 en 100. 3.5G Hz wordt dan in het slechtste geval 3.495,0 MHz wat een verwaarloosbaar effect heeft op de prestaties. Deze zullen dus zo goed als gelijk zijn aan andere borden.

Voor dit moederbord moet je ongeveer ¤117,- neertellen, alhoewel het momenteel vanwege scherpe aanbiedingen al voor ¤95,- verkrijgbaar is! ASUS levert hiervoor een zeer prettig moederbord dat, alhoewel het niet puur op overklokken gericht is, zeker de bottleneck niet was tijdens het overklokken. Er zijn voldoende aansluitingen en opties voor een comfortabele en stabiele ervaring te garanderen. Ook valt er er in het bios zeer veel in te stellen zodat het onderste uit de kan gehaald kan worden van de Intel en er voldoende valt aan te passen en is er via een bios update naar versie 2004 ondersteuning voor de Core i5-4690K en de Core i7-4790K.

Indien ik in het bezit zou zijn van een Haswell K processor zou dit moederbord zeker bovenaan mijn top of mind list staan. Ik kan dan ook de ASUS Z87-A met een gerust hart aanbevelen aan de gebruiker die een Z87 chip wil met voldoende features, zijn processor eens flink op zijn staart wil trappen en tegelijk ook op het budget moet letten.

Als er nog vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag. Bedankt voor het lezen!

Heb jij ook een Asus Z87-A?