Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster T240 Zwart Review

Kn4kw0r5t 9 februari 2009, laatste update op 9 februari 2009, 2.613 views

Samsung Syncmaster T240 Zwart

Pluspunten

• Aansluitgen: DVI, VGA, HDMI, Audio out
  • Kleurweergave
  • Design (eigen mening)

Minpunten

• Onstabiel op poot
  • Geen interne speakers

Een nieuwe monitor is wat ik nodig had. Na ongeveer een jaar tevreden een Samsung Syncmaster 226BW te hebben gebruikt wilde ik wel eens wat groters om mijn Xbox 360 beter tot zijn recht te laten komen. Tevens zou ook m'n computer er weer aan moeten hangen dus veel groter dan 24" wilde ik niet gaan.

Featureset

De featureset van deze monitor is goed. Deze beoordeling komt met name door zijn aansluitingen, namelijk:

1x DVI
1x VGA
1x HDMI
1x USB
1x 3.5mm audio out
1x Optisch out

Toch, ondanks zijn vele aansluitingen is noem ik de featureset niet 'zeer goed'. Dit omdat hij GEEN interne speakers bevat, en de monitor niet in hoogte verstelbaar is. Dat laatste is voor mij geen probleem, maar voor sommigen zeker weten wel. De monitor is wel kantelbaar wat zeer geleidelijk gaat.

Bijgeleverd bij aankoop monitor:

1x DVI kabel
1x VGA kabel
1x USB kabel
1x Power kabel
1x Voetstuk
1x Monitor, he shit, was dat maar 2x!

Ik heb mijn Xbox 360 er m.b.v. HDMI op aangesloten en dit zag er prachtig uit. Op mijn Xbox 360 stelde ik als output 1080p in. Dit houdt in dat hij een resolutie van 1920x1080 naar de monitor zal sturen terwijl deze een resolutie van 1900x1200 heeft. Hierdoor zal het een beetje uitrekken. Om dit tegen te gaan is er een techniek 1:1 pixelmapping genaamd wat er voor zorgt dat het beeld gewoon in 1920x1080 zal verschijnen. Nou heeft de monitor een andere naam/techniek: Just Scan. Deze optie is enkel mogelijk bij het gebruiken van de HDMI poort. Toen ik dit instelde werd alles veel scherper, maar ik kreeg niet 120 beeldlijnen minder. Hoe dit precies in elkaar zit weet ik dus ook niet, maar het ziet er op het moment niet uitgetrokken uit.

Kleurweergave

Omdat ik tijdelijk een verouderde 17" monitor gebruikte na de verkoop van mijn vorige 22", kon ik de kleurweergave van mijn nieuwe monitor niet meer goed vergelijkingen met mijn vorige monitor. Toch noem ik ze 'zeer goed'. Dit vanwege de sprankelende, levendige kleuren tijdens het gamen, film kijken en ook gewoon een reviewtje schrijven in Windows. Ik heb zelf de standaardinstellingen van de kleurweergave.

Contrast en helderheid

Het contrast en de helderheid van deze monitor zijn qua weergave perfect. Bij levering stonden deze naar herinnering beiden op 100%. Dit zag er prachtig uit, maar met de gedachte ooit eens gelezen te hebben dat daardoor de levensduur van een monitor korter is heb ik dit naar beneden geschroefd naar 70%. Dit geldt voor zowel contrast als de helderheid. Hiermee is het alsnog een lust voor mijn ogen.

Toch hier geen 'zeer goed' beoordeling vanwege de backlight bleeding bij zwarte beelden, waardoor zwart niet perfect zwart is.

Ghosting

Ik game met name op mijn Xbox 360, maar ook mijn computer wilt nog wel een spelletje trekken met zijn 8800GT videokaart, dit gaat prima op een resolutie van 1900x1200, en met gebruik van beide machines tref ik geen ghosting aan.

Pixeldefecten

Bij levering had de monitor geen (pixel)defecten. Echter, later dacht ik dit toch te hebben toen ik verschillende grijze puntjes zag die er door middel van een beetje wrijven met een doekje niet afgingen. Later toch even 'safe clean' gepakt wat ik nog had liggen, en het hiermee verwijderd. Geen defecten dus.

Bouwkwaliteit en afwerking

Deze beschouw ik als voldoende. De monitor is niet erg sterk op zijn poot, met net iets teveel kracht je bewegen zorgt ervoor dat de monitor een beetje zal schudden. Tevens beweegt de monitor erg snel in horizontale beweging om zijn as als er op de zijkanten gedrukt wordt.

Vormgeving

De vormgeving van de monitor is voor sommigen afschuwelijk, voor sommigen prachtig. Als je het vergelijkt met productfoto's van bijvoorbeeld de fabrikant kom je niet voor verassingen te staan. De monitor heeft naar mijn idee een prachtig design met een zeer mooie voet. De monitor heeft tevens een soort omlijsting nog om de randen van de monitor heen, van doorzichtig plastic, wat glas lijkt. Ook zit er onderaan de rand van de monitor een soort rode 'gloed' door de monitor, dit ziet er erg vernieuwend uit op foto's, maar ik zie het niet erg goed, tenzij er heel veel licht op staat.

De knopjes zitten aan de rechterkant van de monitor wat ervoor zorgt dat de omlijsting totaal vrij is van knopjes. De aan-uit 'knop' is echter wel aan de voorkant geplaatst. Dit betreft een touch-knopje wat ik verbazingwekkend goed vind werken.

Ik heb deze monitor voor een prijs van 314,- incl. verzendkosten bij komplett.nl gekocht. Dit vindt ik voor een monitor met deze features en beeldweergave een prima prijs. Dit was 3 weken geleden, de prijs is nu alweer zo'n 20 euro gezakt.

• XFX 8800GT
  • Xbox 360 Elite
  • Windows Vista

Heb jij ook een Samsung Syncmaster T240 Zwart?

erg mooie review en leuk product, dat schamel voetje moet je er blijkbaar bijnemen.. al heeft het mij persoonlijk nog nooit gestoord, enkel vreemd als je tegen je bureau stoot ofzo..
Heb je toevallig niet PGR4 of een ander race spelletje, in dat soort spellen zijn meestal de snelheidsmeters rond. Hier kan je meteen aan zien, hoeveel vertekening er in het beeld op treed.
Sinds de laatste update kan je met een Xbox VGA kabel een 16:10 1680 x 1050 resolutie instellen. Waardoor je juiste 16:9 verhoudingen krijgt met zwarte balken.
Zal straks even kijken in Midnight Club: LA.
Je zegt dat je de monitor via HDMI hebt aangesloten. Kan je mij misschien vertellen hoe je het geluid hebt lopen?

Goede review en lekker snel door te lezen!
Het geluid heb ik via stereo > jack naar een 2.1 setje lopen. Dit met de extra kabel die je bij een Xbox 360 Elite krijgt.
Design is heel mooi, zoals bij mijn T220 ook.
De voet van de monitor is idd vrij losjes en als je wat hard op je bureau typt of leunt dan gaat de monitor een beetje rammelen.
Toch vind ik de kijkhoek wel enigzins tegenvallen, ik dacht de techniek zal wel zo ver zijn met TFT dat dit volledig weg is maar dat is dus niet zo. En nog steeds lijken de kleuren bij CRT wat voller maar dat is algemeen bekend dacht ik toch.
Geen uitrekking van beeld, even bekeken in wat ronde vormen bij het gebruik van de Xbox 360 met optie 'just scan' op monitor.
Is dat "Just Scan" niet gewoon een geautomatiseerde ouderwetse "Pan & Scan"?
De voet zit bij mijn exemplaar goed vast.
De kijkhoek vind ik wel behoorlijk tegenvallen. Zeker in vergelijking met mijn "oude" 20" acer tft. Vooral de verticale kijkhoek. Ik ben er zelf niet uit of het nu eenmaal zo is bij 24" TN panels of dat er iets mis is met de backlight. Het beeld is boven donkerder dan onder. Pas als ik op ongeveer 1,5 meter afstand zit, dan lijkt het licht evenwichtig verdeeld, maar ja, dan heb ik zo onderhand ook een verrekijker nodig om de letter s te lezen.
Wat is jullie ervaring met de lichtverdeling?
Op mijn T240HD heb ik geen problemen met het backlight bij normaal gebruik. Echter, wanneer het beeld vol zwart is zie je als je goed oplet wel ietsjes backlight bleeding. Maar goed, dit scherm is lang niet de enige.

De kijkhoek, tja, deze is wat minder dan die van mijn Samsung SyncMaster 940BF, maar dat zal wellicht (zoals je zelf al opmerkt) iets te maken hebben met de grootte. Op dit moment kan ik niet zien dat het licht niet gelijk is verdeeld in ieder geval.
Hebben jullie ook last van Input lag bij het spelen van nieuwe games?
Nee, speel dagelijks op m'n Xbox 360 de nieuwste spellen en heb nergens last van.