Apple iPhone 5s 16GB Grijs Review

HardcorePCgamer 16 juni 2014, laatste update op 16 juni 2014, 3.455 views

Apple iPhone 5s 16GB Grijs

Pluspunten

• Super snel
  • 2 Processoren (Co-processor)
  • High-End model
  • Goede camera
  • Goede microfoon
  • Snelle oplaadtijd

Minpunten

• De prijs blijft toch wel het grootste probleem
  • De accu in sommige gevallen
  • De ingebouwde geluids-speakers

inleiding
Zo na een heel tijdje een Iphone 4 te hebben gehad uiteindelijk toch maar overgestapt op een nieuwer high-end model. Na een moeilijke keuze gemaakt te hebben is het toch de Iphone 5S geworden. Die op papier helemaal niet zo snel moet zijn maar in werkelijkheid een van de snellere mobiels op de markt is.

eerste indruk
Als je de iphone koopt krijg je een niet al te groot doosje. Meer een compact iets, alles past er nog maar net in. Het ziet er verder allemaal heel netjes uit. Wanneer je hem openmaakt is het eerste wat opvalt het toestel zelf. Je haalt het toestel eruit, en onder het toestel zitten nog meer dingen, namelijk:
  • Telefoon
  • Oplader
  • Apple Oortjes
  • Boekjes met extra informatie
  • Een lipje om je sim kaart slot open/dicht te doen
Ik had alles uit de doos gehaald en ben direct over gegaan op het opstarten van mijn toestel. Dit was zo gebeurt. Let op voor degene die hem gaan kopen maar geen nano sim tot hun beschikking hebben, diegene zullen moeten wachten tot zij wel een nano-sim tot hun beschikking hebben. De iphone heeft namelijk bij het instellen Per-se een sim kaart nodig, bij een simlock vrij toestel maakt het niet uit of het prepaid is of al je abonnement. Zonder simkaart kan hij niet worden ingesteld, en kan je hem niet gebruiken.
Wanneer je hem opstart zie je al meteen de frisse look van Ios 7, je moet was informatie invullen and you're all set!

design en bouwkwaliteit
Het design van de telefoon is (bijna) identiek aan die van de iets oudere nog steeds super snelle Iphone 5. Het enige verschil is de home button die nu ook gebruikt word voor de vingerprint waar ik later op terug kom. Het design is dus het soort van standaart Apple design maar doordat alles in duurdere materialen is gemaakt geeft het een premium/VIP uitstraling. Geen enkel iets is van plastic, waar ik zelf heel erg blij mee ben.

Presaties
De prestaties van de telefoon zijn uitermate goed. Op papier heeft hij een dual-core A7 chip, Dual-core's zijn zeker niet de snelste meer, tenminste die van de meeste niet meer.. De dual-core van Apple presteert beter dan een gemiddelde -Quad of meer cores processor. met zijn 1,3 ghz lijkt hij dus niet heel snel.. Maar zo blijkt maar weer praktijk is belangrijker dan papier. Dit monster runt alle Apps / De zwaarste games makkelijk op de hoogste instellingen. Ook Ios 7 zelf runt geweldig. Nooit lagg en haperingen.. Voor mensen met veel eisen voor games en app's zoals ik is dit de ideale telefoon.

Vingerprintscanner
nieuw in de 5S in opzicht tot de 5 is naast de snellere CPU ook de vingerprintscanner om je telefoon te ontgrendelen. Op de Iphone zit hij in de homebutton. Hij werkt prima en je hoeft eigenlijk nooit lang te wachten voordat hij eindelijk unlocked. Ook werkt het prima en is het niet zo dat je 100den keren je vinger erop moet doen voordat hij ontgrendeld. Een high-tech leuk snufje.

Geluiddkwaliteit + opname kwaliteit
De geluidskwaliteit die uit de boxxen van het toestel zitten is het enige wat wel tegenvalt. Het is maar aan 1 kant waar het geluid uitkomt, en in het andere rooster zit de microfoon. De microfoon is een heel erg goede, met 3 microfoontjes in zich.. Je hoort je stem natuurlijk, helder, zuiver en op goed volume. Het voordeel aan deze nieuwe mic is dat het achtergrondgeluid heel erg dempt. Wat een groot voordeel kan zijn. De boxxen zijn integendeel iets minder goed. Zij maken niet heel erg hard geluid, het is dan ook beter voor muziek te luisteren zonder oortjes om er een bluetooth speaker, of speaker dock bij te halen.

Foto/video kwaliteit
De camera is ook een heel erg goede, het is een 8megapixel. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten zeggen MP niet erg veel over de kwaliteit. Mijn hobby is kermis en dan heb ik hem vaak bij me. Als ik dan foto's wil maken doe ik dat vaak met mijn telefoon. Hij maakt haarscherpe foto's 's middags maar ook 's avonds zijn de foto's genieten. De video's die hij schiet is ook geweldig, de mogelijkheid om in slow-motion te filmen is grappig om eens te gebruiken voor de lol. En is zeker geen misplaatste toevoeging. De flitser die is toegevoegd is een uitgebreide, in plaats van 1 flitser hebben ze er 2 toegevoegd. Door de 2de komen op donkere plaatsen de natuurlijke kleuren nog steeds goed tot hun recht.

accuduur
De accuduur is er eentje die we van Apple gewend zijn. Het is een redelijke accu die al iets langer meegaat als zijn voorgangers. De accu is zeker geen topper en kan onder zwaar gebruik van games vlug leeggaan. Onder normaal licht gebruik duurt het wel even, maar 's nachts eventjes opladen is toch geen overbodige luxe. Ik heb dan ook voor mijn toestel een extra batterij gekocht (Extern) waarmee ik zonodig als ik mijn externe batterij bij heb overal mijn Telefoon opladen.. Met de batterij laad ik hem nog eens 2x volledig op. Zo kan ik toch nog lekker door gamen op mijn telefoon.

Het struikelblok voor de meeste mensen.. In de tijden van crisis is een telefoon al gauw heel duur.. Zoals we van Apple zijn gewend is de prijs van deze telefoon ook niet echt om over naar huis te schrijven.. tussen de 6 en 700 euro is de standaart voor deze telefoon wat hem direct plaatst tussen de allerduurste high-end modellen.. Het is dan ook wel een High-End model, maar het is en blijft veel geld. Ik heb er in ieder geval totaal geen spijt van en vond hem iedere euro waard. Maar als jij niet zoveel waarde aan een snelle telefoon hecht is het logischer om een mid-range model te kiezen die vaak veel goedkoper zijn.

De Iphone 5S is een telefoon voor mensen die veel geld over hebben voor een telefoon, maar dan ook echt goede prestaties willen behalen. De accuduur is tijdens het zware gamen dan misschien wel is ooit vlugger leeg dan normaal, maar dit probleem is makkelijk op te lossen door een externe oplader. Ik vind het een top telefoon en zou hem aan iedereen die ook opzoek is naar een High-End telefoon willen aanraden!!

Heb jij ook een Apple iPhone 5s 16GB Grijs?

Meer advertenties

Vind je de iPhone 5S speaker niet hard!?

Vond de speakers vrij hard toen ik ze eventjes had (een van de hardste singlespeaker op een mobiel toestel met een beetje kwaliteit erin)

Verder een goede review :)
Ik ben op alle fronten goed te spreken over de 5s behalve de accu. Mijn dochter heeft de 5s nu anderhalve week in gebruik. Bij 7 uur veel gebruik van messengers, facebook (geen zware games) + 7 uur in standby was de 5s van mijn dochter leeg. De laatste 15% was in 10 minuten leeg bij het eerst genoemde gebruik. In de tweakers test lees ik zelfs bij nonstop zwaar grbruik een hele andere score, die mij vreemd is...
Helaas kan ikzelf om deze enige reden niet overgaan tot aanschaf, en dat is wel balen! Een extra lader vind ik omslachtig voor een toestel van deze prijsklasse.

[Reactie gewijzigd door Benjamin1972 op 22 juni 2014 10:26]

klopt, ik had het zelf ook niet gewild/gedacht.. maar is zeker geen struikelpunt voor mij. Ik kan er makkelijk mee leven, maar het is toch minder. Verder een toppertje
Loop de Instellingen eens na. Een aantal diensten c.q. functies verbruiken relatief veel energie, terwijl ze meestal onnodig zijn. Primair voorbeeld is Achtergrondactiviteiten; apps zoals Facebook of WhatsApp hebben dit niet nodig om ten alle tijde push-berichtjes te kunnen ontvangen.

Voor meer uitleg kun je het beste de iOS 7/8 handleiding downloaden van Apple's site en het hoofdstuk doorlezen dat alle opties binnen Instellingen uitlegt. Dat is sowieso een aanrader; het stelt je in staat om de iPhone een stuk bewuster te gebruiken.