Bosch WTY87700NL Review

RvL 16 juni 2014, laatste update op 7 april 2015, 6.685 views

Bosch WTY87700NL

Erg goede droger, makkelijk in gebruik en met een laag energieverbruik. De warmtepomptechniek is echter nog steeds een stuk duurder

Pluspunten

• Erg laag energieverbruik
  • Grote trommel
  • Veel pluizenfilters om stof in de machine zoveel mogelijk te voorkomen
  • Zelfreinigende condensator

Minpunten

• Warmtepompdrogers zijn nog steeds een stuk duurder
  • Duur van het programma is langer dan van een condensdroger
  • Geen detectie ontbreken waterreservoire

Droogresultaat Score: 5
Energieverbruik Score: 5
Een review over een droger, wie had dat een paar jaar geleden verwacht op Tweakers.net. Tegenwoordig behoort het allemaal tot de mogelijkheden en aangezien het op internet niet wemelt van de reviews van witgoed, leek het me handig om er toch een te schrijven.

De aanleiding
In huize RvL wordt veel gewassen. Iedereen die kinderen heeft zal kunnen beamen dat de hoeveelheid was aardig toeneemt zodra er een kind in het huishouden is. Ruimte om deze grote hoeveelheden was op te hangen is er niet echt bij ons in huis; een klein wasrekje in het washok waar met veel pijn en moeite misschien 1 was opgehangen kan worden.

Een droger is er dus altijd geweest bij ons. Onze oude droger kreeg na verloop van tijd echter een manco: hij droogde regelmatig niet of nauwelijks. Meer dan eens moest er een was meerdere keren in met als gevolg dat het energieverbruik ook flink toenam. Schoonmaken van de condensator en de rest van de machine loste het probleem niet op.

De zoektocht naar een nieuwe droger werd ingezet, waarbij een laag energieverbruik een belangrijk punt was. Hierdoor viel al snel de keuze op een warmtepompdroger, maar welke neem je dan?

De techniek achter een warmtepompdroger
Een warmtepompdroger is, dankzij de warmtepomptechniek, een stuk zuiniger dan een condensdroger of afvoerdroger. Een warmtepompdroger werkt hetzelfde als een airconditioning en koelkast: een koelmiddel wordt door een pomp gecomprimeerd. Daar komt warmte bij vrij. Deze warmte wordt gebruikt om de was te drogen. Vervolgens wordt de vochtige, warme lucht langs het koude koelmiddel gevoerd, wat tot condensatie van het vocht leidt.

Het voordeel van deze techniek is dat het een stuk zuiniger met energie omspringt dan een condensdroger of afvoerdroger. De laatste twee bestaan kort door de bocht uit niets meer dan een electrisch verwarmingselement en een ventilator. Natuurlijk is geen droger nog veel energiezuiniger, maar dat is voor ons dus geen optie.

Een nadeel van deze techniek is dat het drogen van de was over het algemeen wat langer duurt. Ook zijn warmtepompdroger een stukje duurder dan condensdrogers.

De keuze
Er zijn tegenwoordig best veel warmtepompdrogers te koop, in verschillende prijsklasses. Volgens de Pricewatch is de goedkoopste warmtepompdroger op het moment van schrijven zo'n 400. Het is echter verstandig om de (theoretische) droogtijd in de gaten te houden.

De goedkopere warmtepompdroger hebben een droogtijd die een stuk hoger is als die van de duurdere drogers. Ten tijde van aankoop scheelde dit soms wel ruim een uur, volgens de specificaties.

Mede daardoor is voor ons de keuze gevallen op de WTY87700 van Bosch. Bosch staat bij mij bekend als een degelijk merk en van wat ik zo her en der lees op internet is het op dit moment ook een van de betere merken op het gebied van warmtepompdrogers.

De WTY87700
Een droger, wat kun je daar nu eigenlijk over schrijven? Als je er over nadenkt is er eigenlijk maar een ding echt belangrijk: doet het ding wat het zou moeten doen, namelijk drogen?

Drogen
Ik kan volmonding beamen dat deze Bosch inderdaad droogt.

Maar er is uiteraard meer te vertellen. Deze droger heeft een trommel van 8 kilo. Daar kan dus heel wat was in. Bij een volle belading, in ons geval twee wasmachines die niet helemaal vol zitten, doet de droger er volgens zijn eigen berekening 1:57 over. Voor zover ik heb kunnen nagaan heeft hij er nog nooit zo lang over gedaan; de was is vrijwel altijd eerder droog.

Nu zit de droger bij ons ook vaak niet helemaal vol. Als het even kan stoppen we 'm zo vol mogelijk, wat vaak neerkomt op twee wassen. Een rode en een witte was bij elkaar doen is echter niet aan te raden waardoor de droger ook regelmatig met halve belading staat te draaien. Onze vorige droger had hier erg veel moeite mee. Vaak werd veel te vroeg 'gemeten' dat de was droog was terwijl dat nog niet het geval was. Dit kwam zelfs regelmatig met volle belading voor. De Bosch kun je zelfs met minder dan een halve belading laten draaien, het is er bij ons tot nu toe altijd droog uitgekomen. Het is slechts een keer voorgekomen dat de droger op basis van de vochtigheidssensor niet goed droogde, maar toen zat er ook maar een enkele deken in. Dan is het altijd nog mogelijk om de droger op basis van tijd te laten draaien i.p.v. op de meting van de vochtigheidssensor. Dit staat overigens ook netjes in de handleiding vermeldt.

Schoonmaken en schoon houden
Daarnaast doet Bosch er veel aan om de machine zelf schoon te houden. Veel drogers, ook in het duurdere segment, hebben 1 pluizenfilter in de trommel of deur. Mijn ervaring is dat stof hier altijd langs weet te komen, waardoor het tot ver in de machine door kan dringen. De WTY87700 heeft, net als veel (alle?) Bosch drogers, twee filters in de trommel zitten. Uit de hoeveelheid stof die er in het buitenste filter komt blijkt wel dat dat geen overbodige luxe is.

Daarnaast zit er ook in het waterreservoir een filtertje. Hoewel dit vrij nutteloos lijkt te zijn, is dat in verband met het automatisch reinigen van de condensator, iets wat bij andere drogers zelf gedaan moet worden. De meeste nieuwe drogers van Bosch zijn met deze automatische reiniging uitgerust. Het gebruikt het condenswater wat uit de was komt om een keer per zoveel droogbeurten de condensator te spoelen. De eerste keer dat je dat hoort is het wel even schrikken. Het openen van de klep naar de condensator geeft een aardige klik, alsof er iets afbreekt. Niets is echter minder waar, de machine doet gewoon zijn werk. Deze functie maakt de machine net wat gebruikersvriendelijker en onderhoudsarmer. Wel raad Bosch aan de verschillende filters ook regelmatig onder de kraan te houden om ze schoon te houden.

Bediening
Deze Bosch is uitgerust met een LCD scherm en tiptoetsen. Maar al te vaak heb ik gezien dat de interface daardoor onnodig moeilijk wordt gemaakt. Gelukkig is er bij Bosch wel over nagedacht. De belangrijkste instellingen, zoals de gewenste droging (strijkdroog, kastdroog) zitten onder 1 tip toets. Instellingen die je eigenlijk maar 1 keer hoeft te doen, zoals het instellen van de taal bijvoorbeeld, zitten in een instelmenu.

Daarnaast is er nog een makkelijker te bereiken menu, waarin je niet alledaagse maar toch handige instellingen kan doen. In dit menu kan je bijvoorbeeld instellen met welke snelheid je wasmachine centrifugeert. Dit doet verder niets voor het droogproces, maar maakt de schatting van de droogduur wat nauwkeuriger.

Handiger is de optie om de gewenste droogtegraad in te stellen. Als de was keer op keer niet helemaal droog uit de machine komt, kun je de droogtegraad wat hoger instellen.

Wat ook handig kan zijn is de twee geheugenposities. Als bepaalde soorten kleding b.v. op lagere temperatuur moet worden gedroogd of op lagere snelheid is gecentrifugeerd, kan dat geprogrammeerd worden. Door een druk op de knop neemt de machine vervolgens de ingestelde instellingen over.

Het programma selecteren gaat nog gewoon via een ouderwetse draaiknop. Er zijn best veel programma's beschikbaar, maar zoals vaak het geval is (bij ons in ieder geval) worden er maar een of twee programma's daadwerkelijk gebruikt.

Zoals op de meeste drogers gaat de droger na het droogprogramma over op de antikreukfase, waarin de was niet meer verwarmd wordt maar alleen de trommel af en toe nog draait. Standaard staat deze ingesteld op een uur en indien gewenst is deze hoger of lager in te stellen, met een maximum van 2 uur.

Bouwkwaliteit
Een van de zaken waar ik zelf altijd op let is de bouwkwaliteit. De Bosch zit erg degelijk in elkaar. Veel fabrikanten gebruiken steeds meer kunststof onderdelen, zoals kunststof trommels en kunststof deursloten. De WTY87700 heeft gewoon een RVS trommel en een stalen deurslot. Dat vind ik persoonlijk een pluspunt omdat een langere levensduur heeft dan dezelfde onderdelen uit kunststof.

Daarnaast voelt alles ook gewoon degelijk aan. De draaiknop vertoont bijvoorbeeld geen speling en de deur sluit met een geruststellende 'klonk'.

Energieverbruik
Helaas heb ik op dit moment zelf niet de middelen om het energieverbruik te meten. Ik verwacht dit in de nabije toekomst wel te doen. Onderstaande cijfers zijn dan ook de cijfers van de fabrikant. Ter vergelijking heb ik een willekeurige condensdroger ernaast gezet. Om verschillen in metingen te voorkomen, heb ik wel twee drogers van Bosch genomen.

Volgens Bosch gaat het hier over het energieverbruik bij 160 droogcycli van het standaard katoenprogramma bij volle en halve belading.

De WTY87700NL warmtepompdroger zou op basis hiervan 232kWh verbruiken.
De WTB86282NL condensdroger verbruikt per jaar 561kWh.

Uiteraard zal het daadwerkelijke verbruik sterk afhangen van het gebruik van de droger.

Warmtepompdrogers hebben hun voordelen en hun nadelen. Het grote voordeel is dat ze een heel pak zuiniger zijn, zonder dat ze minder goed droger.

Daarnaast is het voordeel van de meeste Bosch warmtepompdrogers dat ze een zelfreinigende condensator hebben. Ook het dubbele pluizenfilter in de trommel en het pluizenfilter in de wateropvang zijn een voordeel, omdat de kans op stof in de machine op die manier zo klein mogelijk wordt gemaakt.

Een nadeel is echter dat een gemiddeld programma wel een stukje langer duurt dan met een vergelijkbare condensdroger. De programmaduur varieert echter sterk per model en per fabrikant, dus het is verstandig om hier bij aankoop op te letten.

Vooralsnog zijn warmtepompdrogers ook nog steeds een stuk duurder, al wordt het verschil wel kleiner. Niettemin is een prijsverschil van enkele honderden euro's nog steeds normaal, zeker als je een warmtepompdroger wil die een wat kortere programmaduur heeft, zoals de WTY87700.

Als laatste is warmtepomptechniek ook een stukje zwaarder. De WTY87700 weegt bijvoorbeeld 57kg. Nu loop je niet ieder dag met je droger te zeulen, maar wellicht is het bij aankoop verstandig om ervoor te kiezen om hem te laten plaatsen. Vooral handig als je er mee de trap op moet.

Update 7 april 2015
We hebben de droger nu 10 maanden in gebruik. Ondertussen is er ook gezinsuitbreiding gekomen, waarvan de jongste nu ook aan wat vaster voedsel is begonnen. Alle begin is moeilijk dus met grote regelmaat zit er net zoveel rond het mondje als in het mondje. Gevolg: veel was.

De droger draait dan ook veel, veel meer dan de vorige droger. Het totale energieverbruik in Huize RvL is echter niet toegenomen. De keuze voor een warmtepompdroger lijkt hier (mede) verantwoordelijk voor te zijn want er wordt een heel stuk meer gewassen dan voorheen. Ook andere verbruikers worden vaker gebruikt, want om iets te kunnen drogen is het een goede gewoonte om het eerst te wassen. Dus er is al extra energieverbruik door de wasmachine.

Ik heb de droger in de 10 maanden dienst nog niet op een fout kunnen betrappen. Ook is de droger niet meer geluid gaan maken. Wel zijn er een paar kleine cosmetische minpuntjes. Zo zijn te tiptoetsen niet altijd even gevoelig. Soms moet je een aantal keer drukken voordat er echt een aanraking wordt gedetecteerd.

Daarnaast wordt het ontbreken van het waterreservoir niet (direct) gedetecteerd. Aanzetten zonder reservoir is dan ook mogelijk. Ik heb geen idee of hij het later wel zou detecteren, zo lang heb ik niet gewacht. Ik wil immers niet het risico lopen dat het water op plaatsen komt waar het niet zou horen.

Heb jij ook een Bosch WTY87700NL?

Mooi en complete review, bedankt!
Beetje late reactie, maar het ontbreken van het melden van het ontbreken van het waterreservoir zou kunnen komen doordat je het condenswater ook via de afvoer kunt laten lopen??
Overigens nog een pluspunt van, in ieder geval een aantal bosch warmtepomp drogers, dat de trommel 1 geheel is tov de achterwand. Thuis hadden we eerst een whirlpool waarbij alleen de buitenste rand draaide. Dit kan voor veel meer slijtage zorgen aan kleding e.d.