Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 TOXIC Review

HardcorePCgamer 16 juni 2014, laatste update op 16 juni 2014, 912 views

Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 TOXIC

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Alle huidige games met gemak aan
  • Ultra/Super High instellingen
  • Weinig geluid productie
  • 3 Fantilators

Minpunten

• Lange kaart, niet voor iedere case
  • Word redeijk warm

Drivers en compatibiliteit Score: 3
inleiding
Nadat ik mijn Nvidia GTX 660 kon verkopen voor een mooi prijsje aan een vriend van me werd het tijd om een nieuwe game grafische kaart te halen. Mijn oog viel op de R9 280x of de GTX 770.. Na lang wikken en wegen toch maar gekozen voor iets uitdagends en dus overgestapt van het vertrouwde Nvidia naar het voor mij nieuwe AMD. En ik moet zeggen ik ben er super tevreden mee.

prestaties
Let op de prestaties zijn gebaseerd op de laatste driver
Heb de kaart vooral gekozen omdat hij prachtige prestaties haalt op de nieuwste games. Ik noem neen Battlefield 4 ik speel hem op ultra zonder ook maar enige lagg. Hij is standaart geklokt vanuit de fabriek en heb er zelf niks aan veranderd. Ik heb m met MSAA 4x aanstaan en ik run alles boven de 60fps. Battlefield runt dus echt geweldig. Een nieuwe game als Watch_Dogs werkt ook perfect. Zoals misschien wel bekend is heeft Watch_Dogs een beetje te kampen met performance issue's zeker bij AMD. Ik run Watch Dogs op Ultra met soms dan een lichte performance dip. Maar het is prima te spelen. Ook de beeldkwaliteit die de kaart levert is optimaal, geen enkel minpuntje daarop te bedenken.

AMD's Drivers + compatibiliteit
AMD probeert altijd wel goede drivers te leveren, maar het valt vaak tegen. Er is niet echt een goede site/programma waarbij je echt meteen makkelijk tot de drivers komt. Je moet even goed op de site zoeken voor de drivers. Als je ze dan hebt gevonden kom je op een pagina met wat informatie over de nieuwste driver + natuurlijk de downloadlink. Maar ik heb liever een pagina met mooie plaatjes een mooie layout zodat je goed kan zien, dit zijn onze drivers. En wij besteden er aandacht aan. Nu lijkt het net zn hoekje waarin wat dingen zijn gedumpt en waar geen aandacht aan word besteed. Ik vind dit zelf heel jammer. De drivers zelf zijn redelijk goed. Vooral de laatste tijd kwamen de drivers voor Mantle en dat werkt allemaal soepel.

Warmte en geluidsproductie
De kaart heeft 3 fans, dat is ook een reden dat ik hem nam, hij is goed geschikt voor klokken, maar houd zichzelf ook met niet al te veel moeite op goede temperatuur. De kaart zelf word wel heel warm, maar het is dan ook een High-End kaart en die maken nu eenmaal wat meer warmte. Ik haal meestal bij Full-load 70 80 graden. Dat is geen enkel probleem want doorbranden gaat hij niet doen bij zulke tempraturen. De 3 fans houden hem goed op tempratuur, hij word nooit te warm. De fans maken verder totaal geen herrie, door de 3 fans word de snelheid die dus per fan gedraaid moet worden verdeeld, waardoor ze individueel minder hoeven te draaien. Dat geeft natuurlijk ook minder herrie. Eigenlijk hoor je m zelden, onder full-load met echt alleen die fans aan in je case hoor je m lichtelijk... Maar storend met een headset of met geluid? neet totaal niet.

De kaart is een prima High-End videokaart, hij werkt optimaal. De power die eruit gehaald word is echt top.. Je kan alle huidige games met gemak op Ultra aan in Full-HD. De warmte valt reuze mee. Het enige nadeel is dat de kaart nogal lang is.. 32 CM. Niet iedere case kan die grafische kaart onderdak geven.

Heb jij ook een Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 TOXIC?

Ik heb nog even een klein vraagje: hoeveel watt verbruikt de gpu? want ik heb nu een 500 w (ik denk zelf al dat dit niet genoeg is) maar wil toch graag zekerheid hebben, want als ik dan bijvoorbeeld de gpu neem met 500 watt powersupply, dan is de kans groot aanwezig dat veel componenten het niet optimaal gaan doen, en misschien ook nog schade krijgen. En dat heb ik liever niet.
-verwijdert-

[Reactie gewijzigd door HardcorePCgamer op 16 juni 2014 13:21]