Specificaties Socket FM2, FM2+ met AMD A78 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock FM2A78M Pro4+ Review

TERW_DAN 15 juni 2014, laatste update op 15 juni 2014, 459 views

ASRock FM2A78M Pro4+

Pluspunten

• Featureset

Minpunten

• Grafisch wat trager

Layout Score: 4

Ik heb al een aantal FM2+bordjes getest met een A88X chipset. Omdat ASRock zo vriendelijk was om een aantal borden te sponsoren voor X-Life had ik de kans ook wat borden te testen met de A78 chip. Je moet immers toch weten dat de prijzen die je weggeeft op een lanparty het ook doen ;). Geen idee of dat een goed excuus is, maar het is altijd leuk om met nieuwe hardware te spelen. In dit geval de FM2A78M-Pro4+.
Sowieso omdat deze borden in een andere prijscategorie zitten dan de andere borden die ik heb getest. Voor een wat goedkoper systeem is een bord als dit namelijk bijzonder interessant, omdat je voor een lage prijs een zeer compleet bord krijgt.

Specificaties
VideoHDMI
DVI-D
DSUB
Netwerk1x 1Gbps RJ45 Alteros AR8171

Het ASRock bord heeft een vrij standaard indeling. Een PCIe3.0 x16-slot bovenin, daaronder een een PCIe x1-slot. Daaronder zit een PCIe-slot dat fysiek x16 is, maar beschikt over slechts 4 lanes. Als laatste zit er nog een regulier PCIslot op het bord.

Voor het geheugen zijn er 4 DDR3sloten aanwezig, vrij standaard voor de meeste borden, zo ook op deze.
Dit bord heeft 6 6Gbpspoorten die RAID0, RAID1 en RAID10 ondersteunen. 2 van deze poorten zijn naar achteren gericht, zodat ze niet in de weg zitten van lange videokaarten. De 4 poorten daaronder zijn dat niet, deze liggen in het verlengde van het PCIslot. Dit slot zul je tegenwoordig waarschijnlijk niet meer gebruiken, en al helemaal niet voor hele lange kaarten, dus de kans dat deze in de weg zitten van een lange kaart.

Achterop het bord zitten in totaal 6 USBpoorten. 2 hiervan zijn USB3.0poorten, de andere 4 zijn USB2.0poorten. Verder zit er een PS/2poort op, een RJ45poort voor het Gigabit Ethernet en voor het geluid 5 3.5mm jacks en nog een optische S/PDIF.
Monitoren kunnen aangesloten worden op een DSUB, HDMI of DVIpoort, en hiermee kan zelfs een triplemonitorsetup aangestuurd worden.

ASRock heeft op het gebied van goedkope moederborden niet de beste reputatie. Iets dat niet (meer) terecht is met de huidige moederborden. Dit moederbord is voorzien van solide condensatoren in tegenstelling tot de condensatoren met vloeibaar electrolyt dat ik op veel oude ASRockborden tegenkwam die voor veel problemen gaven. Dat is hiermee dus verleden tijd, en daarmee doet een ASRockbord niet meer onder voor borden van andere merken. In gebruik draaide het bord ook prima stabiel, dus daar is niets op aan te merken.

Benchmarks
Om het bord te testen heb ik een aantal benchmarks gedraaid. Deze heb ik naast de ASRock FM2A78M-HD+ gelegd, om te kijken wat de verschillen zijn tussen de bordjes. Daarnaast heb ik de resultaten van de Sniper A88X die ik eerder heb getest er ook naast gelegd.

Alle borden zijn getest met een AMD 7700K APU, 16GB DDR3-2400 Radeon Memory, een Plextor 128GB M5M SSD en een ADATA HM1200 voeding.

De benchmarks die ik heb gedraaid zijn;
• SuperPi

Pro4+ 21.93 fps
HD+ 22.07 fps
Sniper 54.32 fps
Hoger is beter

Opvallend is dat de A88X chipset een stuk vlotter is in grafische zaken ten opzichte van de A78 chipset. Maar in de rest van de benchmarks maak het verschil in chipset niet zo gek veel meer uit.

Stroomverbruik

Pro4+ 94 W
HD+ 107 W
Sniper 96 W
Lager is beter

Tijdens het renderen met Blender pakt dit bordje toch een stuk hogere load dan de andere borden. Maar in de andere benchmarks is het bord vrij zuinig, tijdens het spelen van Tomb Raider zelfs nog een klein tikje zuiniger dan de Sniper A88X.

Het bord kost nu 45 euro. En daarmee krijg je voor weinig geld een uitgebreid bord. Heel veel goedkoper ga je niet vinden met een featureset als deze. Tel hierbij op dat je met een relatief goedkope APU en wat geheugen al een heel compleet setje hebt, en je kunt op een klein budget toch prima iets in elkaar zetten dat fatsoenlijke prestaties levert.

Een leuk bordje voor een leuke prijs. Zeker voor een systeem waar je niet superveel features van verwacht is dit een leuk bord. Het stroomverbruik onder flinke load is wel wat hoger, en de prestaties op gamegebied zijn niet zo hoog als met een A88X, maar dat zijn eigenlijk ook de enige 2 puntjes die ik erop aan te merken heb.

Heb jij ook een ASRock FM2A78M Pro4+?

Leuke review, bedankt.