Specificaties Rad. R9 270 (900MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI Radeon R9 270 2GB GAMING Review

eazyq 15 juni 2014, laatste update op 10 april 2016, 1.462 views

MSI Radeon R9 270 2GB GAMING

Kaart draait inmiddels al een tijd en voldoet nog steeds prima. Heb wat zitten tweaken aan de settings en hij draait zeer goed voor een 2GB kaart.

Pluspunten

• Kaart is lekker stil
  • Eenvoudige installatie
  • Veel waar voor je geld
  • Op hoge resolutie gamen
  • 2GB GDDR5 geheugen
  • Mooi uiterlijk ( voor sommige casemod's kan dat een pluspunt zijn)
  • Crossfire mogelijkheid
  • 2 x HDMI mogelijkheid
  • Alle aansluitingen zitten netjes met een plastic kapje afgeschermd.

Minpunten

• Prijs kan een doorslaggevend punt zijn, het is zeker niet de goedkoopste kaart. Daar staat dan wel weer tegenover dat dit voor zijn geld een van de, zo niet de beste kaart is.
  • Grootte kan in een kleinere kast een issue zijn.
  • Verder kan ik zo snel niet iets negatiefs over deze kaart zeggen.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik bouw graag zelf mijn PC en dat heb ik met deze ook gedaan. Maar na zo'n 4 jaar kreeg ik steeds vaker een BSOD en onverwachte softwareproblemen. Als de PC dan opnieuw opgestart was zag ik bovenin een balkje van ongeveer 1cm groot waarin het hele bureaublad zat wat even later zich uitvouwde. De videokaart ging het dus begeven. Op zoek naar een nieuwe en hier op het forum een topic aangemaakt.
Op advies van een aantal leden het budget iets opgerekt en gaan kijken naar de R9 270 als opvolger. Tevens een aantal reviews gelezen (zowel hier als op het web) en dat is een kaart met zeer veel value for money.

Na enige twijfel toch overgegaan tot aanschaf, voornamelijk door de positieve reviews en ervaringen. Besteld via de pricewatch by Afuture.nl en binnen 2 werkdagen thuisbezorgd. Een grote doos met daarin een bijna luxueus verpakte videokaart, overigens netjes met een stroomverloopkabeltje en een monitorverloopje erbij. En uiteraard de onvermijdelijke CD-ROM met drivers en een zeer duidelijke meertalig installatiehandleiding. Die had ik niet nodig maar wel leuk om even te vermelden dat hij erbij zit.

Installatie was zoals het hoort, eenvoudig en goed te doen. Na de eerste herstart werd de kaart meteen herkend maar omdat er nog geen drivers op staan is zo een 800x600 scherm wel even schrikken. Drivers geinstalleerd en draaien maar. Nog even wta game sgetest en dat gaat als de brandweer. Nog even de windows prestatie index gechecked voor en na, van 7,4 naar 7,9.

De kaart is uiterst stil ten opzichte van de HD5770 die je hoorde gaan draaien op het moment dat je een game begon. Nu hoor je niets. Al met al dus een indrukwekkende kaart voor een mooie prijs.

UPDATE:
Kaart draait inmiddels al een tijd en voldoet nog steeds prima. Heb wat zitten tweaken aan de settings en hij draait nu zeer goed voor een 2GB kaart.
tuned GPU

Heb jij ook een MSI Radeon R9 270 2GB GAMING?

Cinebench score :
1) 4C/BT @ 2,79GHz, Quadro K4000M/PCIe SSE2 (67,71fps)
2) 4C/BT @ 4,40GHz, Quadro 4000/PCIe SSE2 (65.331fps)
3) 4C/4T @ 3,22GHz AMD RADEON R9 200 SERIES (64,07 fps) (dat is hem!)
twee kritiek puntjes er staat R8 270 ipv R9 270
en bij je minpunten kijkt :het is zeker niet de goedkoopste kaart opzich als je het vergelijkt met de high-end kaarten van rond de 400/500 euro en dan de performance van dit ding ziet dan is dit best wel goedkoop
verder nette review
P.s.
ik heb deze kaart ook and i'm loving it
Hey, even een vraagje..
Ik heb gelezen dat die kaart veel problemen heeft met de fans en dat er een soort van olie uit lekt. Heb jij hier toevallig iets van gemerkt? Ik wil deze kaart namelijk ook kopen maar twijfel hier een beetje door

Daarnaast vroeg ik me af hoe luid die 'dust removal technology' is aangezien hij 30 seconden voluit gaat draaien. Is dit storend?

[Reactie gewijzigd door JasperWeiss op 25 juni 2014 14:03]

Ik heb niks gemerkt van die fan problemen je moet ze wel goed instellen natuurlijk en olie nooit gezien en die 30 seconden dust removal ik wist niet eens dat het dat had en ik zie geen stof dus het werkt denk ik maar je moet vooral hem niet op het stock fanprofiel laten want er staat in MSI afterburner dat het automatisch gaat met hitte nou hij blijft de hele tijd op 18% staan in een spellen zoals battlefield 3 wordt je kaart pittig heet
Oké hardstikke mooi, dan ga ik hem zeker kopen.
Wat betreft die dust removal, zodra je computer opstart gaan de fans van je kaart 30 seconden op full rpm tegen de klok in draaien om stof weg te zuigen en daarna gaan ze weer normaal draaien.
Ik heb zelf nooit een pc gebouwd dus weet niet precies waar je die fan speeds kan aanpassen, gaat dat gewoon met een utility van msi of kan dat in afterburner?
Hij gaat de 1ste 30 seconde zeker niet op full rpm draaien (ik denk dat je dat moet aanzetten ofzo kijk nog wel even) en het moet in Afterburner je moet gewoon bij setting kijken dan staat er een speciaal kopje voor Fan-profiles in het nederlands staar er ventilator zie ik net ik heb gechecked er staat niks voor de dust removal technologie maar als je je fan-profile goed instelt dan draait die meestal als je niet gamed op zo'n 20% snelheid dus het is lastig om er echt stof in te krijgen en als je gewoon genoeg dust filters in je kast hebt dan komt er waarschijnlijk geen stof in je kast en dus ook niet in je videokaart
en als je nog meer vragen over deze videokaart hebt ik zoek het graag voor je uit :D

[Reactie gewijzigd door zoWezel op 25 juni 2014 15:34]

Oké, bedankt!
Heb trouwens even gekeken naar dat dust removal en het is volgens mij alleen bij de power edition cards. vandaar.. Is ook beter aangezien ik me nogal zou storen aan die herrie.

In ieder geval bedankt voor de info
Ik kan beamen dat hij erg stil is hoor. Ben ook zeer tevreden over deze kaart.
Oké, Ik snap dan niet waar al dat geklaag over gaat bij die mensen die steeds praten over slechte qualiteit enzo.. kon me al niet zo voorstellen dat het een slechte kaart zou zijn.

Dit is trouwens waar ik het over had

[Reactie gewijzigd door JasperWeiss op 25 juni 2014 19:40]

Gelezen maar na april niets meer gepost daar. Ik denk dat er een bepaalde batch is geweest met dit probleem. :)
Ja zou wel kunnen, MSI zei ook al dat ze aan het probleem werkten des tijds dus zou nu wel opgelost moeten zijn.
vandaar en alsjeblieft ik vind het leuk om mensen te helpen :D
Wie kan mij helpen??

Ik zie als eerste pluspunt staan dat deze kaart "lekker stil" is. Hoe kan het dan in de vrede dat die van mij een ongelooflijke TERING HERRIE maakt?? Sorry voor het hoofdlettergebruik, maar anders horen jullie mij niet vanwege de HERRIE!! |:(

Zodra ik een simpel spelletje start begint het ding te blazen als een dolle. Niet normaal meer! 10 keer zoveel lawaai als mijn oude ook al lawaaige pc.

Het kan zijn dat je ergens de fan speed kunt afstellen, maar ik kan nergens een scherm vinden waar ik de instellingen kan aanpassen. Ik gebruik Windows 8.1. Wie kan mij helpen??
Heb je ook de MSI, dat zou namelijk wel de stilste uitvoering moeten zijn (http://www.tomshardware.c...chmark-review,3769-5.html en ook http://www.hardocp.com/ar...rd_review/11#.U6stwfl_t4A)
Zit je kaart wel goed vastgezet in het slot en de uitgang van de kast? Zonder schroeven daar (heb ik vaker gezien) gaat dat lekker resoneren namelijk en ja dan maakt zelfs een stille kaart ineens veel herrie. Maar als hij zoveel herrie maakt en je hebt nog garantie zou ik gewoon teruggaan, anders ga je je er alleen maar meer aan irriteren en gezien mijn ervaring (en de anderen hier) IS DAT DUS NIET GOED ! (anders hoorde je het niet, dacht ik) :P
CPU koeler bleek de schuldige te zijn...
Gelukkig dat het is opgelost en bedankt voor die terugkoppeling ;-)
Heb je ook wat benchmarks gedraaid? De WEI van 7,4 naar 7,9 zegt namelijk niets, die index stelt namelijk niet zo heel veel voor.
@zoWezel : R8 is inmiddels aangepast naar R9, thanks! Gewoon 4 keer overheen gelezen...........

@TERW_DAN : Nee benchmarks heb ik niet gedraaid, ondanks dat ik wel graag met PC's aan het knutselen ben is dat iets waar ik eerlijk gezegd niet zo veel mee bezig ben, net zoals ik niet bezig ben met tweaken/overclocken. Maar mocht je een bepaalde benchmark willen weten ben ik best bereid die eens te draaien hoor, gooi maar even een linkje mijn kant op.
Update, de kaart deed wat moeilijk af en toe maar dat kwam door mijn PSU die maar 18A gaf op de 12V rail. Inmiddels de PSU vervang voor een Seasonic en nu draait bijv titanfall of ongeacht welke COD game vlekkeloos. Qsan,, ik zou even naar je PSU kijken wat die voor A heeft op de 12V rail (staat meestal op de zijkant van je PSU) want als die veel te laag is schijnt je fan ook nogal tekeer te kunnen gaan.