Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus N550JK-CN101H Review

Grono112 15 juni 2014, laatste update op 22 juni 2014, 7.112 views

Asus N550JK-CN101H

Pluspunten

• Goede hardware
  • Mat Full HD scherm
  • Mooi design

Minpunten

• Kleine interne opslag (Alleen 256 GB SSD)
  • Slordig afgewerkt bij disk drive

Toevoegingen (22-06-2014)
  • aantal typo's
  • Resultaten benchmark
  • Temperatuur interne hardware
Oke daar gaan we dan mijn eerste review op Tweakers over mijn nieuwe Asus N550JK-CN101H. Zoals ik net al schreef is dit mijn eerste review dus goede feedback is dan ook van harte welkom. Op het moment heb ik niet echt veel tijd maar volgend weekend zal ik wat benchmark draaien(Laat maar weten welke jullie graag willen zien). Heb de eerste resultaten toegevoegd!

Ik zocht een vervanger voor mijn huidige Asus, de K53SV. Ik kocht deze laptop ongeveer 3, 5 jaar geleden en was eigen geen reden om deze te vervangen anders dan ik de hardware wat vond verouderen. Mijn oude en vertrouwde Asus (de K53) was, zoals ik al zei in uitstekende form. Hij werd wel wat traag maar waarom dan toch vernieuwen? Ik mag graag ook wel eens een potje War Thunder of European Unversalis 4 spelen. Hierbij werd de K53SV toch wel erg warm en ging deze zich als een stofzuiger gedragen.

Vervolgens ging ik op zoek naar een nieuwe laptop. Voor mij zelf had ik een opsomming gemaakt wat ik graag wou in deze nieuwe laptop:
  • Full HD scherm
  • Mat scherm coating
  • goede/redelijke Grafische kaart
  • SSD
  • Prijs rond de §1000
Deze punten moesten minimaal aanwezig zijn op bij de gegadigde kandidaten. Vervolgens een aantal dagen wezen zoeken, vergelijke en Youtube filmpjes kijken kwam ik tot de volgende kandidaten:

Asus N550JV-CN270H
Acer Aspire V5-573G-7450121Taii
Lenovo IdeaPad Y510P_07444

Alle reeds voorgestelde modellen passen in het lijstje van de voorgestelde eisen. Zei het niet dat de asus N550JV geen SSD in zich heeft maar een crappie 5400 toeren schijfje. Verder had de Acer Aspire een i7 Ultra low voltage processor die mijn niet echt toekomst proof leek (ivm het gamen). Verder las ik her en der op het internet dat de Lenovo problemen heeft met koeling bij het wat zwaardere geweld en tevens sprak mij de zwart/rode kleurstelling van de laptop mij niet aan. Uiteindelijk na lang wikken en wegen en de puike reviews op Tweakers zou ik toch gaan voor de Asus N550JV-CN270H.

Maar hoe kwam je vervolgens dan uit bij de Asus N550JK-CN101H 8)7 Nou aangezien ik er nog zelf een SSD moest inbouwen, in de Asus N550JV en tevens blijkt de interne netwerk kaart erg slecht te zijn. Deze handmatige upgrades knaagde toch wel aan mij. Toen kwam ik de Asus N550JK-CN101H tegen op het Asus product forum hier op Tweakers. Dit was eigenlijk de laptop die voldeed aan al mijn eisen. Ja, de prijs ligt hoger maar als toch een SSD en nieuwe interne Netwerkkaart moet aanschaffen voor de N550JV wat zal de prijs ongeveer gelijk zijn tussen beide Asus modellen. Hierdoor ben ik toch overstag gegaan en heb ik de Asus N550JK-CN101H besteld bij Modern.nl

Hierbij wil ik ook nog even vermelden dat ik uitsteken ben geholpen door de helpdesk van Modern.nl. Het kwam namelijk zo. Ik had de laptop op een dinsdag avond besteld. Alles goed en wel geld overgemaakt en de volgende avond zou deze worden geleverd. Toen de volgende dag een collega benieuw was naar wat ik had gekocht, zocht ik het model op, op de tweakers website. Toen verbaasde het mij dat de laptop zomaar §45 goedkoper was geworden :S Ik heb toen meteen een mailtje gestuurd naar de Modern.nl helpdesk met de vraag hoe dat kan. Ik kreeg de volgende dag een replay met de mededeling dat de §45 binnen 3 a 5 dagen zou worden teruggestort op mijn rekening. Bedankt Mordern.nl voor de uitstekende service!!

Dan nu de review:

De laptop hardware
De Laptop heeft de volgende specificaties:
  • Processor: Intel Core i7-4700HQ
  • Grafisch: GeForce GTX 850M
  • Geheugen: 8GB
  • Opslag: SSD 256GB
  • Scherm: IPS paneel, Mat, 15,6", Full HD
Verdere specificaties kan je hier vinde op de Tweakers website: Link

Met de games die ik speel zijn de specificaties gewoon uitstekend, ik kan Left for Death 2 gewoon op full hd resolutie spelen met alles op high. Daarnaast zijn games als European Universalis geen super zware games maar het is wel fijn om dit te kunnen spelen zonder dat er een stofzuiger naast je aan staat. (Wat wel het geval was bij de mij oude Asus).

Daarnaast start alles super snel op, zo is Windows gereed zodra ik het scherm open klap natuurlijk komt dit voor het grootste gedeelte door de SSD. De SSD is een schijf van Sandisk met een grote van 256 Gb. Hierbij kom ik ook meteen op een min punt van de laptop. De laptop beschik maar over 1 harde schijf van 256 Gb. Dat is niet echt veel, Hoewel je wel snel programma's kan installeren en de-installeren is een 500 GB schijfje lekker om er ook bij te hebben om data op te slaan zoals Films/series/muziek/foto's etc. Wellicht zal ik later de disk drive vervangen voor een normale hard disk om zo meer opslag ruimte te creŽren.

Scores 3d mark:

Netwerk test:
Ping: 20
Dl: 21.99 Mbps
Ul: 5.61 Mbps
(Via draadloos netwerk op een standaard alles in 1 pakket van Ziggo)

Aansluitingen
De laptop heeft de volgende aansluitingen
Links:
  • Headphone/Mic. 3,5 mm jack
  • 2 maal een usb aansluiting
  • Display poort aansluiting
  • HDMI aansluiting
  • RJ-45 aansluiting
  • Aansluiting voor de mini sub woover
  • Power cable aansluiting
Rechts:
  • Kensington slot
  • 1 usb aansluiting
  • SD kaart lezer
Het Scherm
Het scherm is een mat Full hd IPS paneel met een grote van 15.6". In het begin moest ik even wennen aan het matte scherm want ik kwam van een glossy scherm en dan lijkt het scherm wel een beetje flets. Na een aantal dagen gebruik was ik er aan gewent en is het echt een super scherm. Zeker als je dan eenmaal met het zonnetje in je rug wel gewoon je op je scherm kan zien wat er gebeurt zonder dat je alles moet verduisteren. Daarnaast heeft het scherm uitstekende inkijkhoeken en is de kleur weergave erg mooi. Ik heb voor de laptop versie gekozen zonder aanraak gevoelig scherm. Naar mijn idee zou ik dat toch nooit gebruiken en volgens mij zijn er ook geen versie een aanraak scherm die mat zijn. Dankzij de resolutie van 1920 bij 1080 is alles op het scherm super scherp. Daarbij moet je wel soms de DPI instelling van bijvoorbeeld Google Chrome aanpassen ander lijkt alles erg wazig. Heb je eenmaal deze instellingen goed ingesteld is het een erg prettig scherm.

Het Toetsenbord/trakpad
Het toetsenbord vind ik erg prettig typen. Als ik het vergelijk met het toetsenbord uit mijn oude Asus laptop dan hebben de toetsen iets langere travel. Ikzelf vind het een erg prettig toetsenbord en kan er op typen. Daarnaast zit er onder het toetsenbord nog verlichting met 3 verschillende standen.

De trackpad werkt goed. Het is niet een super groot trackpad zoals je vaker ziet in laptops maar goed om te gebruiken. Daarbij is de trackpad over zijn gehele oppervervalakte druk gevoelig. Hij licht iets verzonken in de laptopbehuizing. Op verschillende fora las ik dat er nogal problemen waren met het trackpad zoals dat het scheef in de behuizing lag etc. dat is bij mij gelukkig niet het geval. Verder is een onderdeel wat ik niet vaak gebruik maar voor mijn gevoel voldoet hij goed.

Het geluid
Het geluid is naar laptop maatstaven goed te noemen, de speakers zitten onder het trakpad verborgen en geven een redelijke volume geluid. Echter super geluid, met kleine speakers uit een laptop krijgen blijft lastig maar voor mij is het voldoende. Daarbij zit, zoals bij vele asus laptop ook bij deze de mini subwoofer bijgeleverd. Als je deze aansluit ziet de laptop meteen dat hij de lage tonen moet sturen naar de sub en de hoge tonen naar de interne speakers. Het is een mooie toevoeging als je muziek luister. Ik zelf kijk veel youtube Lets Play filmpjes en daarbij worden de stemmen nogal vervormt het is dan aan te raden niet de sub te gebruiken. Ik vond het geluid zonder subwoofer prettiger.

Het uiterlijk/bouwkwaliteit
Ik ben tevreden over het uiterlijk van de laptop. De bovenkant van de laptop "de deksel" is van aluminium even als de bovenkant van de body van de laptop. De onderkant is van plastic evenals de zijkanten van het scherm. Het geeft de laptop een mooi uitstraling een beetje een macbook uitstraling. In verlichting van de laptop is wit en dat geeft samen met het overige aluminium look van de laptop een rustige maar sjieke uitstraling. De deksel van de laptop is donker grijs waarbij het asus logo mooi oplicht als de laptop aan staat. De bouwkwaliteit is goed alleen de afwerking is wat slordig. Zo zit de disk drijf iets wat scheef in de laptop behuizing. Als je van de zijkant kijkt zie je een groot ongelijkheid in de aansluiting van de bovenzijde van de diskdrive. Dit vind ik wel slordig voor een laptop uit deze prijs klasse. Ik heb een afbeelding toegevoegd waar dit wat duidelijk te zien is. Verder is de bouwkwaliteit van de laptop goed en zit er weinig speling in het scherm.

Mobiliteit
Over de gewicht van de laptop ben ik erg tevreden. Als ik het vergelijk met mijn oude laptop dan is deze bijna 2x zo zwaar als de Asus N550JK-CN101H. Je kan hem makkelijk optillen met 1 hand en dan vervolgens een minute of 5 vasthouden. Het zal niet de lichtste laptop zijn die je kan vinden maar een met het gewicht van de laptop met deze specificaties/prijs ben ik erg tevreden.

De accu is niet een van de beste punten van de laptop. Natuurlijk met een beetje tweaken van de battery options kan je 4 a 5 uur werken op de laptop zonder stroom. Voor mij is dit lang zat ik gebruik toch nooit mijn laptop als ik bijvoorbeeld in de trein zit. Hiervoor gebruik ik dan meestal mij tablet want, dat is in mijn optiek een handiger apparaat daarvoor. Daarbij gebuikt ik de laptop meestal als deze aan is aangesloten aan het stroom netwerk dus echt vaak gebruik van de accu maak ik niet. Dus zoek je een laptop die lang kan werken op een accu lading zou ik niet voor deze gaan.

Koeling/warmte productie
De koeling en warmte productie zijn voor zover ik het heb kunnen testen goed. Onder normaal gebruik is de laptop licht hoorbaar. Zet je echter muziek aan of met normaal omgeving-geluid zul je de laptop koeling niet horen tenzij je er op gaat letten. Ik heb de laptop ook gebruikt tijdens het studeren voor een examen. Ik studeer dan zonder muziek o.i.d. Tijdens deze studie sessie is de laptop koeling niet storend geweest.

Tijdens een kleine lanparty heb ik ongeveer 3 a 4 uur Left for death 2 gedaan en je hoorde de laptop wel blazen maar echte stofzuiger taferelen was het niet. Daarbij waren meer de andere laptops, die werden gebruikt luider hoorbaar. De laptop body was daarbij alleen erg warm aan de bovenkant van het midden van de body. Dit is dan ook de plek waar de CPU en GPU zich bevinden dus erg kijk ik hier niet van op. De plekken waar je polsen de body aanraken waren niet heter dus je kon nog prettige je laptop gebruiken na een aantal uren intensief gamen.

Temperaturen interne hardware:
Idle: 37C tot 44C
na 3dmark: 60C

De Conclusie
Zoals je misschien wel kunt lezen ben ik erg positief over de Asus N550JK-CN101H. Voor mij paste hij precies mijn plaatje van wat ik zocht en ik ben er dan ook uiterst tevreden mee.

Daarbij is niet alles perfect. Zo is de kleine harde schijf van maar 265 GB niet echt bruikbaar bij mensen die veel data moeten opslaan en meenemen. en vind ik de afwerking slordig. Ook is de accu niet eentje waarmee je 10 uur kan werken, maar met de specificaties van deze laptop moet ja dat ook niet verwachte.

Heb jij ook een Asus N550JK-CN101H?

Goede, uitgebreide review:

Een opmerking :P (als tweaker zijnde hehe).

AC Wifi - 2 streams/antennes - kost 20 euro, kwestie van erin prikken.
productreview: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth review door Meulendijks89

Kan je exact volgen hij heeft de "Asus N550JV-CN270H"

En zelf een SSD aanschaffen / de HDD vervangen. (lijkt me niet heel lastig).
;)
Ik heb hem toevallig voor een kennis aanbevolen (de versie zonder SSD dus en die kost 899?) Dat scheelt aanzienlijk naar mijn mening.
Zijn er nog andere verschillen behalve de twee bovenstaande?

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 15 juni 2014 17:31]

De grafische kaart, GeForce GTX 850M.
Ah dat verklaart het, het is inderdaad een serie later van de videokaart! van GTX750M naar de GTX 850M dus.

Thanks.

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 17 juni 2014 13:37]

Ja ik ben in het bezit van de JV versie, geen JK. Hier zit zelfs geen GTX in maar "gewone" Geforce Nvidia 750M.

Graag gedaan!
Bedankt, het klopt dat heb ook gezien in de review van Meulendijks89. maar nu met deze laptop was ik meteen klaar. Was een beetje een luie beslissing van mij O+
Ok, dan snap ik het.

Want 1150 - 899 = 251 euro.
AC wifi kaartje - 23 euro.
Dan kan je nog een SSD van 500 GB halen voor het resterende bedrag :P
Even nog een paar vragen: had je ook last van lange wachttijden bij het afsluiten van windows 8.1 bij deze laptop als je bluetooth aanstond? Ik moest de bluetooth kaart uitschakelen om dit probleem te verhelpen. Ook merkte ik dat de scherm af en toe een andere kleurprofiel aannam (scherm werd rood). Zijn dit windows 8.1 bugs?

En nog een waarschuwing: als je je laptop geupgrade hebt naar windows 8.1 kan je niet meer gebruik maken van je recovery image. Image van asus bevat windows versie 8.0 en op de een of andere manier ziet windows 8.1 de recovery image niet meer en zal hij het niet meer terug naar factory settings kunnen zetten. Maak een DVD backup van de image indien je er gebruik van maakt voordat je upgrade naar windows 8.1

[Reactie gewijzigd door Monkeydancer op 15 juni 2014 18:15]

nee dat is bij mij nog niet echt voorgekomen. Moet ook toegeven dat ik meestal gewoon de laptop dicht klap en hem nooit afsluit. Zal er even opletten mocht ik hem helemaal afsluiten.
Ik heb ook last gehad van die lange wachttijden met uitschakelen en opnieuw-opstarten. Met het scherm heb ik verder geen problemen gehad. En inderdaad door de bluetooth kaart uit te schakelen was het probleem verholpen! Gelukkig.. Lijkt iets van Windows 8.1 te zijn. Driver conflict?
Wordt de laptop ook heet als je aan het gamen bent?
ja, maar niet op de plek waar je polsen liggen dat is dus voor het gamen wel fijn. de body wordt wel erg warm/heet zo ter hoogte van het asus logo(zie foto). Erg veel last heb je er verder niet van.
Top bedankt voor de goede review,

Mijn enige vraag is eigenlijk of een programma als Adobe Photoshop goed draait?

Kijk uit naar de benchmark...
Dank je, ik weet niet precies de systeem eisen voor een Photoshop notebook. Als ik op de website kijk van Adobe dan moet de laptop deze makkelijk aan kunnen. De i7 is nu de top van de laptop processoren echter weet ik hoe het met het geheugen zit maar met 8 Gb moet je wel een eind komen volgens mij :)
Bedankt voor de review! Heb deze laptop inmiddels 2 weken en kan me prima vinden in je review.
Alleen bevat mijn ssd gewoon nog meer dan 200gb waarop ik games kan zetten na windows 8.1, bovendien zat er ook nauwelijks vooringestalleerde software op.

Ik vroeg me alleen af, kun je ook iets vertellen over de max temp van de cpu? Bij mij wordt die namelijk 90c, maar volgens de leverancier geeft dit geen problemen. Ik twijfel hier echter aan...
Wat me ook opvalt is dat de cpu niet throttled tijdens het gamen, terwijl dit bij een vriend van mij die de n550jv heeft hier wel last van had op slechts(?) 80c.

Begrijp me niet verkeerd! Gelukkig throttled deze laptop niet, maar vind het toch opvallend en vroeg me af of andere dit ook ervaren of iets meer over kunnen vertellen?

Verder is de 850m videokaart verassend goed voor games, scoort in sommige games zelfs 2x beter dan de 750m. _/-\o_
Geen dank, Lees zelf graag review op tweakers dus ben blij dat ik mijn steentje kan bijdragen. Ver heb ik bij mijn analyse naar de laptops voor al via http://gpuboss.com/ vergeleken. Bij hun review blijkt de 850m d.m.v een nieuw GPU architectuur iets sneller te zijn dan de 750. De echte winst is dat de 850m veel zuiniger is, volgens mij was het verschil iets van 30%.
Goeie review!
Heb trouwens volgens mij ooit ergens gelezen dat het niet raadzaam is om een SSD op te delen in meerdere partities.
Bedankt Berty89. Deze opdeling in partities was al gedaan door Asus. Ik heb zelf geen partities i.o.d aangemaakt. Verder weet ik niet of dit goed of slecht is voor een SSD.
Als je de schaling van Windows zelf gewoon op 100% zet heb je geen problemen meer met schaling in andere programma's... Zal alles wat kleiner zijn maar past er ook meer op je scherm!
Mooie review bedankt.

1 vraag, hoeveel gb harde schijf had je over na de instalatie?
Dank je voor het compliment, Ja ben het vergeten te melden maar de Schijf is opgedeeld in 2 partities. In deze computer is te lezen dat de eerste de Windows partitie is met 95,3 Gb. De overige ruimte is gebruikt voor de tweede partitie.

Op de Windows partitie is 53,2 van de 95,3 gebruikt. Dit is dan Windows met alle drivers plus nog een aantal programma;s zoals alle Asus meuk, PDF reader, Utorrent.
Dankje voor het antwoord! Hoe zit het met de netwerk kaart (omdat je dat een minpunt vond van de vorige versie)?

[Reactie gewijzigd door TweaHeij op 16 juni 2014 20:52]