Specificaties Intel Celeron J1900 on board - Bekijk alle specificaties

ASRock Q1900-ITX Review

jrdijkstra 15 juni 2014, laatste update op 15 juni 2014, 2.209 views

ASRock Q1900-ITX

Pluspunten

• Passieve koeling
  • Kleine layout
  • 2x sata 3 aansluitingen
  • 2x sata 6 aansluitingen
  • 1x front usb 3.0 aansluiting
  • 1x hdmi
  • 1x dvi
  • 1x vga
  • 1x spdif
  • Snel opstaren door Fast Boot
  • Goede grafische kaart

Minpunten

• Slechts 1 front usb 2.0 aansluiting (heb er 2 nodig voor ir remote en front usb)

Layout Score: 3
Ik heb dit bord gekocht om een HTPC te bouwen. Hiervoor voldoet deze uitstekend.
Uitgerust met 4 GB geheugen en voorzien van een SSD is hij zwaar genoeg om XBMC vloeiend te kunnen draaien.

Door de passieve koeling die de CPU zo rond de 45 graden kan houden is dit een ideale oplossing voor in de woonkamer.

Ik heb in de kast geen verdere fan's aangesloten, de fan in de voeding zorgt voor afvoer van de warme lucht. Koude lucht wordt aan de onderakant van de kast opgezogen. Dit is voldoende om alle media vlot af te kunnen spelen.

Het bord is niet echt over te klokken, maar waarom zou je dat willen doen?
Met 4 sata aansluitingen is dit ook een prima bordje om bijvoorbeeld een nasje mee te bouwen.

Heb jij ook een ASRock Q1900-ITX?

Hallo,

bedankt voor je review
ik zit te denken op een nas met xpenology maar vraag me af wat de download snelheid kan zijn.
heb zelf een 200mb/s abbo van glasvezel en hier ook een usenet abbo voor.
nu is dus mijn vraag kan dit bordje me 200mb/s verbinding dicht trekken?
zou u dit misschien willen testen voor mij?
hoeft niet perse onder xpenology onder Windows zou me al heel erg helpen

mvg bas
Ik heb zelf maar 50mb dus dat gaat mij niet lukken.
Maar met mijn eigen ds213 met veel mindere specs kan ik 50 mb lijntjes dichttrekken met downloaden en uitpakken met sabnzbd. Zonder de ds213 Tot Het extreme te belasten.

[Reactie gewijzigd door jrdijkstra op 10 januari 2015 14:46]

Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. Ik heb hem op de TV aangesloten met hdmi en toen xbmc ge´nstalleerd. Dus en vga dummy lijkt mij niet nodig.
Ik heb en grote kast op HIFI formaat. Merk: mediacenter (whats in a name)
Ik ben er inmiddels achter dat die dummy nodig is om het bordje zonder scherm te laten draaien. Ook heb ik iets gezien van bios-updates, dus het "probleem" zal wel verholpen zijn ;)
In een eerdere review lees ik iets over het nodig hebben van een VGA-dummie om het bordje te kunnen opstarten, heb jij daar geen last van? In welke kast heb je het bordje ingebouwd? Ik denk er ook over dit bordje als HTPC te gaan gebruiken.
Ik ben benieuwd hoe jij het probleem van de GPU Schaling hebt opgelost.

Ik krijg het namelijk niet voor elkaar om met dit moederbord te verbinden met een Full HD tv zonder overscan. Op de fora van Asrock en intel staan meerdere topics over het feit dat de overscan controls simpelweg niet werken.

Ik heb nu Plex Home Theater geinstalleerd waarin ik de overscan instellingen kan aanpassen maar mijn windows desktop blijft buiten de rand vallen.
Overscan is een kadootje vanuit het CRT-tijdperk, dit 'probleem' moet je via de settings op de televisie zelf oplossen. Nieuwe tv's hebben er elk hun eigen benaming voor, maar er moet een optie zijn om de FullHD-pixels 1-op-1 op je TVbeeld te krijgen. Mijn LG tv heeft het over 'Scanning', andere tv-merken zullen het anders benoemen.
Dank je wel voor je reactie. Helaas lost dit het probleem niet op. Ik kan vanalles aanpassen maar ik krijg toch mooi een zwart randje over de plek waar mijn start menu moet zitten.

Wellicht moet ik een andere tv kopen maar overscan issues heb ik al bij heel veel pc's/ laptops en verschillende monitoren gezien. Het blijft knullig dat het gewoon niet kan met deze chip.
Welke kast met welke voeding heb je dit in zitten?
Een goedkope Seasonic 300W OEM voeding in een veel te grote aluminium HTPC kast om even breed te zijn als mijn receiver. (merk is geloof ik Lian-Li)

Ik heb dus geen high end superstille kast of voiding gekocht. Het meeste geluid kwam in de oude setup van de Zallman processor keeling die bijna de bovenste dekplaat van de kast raakte.
Maar het is stil, snel en de beeldkwaliteit is zeer goed.
Met een passieve voeding is ie nog stiller. ;)
absoluut, maar deze had ik nog op de plank en is voor mij stil genoeg.
hij is niet hoorbaar als er gefluisterd wordt in een film.

dus voor mij goedkoper ;) en dus nog aantrekkelijker.
Zou je SuperPi WP 1.9 eens willen draaien? 1M graag.

Kijk wel even dat niks anders loopt. Liefst na opstart.

Download: http://www.superpi.net/Download/

Draai hier 19,75 sec op een Conroe L2 E4300 @ 2,88.
Ben benieuwd wat de Q1900 presteert t.o.v. mijn huidige systeem.
Ik heb dit probleem niet met xbmcbuntu.
Kan je Dus helaas niet verder helpen.
bedankt voor je reactie,

oke dan moet het met dit bord helemaal lukken haha
ik weet voldoende bedankt :)