Streacom FC8 Evo Fanless Zwart Review

sbbr 14 juni 2014, laatste update op 15 juni 2014, 465 views

Streacom FC8 Evo Fanless Zwart

Pluspunten

• Helemaal stil.
  • CPU blijft netjes koel.
  • Voelt heel degelijk en solide aan.
  • Netjes gebouwd en afgewerkt.
  • Nette handleiding.

Minpunten

• Niet alle moederborden passen. Lees reviews!
  • Met een 3,5" harde schijf gemonteerd past de USB 3.0 connector niet in combinatie met ASRock H87M-ITX moederbord.
  • Helaas is er geen versie zonder optical drive opening.
  • Jammer dat er geen volledige voeding in het apparaat zit. Nu heb je een soort forse laptop voeding die je ook weer ergens kwijt moet.

Al enige tijd gezocht naar een PC die volledig stil is. De keuze in volledig stille (HT)PC's is beperkt, zeker als je ook nog een behoorlijke performance wil. Ik heb een kast van Nofan overwogen, maar die zijn toch weer ouderwets groot en in NL niet verkrijgbaar. Daarnaast heb ik de Intel NUC in combinatie met een Akasa kast overwogen. Na lang dubben toch voor de Streacom gekozen. Deze is mooi qua maat en vormgeving.

In eerste instantie had ik een Asus H87I-Plus moederbord gekocht zoals op de site van Streacom vermeld. Ik kwam er tijdens het monteren pas achter dat hiervoor speciale korte heatpipes nodig zijn. De bijgeleverde heatpipes zijn namelijk veel te lang. Dit staat ook op de site, maar ik had niet goed gekeken. Deze besteld in Engeland voor 22,- pond exclusief verzendkosten. Echter blijken die korte heatpipes ook NIET te passen! Op het moederbord zit een condensator in de weg waardoor één heatpipe gewoon nooit kan passen (zie foto 1). Ik heb dit gemeld bij Streacom, maar nog geen antwoord. Daarnaast komen de heatpipes net over de helft van de heatsink. Wat ook niet klopt met de tekeningen van de installation guide.
Na wat metingen van moederborden vanaf mijn beeldscherm blijkt dat de CPU op een ASRock H87M-ITX ongeveer een centimeter meer de goede kan op zit. En er lijken geen obstakels voor de heatpipes in de weg te zitten. Ook dit moederbord staat als compatible vermeld op de Streacom Site. Na een diepe zucht dit moederbord besteld. En hoera met dit moederbord passen de korte heatpipes perfect. Zie foto 2.
Zoals vermeld in de handleiding moet je eerst oefenen met het in elkaar zetten van de heatpipes voordat je met koelpasta aan de slag gaat. En dat is best een goede aanwijzing. Na een rol keukenpapier en een 2 nieuwe tubes koepasta zit het prima ;-)

De USB 3.0 connector (apart aangeschaft) pas niet in combinatie met een 3,5" harde schijf (zie foto 3). De harde schijf wordt onderaan een frame waaraan ook de SSD en eventueel de OSD drive vastgemaakt. Er is maar een paar centimeter tussen moederbordconnector en harde schijf en hier past de USB 3.0 stekker niet tussen. Op de foto hangt de USB 3.0 stekker er los bij, om te laten zien waarom het niet past.. Dus maar USB 2.0 aangesloten. Zonder HDD en alleen een SSD zou het wel passen. En wel of geen optical drive maakt niet uit. die zit aan de bovenkant van het frame (boven de HDD) en niet in de weg voor de USB 3.0 connector.

Nu alles in elkaar zit, na wat tegenslagen en extra geld, werkt het geweldig!
Bij het opstarten hoor je bijna niks alleen de HDD even. Als ik de HDD niet gebruik en dat gebeurd vaak dan gaat deze in slaap en dan is de Streacom echt helemaal stil. Geweldig.

De CPU wordt ongeveer 44`C bij normaal gebruik en een kamertemperatuur van 22`C. Dit vindt ik heel netjes. Bij mij is normaal gebruik overigens een aantal Office applicaties, Chrome en Foobar (voor muziek) open. Ik heb nog niet getest wat er bij hogere CPU belasting gebeurd met de temperatuur, zoals foto/film bewerking of het draaien van een virtuele machine.

• ASRock H87M-ITX
  • Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
  • Intel Core i5 4570S Boxed
  • Samsung 840 EVO 120GB
  • Streacom ST-SC30 USB3.0 INT CB
  • Streacom Streacom Nano150 PSU
  • WD Green WD20EZRX, 2TB

Heb jij ook een Streacom FC8 Evo Fanless Zwart?

Foto's zouden een boel toevoegen aan je review. Want ik kan er nu weinig van maken hoe bepaalde dingen niet passen. Wat heeft een USB3.0 connector te maken met een hardeschijf?
De twee foto's die ik noem in de tekst toegevoegd. Kennelijk was er iets niet goed gegaan. Foto's van de USB 3.0 connector volgen in de loop van de week.
Foto van USB 3.0 stekker toegevoegd en uitleg hierover verbeterd.