HTC One (M8) 16GB Grijs Review

Finraziel 14 juni 2014, laatste update op 14 juni 2014, 1.301 views

HTC One (M8) 16GB Grijs

Pluspunten

• Design en stevigheid toestel
  • Krachtig geluid
  • Vlot en krachtig zonder heet te worden
  • Geheugen uit te breiden met SD kaart
  • Goede accuduur

Minpunten

• Prijs (maar geldt voor alle highend toestellen van de grote merken)
  • Minimale puntjes op de afwerking
  • Camera verliest het op detail

Mijn HTC One M8 heb ik ondertussen een paar maanden in gebruik en in deze review wil ik graag mijn bevindingen met jullie delen.
Mijn vorige toestel was de HTC One X waar ik persoonlijk ook erg tevreden mee was. Tussendoor heb ik ook nog een paar maanden met een Sony Xperia Z1 rond gelopen (in bruikleen van mijn afdeling op het werk om te "testen" ;)). Ik zie mezelf als HTC fan, maar probeer wel objectief te blijven. Als HTC het ineens laat afweten en een ander merk komt met een veel beter toestel dan zal ik echt niet blijven roepen dat HTC beter is, maar ik wil het wel vermelden zodat jullie een idee hebben van hoe ik het toestel benader.
Merk verder op dat alleen de voorbeeld foto's onder het kopje Camera met de M8 zelf gemaakt zijn, de andere foto's komen uit de Sony Xperia Z1 (aangezien de M8 natuurlijk niet zichzelf kon fotograferen).

Uiterlijk

Het design is natuurlijk een persoonlijk iets, maar ik vind het toestel zelf erg mooi.
Het toestel voelt erg stevig aan en ligt goed in de hand. Doordat alles afgerond en mooi afgewerkt is heb je nergens dat het toestel begint te irriteren. Dit in tegenstelling tot de Sony Z1 die ik hiervoor in gebruik had, deze heeft op diverse plekken bijna scherpe randen waardoor ik het toestel bij langer gebruik regelmatig anders vast moest gaan pakken.

Het toestel wordt als lang gezien, wat ook klopt en veroorzaakt wordt door de speakers aan de voorkant, maar als je het vergelijkt met andere toestellen valt het eigenlijk objectief gezien wel mee. Het toestel is maar 2,4 milimeter langer dan de Sony Z1, gelijk aan de Z2 en 4,4 milimeter langer dan de Galaxy S5. Tegelijkertijd is hij wel 2 a 3 milimeter smaller dan deze toestellen. Dit gecombineerd met het afgeronde design zorgt er wat mij betreft voor dat hij juist beter in de hand ligt en je beter overal bij komt op het grote scherm.

Wel zit de power knop bovenop wat sommige mensen lastig vinden, maar HTC heeft daar een nieuw trucje voor. Je kunt nu namelijk het scherm aanzetten door er op te tappen of er over te swipen. Het toestel controleert echter alleen of je dat doet als het net via de motion sensors gedetecteerd heeft dat je het toestel opgepakt hebt. In de praktijk werkt het voor mij erg goed, het komt maar zelden voor dat het toestel niet reageert. Helaas komt het wel ook af en toe voor dat het toestel hierdoor in mijn broekzak aan gaat. Waarom ze dit niet kunnen voorkomen begrijp ik niet helemaal, het lijkt mij een kwestie van de functie uit schakelen zodra de proximity sensor ziet dat er iets voor het toestel zit. Toch vind ik het direct kunnen unlocken van het scherm met een swipe naar boven zo handig dat ik de functie aan laat staan en de enkele keer dat het toestel iets uit zichzelf doet maar voor lief neem.

Als we verder rond het toestel kijken dan zien we dat de hoofdtelefooningang en de usb poort onderop zitten. Dit is handig aangezien je je toestel over het algemeen op zijn kop in je broekzak zal steken. Helaas merk ik dat ik door voorgaande toestellen zo geconditioneerd ben dat ik na een maand of twee nog steeds de neiging heb het toestel te draaien als ik er een headset aan gekoppeld heb, maar dat ligt natuurlijk aan mij zelf. Ook de USB poort op die locatie vind ik handig, zo zit het stekkertje niet in de weg als je het toestel vast hebt (wederom iets waar ik bij de Z1 wel last van had).

Rechts zien we de volume knop die bij mij prima aanvoelt (niet los zoals in een andere review geschreven) en de simkaart tray. Die tray valt bij mij helaas niet helemaal flush met de behuizing van het toestel, deze steekt net een minimaal beetje uit. Op de foto lukt het me helaas niet om het goed te vangen, maar je voelt het als je er overheen gaat met je vinger. Het is echter geen al te groot probleem en de tray zit verder wel stevig en steekt ook absoluut niet zover uit dat deze ooit ergens aan zal blijven haken.

Verder zit bovenop zoals genoemd de powerbutton en links vinden we nog een tray voor een SD kaart (jawel!). Deze tray zit bij mij wel gelijk met de behuizing, je voelt de tray nog net, maar hij steekt niet uit.

Aan de voorkant van het toestel zit uiteraard het scherm, geflankeerd door twee speakergrills en een zwart balkje met het HTC logo waar we vroeger de knoppen verwacht hadden. Die knoppen zitten nu op het scherm, iets wat ik zelf wel kan waarderen, maar het is jammer dat dat balkje dan niet weg kon. Volgens HTC haden ze de ruimte nodig, iets wat ongetwijfeld met de grote speakers te maken zal hebben.

Helaas zitten de speakergrills ook bij mij niet helemaal 100% recht met het scherm. Het is bijna niet te zien, maar met de vinger kun je voelen dat aan de bovenkant rechts de grill iets hoger zit terwijl links het scherm iets hoger zit. Onderaan is het iets minder, maar voel je de grill aan een kant ook iets omhoog komen. Het is echter zeer miniem en in de maanden dat ik het toestel heb is het ook niet erger geworden. Toen ik het ontdekte was ik er niet zo blij mee, maar daarna ben ik het eigenlijk vergeten omdat het nauwelijks opvalt als je je toestel niet grondig aan het bestuderen bent.

Scherm

Het scherm ziet er erg mooi uit en is helder genoeg om buiten in de zon te kunnen lezen. De kleuren zien er goed uit en er is geen verkleuring zichtbaar uit verschillende kijkhoeken.

Wat me opvalt bij dit toestel is dat de automatische brightness gebaseerd op omgevingslicht wat trager reageert dan ik van andere toestellen gewend ben. Dat klinkt negatief, maar is het in mijn ervaring niet. Het zorgt er namelijk voor dat de brightness niet meteen verandert als er net even iets meer of minder licht op de sensor valt. Pas als blijkt dat de veranderde lichtintensiteit aan houdt past het scherm zich aan. Dat heeft wel tot gevolg dat als je je telefoon uit je broekzak past en je probeert in de volle zon iets te zien dat je ook een paar seconden moet wachten, maar zelf heb ik dat er wel voor over omdat het scherm een stuk rustiger overkomt door deze wijziging van HTC.

Door de hoge resolutie is het scherm uiteraard ook zeer scherp. Wat mij betreft was het niet noodzakelijk om van 720p naar full HD te gaan en het verschil is niet echt groot, maar je ziet het wel en het is natuurlijk mooier. Nog hogere resoluties op een 5" schermpje lijken mij echter onzin.

Geluid

Hier komt de grote troef van HTC, het geluid uit de speakers van de telefoon is (naar telefoonbegrippen) ronduit geweldig! Regelmatig zet ik muziek aan op mijn telefoon en draag het ding mee als ik rond huis klusjes uit aan het voeren ben. Het volume is zelfs hoog genoeg om van muziek te kunnen genieten tijdens het douchen (al moet je natuurlijk uitkijken voor de vochtigheid van de badkamer, deze telefoon is níet waterdicht).

Het geluid uit de koptelefoonaansluiting is gewoon goed, ik ben zelf niet audiofiel genoeg om hier al te veel over te zeggen. Tegenwoordig zijn in mijn ervaring eigenlijk alle telefoons hier wel goed in.

Camera

De camera is een veel betwist punt bij dit toestel. In plaats van zoals gebruikelijk een module te plaatsen met 10-20 megapixel heeft HTC er voor gekozen om een module te gebruiken met maar 4 megapixel. Volgens HTC Zijn de individuele pixels hierdoor groter waardoor de camera beter zou werken in situaties met slecht licht.
In mijn ervaring klopt dat ook wel, het toestel heeft al snel genoeg licht. Het detail in de foto's laat echter nogal te wensen over. Hierdoor is de camera van deze telefoon prima geschikt als je voornamelijk kiekjes schiet om op social media te delen of als geheugensteuntje voor jezelf, maar wil je de foto's voor iets anders gaan gebruiken dan zul je al snel last krijgen van de mindere kwaliteit.

foto bij goed licht
Een voorbeeld van een foto bij goed licht

foto bij slecht licht
Een voorbeeld van een foto bij slecht licht (ja de kleur klopt, er was een roze lamp)

De videomogelijkheden van de telefoon zijn verder wel goed in orde. Het toestel kan standaard in Full HD video's schieten, maar wat zijn concurrenten voor zover ik weet niet kunnen is in Full HD met 60 frames per seconde schieten waardoor de video op halve snelheid getoond kan worden. Daarnaast kan er ook in 720p met 120 frames per seconde gefilmd worden waardoor de snelheid door vieren gedeeld wordt. Een voorbeeld daarvan is hier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=_7Kcj1fhyHk

Ook heeft HTC een tweede camera achterop ingebouwd. Deze camera vangt diepte informatie. Het enige dat daarmee echter gedaan kan worden is achteraf een depth of field effect toevoegen waarbij bv de achtergrond van een object wazig gemaakt wordt. Naar mijn idee ziet het er echter niet zo goed uit en na het ooit eens een keer geprobeerd te hebben heb ik het nooit meer gebruikt. Ik vind het dan ook jammer dat ze deze module toegevoegd hebben, vooral omdat het er blijkbaar voor gezorgd heeft dat de optische beeldstabilisatie die de M7 nog had er voor moest verdwijnen! Wat mij betreft een onbegrijpelijke keuze van HTC.

Accu

Een belangrijk onderdeel tegenwoordig, maar lastig om objectief te meten als je niet zoals bv tweakers.net gestandaardiseerde testmethodes hebt. In mijn ervaring is de accu van dit toestel echter uitstekend. Een dag haal ik eigenlijk altijd wel, hoe gek ik het ook maak met het toestel. Ben ik niet de hele dag zo verveeld dat ik niks anders zit te doen dan met mijn telefoon te spelen dan haal ik ook nog wel twee dagen.

Prestaties

Het toestel is voorzien van een snapdragon 801 soc, de krachtigste die op dit moment in toestellen te krijgen is en die bv ook te vinden is in de Sony Z2 en de Galaxy S5. In de praktijk is het toestel heerlijk vlot en merk ik bijna nooit iets van vertragingen. De enige keren dat het toestel even niet goed reageerde zou ik eerder toeschrijven aan een buggy app (hoe snel je soc ook is, van een oneindige loop ga je toch wel hangen).

Zeker ook niet onbelangrijk naar mijn mening is dat het toestel nauwelijks warm wordt als je deze flink het vuur aan de schenen legt zoals met een 3D game. Je merkt het wel als er flink gewerkt moet worden, maar het wordt nooit vervelend om het toestel vast te moeten houden. Met de One X was dit nog heel anders, de Tegra 3 in die telefoon kon prima 3D beelden op het scherm toveren maar in de praktijk deed ik dat nooit omdat je dan je handen bijna verbrande.

Accessoires

Meegeleverd bij het toestel zitten uiteraard een oplader en een headset.

De headset is van het type in ear en zit naar mijn idee erg prettig. Helaas gaat het snoer niet achter langs de nek maar valt deze recht naar beneden wat lastig kan zijn als de oortjes uit vallen. Gelukkig passen ze erg goed en gebeurt dat uitvallen eigenlijk nooit wat het probleem voor mij weer weg werkt.

De geluidskwaliteit is ok voor meegeleverde oortjes, maar als je goede kwaliteit muziek wil luisteren zou ik toch altijd zelf iets beters kopen.

Ook is er standaard een beschermhoesje meegeleverd, erg netjes van HTC!

Dit hoesje beschermt de achterkant en de zijkanten van het toestel. Het is een fijn aanvoelend flexibel materiaal met een goede grip. Het hoesje had oorspronkelijk ook een flapje dat over de usb en koptelefoonaansluiting heen viel. Hier stoorde ik mij echter aan en ook begon het flapje met een paar weken gebruik minder goed terug te veren. Om die reden heb ik het er afgeknipt.

Verder had ik ook het idee dat na een aantal weken het hoesje al iets minder strak om het toestel heen sloot. Daarnaast kun je op de foto's zien dat in die paar weken gebruik het hoesje er al aardig versleten uit begon te zien (zie de opstaande randen van voren en de hoeken aan de onderkant van het toestel, klik op de foto's voor groter beeld). Om die reden gebruik ik het hoesje nu helemaal niet meer, ik vind het jammer om zo'n mooi toestel te verstoppen in een niet (meer) zo mooi hoesje. Dan maar het risico lopen op een paar krasjes.

Slijtage

Zoals ik zei heb ik het toestel al een paar maanden in gebruik, dus dan is de vraag, is dat aan het toestel te zien? Ik zou zelf zeggen, nee, ik zie er helemaal niks aan. Een foto met flits zag er echter anders uit:

In eerste instantie dacht ik zelfs dat er stof/haar op het toestel zat, maar het zit toch echt in het metaal. Zonder flits zijn de krassen echter praktisch onzichtbaar. Ik heb deze foto nog genomen voor het raam in daglicht:

Hier zijn de krassen niet meer zichtbaar en dit komt veel meer overeen met hoe ik het toestel in de werkelijkheid zie. Ik was bang dat het metaal erg makkelijk lelijk zou worden, maar dat valt gelukkig mee.

Ik ben erg blij met het toestel! Eigenlijk is het enige minpunt de camera, maar voor mij persoonlijk maakt dat niet zo gek veel uit. Foto's die je niet wil vergroten kunnen er prima mee door en de slo-mo functionaliteit is leuk om mee te spelen.
Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak of het design je aanspreekt, maar wat betreft afwerking en kwaliteit hoeft niemand dit toestel links te laten liggen.
Natuurlijk blijft het wel een duur grapje, zo'n topmodel, maar dat geldt voor alle bekende merken. Tenzij je dus met minder genoegen neemt of aan de slag wil met een in Nederland minder bekend merk zul je niet snel meer voor minder tegen komen, vandaar toch 4 sterren voor de prijs.
Verder doet het toestel alles wat ik er van vraag, is hij mooi, ligt perfect in mijn hand en kan ik eigenlijk geen enkel serieus nadeel bedenken. Klasse HTC!

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?

Mooie review! Alleen je minpunt is de camera... die maakt toch prima foto's? En HTC heeft dat in mijn ogen toch ook best wel goed gemaakt met de duo-cam ( waar je niet over hebt gesproken en het zou wel fijn zijn hoe hij werkt :*) ) toch?
Maar een heele goede en nette review!
Dankjewel :)
Wat betreft de foto's, ze zijn wat mij betreft acceptabel, maar bij voldoende licht doen ze absoluut onder voor foto's van vergelijkbare toestellen van sony en samsung van deze of vorige generaties. Bij slecht licht doet de M8 het echter wel beter.
Wat betreft de duo-cam, daar heb ik het wel kort over gehad toch? De extra sensor voor de diepte informatie bedoel je dan? Naar mijn idee is dat niet meer dan een gimmick en ik zie de toegevoegde waarde daar totaal niet van. Ik ga dan ook niet heel uitgebreid praten over een feature die wat mij betreft totaal niet interessant is.

Overigens, als ik dan toch een reactie hier aan het typen ben... We zijn nu weer een maand of 5 verder en de metalen achterkant ziet er bij mij nu toch ondertussen wel redelijk bekrast uit. In dat opzicht is hij dus een stuk gevoeliger voor slijtage dan het plastic van de One X die ik hiervoor had. Wil je je toestel dus piekfijn in orde houden dan moet je er echt een hoesje omheen houden.
Zelf vind ik dat een beetje het doel voorbij schieten (wat heb je aan een mooie behuizing als hij altijd in een hoesje zit?), maar het is wel een beetje jammer. Van mij zou HTC dus best ook high end toestellen mogen maken met het hoogwaardige plastic van de One X, dat is naar mijn idee toch een stuk slijtvaster dan dit metaal en ziet er ook prima uit.
Oke, dankje voor de snelle reactie en dankje voor de tip met het hoesje. Ik zit er zelf over na te denken om hem te kopen en dan zal het jammer zijn als ie dan al zo snle is bekrast.
En ik begrijp het helemaal het dat de camera teleursteld maar als je niet zo een persoon bent die veel met de camera doet dan maakt het niet echt uit toch.
En ja je hebt wel gelijk de duo-cam is inderdaad een gimmick maar soms is het best handg als je bijvoorbeeld andere plekken van de foto in focus wikt brengen toch?
En anders neem je toch je z1 mee als je weet dat je veel foto's gaat maken?

[Reactie gewijzigd door DanielWillems op 18 november 2014 16:46]

Klopt, voor mij persoonlijk voldoet de camera ook prima. Ik vermeld het alleen wel in de review want voor veel mensen kan het een struikelblok zijn.
Oke dat is een wel nodig gok ik

Trouwens je hebt een mooie hond:-)