Specificaties 4,3" scherm met kaart van West Europa - Bekijk alle specificaties

TomTom Start 20 M (West Europa) Review

ThinkPad 13 juni 2014, laatste update op 19 april 2015, 4.478 views

TomTom Start 20 M (West Europa)

Prima apparaat, de Europa variant is echter maar een paar euro duurder en heeft een iets uitgebreidere kaart!

Pluspunten

• Lifetime maps (=gedurende levensduur apparaat)
  • Geheugengrootte (4GB)
  • Uitbreidbaar geheugen (microSD)
  • Snelheid apparaat + herberekenen route
  • Snelheid GPS fix
  • Start automatisch op bij aansluiten lader/aanzetten contact
  • Sluit automatisch af bij loskoppelen lader/uitzetten contact
  • Update-software ook beschikbaar voor Mac
  • Gewicht, erg licht (154g)
  • Spreekt straatnamen ook uit bij instructies ("Linksaf bij Kanaalstraat" ipv alleen "Linksaf")
  • microUSB connector, handig voor als je het apparaat in meerdere auto's gebruikt.
  • Kniegewricht zuignap stijf, apparaat blijft dus goed staan in de gewenste kijkhoek.
  • Scherm draait automatisch mee (wanneer je zuignap op dashboard plakt ipv raam bijv).

Minpunten

• Zuignap kan niet losgekoppeld worden
  • Updateprocedure deed lastig
  • Geen hoesje meegeleverd
  • De versie met volledige Europa kaart is maar 4 euro duurder

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Instructies Score: 4
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 3
Ik heb deze TomTom Start 20 M gekocht als vervanging van mijn oude TomTom Go 710. De Go 710 had verouderde kaarten, en ik vond het apparaat eigenlijk te groot. Ook de raamhouder vond ik niet heel handig (connector waar je hem in moest klikken). Aangezien het updaten van de kaarten toch ook al gauw een euro of 60 zou gaan kosten heb ik besloten om naar een nieuw apparaat te kijken.

Kaartdekking
Qua kaartdekking heb ik aan de West-Europa kaart genoeg. Ik heb de kaartdekking van de Europa kaart en de West-Europa kaart naast elkaar gezet. Zie de afbeeldingen voor een tabelletje. De Europa versie kost bij Coolblue maar 4 euro meer (119 euro ipv de 115 voor West-Europa). Nu zijn de landen die je extra krijgt niet echt landen waar je waarschijnlijk vaak zult komen, al is KroatiŽ wel een populaire vakantiebestemming onder Nederlanders. Let dus goed op welke uitvoering je koopt. Achteraf een andere kaart aanschaffen kost je vele malen meer waarschijnlijk. Ik zou voor de 4 euro meerprijs daarom gewoon de versie met volledige Europa kaart kopen.

Mijn eisen waren:
  • Apparaat moet lifetime maps hebben
  • Apparaat moet uitbreidbaar geheugen hebben
  • Apparaat moet een niet al te groot scherm hebben (4" / 5")
  • Apparaat moet snel zijn
Verder had ik geen wensen met betrekking tot features. De duurdere modellen hebben dingen als Bluetooth zodat je de TomTom als carkit kunt inzetten.

De hiŽrarchie is volgens mij als volgt (van luxer en duurder, naar basic en goedkoper): Go > Via > Start.

De Start is dus de goedkoopste uit de serie, met de minste features.
De Start 20 M voldoet echter wel aan al mijn eisen. Hij heeft lifetime maps, er kan een microSD kaartje in, en hij heeft een scherm van 4.3" (11cm diagonaal). Ook de snelheid is prima.

Ik heb de TomTom besteld bij Coolblue, daar was hij op dat moment het goedkoopste (115 euro). Ik vind het een scherpe prijs voor een product met lifetime maps. Adviesprijs op de website van TomTom zelf is §149,95

Lifetime maps houdt in dat je recht hebt op gratis kaartupdates (max. 4x per jaar) gedurende de levensduur van het apparaat. De West-Europa kaart past op dit moment volledig op het apparaat. Het apparaat heeft 8GB ruimte, daar is nu nog 2,4GB van vrij.

Het product arriveerde in een klein compact doosje (10x10x4cm). De levering omvat de TomTom, een USB naar microUSB snoer en een USB autolader (5V 1,2A).

Uitpakken en instellen
Na uitpakken de TomTom aangezet en na instellen van taal, tijd en eenheid (kilometers/mijlen) werkte het apparaat gelijk. Om te zorgen dat je de nieuwste updates hebt moet je hem nog wel even op je PC/Mac aansluiten.

Dit heb ik gedaan, maar hier ondervond ik wat moeilijkheden. TomTom is met de nieuwere TomTom devices overgestapt op een andere manier van verbinden met de PC. Met de vroegere TomTom's werd je device herkend als een USB-massaopslagapparaat en kon je er zelf bestanden op zetten, en met TomTom Home updaten. Tegenwoordig is het device dichtgetimmerd, hij wordt herkend als netwerkdevice, en je kunt dus niet meer bij het interne bestandssysteem komen. Ik vermoed dat dit gedaan is om het gebruik van illegale kaarten tegen te gaan.

Om te beginnen moet je de MyTomTom software downloaden. Deze is er voor PC, maar ook voor Mac, wat ik als een pluspunt ervaar omdat ik een MacBook heb. De software is op de achtergrond actief, maar je doet eigenlijk alles via de browser. Als je de software hebt gedownload en geinstalleerd kun je je device aansluiten. Als je dit voor de eerste keer doet dien je het device te koppelen aan je MyTomTom account. Hier liep het bij mij spaak. Ik zag dat de MyTomTom software verbinding had met m'n apparaat, maar het koppelen lukte niet. Ik heb het geprobeerd op m'n MacBook met Safari onder Mavericks 10.9.3. en ook op de Windows 7 laptop met Chrome van m'n vriendin. Op beide machines kreeg ik dezelfde foutmelding te zien. Ik besloot toen op internet te gaan zoeken naar een oplossing. Ergens tussen de regels vond ik op een helppagina van TomTom dat je het op OS X beter met Chrome kunt proberen, omdat Safari nog wel eens moeilijk wil doen. Dus met Chrome geprobeerd, en daar lukte het.
Ik vond het vrij vervelend dat ik bij het eerste gebruik al hiertegenaan liep, was voor mij een wat mindere ervaring.

Flitspalen
Daarna kon ik het apparaat bijwerken met de nieuwste kaart (zo'n 2,8GB). Ook de nieuwste flitsers kon ik updaten. Dit is volgens mij eenmalig, daarna moet je er voor betalen. Ik ga uitzoeken of ik een flitspaal ook als POI op het device kan zetten, op die manier kan ik de flitspalen van SCDB (SpeedCamDataBase) gebruiken, en heb ik alsnog de nieuwste flitspalen op m'n apparaat. SCDB kost §9,95 voor 12 maanden. Een stuk goedkoper dan de §29,95 per jaar die TomTom voor zijn flitspaal-update-service rekent. TomTom bied voor dit apparaat geen mobiele flitscontrole-locaties, die zijn alleen beschikbaar voor Live apparaten (die een internetverbinding hebben om actuele informatie te ontvangen). SCDB biedt wel locaties waar vaak mobiele controles staan. Dus SCDB is goedkoper, en heeft nog meer informatie ook.

Daarna kon ik het apparaat in de auto plaatsen. De zuignap plakt goed, en het kniegewricht van de houder is stijf, waardoor het apparaat goed blijft staan in de stand waarin je hem wilt hebben. Mijn vorige TomTom wilde door z'n wat zwaardere gewicht nog wel eens naar beneden zakken.

Het scherm is goed zichtbaar, het is een beetje mat, en de helderheid is goed genoeg om bij zonlicht het scherm goed af te kunnen lezen.

De bijgeleverde aansluitkabel was ook lang genoeg, de sigarettenaansteker-aansluiting zit bij mij in de middenconsole (Toyota Yaris 2001) onder de radio. De TomTom heb ik in de linker onderhoek van de voorruit geplaatst.

Ervaring tijdens gebruik
Vanochtend toen ik naar m'n werk reed heb ik het apparaat even geprobeerd om de kwaliteit van navigeren te beoordelen. Het apparaat start snel op (automatisch wanneer je de auto op contact zet met lader ingestoken) en is daardoor snel te gebruiken. Het apparaat heeft ook snel een fix. Maar dit is een momentopname, ik heb het apparaat immers gisteren nog aan de PC gehad, en wellicht dat er toen GPS-gegevens zijn gedownload waardoor het vandaag vlot ging. Een nulmeting zou zijn om ergens naartoe te rijden zonder TomTom en daar het apparaat opstarten.

Ik heb het adres van m'n werk ingevoerd en ben vertrokken. Na 10min kwam ik een nieuwe oprit tegen, deze kende de TomTom al (terwijl de oprit nog maar een week of 3 open is). Verder waren de instructies duidelijk te verstaan. De standaard stem is een mannenstem, wat zakelijk, maar goed te verstaan. De straatnamen worden ook uitgesproken (dus niet alleen "Linksaf", maar "Linksaf bij Kanaalstraat"). Dit ervaar ik als een pluspunt, het zorgt voor extra duidelijkheid. Ik ben tijdens het navigeren expres een keer verkeerd gereden, om te kijken hoe snel het apparaat met een nieuwe route zou komen. Dit was vrij snel, het duurde een seconde of 10 denk ik. Maar dit ligt waarschijnlijk ook aan je route, dit was een ritje van 30KM, als je een route van 1200KM plant dan zal hij er wellicht iets langer over moeten nadenken.

Ik vind het jammer dat er geen hoesje is meegeleverd, ik had het fijn gevonden als dit wel zo was. Nu ligt de TomTom onbeschermd in m'n dashboardkastje, met kans op krassen van het scherm. Ik ga nog even op zoek naar een goedkoop hoesje.

Al met al ben ik tevreden, het is voor mij een prima apparaat voor een goede prijs.

Verder heb ik nog geen features gebruikt of instellingen aangepast. Als hier vraag naar is wil ik nog wel wat dingen testen.

Heb jij ook een TomTom Start 20 M (West Europa)?

Mooie review. Een ding wat ik wel raar vind is dat je het als minpunt noemt dat de Europa versie slechts 4 euro duurder is. Dat zie ik niet als een minpunt aan dit apparaat, je kan er zelf voor kiezen die vier euro wel of niet uit te geven. Ik ben het met je eens dat het een beetje vreemd is, maar het doet aan de juiste werking niets af.

[Reactie gewijzigd door schenksander op 13 juni 2014 16:50]

Dank.

Het staat er misschien niet helemaal goed. Wat ik probeer te zeggen is dat je voor 4 euro meer een stuk meer landen krijgt. Is deze TomTom dan te duur, of de ander te goedkoop?
Wat definieert TomTom precies als 'de levensduur van het apparaat', weet je dat toevallig? Is dat tot TomTom hem EOL verklaart, of echt tot het apparaat gewoon kapot is (dus vanuit het bedrijf in principe ťcht Lifetime)?
Geen idee, maar ik denk het eerste. Op die manier valt er voor TomTom het meeste geld aan te verdienen immers. Zelfde idee als bij Apple, dat de nieuwste iOS niet meer op oudere devices werkt.