Sony Cyber-shot DSC-W5 Review

RAF1 14 juni 2005, 1.074 views

Sony Cyber-shot DSC-W5

Pluspunten

• Prijs / Kwaliteit;
  • Snel;
  • Groot scherm;
  • Gewone penlites ipv accu;
  • Aluminium body.

Minpunten

• Geen beeldstabilisator;
  • Memory Stick is iets duurder dan ander geheugen.

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 5
Ik ben tot aanschaf van deze camera gekomen na het uitvoerig bestuderen van de verschillende mogelijkheden (oa Canon Ixus, Casio Exilim, Pentax Optio). Door de goede reviews en recenties van de voorloper van de W5, de W1, viel mijn oog al gauw op de Sony. Erg belangrijk vond ik ook de energie verschaffing. Na vele negatieve ervaringen van mensen (in mijn omgeving) met accu's van camera's, had ik de voorkeur voor gewone penlites. Hiermee vielen de meesten al af. Dan nog de keuze maken wordt het de W5 of voor iets meer de W7. De camera's zijn volledig identiek op de beeldsensor na (5 rep. 7 mpixels). Na overleg met een bevriend (professioneel) fotograaf tot de conclusie gekomen dat voor mijn gebruik (huis, tuin en keuken) 5mpixel meer dan genoeg is.
Uiteindelijk de camera bij BOL besteld omdat zij op dat moment de goedkoopste waren. Na levering van de camera (en het opladen van de batterijen) heel wat foto's gemaakt. Het eerste wat mij opviel was de opstarttijd. Deze is erg snel. De lens schiet echt uit de body. De camera ligt lekker in de hand. Dit komt mede door dat de camera niet "te" klein is. Verder is hij voor zien van een groot (helder) display en een optische zoeker. De instel mogelijkheden zijn voldoende aanwezig, meer dan ik denk ik ooit zal geruiken aangezien de auto functie al erg goed is. Kwaliteit van de foto's is zeer goed te noemen. Dit komt natuurlijk door de "kwaliteit" lens van Carl Zeiss en de Super HAD CCD van Sony, die beiden al een goede reputatie hebben opgebouwd. Ik heb op de verschillende foto's (die ik tot nu toe heb gemaakt) nog geen noemenswaardige" afwijkingen kunnen ontdekken. Als met al is dit een goede "familie" camera voor gewoon huis tuin en keuken gebruik.

• Memory Stick Ultra II Pro 512MB (SanDisk)
  • Windows XP

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-W5?