Specificaties 64GB USB 3.0-stick (0,772 per GB) - Bekijk alle specificaties

Emtec C800 64GB Zwart Review

bugcyber 11 juni 2014, laatste update op 11 juni 2014, 206 views

Emtec C800 64GB Zwart

Pluspunten

• Goedkope stick.
  • Voelt robuust aan voor zijn prijs.

Minpunten

• Traag, Haalt maar Lees/Schrijf snelheden van 27MB / 18MB (USB 3.0 Label onwaardig)

Ik heb deze stick gisteren meegenomen omdat hij goedkoop in de lokale handel lag.
De stick is 64Gb en de aangegeven snelheden zijn 80/12 (volgens de site van Emtec)

Na wat opzoek werkt vond ik enkel een Tsjechische review terug van de 128gb versie. Vandaar deze korte review.

Verpakking
De stick zit in een minimalistische verpakking. Meer heb je echter niet nodig.

Bouwkwaliteit
Ook voelt de stick zeer robuust aan voor zijn prijs. Het blijft aanvoelen als goedkoop plastic. Maar vooral de usb connector lijkt zeer stevig op de usb stick vast te zitten. als je eraan wringt kraakt of verroert de connector niet.

Snelheid
Voor de Windows test heb ik even 1GB naar en van de stick gekopieerd. Vervolgens heb ik CrystalDiskMark en ]ATTO Disk Benchmark laten lopen.
Dit gaf relatieve Lees / Schrijf snelheden van:
  • Windows: 27MB / 18MB
  • CrystalDiskMark (seq): 27.80MB / 16.58MB
  • ATTO Disk Benchmark (seq 256K): 27.53MB / 20.69MB
Het resultaat is teleurstellend. De schrijf snelheden zijn beter dan de voorgesteld 12MB per seconde maar de lees snelheid komt absoluut niet in de buurt van de aangegeven 80MB.
Zelfs de 128GB versie van deze stick haalt respectievelijk maar rond de 40MB / 20MB.

Naar mijn mening hadden ze de hele C800 serie van het USB 2.0 label mogen voorzien. Nu krijgen enkel de 32GB en lager C800 stick's het USB 2.0 label. De 64 en 128 variant krijgen het USB 3.0 label.
Ik durf zelf vermoeden dat de connector het enige aan de stick is wat USB 3.0 is en het intern gewoon om USB 2.0 stick gaat.

Als je een degelijke en goedkope stick van 64GB wilt aan goede USB 2.0 snelheden, dan is deze stick ideaal.
Zoek je een stick die sneller is dan zal je iets meer moeten uitgeven voor ander model.

Sorry voor eventuele typo's en vreemde zin's constructies. (ik ben het niet gewend om reviews te schrijven.)

Heb jij ook een Emtec C800 64GB Zwart?

Die lage snelheden zijn een vrij typisch probleem van bijna alle goedkope USB 3 stickies, best frustrerend, ik sta ook nogsteeds vreemd te kijken naar mijn USB3 stick die gewoon langzamer is dan mijn goede USB 2 stick.