Specificaties 3MP, 10x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot S1 IS Review

jfk 18 januari 2006, 839 views

Canon PowerShot S1 IS

Pluspunten

• 10x optische zoom
  • Image Stabilizer
  • veel instelmogelijkheden
  • macro tot ca. 5 cm mogelijk, zonder aparte macro-stand

Minpunten

• autofocus traag (vooral in tele-stand)
  • autofocus bij weinig licht lastig

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 3
Heb in juli 2004 mijn Canon Powershot G1 verruild voor deze S1 IS. 3.3 Megapixels is genoeg, zeker als je bedenkt dat je 10x optische zoom hebt, en dus gewoon in 1 keer de juiste foto kunt maken (je hoeft later niet te croppen).

De optische zoom in combinatie met de Image Stabilizer is echt perfect: je kunt volledig ingezoomd (380mm) nog met 1/60 s uit de losse hand schieten.

Voor mij minder belangrijk, maar de filmpjes van max. 640x480 @ 30 fps zijn lang niet gek. Een echte filmer zal er niet tevreden mee zijn, maar het is zeker "added value"; ook vooral dat de filmpjes niet tot 30s gelimiteerd zijn (zoals dat bij de G1 bijvoorbeeld het geval was).

Is er dan helemaal geen kritiek? Natuurlijk wel... De autofocus is, met name in de telestand, soms nogal traag. Ook scherpstellen bij weinig licht is door het ontbreken van het AF hulplicht een lastige zaak (op de opvolger, de S2 IS, is het hulplicht weer terug van weggeweest). Het draaibare LCD schermpje is natuurlijk reuze handig, maar had eigenlijk net wat groter mogen zijn (ik was de G1 gewend, dat scherm was duidelijk groter).

Qua accessoires: een opzetstuk voor filters (en ook voor de optionele tele- en groothoek voorzetlenzen, die ik echter niet bezit) geeft de mogelijkheid om nog met allerlei filters te "spelen". Voor zo'n 40 euro heb ik daar al aardig wat plezier van gehad.

Tenslotte, voor wie wat voorbeelden wil zien: de foto's vanaf juli 2004 tot eind 2005 op http://photolog.kraker.de zijn met deze camera genomen.

Sinds oktober 2005 ben ik naast digitaal ook weer analoog gaan fotograferen; ten opzichte van mijn analoge SLR valt het scherpstellen bij weinig licht ineens wel heel erg op als minpunt. Maar goed, de vergelijking tussen een compact camera (al is het met veel instelmogelijkheden) en een SLR is niet helemaal eerlijk.

Heb jij ook een Canon PowerShot S1 IS?